Skip to main content

‘s nachts gaat alle netwerkapparatuur in huis uit. Bij een herstart ‘s ochtends is het vaak nodig om de ONT soms wel meer dan 5 tot 10x in en uit te schakelen voordat het internet weer werkt. Power en internet-leds op de ONT branden beide wel gewoon groen en de rode storingsled blijft uit dus men zou zeggen alles is in orde.

 

Maar tijdens het opstarten van de Fritz!box krijg ik in het logboek toch de volgende melding:

PPPoE-fout: tijd overschreden. 

 

De enige manier om dit op te lossen is door de ONT snel achter elkaar soms tot wel 5 tot 10x in en uit te schakelen en daarna werkt alles naar behoren.

 

Mijn kijk op dit probleem: ONT is kluts en kapot of de voedingsadapter heeft opwarmproblemen. Graag een vervangend exemplaar zal het vast wel oplossen. Het modem en de rest van het netwerk hoef ik tijdens deze vreemde procedure niet in- en uit te schakelen.

Ik denk niet dat dit soort apparaten echt gemaakt zijn om dagelijks uit te zetten.

ONT kastje is best een gevoelig apparaat, beter is om die gewoon lekker te laten pruttelen in de nacht.


Ik denk niet dat dit soort apparaten echt gemaakt zijn om dagelijks uit te zetten.

ONT kastje is best een gevoelig apparaat, beter is om die gewoon lekker te laten pruttelen in de nacht.


Dat zal best maar er zit tenslotte ook een aan/uit schakelaar op dus moet het apparaat daar wel tegen kunnen. Het is toch van de zotte dat ik een apparaat zelf niet mag uitschakelen omdat het anders stuk gaat…?


Ik denk niet dat dit soort apparaten echt gemaakt zijn om dagelijks uit te zetten.

ONT kastje is best een gevoelig apparaat, beter is om die gewoon lekker te laten pruttelen in de nacht.


Dat zal best maar er zit tenslotte ook een aan/uit schakelaar op dus moet het apparaat daar wel tegen kunnen. Het is toch van de zotte dat ik een apparaat zelf niet mag uitschakelen omdat het anders stuk gaat…?

Die schakelaar is voor het installatie proces, of als je hem een keer moet rebooten bij storing.
En het is niet van de zotte, het is hier gewoon niet voor ontworpen. Glasvezel techniek is een 24/7 online techniek. Het is geen waterkoker die je dagelijks aan & uit zet.

Opsturen doen ze niet in het geval van een ONT, je zal een monteur moeten inplannen. Kosten zijn 75 euro als de monteur vind dat u het zelf veroorzaakt heeft.

 

Power adapter kunnen ze wel sturen, maar ik gok dat u ONT niet meer goed is.

 


Ik denk niet dat dit soort apparaten echt gemaakt zijn om dagelijks uit te zetten.

ONT kastje is best een gevoelig apparaat, beter is om die gewoon lekker te laten pruttelen in de nacht.


Dat zal best maar er zit tenslotte ook een aan/uit schakelaar op dus moet het apparaat daar wel tegen kunnen. Het is toch van de zotte dat ik een apparaat zelf niet mag uitschakelen omdat het anders stuk gaat…?

Die schakelaar is voor het installatie proces, of als je hem een keer moet rebooten bij storing.
En het is niet van de zotte, het is hier gewoon niet voor ontworpen. Glasvezel techniek is een 24/7 online techniek. Het is geen waterkoker die je dagelijks aan & uit zet.

Opsturen doen ze niet, je zal een monteur moeten inplannen. Kosten zijn 75 euro als de monteur vind dat u het zelf veroorzaakt heeft.

 


Complete onzin. Ik heb hiervoor een Fritz!box 5490 gehad welke direct op de glasvezel zat en deze is gewoon netjes uit en in te schakelen en heeft niks met 24/7 online te maken. Er is ook nergens beschreven dat ik de ONT/Mediaconverter niet zelf zou mogen uitschakelen vanwege gevoeligheid van deze apparatuur of wat dan ook.

 

Als KPN me nou zelf toegang zou geven tot SSH of shell login van het apparaat zou ik zelf een shutdown procedure voor het uitschakelen kunnen uitvoeren.  Nu ik geen toegang heb om het apparaat een nette shutdown te geven voor het uitschakelen maakt het niet mijn probleem dat ie stuk gaat door het dagelijk in en uitschakelen.

