Skip to main content
Vraag

Audio dropouts op mijn streamer sinds enkele maanden

• April 7, 2026
  • 77 reacties
  • 491 keer bekeken

Toon eerste bericht

77 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

Goedemorgen ​@hmmsjan_2

Ik heb inmiddels de hele manual van de MU1 uitgelezen en in de standaard setting zal de FPGA chip opschalen naar 24/176.4k als het uitgangspunt een CD rip is. Alleen audiobronnen met een 48Khz klok gaan naar 192K Daar zit het probleem niet. Een dagelijkse frisse start van Roon aan mijn kant is op dit moment nog een oude gewoonte en een instelling vanuit een vorige versie van Roon die inderdaad een memory leak had. En, Windows zelf is ook niet het meest ideale platform om erg lang aan te staan. In de MU1 wordt Roon Rock gebruikt een op maat gemaakte Linux distro die weinig meer kan dan Roon Server en Core te draaien. De FPGA is dan In Roon termen het endpoint aangestuurd via het  RAAT protocol.

Dat gezegd hebbende ik heb gisteren meerder uren naar streams van Qobuz geluisterd met zo veel mogelijk 24/192 bestanden, lineair per album en random, Vandaag - als ik dit tik- ook weer en tot heden geen enkele vorm van uitval.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 15, 2026
Het scherm in de instellingen van Roon bij mij automatische volume controle en upsampling actief

• Auteur
  • Helper
  • May 15, 2026

Goedemiddag heren en Sanne,

Ik zie dat het toch mogelijk moet zijn een schermafdruk hier in de KPN-omgeving te plaatsen. Bijlage zie ik nu terwijl ik dit typ.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

Hier kan het wel ja, niet in de privé chat.

• Auteur
  • Helper
  • May 15, 2026
Hier speel ik een FLAC-bestand, vanaf de interne harde schijf.

• Auteur
  • Helper
  • May 15, 2026
Een track vanaf Qobuz, 88,2kHz-24bit.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

Dank je, ik meen iets te zien aan de manier waarop jouw endpoint Grimm Audio MU1 zich laat zien in dit overzicht. Er zijn updates geweest aan de Grimm helft van de software waardoor er een andere verbinding mogelijk is met het endpoint via de audio tab van Roon te vinden achter het tandwieltje linksboven in jouw foto.

• Auteur
  • Helper
  • May 15, 2026

Instellingen open

Admin: afbeelding aangepast i.v.m. privacy

• Auteur
  • Helper
  • May 15, 2026

Rechtsonder heb ik hier op MU1 Roon Ready geklikt en dan opent een miniscrollvenster. Wanneer ik die dan weer open dan zie ik dit, met zones…
Die zones, daar heb ik nooit iets mee gedaan.

• Auteur
  • Helper
  • May 15, 2026

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

Haal de foto met ondertitel Instellingen open weg, teveel persoonlijke informatie

Op de tweede staat onder bibliotheek de tab Audio als je alle updates hebt doorgevoerd staat daar een tweede versie van het MU1 endpoint. Kies die als doel en schakel degene in het scherm uit.

• Auteur
  • Helper
  • May 15, 2026

Ik krijg die afbeelding niet weg… 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

@Sanne van KPN ​@Arjan van KPN @

Kan een van jullie of een andere mod de bewuste foto verwijderen?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 15, 2026

Ik krijg die afbeelding niet weg… 

Binnen 1u kan je jouw bericht bewerken en dus foto verwijderen. Nu heb je nog 7m om te doen, klik op … rechts onder jouw bericht

rvk01
Slimmerik
  • May 15, 2026

… en dan “Bewerk”, klik vervolgens je foto aan (enkel) en druk op “Delete” toets op je toetsenbord en kies voor “Verstuur”.

• Auteur
  • Helper
  • May 15, 2026

Balen, rvk01 en TDN Wijsgeer,
Ik was ruim anderhalf uur aan het lesgeven. Er zijn twee Syrische dames die ieder op eigen niveau proberen zich de Nederlandse taal eigen te maken. 's Morgens de een, vanmiddag de ander.
En in die tijd had ik die foto zie ik nu, toch kunnen verwijderen. Nu is het te laat. Het is niet anders. Op de foto klikken had ik wel gedaan, maar Delete zag ik niet verschijnen, voor jullie aanwijzingen.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 16, 2026

Je zou eigenlijk een verzameling 24/192k Flac files op de NAS moeten zetten en die afspelen, alleen gebruik je dan een file sharing protocol en geen streaming, dus ook weer geen 100% vergelijk. Of een andere, vergelijkbare, streaming provider.

