Skip to main content
Beantwoord

Al zes jaar storingen op internetaansluiting: soms maar 1 Mbps beschikbaar

• September 11, 2026
  • 15 reacties
  • 189 keer bekeken

Wij hebben al 6 jaar problemen met internet. Diverse oplossingen hebben de revue gepasseerd, echter niet een is goed om normaal  internet te krijgen. We hebben soms 1 mb en soms wel soms niet,vervolgens  dagen niet dan weer dagen wel. Telkens problemen diverse routers, steunpunten WIFI, monteurs, nieuwe telefoonlijn erbij gelegd. Gezien ik moet werken is dat heel lastig en ben afhankelijk van het internet. Voor de zoveelste keer aangegeven. Wat breekt mijn klomp na gisteren weer een nieuwe router te hebben ontvangen die ook geen internet levert, gebeurd het volgende. Ik heb aangegeven dat ik elke maand rond 90. Euro betaal en niet geleverd krijg.Antwoord :  de oplossing :  als u niet wilt betalen dan zegt u uw abonnement op. Ik gaf  aan dat er geen andere providers hier actief zijn en ik met mijn rug tegen de muur sta en gewoon internet wil waar ik voor betaal. Medewerker U heeft al 22 minuten van mijn tijd verspilt ik zeg u, ik kan u niet verder helpen en er is een oplossing en dat is als u niet wilt betalen voor iets wat u niet krijgt dan zegt u het abonnement op. Ik zeg dat is geen oplossing.Medewerker  Ik kan u niet verder helpen en ik heb het al 24 x tegen u gezegd, maar u luistert niet, zeg uw abonnement op als u niet hier niet verder voor wil betalen. Ik wil betalen maar dan moet ik wel internet geleverd krijgen, Ik zeg u toch ik kan u niet helpen, dus zoek een andere provider (die er niet is)  Schandelijk, ik wil gewoon internet maar u levert niet. Er ligt hier een glasvezelkabel binnen in de meterkast via Glaspoort, kan ik aangesloten worden op glasvezel. Nee er ligt volgens ons systeem helemaal nog geen glasvezel. Ik geef aan dat het zelfs binnen ligt. Dit kan helemaal niet en ik zou in de war zijn, terwijl ik het foldertje van Glaspoort had ontvangen en het ook is aangelegd tot in de meterkast. Ik kom niet verder omdat deze medewerker mij niet wil helpen, omdat ik al teveel van zijn tijd in beslag heb genomen. Echt om uit je vel te springen en erger ik sta met mijn rug tegen de muur. 

Beste antwoord door AriënC

Ik ben benieuwd wat voor snelheid je haalt als je jouw computer/laptop bekabeld aansluit op je modem, en dan een speedtest doet.

Als je lager dan 10 mbit per seconde is, dan kan ik me voorstellen dat het gebruik van internet erg beperkt voelt, en soms zelfs voelt alsof je op een inbelverbinding zit te internetten.

Misschien kan iemand van KPN aangeven hoe ver jouw adres van de centrale vandaan zit. Volgens mij hebben ze daar wel interne tools voor.

(En vroeger was daarvoor het publieks-interne Fourstack)

15 reacties

mrGanesha
Wijsgeer
  • September 11, 2026

Heb je dan al gekeken op https://www.glaspoort.nl/mijn-status/?

rvk01
Slimmerik
  • September 11, 2026

Ik heb aangegeven dat ik elke maand rond 90. Euro betaal en niet geleverd krijg.

Betaal je 90 euro voor DSL? Met tv? Waarom zoveel? Zelfs glasvezel is goedkoper. Als je nog op een oud abonnement zit dan is het verstandig naar de nieuwe vorm te kijken want daar zit je met tv ergens bovenin de 50 euro.

Wat betreft je verbinding... Ik begrijp dat dat nu nog DSL is? Hoeveel snelheid heb je met een bekabelde PC (gewoon alleen even bekabeld testen om te kijken wat er op de lijn binnen komt en hoeveel er e.v. via wifi verloren gaat).

Wat geeft de postcodecheck aan mbt wel of geen glasvezel mogelijkheid? Dat er glasvezel naar binnen is gebracht hoeft nog niet te betekenen dat ze de wijkcentrale ook klaar hebben. Daar kan rustig een jaar tussen zitten. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@GarHolde. Welkom op de KPN Community! Als mijn internet om de haverklap terugvalt naar 1 Mbps, dan zou ik daar ook moedeloos van worden. Helemaal als dat al 6 jaar aan de gang is. 

Het telefoongesprek wat je in je bericht gedeeltelijk aanhaalt is ook niet erg vriendelijk en behulpzaam verlopen begrijp ik. Dat is niet de bedoeling natuurlijk. Je mag verwachten dat je altijd vriendelijk te woord wordt gestaan en dat iemand zijn uiterste best voor je doet. Mijn excuses daarvoor. 

