Skip to main content
Vraag

Al een tijdje last van slecht internet op zolder

• December 7, 2025
  • 3 reacties
  • 35 keer bekeken

Hoi allemaal,

Ik heb al een tijdje last van slecht internet op zolder. De router staat in de meterkast. Voor deze verbinding gebruik ik een TP-Link via het stroomnetwerk met een netwerkkabel naar de PC. Beide zitten wel in andere groepen natuurlijk, maar wel direct op het stroomnetwerk (zonder stekkerdozen oid). Ik zou 1Gbps moeten krijgen, maar ik heb maar 100Mbps op z’n max.

Dingen die ik al heb geprobeerd:

• Een netwerkverbinding via WiFi (werkte helemaal slechter)
  • Gebruik maken van KPN SuperWifi punten (werkte beter dan alleen een verbinding, maar minder goed dan de TP-link)
  • Router buiten de meterkast zetten en TP-link gebruiken (werkte evengoed als in de meterkast)

Hebben jullie nog meer ideeën? 

Alvast bedankt allemaal!

Groetjes,
Melvin

3 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 7, 2025

Beste ​@Melliieeeee , die1 GB is uitsluitend bekabeld haalbaar met 1 pc rechtstreeks bekabeld op de modem.

Dat jij ongeveer 100Mbit haalt via de TPL is een normale waarde.

Wil je sneller internet,  dan een kabel naar zolder trekken.

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • December 7, 2025

@Melliieeeee Als netwerk kabel doortrekken naar de zolder NIET mogelijk is, maar bijvoorbeeld WEL naar de 1e verdieping dan kun je daar een KPN smartwifi punt BEKABELD aansluiten dan heb je sowieso al een beter wifi signaal op zolder. 
Voor deze oplossing hebben we zelf ook gekozen ter wifi ondersteuning voor de omvormer op zolder en het werkt prima.

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • December 7, 2025

@Melliieeeee Ik ken je thuis situatie niet, maar misschien zou je een eventuele op de 1e verdieping aanwezige vaste telefoonaansluiting  of coaxkabel aansluiting die ook mogelijk in de meterkast uitkomen dan vervangen voor een netwerkkabel inclusief netwerk in of opbouwdoos.