Skip to main content
Vraag

Afkoopsom van €700 na verhuizing terwijl KPN de dienst niet kan leveren

• August 15, 2026
  • 20 reacties
  • 265 keer bekeken

RSmtSA
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Goedemiddag,

Ik wil graag een factuur betwisten. Ik ben in juli verhuisd naar een nieuw adres waar KPN de afgesproken internetsnelheid en diensten niet kon leveren. Daarom is mijn contract geannuleerd. Volgens jullie eigen voorwaarden vervalt in zo'n geval de afkoopsom voor vroegtijdige beëindiging.

Ter referentie, volgens de KPN Algemene Voorwaarden artikel 13.2 (Tussentijds opzeggen): "De overeenkomst kan alleen tussentijds worden opgezegd: [...] Als u verhuist naar een plaats waar we de dienst of een vergelijkbare dienst niet kunnen leveren."

Tot mijn verbazing heb ik nu toch een eindfactuur ontvangen met een afkoopsom van ruim €700. Dit is onterecht, aangezien de annulering een direct gevolg is van de beperkte dekking van KPN op mijn nieuwe adres.

Mijn klantgegevens en adres staan in mijn profiel ingevuld. Kan een KPN-medewerker hier alstublieft naar kijken en deze afkoopsom crediteren?

Alvast bedankt.

20 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 15, 2026

Hallo ​@RSmtSA op het forum helpen klanten elkaar en dus niet geschikt voor dit onderwerp. Ik raad je aan om dit kenbaar te maken via dit formulier.

RSmtSA
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 15, 2026

Bedankt voor het meedenken Joep! Ik heb het formulier voor de opzegging wegens verhuizing echter al op 15 juli 2026 ingevuld. Het resultaat van dat proces is helaas precies deze eindfactuur van €718.

Om te voorkomen dat ik opnieuw in hetzelfde geautomatiseerde systeem vastloop, probeer ik het liever via deze weg. Ik hoop dat een KPN-moderator met mij mee kan kijken in mijn klantdossier om dit handmatig te corrigeren, aangezien de afgesproken diensten op het nieuwe adres niet geleverd konden worden. Ik wacht de reactie van een KPN-medewerker daarom nog even af.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 15, 2026

Ik heb het klachtenformulier opgegeven 😉. Dat formulier komt meteen op de juiste afdeling terecht. Een moderater heeft niet de bevoegdheid om dit aan te passen.  Overigens is de wachttijd op een moderater een dag of drie.

RSmtSA
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 16, 2026

Ah, duidelijk! Bedankt voor de verduidelijking en de link naar het klachtenformulier, Joep. Ik ga het via die weg indienen en wacht het rustig af. Nog een heel fijn weekend!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 16, 2026

Bedankt voor de verduidelijking en de link naar het klachtenformulier

Het is van belang dat je duidelijk jouw klachten formulier inclusief bewijs (screenshot van algemene voorwaarden, snelheid in oorspronkelijke contract en maximale snelheid in het nieuwe adres). De KPN afdelingen weten vaak niet wat in algemene voorwaarden staan en trekken hun belofte toch terug. Het voorbeeld van me.

Na mijn klacht belt de klachtafdeling me en beloofde dat de afkoopsom gecrediteerd wordt. Maar vlak voor dit gedaan wordt, belde KPN me weer om deze creditering in te trekken. Ik maakte duidelijk dat wordt dan een zaak tussen mijn advocaten en KPN rechtsafdeling en dan kreeg ik weer een email

RSmtSA
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 16, 2026

Bedankt voor de serieuze waarschuwing, TDN! Ik heb in het klachtenformulier inderdaad letterlijk de tekst van artikel 13.2 geciteerd en de harde cijfers (van 1 Gbit/s glasvezel naar maximaal 100 Mbit/s koper) erin gezet.

Bizar dat ze bij jou zelfs toezeggingen probeerden in te trekken. Als ze bij mij ook gaan terugkrabbelen, hou ik jouw advies over de juridische afdeling absoluut in mijn achterhoofd. Heel erg bedankt voor het delen van je ervaring, daar heb ik zeker wat aan!

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 16, 2026

Wat is de snelheid die je maximaal kan krijgen op je nieuwe adres ​@RSmtSA ?

RSmtSA
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 16, 2026

Op het nieuwe adres is via KPN maximaal 100 Mbit/s over koper mogelijk. Ik kwam van een SuperFiber 1 Gbit/s glasvezel abonnement af. Alleen Ziggo kan mij hier 1 Gbit/s leveren ​@bnh 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 16, 2026

Op het nieuwe adres is via KPN maximaal 100 Mbit/s over koper mogelijk. 