Wel is het even de vraag of het probleem nu in je Wifi zit of dat de verbinding in zijn geheel hapert of sowieso aan de langzame kant is. Wat zie je bijvoorbeeld als je hier Internet abonnement via ons eigen betrouwbare netwerk | KPN je postcode en huisnummer invult? Wat is dan de maximale snelheid die op jouw adres haalbaar is? Je ziet dit in het blauwe venstertje. 

Ook geef je aan dat er al glasvezel in je huis is aangelegd via Glaspoort. Dat zijn hoopvolle tekenen, maar het kan zijn dat infrastructuur in jouw wijk nog niet helemaal gereed is om een werkende verbinding op te kunnen leveren. Wat geeft de check aan die ​@rvk01 deelt: 

Heb je dan al gekeken op https://www.glaspoort.nl/mijn-status/?

Met deze informatie kunnen we weer verder denken richting een meer stabielere en betaalbare verbinding voor jou. We helpen je graag, dus hopelijk kun je iets meer vertellen! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 14, 2026

Het systeem hapert en is heel vaak te langzaam en duurt het lang voordat het draaiende wieltje verbinding kan maken of helemaal niet en mijn netwerk niet kan vinden. Mijn zware boekhoudpakket kan soms niet opgestart worden. Dus ik heb soms wel en soms helemaal geen internet en tv. Het lijkt net Russische Roulette. Er liggen in mijn wijk oude koperen leidingen,  die alleen door KPN gebruikt worden en problemen geven. Ik kan niet naar een andere provider omdat zij niet leveren in mijn wijk, wat ik ook gezegd heb tegen de medewerker. Niet alleen in mijn wijk zijn er problemen met het internet, maar er is hier in het dorp  vaak geen goed internet, kan soms de klantenkaarten niet scannen bij winkels of zijn er pin apparaten die uitvallen, of geen internet in de restaurants. Er is ook slecht internet op de vakantieparken hier, waar ik ook eigenaar ben van een bungalow en de VVE aldaar ook bezig is met de problemen rondom het slechte internet.  Ik snap dat dit probleem niet 1,2,3 goed op te lossen is en daarom vond ik het fijn dat er al enkele weken Glasvezel binnen ligt in mijn meterkast. Dus vind ik mijn normale vraag, wanneer dit eventueel aangesloten kon worden geantwoord werd dat dit helemaal niet kon want het lag er niet en als dit wel zo zijn,  dit niet van Glaspoort is, m.a.w. het was onmogelijk. Ik heb weer een aantal dagen niet kunnen werken en dat vind ik een zeer kwalijke zaak, ik ben afhankelijk van internet met mijn bedrijf en het is al de zoveelste keer.  Ik doe elke keer ook de fast test en hieruit blijkt dit ook wisselend te zijn. Als je dan zo te woord wordt gestaan en totaal niet geholpen wordt nadat ik inmiddels weer een nieuw modem door een andere collega toegestuurd heb gekregen die mijn netwerk niet herkende, stond voor hem vast dat er niks te behalen valt met 1 mb (die ik soms heb maar soms ook niet) en hij er voor het gemak van uitgaat dat dit altijd zo is en ik beter mijn abonnement op kan zeggen als ik vind dat er niet geleverd wordt en ik wel betaal als dat mijn probleem is. Na weer gehoord te hebben dat hij nu al 24 x gezegd heeft dat ik niet luister en hij het gesprek niet zinvol vind en dit gesprek wil beëindigen omdat dit geen enkele zin heeft en hij al 22 minuten zijn tijd verspild heeft, ben ik er klaar mee. Hij gaf aan dat er helemaal geen kabel van Glaspoort ligt maar dat van een andere provider is. Ik zei dat er wel degelijk een kabel ligt, dit was niet zo want zijn systeem gaf het niet aan, waarop ik zei en het systeem kan het niet fout hebben.? U luistert weer niet er ligt geen Glaskabel dat komt pas in januari 2027.                                         Ik had Glaspoort al gebeld en er ligt wel degelijk een kabel die ook 29 september wordt aangesloten met een FTU  of FTE kastje of zoiets, ook dit kon niet want er ligt geen kabel. Ik heb vrijdag de hele dag geprobeerd om op enig moment internetverbinding te krijgen en uiteindelijk tegen de avond ten einde raad weer gebeld in de hoop dat ik niet dezelfde meneer aan de lijn kreeg. Deze wel vriendelijke man is een uur bezig geweest en heeft mij wel verder geholpen. Hij heeft ook een 5g dongel opgestuurd en hoera ik kon weer werken, misschien weer tijdelijk, maar hierdoor wordt de opgelopen schade minder. Wij hebben veel bedrijven gehad en hadden altijd trouw KPN als provider,  maar als ik vorige week de kans had gehad was ik direct overgestapt naar een ander. Wat een hele nare ervaring, en toen ik vroeg waar ik een klacht in kon dienen werd gezegd, dat kan niet. Ik heb uiteindelijk zelf uitgezocht waar dit kon en heb officieel schriftelijk een klacht ingediend bij de klantenservice in Groningen. Deze man vertegenwoordigt wel de KPN, een bedrijf die wij voorheen altijd hoog in het vaandel hadden staan. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • September 14, 2026

