Skip to main content
Vraag

Audio dropouts op mijn streamer sinds enkele maanden

• April 7, 2026
  • 124 reacties
  • 1042 keer bekeken

Toon eerste bericht

124 reacties

Ericbe
Helper
  • Helper
  • June 7, 2026

Ik moet echt beter leren lezen 😌.Ik ben nog even op vakantie, mijn hoofd is nog al eens met wat anders bezig. Sorry. De Silent Angel is dus jouw Roon server/core en de Meridian 218 wordt gebruikt als Roon endpoint en/of DAC. Kan jij bestanden van een USB of interne SSD met hogere resolutie dan 44.1khz 16bit langdurig afspelen zonder storingen? Dat gaat dus met de MU1, Roon server/core en endpoint in 1 apparaat ook mis.

Dat kan de beste gebeuren…..

Alles gaat hier mis, zowel muziek streamen als internet radio (Tidal) luisteren .

ik hoop dat de Roon techneuten morgen reageren 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • June 9, 2026

Kan jij nog proberen om lokale bestanden afgespeeld van een USB drive of stick af te spelen?

met hogere resolutie dan 44.1Khz 16Bit hoger dan CD kwaliteit dus. ASls dat ook fout gaat is het niet de KPN of interne netwerkverbinding.

Ericbe
Helper
  • Helper
  • June 9, 2026

Kan jij nog proberen om lokale bestanden afgespeeld van een USB drive of stick af te spelen?

met hogere resolutie dan 44.1Khz 16Bit hoger dan CD kwaliteit dus. ASls dat ook fout gaat is het niet de KPN of interne netwerkverbinding.

Alles gaat mis hoge kwaliteit, lage kwaliteit en hd drive.

zeg het me maar……

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • June 10, 2026

Hey ​@Ericbe 

Oké spelen vanaf een Harde Schijf gaat net zo hard mis als streamen. En, alle muziekkwaliteiten van laag naar hoog zijn gevoelig voor storingen. Lastig… Heb jij jouw Roon server -de Silent Angel- al eens helemaal uitgezet en weer herstart? Indien ja, heb ik echt géén idee wat er bij jou aan de hand is.

Ik heb sinds gisteren Maestro57’s MU1 hier staan. Nog geen fouten gehoord...🤔

Ericbe
Helper
  • Helper
  • June 10, 2026

Hey ​@Ericbe 

Oké spelen vanaf een Harde Schijf gaat net zo hard mis als streamen. En, alle muziekkwaliteiten van laag naar hoog zijn gevoelig voor storingen. Lastig… Heb jij jouw Roon server -de Silent Angel- al eens helemaal uitgezet en weer herstart? Indien ja, heb ik echt géén idee wat er bij jou aan de hand is.

Ik heb sinds gisteren Maestro57’s MU1 hier staan. Nog geen fouten gehoord...🤔

Alle apps verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

modem en speakers paar uur van het stroom gehad.

de Roon techniekers zijn er mee bezig…..

draait de mu1 ook op tidal?

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • June 10, 2026

Nee, de MU1 gebruikt Qobuz of lokale bestanden. Maestro57 en ik hebben geen Tidal abo.

Heb jij de Silent Angel ook een poosje van de stroom gehad?

Ik heb jouw topic bij de Roon Community 2 dagen geleden ook gelezen. Is er daar wat nieuws te melden sindsdien?

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • June 10, 2026

Ik heb veel gelezen en geleerd naar aanleiding van dit topic. Zelf een streaming server opgezet, bij gebrek aan hi-res audio maar een mp3 of m4a naar 24bit/192k flac geconverteerd en via Icecast  op internet gezet.

Data verbruik van de client was 300-500kbyte/sec. 

De site van “Rocket Streaming Audio Server” herinnerde me aan het “ab” programma, apache benchmark, waarmee je een webserver kunt testen. Ik kon zonder probleem 20 extra clients via de 100Mbit verbinding laten “spelen”, de ene die echt speelt werkte zonder probleem door.  

De kans dat er een bottleneck in de netwerk verbinding zit lijkt me dus bijzonder klein, zelfs een hi-res stream gebruikt maar 5% van de capaciteit. 