De maximale DSL snelheid op jouw nieuwe adres is niet belangrijk, ze weten dat 200Mbs het maximaal haalbaar op koper is, dit is ver beneden dan de gegarandeerde snelheid 75% van 1Gbs, oftewel 750Mbs.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 16, 2026

In dit geval kan je alleen opzeggen als je contract vrij bent ​@RSmtSA. KPN kan namelijk nog steeds een vergelijkbare dienst leveren. De snelheid wordt niet benoemd in de voorwaarden maar het product. En het product “internet / tv” kunnen ze hier nog steeds goed werkend leveren. Daarom heb je een afkoopsom gehad.

rvk01
Slimmerik
  • August 16, 2026

Mag je zelf bij KPN binnen je contract wel de snelheid verlagen? Zo niet... waarom zou KPN dat dan wel mogen doen?

Een vergelijkbare dienst is volgens de snelheid van je contract. Als ze dat niet kunnen leveren, is het dus niet vergelijkbaar meer.

Ik begrijp overigens dat een moderator hier geen hulp kan bieden. Daarvoor moet je bij Opzeggingen en Contracten zijn door te bellen met 0800-0402 tijdens kantooruren.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 16, 2026

Ik snap hoe je denkt, maar wat ik ooit is heb begrepen dat KPN kijkt of ze kunnen leveren en of het een werkbare snelheid is. Dit klopt toch ​@Noordzee ?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 16, 2026

Bij verhuizen van glasvel-adres naar DSL-adres heeft KPN volgende opties

• Toegeven dat een vergelijkbare dienst niet leverbaar is, 13.2.4 is van toepassing
  • Wijzigen de overeenkomst/tarief naar DSL, 13.2.1 is van toepassing
  • Geen wijzigen van overeenkomst/tarief en levert een internet met snelheid minder dan 200Mbit/s, 13.2.2 en 13.2.3 zijn van toepassing

RSmtSA
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 16, 2026

Bedankt voor de extra ifnormatie, TDN! Dat is ontzettend goed om te weten en maakt de zaak alleen maar sterker. Nogmaals dank voor je hulp en nog een hele fijne zondag! ​@TDN 

rvk01
Slimmerik
  • August 16, 2026

Nog even een andere ervaring ter vergelijking.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/72305668#72305668

Update: net de klantenservice aan de lijn gehad. De aardige mevrouw stelde eerst voor om mijn abonnement te wijzigen naar 56 Mbit. Op dat moment heb ik direct wat tegengas gegeven en gaf ze na overleg met de afdeling opzeggen aan dat mijn scenario inderdaad een grondslag is om tussentijds op te zeggen.

Met andere woorden, KPN ziet glasvezel en xDSL niet als dezelfde of vergelijkbare dienst, maar men probeert het wel voor te stellen als je belt. Voor een deel van de klanten is het wellicht ook een acceptabel alternatief. Bij gebruik van de verhuistool werd overigens ook vermeld dat ik contact moest opnemen, dus deze switch van glasvezel naar DSL bij verhuizen is geen standaard proces. Er komt natuurlijk ook andere hardware bij kijken.

Ik moet wel bewijs aanleveren in de vorm van inschrijving GBA, dus een naadloze overgang wordt het niet, maar ik ben wel tevreden dat men bij KPN coulant is. Onze mobiele abo's zitten ook bij KPN dus die blijven op deze manier bij tevreden klanten.

Ik zou ook zeggen... je hebt een contract en mag de snelheid niet verlagen. Dan is de dienst dus zoals in het contract staat. Als het contract geen snelheid zou vermelden (of die is al 100Mbps) dan kunnen ze je dus wel op een lagere snelheid zetten. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 16, 2026

Als het contract geen snelheid zou vermelden (of die is al 100Mbps) dan kunnen ze je dus wel op een lagere snelheid zetten. 

Ik ken geen contract zonder snelheid, mijn contract met 1Gbs is al gepost, hier de met 4Gbs

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 16, 2026

Ik snap hoe je denkt, maar wat ik ooit is heb begrepen dat KPN kijkt of ze kunnen leveren en of het een werkbare snelheid is. Dit klopt toch ​@Noordzee ?

@bnh 

Zoiets heb ik ook wel eens gelezen. Alleen is de vraag of 100 Mbit/s voor deze klant werkbaar is. Dat kan per klant schelen. 

rvk01
Slimmerik
  • August 16, 2026

Overigens ook nog een ander punt. KPN brengt nu een afkoopsom van €700 in rekening. Wat zou je moeten betalen als je wel naar die 100Mbps DSL geforceerd wordt? Ik neem aan niet hetzelfde, toch? Dus dan wel zou het goedkoper zijn de omzetting te laten doen en dan direct daarna opzeggen met afkoop. Ben je dus goedkoper uit 😂

Dus KPN had de afkoopsom dan eigenlijk moeten baseren op de lagere DSL snelheid 😉

Maar ik blijf er ook bij dat ze het moeten bekijken op de dienst die in het contract staat (KPN kan immers niet voor de klant bepalen wat werkbaar is).

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 16, 2026

Laten we afwachten wat de opzeg afdeling zegt dan in dit geval, ben benieuwd. Zou fijn zijn als ​@RSmtSA ons op de hoogte kan houden.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Goedemiddag ​@RSmtSA, welkom op onze community. Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Alles omtrent opzeggingen gaat via mijn telefonische collega's. Heb je ze inmiddels nog gesproken?