Ik ben benieuwd wat voor snelheid je haalt als je jouw computer/laptop bekabeld aansluit op je modem, en dan een speedtest doet.

Als je lager dan 10 mbit per seconde is, dan kan ik me voorstellen dat het gebruik van internet erg beperkt voelt, en soms zelfs voelt alsof je op een inbelverbinding zit te internetten.

Misschien kan iemand van KPN aangeven hoe ver jouw adres van de centrale vandaan zit. Volgens mij hebben ze daar wel interne tools voor.

(En vroeger was daarvoor het publieks-interne Fourstack)

• September 14, 2026

Je kan kijken wat je te zien krijgt als je een nieuwe aansluiting aanvraagt, zie dit :

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 14, 2026

Glaspoort en de provider kpn werken los van elkaar. Glaspoort is de netwerkbeheerder die glasvezel aanlegt en kpn is de provider die waarschijnlijk tzt over het glasvezelnetwerk van Glaspoort gaat leveren. Glaspoort heeft vrijwel zeker de verbinding nog niet hebben opgeleverd. Kpn ziet dus niet dat er een glasvezelkabel in huis ligt. Tot zover heeft de medewerker van kpn gelijk. Glaspoort zal het netwerk dus eerst gereed moeten melden aan alle providers voordat kpn ook maar iets kan doen. Dat op 29 september het glasvezelkastje in uw huis wordt geplaatst zegt ook nog niets over het al dan niet gereed zijn van de verbinding want er zit ook nog een andere kant aan de kabel. Zodra de aansluiting is opgeleverd zal u overgezet worden. Dit gebeurt automatisch. Dit kan afhankelijk van de andere kant van de kabel best nog een tijdje duren. Het lijkt er op dat de koperaansluiting gewoon slecht is. Als u op korte termijn een werkbare oplossing wil dan raad ik u aan om bijvoorbeeld een jaar lang Starlink te nemen. Dan kunt u in ieder geval uw werk doen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 15, 2026

Er is echt al van alles geprobeerd, ik ben bekabeld op mijn computer het is gewoon slecht. Overigens heeft 5 G soms ook maar 1 streepje verbinding hier.  Ik denk dat ik nog even afwacht en het een kans geef tot ik antwoord op mijn klacht krijg en afhankelijk of ik verbinding kan krijgen via Glasvezel door het kastje wat geïnstalleerd wordt 29 september. Afhankelijk hiervan kan ik alsnog de overstap maken naar Starlink.  (ik wist sinds vorige week niet dat dit ook tot de  mogelijkheid behoorde, anders had ik dit al lang geleden gedaan. Ik heb nu (weer even) internet, dus ik wacht 29 september af, en bekijk dan of ik misschien toch genoodzaakt wordt om helemaal over te stappen. Ik moet het wel een kans geven. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 15, 2026

Je kan kijken wat je te zien krijgt als je een nieuwe aansluiting aanvraagt, zie dit :

Dit al geprobeerd? Je ziet dan hoe snel je aansluiting maximaal is. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 15, 2026

Beste Joep, ze zijn weken bezig geweest in onze buurt en ze zijn al een poos klaar waar we ook kijken in ons dorp er wordt nergens meer gegraven. Glaspoort had ook een foutje gemaakt en niet gemeld dat alles klaar was in onze buurt. Ik snap dat allemaal, maar feit blijft dat deze medewerker zijn werk niet doet en er daarnaast ook voor kan zorgen dat je voor altijd naar een andere provider gaat. Wie weet bij hoeveel klanten hij dit al gedaan heeft. Het feit verandert niet er is gewoon slecht internet en wat je er ook van vind, je kunt mensen niet zo te woord staan en erger niet helpen. 

• September 15, 2026

Erg vervelend allemaal maar het heeft er toch alle schijn van dat er binnen afzienbare (?) tijd een werkende glasvezel gaat zijn.