Ik begrijp nog niet hoe het met al die timings zit in de hi-end wereld. Ik begrijp dat eigenlijk alleen de DAC relevant is wat betreft timing, de rest van de apparatuur moet alleen data op tijd aanleveren om de buffer gevuld te houden.  Nu hangt aan de MU1 een digitale versterker die weer een andere timing heeft om pulsen richting speakers te sturen.  En wat gaat er nu via die AES-EBU kabel? Kan bij die combinatie nog eventueel een probleem optreden na een tijd spelen?  Van de andere kant, als de MU1 alles opschaalt naar 24/192 zou de koppeling met de versterker onafhankelijk zijn van de  bron. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • June 10, 2026

Hey ​@hmmsjan_2 

Ik snap er op dit moment erg weinig meer van. 

Ik gebruik de secundaire spdif coax uitgang van de MU1 naar een WiiM Pro Plus streamer.

Nota bene ook nog via een coax naar optisch converter...😀

Maestro57 Gebruikt de AES EBU uitgang naar een Lyngdorf volledig digitale versterker.

Zijn KPN aansluiting is 1 op 1 een KPN Box 12 met grotendeels standaard instellingen.

Bij mij loopt al het netwerkverkeer via een Unifi UXG Pro zonder gebruik te maken van KPN apparatuur of DNS servers.

Maestro57 gaf aan dat het lang kan duren voordat er storingen optreden, ik wacht af.

De MU1 is een maximaal 4 maal upsampler. xxbit 48Khz zal opgeschaald worden naar 24/192

xxbit 44.1Khx wordt een ander getal 4 x 44.1= 176.4

Nog een leuke. Eerder op de dag heb ik interne bestanden met hogere resolutie dan 44.1/16 afgespeeld met 2 endpoints in 1 zone. Er was en hoorbaar verschil in audio beleving. Nu luister ik via Qobuz streaming met 24/96 24/48 en andere bit en samplerates. En, zonder de instellingen te wijzigen klinken de twee endpoints zo goed als hetzelfde. Schiet mij maar lek😀

Ow, het bandbreedte verbruik van een 24/192 bestand ligt ergens tussen de 6 en 10 Mb/s

Ericbe
Helper
  • Helper
  • June 10, 2026

Nee, de MU1 gebruikt Qobuz of lokale bestanden. Maestro57 en ik hebben geen Tidal abo.

Heb jij de Silent Angel ook een poosje van de stroom gehad?

Ik heb jouw topic bij de Roon Community 2 dagen geleden ook gelezen. Is er daar wat nieuws te melden sindsdien?

Wat er staat geschreven is hetzelfde als ik weet

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 10, 2026

So te zien is de DSP processor niet krachtig genoeg voor verwerken van high-res audio.

Op High End Vienna 2026 (was net voorbij) was een bijzondere product te zien:

Nubert nuControl X-2 met 

en

Benchmark: 32-bit/768 kHz

The complete 32-bit signal chain, featuring ESS 9038 PRO audiophile converters, guarantees absolute signal purity of the highest quality and signal processing up to 768 kHz or DSD512.

Ericbe
Helper
  • Helper
  • June 13, 2026

Antwoord van Roon gehad.

If Tidal search is performing slowly and you’re encountering intermittent dropouts with upstream sources (streaming services and internet radio), we’ll need to perform some due diligence on this network setup to ensure it’s carrying traffic and resolving requests in the manner Roon expects.

You mentioned a few routers in your description of your network setup. Which is the active router in this setup, and what is the make/model? On whichever router is serving your Roon Server machine, we recommend you enter the router settings admin page and verify that a reliable DNS service is assigned. We can assist with the particular steps and settings if you share the model of router.

We recommend assigning Cloudflare (1.1.1.1) or Google (8.8.8.8) instead of the internet service provide default DNS service.

This problem has to do with the network pathway serving your Roon setup rather than Roon or Tidal itself; the more information you can share about how Roon Server is configured to reach the internet in your setup, the more effective we’ll be in supporting and resolving this problem.

deze actie gaat mijn pet te boven……

trouwens vandaag de laptop (bekabeld) als server aangesloten.

en……. Nog steeds hetzelfde probleem

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • June 14, 2026

Wanneer ik “dnsleak test” uitvoer, zie ik twaalf verschillende KPN servers die de DNS requests uitvoeren. Dus de KPN DNS servers die alle klanten moeten bedienen zijn niet een paar servertjes in de hoek van het datacentrum. Sleutelwoord: load-balancing.  Overzetten naar Cloudflare of Google om performance redenen, ik weet echt niet of dat wat oplevert. Als je het wilt configureren moet de Roon PC omgezet worden van “DNS automatisch” naar zelf geconfigureerde DNS servers.  Of the andere DNS servers op de router invoeren via “Internetverbinding-DNS”, dan werkt het voor alle aangesloten apparaten. De “*.home” adressen van je eigen netwerk ben je dan kwijt. 