Aan iets vergelijkbaars wordt “achter de schermen” gewerkt. Binnenkort staan er bestanden met zeer hoge resolutie op de interne ssd van de MU1. Maar afwachten daarna of de problemen dan ook optreden.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 17, 2026

Ik ben benieuwd wat er nu uiteindelijk uit komt.

Zelf zijn mijn audiofiele ervaringen beperkt tot een paar bezoeken aan shows in het AZ stadion, en dat is al jaren terug. Ik heb het verder niet gevolgd, dus ik was verbaasd dat klasse D versterkers ook in de audiofiele wereld hun entree gemaakt hebben. In deze kastjes wordt de zorgvuldig overgestuurde audio bruut in stukken gehakt, van de nodige EMI voorzien, waarschijnlijk gevoed door een schakelende voeding,  en het laagdoorlaatfilter en de speakers mogen de schade herstellen.  Desondanks wordt beweerd dat deze versterkers nu wat kwaliteit betreft minstens gelijkwaardig zijn aan de beroemde klasse A versterkers, behalve de mogelijkheid er de koffiekan op warm te houden. 

Op dit moment vraag ik me hoe Hi-res audio combineert met het geweld in een D-versterker,  maar ik heb wat literatuur gevonden over PCM, PWM, PDM,  sigma-delta modulatie enz. enz. en ga eens aan de studie, eens kijken hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

Eigenlijk zijn geen klasse D versterkers maar volledig digitale versterkers, ze hebben alleen de letter 'D’ samen, maar verder heel verschillend. Bij een volledig digitale versterker ontbreekt het converteren analoog → digitaal in het begin en zorgt voor minder storing en behouden van originele kwaliteit. Bij sommige versterker met analoge ingangen worden deze afgetast  met 24-bit en 96 of 192kHz.

Een voorbeeld van volledig digitale versterker met ondersteuning van Roon, Tidal en Qobuz is Technics su-gx70

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 17, 2026

Bedankt, @TDN. Verbazingwekkende ontwikkelingen. Het komt er dus op neer dat  het  laagdoorlaatfilter en de luidsprekers de DAC of DSC (digital to sound converter) zijn. Als alle transmissie goed gaat is de “PWM” dus een exacte replica in PWM formaat  van de audio die in de studio of  bij Qobuz de Flac encoder in gaat, behalve de intensiteit die ergens ingesteld wordt door een volumeregelaar. 

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

Mijn versterker is ook een digitale. Lyngdorf TDAI-3400. Klinkt héél goed. 

Vandaag duurde het lang voordat er dropouts kwamen. Mijn vrouw merkte op dat de dropouts meestal na 16 uur en nog vaker net voor en rond etenstijd (18 uur) oppoppen. Dan staat de muziek al een aantal uren aan…

Ik heb 100 songs gekregen van een van de mensen die zich inzet om de dropoutkwaal te tacklen, via mail, met gebruik van WeTransfer. Allemaal hoge kwaliteitssongs, hoger dan 44kHz-16 bits. 
Inmiddels staan die honderd songs in de harddisk drive van mijn streamer, dan kan ik ze afspelen zonder te streamen. Het idee is dat wanneer er streams dropouts vertonen, dat ik dan de vergelijking kan gaan maken tussen gestreamde songs en van harddisk. Wanneer die songs dezelfde eigenschappen bezitten en de streams geven het ondertussen bekende probleem en wanneer dat niet met diezelfde song optreedt vanaf harddrive, dan kun je een conclusie trekken…

Binnenkort meer hierover.

Maestro57

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 20, 2026

Voor de belangstellenden:

Er zijn al wat tests uitgevoerd door Maestro57 en er worden in ieder geval na een aantal uren streamen vanaf Qobuz naar de MU1 ook fouten geproduceerd vanaf de interne schijf. Als er iemand wil meedenken over de oorzaak. Graag.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 21, 2026

Gegeven deze test en het feit dat de versterker Qobuz wel correct afspeelt begint het toch erop te lijken dat het probleem in de  MU1 of de combinatie MU1/versterker zit.  Als de MU1 ook nog extra warm wordt, vraag ik me af wat hij aan het doen is. Flac decoderen is niet zo’n probleem, en moet er aan 24/176.4 audio nog gesleuteld worden? Alleen de data omzetten naar de AES koppeling met de versterker zou voldoende moeten zijn.  Ik heb geen idee hoe dat werkt, of er standaard Linux/ALSA drivers voor gebruikt worden of door een fabrikant geschreven driver. 

