Skip to main content

Ik ervaar steeds vaker dat mijn KPN Experia Box v8 enorm slechte wifi heeft. Deze werkte “vroeger” probleemloos (begane grond 50mbps 1ste verdieping 35mbps. Nu haal ik met moeite de 10mbps en 4 mbps. (Deze laatste metingen heb ik met de KPN wifimanager gedaan.) Het frapante is echter dat de uploadsnelheid altijd hoger is dan de downloadsnelheid. (volgens speedtest.net). De tests zijn uitgevoerd met alle andere apparaten uitgeschakeld. Alleen mijn telefoon stond aan. We waren niks aan het streamen/downloaden/uploaden.

 

Ik dacht ach een andere frequentie instellen en dan komt het wel goed. Even de SSID app geopend een relatief lege frequentie erbij gezocht die ingesteld maar dat helpt ook niet. 

Nu ben ik sinds deze week verhuist, maar ook daar heb ik via de wifi belaberde dekking in mijn nieuwe appartement. Zelfs als ik direct naast de router sta haal ik geen snelheden die je eigenlijk zou mogen verwachten (>35mbps) 

 

Wat ik gedaan heb:

1: Frequenties gewisseld (alle banden tussen de 1 en 13 geprobeerd, marginaal verschil)

2: Router terug naar fabrieksinstellingen gereset

3: bandwidth (20 of 20/40MHz) 

4: Router staat op N only, maar heb andere standaarden ook geprobeerd 

5: Naast router staan verbetert de snelheid maar marginaal

Ha @Turra, welkom! Is de verhuizing een beetje naar wens verlopen? Ik wil je eigenlijk adviseren om nogmaals de Wifi Manager te doorlopen. Vanaf 20 Mbit/s bieden wij je gratis Experia Wifi aan. Dit lijkt heel effectief in het oplossen van wifi problemen. Daarnaast kan je ook eens ons topic voor het verbeteren van trage en wegvallende wifi doornemen. Wellicht haal je hier nog iets uit!


Zojuist nog eens een meeting gedaan via de wifi manager. Met dit als resultaat


Welke snelheid haal je als je meet met een bekabelde pc of laptop?


Bekabeld is er geen probleem. Het gaat puur over de problemen met de wifi. Het is ook niet dat er buren zijn die met hun Wifi mijn signaal wegduwen. Want er zijn maar 2 andere SSIDs die op kanaal 8 en 13 zit. Ik heb zit nu op kanaal 3.


Ha @Turra, dit lijkt inderdaad niet best. Zijn er jou geen Experia Wifi's aangeboden vanuit de Wifi Manager? Normaliter worden deze bij zo'n belabberde wifi snelheid zeker aangeboden. Kan je de Wifi Manager nog eens doorlopen? Ik ga er vanuit dat je het dan wel aangeboden krijgt én dat je wifi daarmee significant verbeterd wordt. 


Nee helaas niet. Ik kreeg alleen de optie tot contact opnemen te zien. Die me vervolgens weer naar de wifi manager doorlinkt. 

Ik ben de komende weken niet instaat de wifi manager nogmaals de doorlopen aangezien ik de komende weken niet thuis ben.


Voordeel daarvan is dat je de aankomende weken ook geen last hebt van trage wifi 😉. Ik adviseer je echt om hem nog een keer door te lopen als je wel weer thuis bent. Ik ga er vanuit dat je dan Experia Wifi's toe gestuurd krijgt en dat daar het probleem dan mee opgelost is. Mocht ik toch nog iets voor je kunnen doen, laat het gerust weten!


Vandaag ben ik weer terug. Net nog eens de wifi manager doorlopen. Met als resultaat een 5x zo snelle wifi. Maar goed 5mbit is nog steeds veel te traag natuurlijk. Ook nu kreeg ik geen mogelijkheid om de Experia Wifi's te bestellen.


Zoek een plek in huis waar de Wi-Fi rond de 15 is. Geef aan dat u 1 verdieping heeft. U doet de Wi-Fi manager nog een keer en u gaat meteen naar die plek die u het heeft opgezocht. Daar blijft u een tijdje staan.  Dat doet u daarna nog een keer dan moet het lukken. 


Na lang zoeken een telefoonnummer gevonden van de servicedesk. Waar een vriendelijke meneer, mij meteen een nieuwe router toegestuurd heeft. Deze net aangesloten en deze werkt naar behoren. 70mbit op de speedtest. Dus zoals ik al dacht de router was gewoon op.