Skip to main content
Vraag

Audio dropouts op mijn streamer sinds enkele maanden

• April 7, 2026
  • 29 reacties
  • 132 keer bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 1, 2026

Heeft het bezoek aan Leidschendam nog tot nieuwe inzichten geleid ? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 1, 2026

Ha, hmmsjan_2, goedemorgen,
Wat leuk dat je er op terugkomt. Het was een demonstratie om te laten horen wat een (wel dure) audiofiele switch voor de muziek kan opleveren. Zeer overtuigend, maar de portemonnee moet wel heel wijd open. Er werd ook informatie gegeven over hoe een netwerk er optimaal uit kan zien. Vanaf de router is er dan eerst een switch waar de nullen en enen netjes op een rij worden gezet in pakketjes, ik zeg het even in eigen woorden. Daar komen de gaming console (heb ik niet), de tv en wat al niet aan te hangen en ook je audiofiele switch. Aan die audiofiele switch zit bij voorkeur maar 1 apparaat: je streamer. 
Voor mij was het nieuw dat je zo dus twee switches inzet. De eerste kan best een gewone switch zijn, eentje zoals die van T-Link, of Netgear, of D-Link. Die doet prima het eerste werk, namelijk de router ontzien van veel taken. Ik geef gewoon weer wat ik gehoord heb en dat was dan mijn nieuwe inzicht.

De mannen van Grimm Audio geven aan dat de streamer rechtstreeks op de router kan, omdat zij hun zaken goed op orde hebben in de streamer zelf. Een YouTuber met de naam Hans van Beekhuyzen heeft de ervaring dat dat werkelijk zo is. Jaap Veenstra, die de demonstratie deed keek wat bedenkelijk toen ik hem dat vertelde. “Wij hebben de ervaring dat ook bij een MU1 van Grimm een switch ertussen behulpzaam is.” 
Grimm heb ik gisteren een e-mail gestuurd waarin ik mijn dropoutprobleem nog maar eens heb voorgelegd, maar ik ga er niet vanuit dat ze in actie willen komen, zij weten zeker dat mijn apparaat goed werkt; in oktober '25 hebben zij na een interne modificatie alles langdurig en grondig doorgemeten en als het weer zou optreden, dan MOEST het wel aan mijn netwerk liggen. 

Het idee van een extra switch ertussen heeft ertoe geleid dat ik gisteren via marktplaats er een heb  gekocht. Ik ben benieuwd of dat het dropoutprobleem kan oplossen…
Dat vergt dan weer wat uurtjes luisteren. Die eerste uren zijn doorgaans een genot, want muziek afspelen, dat gaat op zich heel goed met een MU1… en dan… (cliffhanger)

Alvast een fijn weekend. Ik wacht op het arriveren van de switch. (Ook een audiofiele overigens, maar niet zo'n dure als waar mee gedemonstreerd werd in Leidschendam. Een English Electric 8. Zo hoop ik dat in plaats van een goedkope TP-link de eerste schifting in mogelijk verstorende ellende uit de KPN box12 het het signaal makkelijker wordt gemaakt in het vervolg van de stroom nulletjes en enen.)

Maestro57

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 2, 2026

Mijn bescheiden mening als IT en elektronica geïnteresseerde:

Bij Qobuz worden audio bestanden van studios verkregen of van een medium "geript". Deze worden verpakt in Flac containers om ze kleiner te maken. In tegenstelling tot MP3 en andere gebeurt dat heel netjes en komt het bestand in de MU1 ongeschonden uit de container. Het hele traject van Qobuz naar de MU1 is opgezet om 100% integriteit van de data te garanderen. Ook de gigabytes data van een wetenschappelijk instrument, een software distributie of de belastingaangifte moeten onbeschadigd overkomen. De Flac container kan alleen geopend worden door software, en dat is de flac decoder in de MU1. Die decoder is niet geïnteresseerd in timing, als er een blok data binnenkomt wordt het gedecodeerd en komt als groter blok originele audio data in de uitvoer buffer terecht. Geen enkel apparaat of kabel tussen Qobuz en de MU1 heeft zicht op de audiodata en kan dus iets aan de audio verbeteren.

Als het Flac bestand gedownload wordt gaat het gegarandeerd goed, maar Qobuz is een streaming provider. Dan is een keiharde voorwaarde dat de Qobuz server en de MU1 samenwerken om te zorgen dat de DAC de uitvoerbuffer niet leegtrekt. Bij filevorming op het internet kan dat een probleem zijn, waarbij buffergrootte kan helpen. Anders komen er dropouts. 

Pas aan de uitgang van de Flac decoder in de MU1 wordt het audiofiel interessant: de klok waarmee de buffer wordt uitgelezen heeft direct invloed op de toonhoogte. Een normaal kristal van een Euro of  een kwartje als je er een paar duizend inkoopt is op 20-50 ppm nauwkeurigheid gespecificeerd. Op de standaard A muzieknoot van 440Hz is dat 0.022Hz. Ik geef de audiofielen het voordeel van de twijfel of dat hoorbaar is of onrust geeft in de muziek. Mogelijk komt er nog wat jitter bovenop bij het uitlezen van het geheugen. Als ik het goed gelezen heb heeft de MU1 een veel nauwkeurige timing die ook aan de DAC wordt opgelegd. Perfect dus.

De MU1 voegt nog upsampling toe in het pad naar de DAC via een FPGA. Dat kan theoretisch en meetbaar verbetering geven op zeer lage signaal niveaus. FPGA's programmeren is een vak apart, een algoritme uitbesteden aan "hardware", dus ik neem aan dat Grimm daar zeer goed over heeft nagedacht en dat dit optimaal gebeurt.

Als ik goed gelezen heb is Ethernet gespecificeerd op 100ppm timing nauwkeurigheid, dus een gewoon kristal met 20-50ppm ligt daar netjes binnen en dus zal de data transmissie met normale "IT-grade" apparatuur probleemloos functioneren. Geen switch kan iets verbeteren aan de audio, want de switch ziet geen audio. Anders graag bevestiging via een blinde en statistisch kloppende AB test. Naar mijn bescheiden mening is er met het advies van Grimm om de MU1 rechtstreeks aan de KPN router te koppelen niets mis.  

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

Geen switch kan iets verbeteren aan de audio, want de switch ziet geen audio.

Dit klopt als een huis. Een vaak gebruikte argument is het reduceren van "electrical noise” door gebruik van hoogwaardige componenten, maar deze is niet significant meetbaar en te bewijzen. Bovendien is "electrical noise” het meest veroorzaakt door schakelde voeding. Door  PoE switches te gebruiken is deze helemaal te elimineren indien de PoE inserter ver van hifi apparatuur te plaatsen, en door nog maar een voeding voor het hele huis te gebruiken is de invloed van de voeding nog maar microscopisch waarneembaar (respectievelijk de transformator van HIFI versterker overstraalt alles).