Wat geeft dit aan op je adres : 
https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen?icid=quicktile5

Zo maar uit interesse, om een indicatie te krijgen van wat er mogelijk zou moeten zijn met de lengte van de lijn.
De lijn kan ook gewoon slecht zijn en met de komst van glasvezel zal kpn daar geen geld meer aan willen besteden.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ik begrijp goed dat je baalt van het contact met mijn telefonische collega ​@GarHolde. Je doet zelf moeite om te bellen en investeert je tijd om te weten komen of jouw situatie verbeterd kan worden en dan krijg je zo'n ontwijkend antwoord. Daar zou ik ook niet vrolijk van worden. 

Tegelijkertijd proberen we je hier te helpen en je van informatie en tips te voorzien. Daar hebben we ook jouw hulp bij nodig, want nu heb ik nog niet een volledig beeld wat jouw opties zijn en wat er nu mogelijk is. Ik zou ook voor je kunnen controleren of glasvezel binnenkort een serieuze optie is, want dat zou wel veel oplossen voor jou verwacht ik. Zou je daarvoor je profiel willen invullen enkele gegevens (achternaam, postcode en huisnummer en geboortedatum)? Dan ga ik wat zaken voor je na en kom ik er zo snel mogelijk bij je op terug!

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 16, 2026

Beste Arjan, bedankt voor je aanbod. Ik heb zakelijk internet en tv. De postcodechecks geven aan dat het binnenkort wordt aangelegd door Glaspoort, terwijl het er al een poosje ligt. .Gisteren ben ik gebeld n.a.v. mijn klacht die ik schriftelijk aan Groningen heb gemeld.  Vrijdag avond had ik weer internet na weer een dag lang tobben en deze medewerker was wel bereidwillig en heeft nadat we een uur met hem aan de lijn hebben gezeten direct een 5g dongel opgestuuurd en heb ik weer internet .Het probleem ligt echt in de slechte kabel verbinding, en storingen nog eens worden verergerd als het bv regent. Mij is gisteren uitgelegd dat het water ws in aanraking komt met het koper en dan storing kan geven. Ik heb afgesproken dat ik contact opneem met KPN netwerk wanneer daadwerkelijk het glasvezel wordt aangesloten in de centrale hier, en waarvan ik denk dat dit ook de enige oplossing is, na 6 jaar tobben vele nieuwe modems, routers, wifisteunpunten en zelfs een twee kabel aanleggen.  Ik heb gisteren ook uitgelegd dat het echt heel vervelend is als je moet werken en dat nbiet kunt wanneer je dat moet doen, want er is geen touw aan vast te knopen. Het is soms wel goed,  dan weer niet, of helemaal niet, wisselend en ik daardoor vaak niet kan werken wanneer ik dat echt moet. Ik ben ook bekabeld met mijn computer op het modem en heb een switsch, maar soms is de snelheid zo traag dat ik mijn professionele (accountants) boekhoudprogramma niet kan laden. KPN (Groningen) gaf aan dat het wel hun kabel is die bij ons al binnen ligt en ook dat het witte kastje op 29 september wordt aangesloten met de kabel. Ik kan KPN Netwerk bellen wanneer het daadwerkelijk met de centrale wordt verbonden. Er staat op de check voor Glasvezel bij KPN dat Glaspoort in januari gaat aanleggen op ons adres. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 17, 2026

Top dat er nu goed naar je geluisterd is naar aanleiding van je klachtbrief en dat je ook vakkundig geholpen bent. Daar ben ik blij om! 

Het kan goed kloppen dat wanneer water de grond in sijpelt en dit een kabel raakt die door de jaren heen wat minder goed geïsoleerd is, dat dit problemen oplevert. Dit is niet één, twee, drie makkelijk op te lossen. De enige oplossing is dan zo snel mogelijk over gaan op glasvezel en hopelijk lukt dat ook voor jou. 

Hopelijk kun je voorlopig de 5G dongel behouden om in tijden van slecht weer wel online te blijven, maar dit kun je het beste bespreken met de klachtbehandelaar. Mocht je in de toekomst toch nog vragen hebben over het glasvezeltraject of iets anders, dan weet je ons te vinden!

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 18, 2026

Beste Arjan, ik heb gisteren gebeld met  KPN netwerk over de verbinding na het plaatsen van het witte kastje. Ik werd doorgezet naar Glaspoort die weer bevestigde dat ik zij op 29 september er zijn zodat ik op 30 september ook echt verbinding kan hebben. Ik heb verteld dat KPN vol blijft houden dat er pas eind dec. /januari glasvezel kabel wordt gelegd. Ik gaf aan dat ik in een kringetje zit en geen enkele duidelijkheid heb wie de waarheid spreekt.ze zei mevrouw alles is er het ligt klaar ook in de centrale ik bel voor u naar KPN en bel u terug. Ze belde later terug en zei letterlijk, ik heb contact met ze gehad, sorry ze zijn gek maar maak u geen zorgen het is zoals ik gezegd heb u kunt echt op 30 september verbinding krijgen via het glasvezelnetwerk.