 

Ik waag het erop voor de € 75,= en dan mogen ze het bij de rechtsbijstand verder met KPN wel uit gaan zoeken ;)


Maar als je dit allemaal vind, waarom sluit je dan niet je Fritz!box lekker direct op je glasvezel aan? Dan ben je van je ONT af en kan je doen wat je wil.


Helemaal eens, laat het glasvezelmodem 24/7 onder spanning. Een bepaalde serie van Genexis is helemaal niet tegen bestand tegen aan/uit en kan al na een paar keer schakelen defect zijn (ervaringsdeskundige!). Kan/mag wel je de apparatuur na het glasvezelmodem uitzetten, dat moet je zelf weten, het is (in bijna alle gevallen) je eigen apparatuur. Het glasvezelmodem echter niet, dat is provider eigendom en je schakelt daarmee apparatuur uit die onderdeel is van het netwerk dat niet van jou is. 


Maar als je dit allemaal vind, waarom sluit je dan niet je Fritz!box lekker direct op je glasvezel aan? Dan ben je van je ONT af en kan je doen wat je wil.


Helaas was die Fritz!box voor een ander type glasvezel en heb ik een Mediaconverter/ONT gekregen welke ik dus niet zelf zou mogen in en uitschakelen omdat er een bepaalde serie blijkbaar in omloop is welke niet bestand zijn tegen in- en uitschakelen. Als ik nu zo;n type heb dan wil ik graag een nieuwe welke wel bestand is tegen in en uitschakelen.


Helemaal eens, laat het glasvezelmodem onder 24/7 onder spanning. Een bepaalde serie van Genexis is hier helemaal niet tegen bestand en kan al na een paar keer schakelen defect zijn (ervaringsdeskundige!) Wel je de apparatuur na het glasvezelmodem uitzetten dan moet je dat zelf weten, het is (in bijna alle gevallen) eigen apparatuur. Het glasvezelmodem echter niet, dat is provider eigendom en je schakelt daarmee apparatuur uit die onderdeel is van het netwerk dat niet van jou is. 


Betaalt KPN dan ook mijn electriciteitsrekening? De voeding zit tenslotte in mijn stopcontact.


Helemaal eens, laat het glasvezelmodem onder 24/7 onder spanning. Een bepaalde serie van Genexis is hier helemaal niet tegen bestand en kan al na een paar keer schakelen defect zijn (ervaringsdeskundige!) Wel je de apparatuur na het glasvezelmodem uitzetten dan moet je dat zelf weten, het is (in bijna alle gevallen) eigen apparatuur. Het glasvezelmodem echter niet, dat is provider eigendom en je schakelt daarmee apparatuur uit die onderdeel is van het netwerk dat niet van jou is. 


Betaald KPN dan ook mijn electriciteitsrekening? De voeding zit tenslotte in mijn stopcontact.

Ja hoor, dit begint een beetje flauw te worden @vjslof . Gewoon onder spanning laten of koop (weer) een modem voor direct op de vezel.   


ik heb dus een gaar modem en zal de monteur het maar laten vervangen. Ding moet gewoon doen wat het moet doen. 


ik heb dus een gaar modem en zal de monteur het maar laten vervangen. Ding moet gewoon doen wat het moet doen. 

Afhankelijk welk merk en serienummer je hebt is dit een issue, dus het wil niet zeggen dat u deze productie lijn heeft thuis.


ik heb dus een gaar modem en zal de monteur het maar laten vervangen. Ding moet gewoon doen wat het moet doen. 

Afhankelijk welk merk en serienummer je hebt is dit een issue, dus het wil niet zeggen dat u deze productie lijn heeft thuis.


Dus er is wel een issue? Powerloss kan dus het modem of wat ik begrepen heb de ethernet-poort beschadigen. En dat treed dus op bij een bepaalde serie. Daar komen we dan morgenvroeg snel genoeg achter als ik om 08.00 uur ga bellen om de storing te melden.


Vraag mij dan af wat de besparing is per nacht.

ik deed het voorheen om met tv subwoofer receiver kpn kastje ect…..maar de besparing was minimaal dus laat het tegenwoordig maar aan.