Standaard heeft Linux allerlei tools aan boord om te kijken hoe het met het systeem gesteld is, ik weet niet in hoeverre de versie in de MU1 uitgekleed is. Je kunt logfiles checken op “buffer underruns”, of de status van de processen en geheugen bekijken, de temperatuur van de CPU controleren. Het zou mooi zijn als Grimm dat op afstand zou kunnen bekijken terwijl de dropouts optreden. Dan moet wel openssh geïnstalleerd zijn en een poort op de router opengezet worden, en dat wil je normaal niet hebben op een systeem waarvan je de beveiliging niet kent. 

De AES koppeling is weer een andere transport methode voor digitale audio, wel voor professioneel gebruik dus het zal wel allemaal kloppen. Helaas heeft de MU1 geen USB  uitgang om als alternatief te proberen.  S/PDIF en AES schijnen verwant te zijn, dus die kunnen best via dezelfde driver lopen. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 21, 2026

@hmmsjan_2 

Goede overdenking👍

Grimm gebruikt een standaard NUC al weet ik het exacte typenummer nog niet.  Ik vermoed de eerste i3 die op de compatibiliteitslijst van Roon staat. Helaas maken ze gebruik van een zelf gecompileerde Tiny Linux versie die heel veel dingen NIET kan waaronder (vermoedelijk) de o zo makkelijke monitoring. Een standaard Roon Server en Core is voorgeïnstalleerd en werkt dan op die Tiny Linux installatie.

Voor de update naar een V2.0 versie van de Grimm eigen software was er aan het eind van overzicht van de bron naar het endpoint binnen Roon te zien dat er ALSA als driver model in gebruik was. Nu niet meer. Is de driver herschreven? Is alleen de vermelding weg? 

Ik deel jouw conclusie dat ding wordt te heet na een aantal uren de CPU Throttled en de problemen beginnen. 

De MU1 heeft wel een USB uitgang direct op de NUC daar kan volgens de gebruiksaanwijzing een externe schijf of USB stick op aangesloten worden, of er ook data naar bijvoorbeeld een Audioquest Dragonfly kan geen idee.

• Auteur
  • Helper
  • May 21, 2026

Dank hmmsj_2 en Kruiffie,

De NUC is inderdaad een i3, dat slaat op de Intelprocessor als ik het goed heb. Het moet mogelijk zijn een externe harde schijf aan te sluiten. Heb ik nooit gedaan. Een usb-dongle zoals een Audioquest Dragonfly past er niet op.

Ik heb een tijdje een ventilator op de MU1 gezet. Drie kleine ventilatortjes eigenlijk, die ik normaalgesproken in de winter onder mijn radiatoren heb zitten. Er zit een voeler aan een draad bij.  Wanneer die boven 35 graden detecteert, gaan de 3 ventilatortjes draaien. Ze stoppen wanneer de voeler koeler wordt dan 35 graden. Dus wanneer het nacht wordt en ik de verwarming lager zet, stoppen ze vanzelf.

Nu had ik de voeler aan de versterker gezet, zodat wanneer die warm genoeg wordt, de ventilatortjes aansloegen en de MU1 duidelijk afkoelde. Dat heeft niet geholpen.

Nu heb ik de voeler nog steeds aan de versterker, maar ik heb de ventilatortjes ook gericht op de versterker. De afgelopen dagen werden bijzondere dagen, had te maken met gezinsuitbreiding van het gezinnetje van onze dochter. We zijn er nog wat van aan het bijkomen, de baby en moeder maken het goed, maar is wat spannend geweest. De rest van vandaag ben ik bezet, maar morgen- vrijdag-  wil ik proberen te gaan streamen pas vanaf een uur of vijf (in de middag). Want opvallend is dat ik na een aantal uren die dropouts krijg, praktisch altijd rond 17 uur. Als ik nu eens start met streamen om die tijd, wanneer versterker en Grimm MU1 nog koel zijn. Wat gebeurt er dan? 

(Misschien ten overvloede: Bij luisteren naar Hi Rez-tracks is dus sprake van dropouts, niet bij lagere resolutie, dus niet bij 44kHz-16 bit.)

Fijne dag gewenst, de zon schijnt (hier).

Maestro57