Skip to main content

Hoi zojuist hebben ze hier binnen glasvezel gelegd. Ik vind het niet echt netjes hoe ze het dicht hebben gemaakt en ook niet echt handig met 2 kleine kinderen. 

 

Die leidingen voor de verwarming zo over de muur is ook niet netjes. Maar ze zitten er. U weet niet beter, dus het maakt niet uit.

Dit is wat het is. Als dat witte kabeltje stuk gaat, door uw kinderen of door de stofzuiger... dan kost het u 300 euro om het te laten repareren. 

Daarom kan dat kastje ook veel beter in de meterkast zitten. Daar zit het veiliger. Modem ook in de meterkast, hoeft niet, maar kan wel. En dan een utp-kabel naar de woonkamer rechstreeksde tv ontvanger in. Veel netter. En een utp-kabel repareren of vervangen is veel goedkoper. 

Zit er een stopcontact in de buurt? Want het glasvezelkastje heeft stroom nodig. Dus adapter in het stopcontact en zwart snoer los over de vloer er naar toe. Dit komt er nog veel rommeliger uit te zien met nog veel meer kans op schade door kinderen, huisdieren of stofzuiger. 


Nee juist ik weet niet beter en alle huizen hebben deze buizen in de woonkamer. Het gaat mij niet om het kastje of de witte kabel, ik vind de afwerking niet netjes.

Maar bedankt voor je reactie heb ik wat aan 😆


Voor de veiligheid had de kabel met wat meer klemmetjes vast gezet kunnen worden.

En dat gat onder bij het plint zou netter afgewerkt kunnen worden. Met een kwastje verf erover. Maar ja ... dat doen die monteurs niet.


Zelfredzaamheid ver te zoeken? Twee rond zadeltjes bij de bouwmarkt of een plastic plintje. Handige buurman? Kwastje verf? Plant er voor? 
Hier komt dus nog een zwart kastje over heen. Met een lichtnet adapter. En een ethernet kabel naar een modem. Met een tweede lichtnet adapter. Kortom: zoek een oplossing. Kastje waar als in past? 
 


Vrechlap dat je bent, je weet de omstandigheden van mij toch niet? Met je zelfredzaamheid. Nogmaals het is lelijk afgewerkt en nee dit is het ze komen niet meer terug voor n zwart kastje. 


Er moeten inderdaad nog meer kabels naar toe.
Of er een betere plaat mogelijk was kunnen wij niet beoordelen.
Uitgaande van deze situatie zou ik er een omega profiel over de kabel heen maken.
Dan eerst een plaatje multiplex op de muur maken voor de handigheid, dat heeft mijn voorkeur, op een paar punten in de muur vast en dan alles met kleine schroefjes in het hout.


Voor de veiligheid had de kabel met wat meer klemmetjes vast gezet kunnen worden.

En dat gat onder bij het plint zou netter afgewerkt kunnen worden. Met een kwastje verf erover. Maar ja ... dat doen die monteurs niet.

Richtlijn is elke 15cm, en 15cm onder de FTU vrij laten voor de ONT. Dus qua klemmen is dit wel netjes. Verder is er inderdaad een uitgang boorgat te zien alleen helaas gaat KPNNetwerk niet eerst even schuren om het glad te maken. (KPN met BoP'en ook niet)


Vrechlap dat je bent, je weet de omstandigheden van mij toch niet? Met je zelfredzaamheid. Nogmaals het is lelijk afgewerkt en nee dit is het ze komen niet meer terug voor n zwart kastje. 

Vrechlap. Die kende ik nog niet.

Maar goed.
Nogmaals; als u een KPN glasvezel abonnement gaat nemen komt op dit witte doosje een groter zwart doosje met daaruit twee kabeltjes, naar een lichtnetadapter (hopelijk is er in 1,5m afstand een wandcontactdoos) en een kabel naar de Experiabox router. Met daaruit weer een kabel naar een lichtnetadapter. Kortom: als u zich hier zorgen om maakt, dan dus een kastje ervoor of anderszins kinderen uit de buurt houden. Maar dat geldt i.h.a. voor elektra.

Gewoon even creatief zijn. Kast er voor, plant er voor, bank er voor. Aftimmeren met een plank etc. 

 


Die leidingen voor de verwarming zo over de muur is ook niet netjes. Maar ze zitten er. U weet niet beter, dus het maakt niet uit.

Dit is wat het is. Als dat witte kabeltje stuk gaat, door uw kinderen of door de stofzuiger... dan kost het u 300 euro om het te laten repareren. 

Daarom kan dat kastje ook veel beter in de meterkast zitten. Daar zit het veiliger. Modem ook in de meterkast, hoeft niet, maar kan wel. En dan een utp-kabel naar de woonkamer rechstreeksde tv ontvanger in. Veel netter. En een utp-kabel repareren of vervangen is veel goedkoper. 

