Skip to main content

Beste KPN,

De laatste maanden hebben wij steeds vaker last van storingen zoals ontzettend slechte internet- en / of WiFi-verbindingen. Ik reset ons modem zo nu en dan, en voer regelmatig een test uit op jullie testsite. Steeds vaker zitten we tijden lang op een snelheid van rond de 2 tot 4 megabits per seconde (zie afbeeldingen). Ook de WiFi in huis lijkt steeds slechter te worden, zo lukt facetimen met familie steeds vaker niet dan wel, moest ik gisteren een Teams-meeting met collega's verlaten omdat mijn verbinding te slecht werd en kan mijn vriendin niet goed aan haar nieuwe website werken. Deze ochtend was voor ons de druppel, we kunnen helemaal niet werken omdat de verbinding steeds wordt verbroken. Niet alleen vervelend en onwerkbaar voor mij, maar ook voor mijn collega’s en studenten aangezien ik docent ben en vrijwel al mijn lessen online vanuit huis moet gaan geven (en zelf een studie op afstand moet gaan volgen) na deze voorjaarsvakantie.

Jullie adverteren momenteel voor een nieuwe modem met verbeterde WiFi, voor nieuwe klanten. Wij zijn inmiddels jaren trouwe klant (Telfort) voor zowel mobiel als internet, en waren tot voor kort altijd tevreden. Ook hebben wij momenteel veel apparatuur in huis die nieuwere WiFi-standaarden heeft dan ons huidige oude ADSL-modem aan kan (een Experia Box V8 die mijn vriendin volgens haar al 2 decennia terug in huis kreeg, ca 2009). Kunnen wij ons oude modem omruilen voor een nieuwe? Het liefst zo snel mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Matthijs van der Linden en Martje Zandboer

 

 

Wat zegt deze site over de te behalen snelheid op jouw adres? https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/ graag een screenshot zonder je postcode plaatsen idm


Hoe is dit opgelost / afgelopen? Ik ondervind ook problemen met onze V8, die hapert sinds een paar maanden, steeds meer, en valt sinds een paar dagen zo nu en dan weg..  

 

Admin: naar je eigen topic verplaatst


Tot eind vorig jaar haalde ik vrijwel altijd snelheden boven de 50 Mb (Telfort ADSL), fysiek is hier niets veranderd aan bekabeling of locatie van de modem. Je site zegt dat ik een factor 20 hoger zou moeten kunnen halen dan waar ik de laatste dagen steeds op kom 😏.

 

 


Overigens overwegen we nu glasvezel omdat we veel thuis moeten werken, maar die biedt KPN hier nog niet (T-Mobile wel). Ik zou het graag eerst proberen op te lossen met een nieuw modem.


Je kan een prima snelheid halen. Wat heb je allemaal aan het modem hangen qua randapparatuur en gebruik je dit soort dingen? 

 


Die prima snelheid haalden we ja, tot eind vorig jaar. Powerline-communicatie gebruiken we niet. Gewoon de Experia V8 en daaromheen onze apparatuur die we al jaren hebben, iPhones, iPads, iMacs, een Apple TV, een Hue Bridge van philips, een Samsung ‘Smart’ TV, een DAC voor muziek (hapert als een malle), en sinds kort een Apple Watch en een slimme projector (die sporadisch aan staat maar ook moeite heeft met onze WiFi) en als ik thuis werk een laptop-achtig ding met Windows.

Maar sowieso, de V8 voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd en is inmiddels opgevolgd door de V9, V10, V10a en de kpn box 12 en na een jaar of 11-12 echt wel aan vervanging toe, want ook electronica slijt / degradeert. Hij staat niet eens op de lijst van KPN:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems.htm

 

Bij Telfort is er wel van alles over te vinden..

https://forum.telfort.nl/search?q=v8

 

Nieuwe klanten, en klanten met defecte modems krijgen nu een V10 heb ik vernomen. Moeten oude, in dit geval overgenomen, klanten afwachten totdat de modem definitief stuk gaat?


Ik denk dat er meer aan de hand is. Bel 0800-0402 tegen de computer die je aan de lijn krijgt zegt je ik wil een medewerker spreken en dan vertel je het verhaal.  En dat verhaal is dat er 2 poorten kapot zijn!!!


Hi @M77 ,
Welkom op het forum. Goed dat je dit signaal doorgeeft. Voor problemen met Wifi hebben we de wifi-manager in het leven geroepen.  Dit is een programma waar je je wifi mee kunt verbeteren. Door aan kan geven in wat voor soort huis je woont (bv een of meerdere verdiepingen) kan het programma een schatting maken van waar het probleem kan zitten.  Als je de wifi-manager 2 a 3x doorloopt kom je uit bij opties waar je uit kan kiezen. Dit kan bv Experia wifi zijn (gemaakt om het wifi signaal van onder andere de box V8 over te nemen) .  
Je kunt klikken op de wifi-manager link om deze te openen. 

