Skip to main content

Hallo. Ik huur een kantoor in een bedrijfsverzamelpand. In dit pand zijn recent 11 glasvezelaansluitpunten op een centrale plek aangebracht waar de huurders gebruik van kunnen maken. Als ik nu de overstap naar glasvezel aanvraag, zal de monteur de NTU dan in de buurt van de FTU monteren en moet ik dan zelf zorgen voor een UTP kabel naar de Experiabox in mijn kantoor, of mag ik van die monteur verwachten dat hij de NTU in mijn kantoor monteert? In beide gevallen zal er een kabel door het plafond getrokken moeten worden (systeemplafond, dus op zich simpel). 

Een NT gaat altijd op of over de FTU. Van daaruit gaat de UTP richting modem. Monteur heeft genoeg kabel bij zich. Het is aan hem/haar om te beoordelen  of het 1. te doen is, en 2. of daar meerwerk voor gerekend gaat worden (15euro per kwartier) (1e 15meter kabel gratis. Daarna 4euro per 5 meter)

Als dat te doen is, moet het goedkomen. Een NT heeft trouwens wel stroom nodig.


De NT of ONT zal direct op het glasvezel aansluitpunt (FTU) geplaatst worden. Van daaruit kan er reguliere UTP/STP/FTP/SFTP gebruikt worden voor de verbinding naar het modem. Als deze bekabeling er nog niet ligt dan kan KPN dit aanleggen maar houd er rekening mee dat een monteur geen systeemplafond gaat demonteren om hier een kabel overheen te kunnen leggen. In dit geval zou ik dan ook aanraden om hier zelf zorg voor de dragen alvorens de monteur langs komt.


Duidelijk heren, dank voor jullie snelle antwoord!


Een NT gaat altijd op of over de FTU. Van daaruit gaat de UTP richting modem. Monteur heeft genoeg kabel bij zich. Het is aan hem/haar om te beoordelen  of het 1. te doen is, en 2. of daar meerwerk voor gerekend gaat worden (15euro per kwartier) (1e 15meter kabel gratis. Daarna 4euro per 5 meter)

Als dat te doen is, moet het goedkomen. Een NT heeft trouwens wel stroom nodig.

De NT of ONT zal direct op het glasvezel aansluitpunt (FTU) geplaatst worden. Van daaruit kan er reguliere UTP/STP/FTP/SFTP gebruikt worden voor de verbinding naar het modem. Als deze bekabeling er nog niet ligt dan kan KPN dit aanleggen maar houd er rekening mee dat een monteur geen systeemplafond gaat demonteren om hier een kabel overheen te kunnen leggen. In dit geval zou ik dan ook aanraden om hier zelf zorg voor de dragen alvorens de monteur langs komt.

Daar kan ik niks meer aan toevoegen behalve mocht je zakelijk glasvezel gaan afnemen en je hebt daar in de toekomst vragen over. Dan is er ook een zakelijk forum:

https://zakelijkforum.kpn.com/