Zit er een stopcontact in de buurt? Want het glasvezelkastje heeft stroom nodig. Dus adapter in het stopcontact en zwart snoer los over de vloer er naar toe. Dit komt er nog veel rommeliger uit te zien met nog veel meer kans op schade door kinderen, huisdieren of stofzuiger. 

En hoe weet je zo zeker dat de aansluiting bij iedereen in de meterkast past? En dan nog, wat als de aannemer weigert de aansluiting in de meterkast te plaatsen? En wat als er in de woning helemaal geen meterkast is?

Adviseer je dan glasvezel te weigeren en op termijn over te stappen naar Ziggo omdat hun aansluiting misschien wél in de meterkast zit?


En hoe weet je zo zeker dat de aansluiting bij iedereen in de meterkast past?

Ik schrijf niet dat de aansluiting bij iedereen in de meterkast past. Ik schrijf dat da beter is. En uiteraard is dat mijn persoonlijke mening. 


En hoe weet je zo zeker dat de aansluiting bij iedereen in de meterkast past?

Ik schrijf niet dat de aansluiting bij iedereen in de meterkast past. Ik schrijf dat da beter is. En uiteraard is dat mijn persoonlijke mening. 

Niet met zoveel woorden maar bij vrijwel elk topic over dit onderwerp kom je met dezelfde riedel dat ‘de aansluiting beter in de meterkast geplaatst had kunnen worden’ waarbij je er toch vanuit gaat, dat die mogelijkheid er zonder meer is.


En hoe weet je zo zeker dat de aansluiting bij iedereen in de meterkast past?

Ik schrijf niet dat de aansluiting bij iedereen in de meterkast past. Ik schrijf dat da beter is. En uiteraard is dat mijn persoonlijke mening. 

In ben groot fan van FTU’s in oudbouw in de woonkamer, in huizen van voor +/- 1965 kan je vanaf de meterkast echt helemaal niks met kabels. Verder wordt er in hoogbouw altijd in samenspraak met de VVE bepaald of het langs de gevel of via de meterkasten gaat. En als het langs de gevel gaat is de woonkamer ook schitterend. Daar hebben we dan zelfs een hoogbouw-bop voor zodat klanten niet thuis hoeven te blijven. 


Misschien een kleine tip… https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/elektra/kabels-behuizing/kabelgoten/kopp-kabelgoot-15x10mm-zelfklevend-wit-2m/5625363 voorzichtig eronder schuiven...


en plaats je die dan voor of nadat de plint op de vloer geplaatst is? Als we het dan toch over een nette afwerking hebben 😉


In ben groot fan van FTU’s in oudbouw in de woonkamer, in huizen van voor +/- 1965 kan je vanaf de meterkast echt helemaal niks met kabels. 

Kan wel. Gewoon over de muur. Net als de leidingen van de centrale verwarming. Ik weet ook wel dat veel mensen dat niet willen en hevig gaan protesteren als u dat zomaar zou gaan doen.


… effe een beetje hout erom heen wegschuren, waar de vezel binnenkomt, vervolgens onderkant van de buis (daar waar de plakstrip zit) eronder schuiven… zo eenvoudig kan het zijn… 


En hoe weet je zo zeker dat de aansluiting bij iedereen in de meterkast past?

Ik schrijf niet dat de aansluiting bij iedereen in de meterkast past. Ik schrijf dat da beter is. En uiteraard is dat mijn persoonlijke mening. 

In ben groot fan van FTU’s in oudbouw in de woonkamer, in huizen van voor +/- 1965 kan je vanaf de meterkast echt helemaal niks met kabels. Verder wordt er in hoogbouw altijd in samenspraak met de VVE bepaald of het langs de gevel of via de meterkasten gaat. En als het langs de gevel gaat is de woonkamer ook schitterend. Daar hebben we dan zelfs een hoogbouw-bop voor zodat klanten niet thuis hoeven te blijven. 

Heel fijn natuurlijk dat de ‘kpn monteur’ een groot fan is van een FTU in de woonkamer in geval van oudbouw maar het is natuurlijk niet de ‘kpn monteur’ die de plaats van de FTU bepaalt. Dat is de aannemer, die in opdracht van kpn-netwerk, de glasvezel aanlegt.

Die kwamen hier en vonden een plek in het halletje, direct naast de elektriciteitsmeter, de meest geschikte plek. Dat daardoor de voordeur niet meer helemaal open kan, is mijn probleem. En mocht is de toekomst de FTU beschadigd raken, in het geval de voordeur er hard tegenaan stoot, dan is dat ook mijn probleem.

De FTU ergens in de woonkamer kon volgens de medewerker niet, ‘we mag niet door keuken’.


Hoi @Denisew24 .  Het maakt wel wat los zie ik in de replies in dit topic.

Mijn mening? Ik vind het ook niet supernetjes maar snap ook dat de monteurs moeten roeien met de riemen die ze hebben.

Verder is dit een zaak die, mocht jij er een klacht over willen indienen, thuishoort bij KPNNetwerk.   Dit forum is van de provider en wij staan los van de fysieke aanleg van glasvezel.

https://www.kpnnetwerk.nl/