Als er iets mis is met de modem zelf zoals Joep1965 al aangeeft kunnen we deze best bestempelen als kapot. Iets wat kapot is ruilen we om. We maken daarbij geen onderscheid tussen KPN klanten of oud TFT klanten die over zijn gekomen naar KPN ( ook geen onderscheid als je nog in je TFT contract zit)


Hoi Denise, we hebben de WiFi-manager uitgevoerd: de snelheden waren ook toen onacceptabel beroerd waarop er op afstand configuratiewijzigingen in de modem zijn doorgevoerd. Op alle plekken  zijn we nu van 4 Mb naar zo’n 60 Mb gegaan. Helemaal weer OK zo te zien, daarvoor dank!

Matthijs & Martje

 

 


We hebben nu zelfs WiFi op plekken waar we dat voorheen nooit hadden, zoals het balkon. Geen idee wat jullie uitgespookt hebben maar helemaal super! Hadden we dit maar eerder geweten 😬


Heel fijn op te zien dat de wifimanager het probleem heeft kunnen verhelpen ! :muscle_tone3:


De vreugde was helaas van korte duur… Onze verbinding is sinds de afgelopen week weer ontzettend instabiel en onwerkbaar traag. Soms helpt aan- en uitzetten van de modem voor eventjes. Maar het vervelendste gevolg is dat we ons werk en studie (Teams) niet meer fatsoenlijk kunnen doen.
Hier wat screenshots, van vrijdag, zaterdag en zojuist. Er is in de tussentijds niets gewijzigd wat betreft apparatuur (in ons huis). Zouden jullie alsnog een nieuw modem kunnen opsturen?

 

 


De vreugde was helaas van korte duur… Onze verbinding is sinds de afgelopen week weer ontzettend instabiel en onwerkbaar traag. Soms helpt aan- en uitzetten van de modem voor eventjes. Maar het vervelendste gevolg is dat we ons werk en studie (Teams) niet meer fatsoenlijk kunnen doen.
Hier wat screenshots, van vrijdag, zaterdag en zojuist. Er is in de tussentijds niets gewijzigd wat betreft apparatuur (in ons huis). Zouden jullie alsnog een nieuw modem kunnen opsturen?

Je metingen zijn via WiFi. Dat heeft geen zin in dit geval, je moet speedtest metingen bekabeld uitvoeren.

 

Een kijk eerst eens op de DSL status pagina van de ExperiaBox, zie hoe dat kan op:

Dat zegt iets over de verbinding met KPN. Wat wordt daar als snelheid weergegeven? En aantal CRC errors ?


 

Je metingen zijn via WiFi. Dat heeft geen zin in dit geval, je moet speedtest metingen bekabeld uitvoeren.

 

 

Hoe bedoel je? Op onze Hue Bridge en een Smart TV (alleen ‘s avonds Netflix) na gebruiken we geen bekabelde aansluitingen. In het verleden was de snelheid goed, waarna het eind vorig jaar ineens heel slecht werd. Daarop heb ik mijn vraag gesteld hier, hebben we een diagnose uitgevoerd, werd er op afstand iets gewijzigd, en zaten we opeens op een nette 60 Mb/sec / vloeiende verbinding op al onze apparaten (2 iMacs, 3 iPads, 2 iPhones, een Apple TV en een Windows-apparaat) door het hele huis. Sinds een week of 2 is daar nauwelijks nog iets van over, met als gemeten dieptepunt 300 Kb/sec.

Ik zie niet in waarom ik dan nu een bedrade meting moet doen terwijl ons modem ondertussen gewoon aan een up-to-date vervanger toe is. Het apparaat is meer dan 10 jaar oud..


@Denise.  Vanmorgen de test opnieuw uitgevoerd, dit is het resultaat, voor en na.. De modem staat bovenin in het midden:

 


 


Dat was voorheen dus 60Mb, waar nu niets meer van over is. Thuiswerken (les geven) en -studie via Teams werkt niet meer, Facetime hapert en Netflix 4K lijkt wel een grijsgedraaide VHS-band. We zouden graag snel een oplossing zien.. 😬


Inmiddels telefonisch contact gehad en goed geholpen, ik kan de Experiabox V8 morgen al omruilen in een KPN-winkel hier in Den Haag.. Ben benieuwd!


Nieuw modem geïnstalleerd en tot nu toe geen problemen 👍.