Vraag mij dan af wat de besparing is per nacht.

ik deed het voorheen om met tv subwoofer receiver kpn kastje ect…..maar de besparing was minimaal dus laat het tegenwoordig maar aan.


De besparing is dat ik maar 1 stopcontact op die plek heb en ik dus een 2e stopcontact moet  aanleggen en jaarlijks stroomverbruik van € 2,50 bespaar, maar daar is het mij niet om te doen. Dus omdat ik misschien een half-gaar modem heb moet ik deze 24/7 aan laten staan anders gaat ie stuk… Bij een stroomstoring in de buurt kan ik dus plots zonder internet komen te zitten omdat het ethernet-gedeelte dus gevoelig is voor dit soort evenementen. Better safe than sorry en vervangen dat ding (en dan niet op mijn kosten)!


ik heb dus een gaar modem en zal de monteur het maar laten vervangen. Ding moet gewoon doen wat het moet doen. 

Afhankelijk welk merk en serienummer je hebt is dit een issue, dus het wil niet zeggen dat u deze productie lijn heeft thuis.


Dus er is wel een issue? Powerloss kan dus het modem of wat ik begrepen heb de ethernet-poort beschadigen. En dat treed dus op bij een bepaalde serie. Daar komen we dan morgenvroeg snel genoeg achter als ik om 08.00 uur ga bellen om de storing te melden.

Er is een serie die extra gevoelig is voor stroom onderbreking, dit kan ook een gewoon stroom uitval in het net zijn. Als je die serie hebt, is hij gelijk dood. Aangezien dit bij u niet het geval is zal die van u defect raken door het dagelijks uitschakelen.

Heb je een Genexis en ligt deze rond de GNXS02384*** nummers ?


Vraag mij dan af wat de besparing is per nacht.

ik deed het voorheen om met tv subwoofer receiver kpn kastje ect…..maar de besparing was minimaal dus laat het tegenwoordig maar aan.


De besparing is dat ik maar 1 stopcontact op die plek heb en ik dus een 2e stopcontact moet  aanleggen en jaarlijks stroomverbruik van € 2,50 bespaar, maar daar is het mij niet om te doen. <knip>.

Een enkel stopcontact is in de meenste gevallen eenvoudig te vervangen door een dubbele, even naar de bouwmarkt en je bent voor €5 klaar. 


ik heb dus een gaar modem en zal de monteur het maar laten vervangen. Ding moet gewoon doen wat het moet doen. 

Afhankelijk welk merk en serienummer je hebt is dit een issue, dus het wil niet zeggen dat u deze productie lijn heeft thuis.


Dus er is wel een issue? Powerloss kan dus het modem of wat ik begrepen heb de ethernet-poort beschadigen. En dat treed dus op bij een bepaalde serie. Daar komen we dan morgenvroeg snel genoeg achter als ik om 08.00 uur ga bellen om de storing te melden.

Er is een serie die extra gevoelig is voor stroom onderbreking, dit kan ook een gewoon stroom uitval in het net zijn. Als je die serie hebt, is hij gelijk dood. Aangezien dit bij u niet het geval is zal die van u defect raken door het dagelijks uitschakelen.

Heb je een Genexis en ligt deze rond de GNXS02384*** nummers ?

Ja, GNXS023B4****


ik heb dus een gaar modem en zal de monteur het maar laten vervangen. Ding moet gewoon doen wat het moet doen. 

Afhankelijk welk merk en serienummer je hebt is dit een issue, dus het wil niet zeggen dat u deze productie lijn heeft thuis.


Dus er is wel een issue? Powerloss kan dus het modem of wat ik begrepen heb de ethernet-poort beschadigen. En dat treed dus op bij een bepaalde serie. Daar komen we dan morgenvroeg snel genoeg achter als ik om 08.00 uur ga bellen om de storing te melden.

Er is een serie die extra gevoelig is voor stroom onderbreking, dit kan ook een gewoon stroom uitval in het net zijn. Als je die serie hebt, is hij gelijk dood. Aangezien dit bij u niet het geval is zal die van u defect raken door het dagelijks uitschakelen.

Heb je een Genexis en ligt deze rond de GNXS02384*** nummers ?

Ja, GNXS023B4****

In dit geval zou ik bij problemen een monteur inplannen of laten inplannen.