Heb je daadwerkelijk meerdere routers of switches in het systeem?  En een KPN TV ontvanger? Het beste resultaat dat je met een “audiofiele” switch IT-technisch gezien kunt bereiken is dat het niet slechter wordt.  

Ericbe
Helper
  • Helper
  • June 14, 2026

Wanneer ik “dnsleak test” uitvoer, zie ik twaalf verschillende KPN servers die de DNS requests uitvoeren. Dus de KPN DNS servers die alle klanten moeten bedienen zijn niet een paar servertjes in de hoek van het datacentrum. Sleutelwoord: load-balancing.  Overzetten naar Cloudflare of Google om performance redenen, ik weet echt niet of dat wat oplevert. Als je het wilt configureren moet de Roon PC omgezet worden van “DNS automatisch” naar zelf geconfigureerde DNS servers.  Of the andere DNS servers op de router invoeren via “Internetverbinding-DNS”, dan werkt het voor alle aangesloten apparaten. De “*.home” adressen van je eigen netwerk ben je dan kwijt. 

Heb je daadwerkelijk meerdere routers of switches in het systeem?  En een KPN TV ontvanger? Het beste resultaat dat je met een “audiofiele” switch IT-technisch gezien kunt bereiken is dat het niet slechter wordt.    

Als het idd andere klachten kan opleveren is dit het ook niet, trouwens dat lukt mij trouwens niet om de instellingen in de router te veranderen.

ik heb het kpn abonnement.

ik heb een audiofiele switch, apart voor de audio.

mijn streamer is rechtstreeks aangesloten op het kpn modem.

Er zijn uit het niets verbindingsproblemen gekomen.

dus als iemand een oplossing weet, graag.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • June 14, 2026

Geen TV box?  

Volgens mij is er zonder speciale hard of software maar een test die uitsluitsel kan geven over netwerkproblemen: pak de laptop, sluit die aan in plaats van het audioapparaat, en draai KPN speedtest. Als deze test minder aangeeft dan de snelheid van het glasvezel abonnement, voor zover de laptop dat ondersteunt, is er iets fout. Begin met een kabel direct naar de router. Een eventuele TV box hoort rechtstreeks met de router verbonden te zijn.  

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • June 14, 2026

@Ericbe We recommend assigning Cloudflare (1.1.1.1) or Google (8.8.8.8) instead of the internet service provide default DNS service.

Dat advies ben ik ook al meerdere keren tegengekomen -niet alleen op het Roon forum- bij het zoeken naar een oplossing voor de problemen van ​@Maestro57. Inclusief instellen op IPv4 only (in ieder geval voor Qobuz. Zou een makkelijker en sneller pad moeten opleveren tussen CDN lokatie en de streamers.

Bij mij zijn bovenstaande instellingen allemaal gedaan IPV4 only is afgedwongen door mijn UXG Pro, Ziggo heeft de IPV6 mogelijkheid ingepikt. De andere DNS servers zijn net iets sneller dan KPN standaard daarom heb ik die ooit ingesteld, niet met verbeterde streaming in gedachten.

In het geval van de Grimm MU1 zijn er mogelijk vorderingen. Bij streaming wordt door de instellingen en mogelijkheden van de software (Tiny Linux) maar één thread (in Windows termen) gebruikt. Door het constante pollen van de lokale database op de via sata aangesloten 2 GB SSD is een I/O fout veroorzaakt door slechte sectoren, slecht bevestigde of kapotte sata kabel of -in mindere mate- een defect bestand gelijk funest voor de stream.

Ik ben al een paar keer tegen I/O fouten aangelopen bij gewoon gebruik en  heen en weer kopiëren van bestanden. 

Ericbe
Helper
  • Helper
  • June 14, 2026

@Ericbe We recommend assigning Cloudflare (1.1.1.1) or Google (8.8.8.8) instead of the internet service provide default DNS service.

Dat advies ben ik ook al meerdere keren tegengekomen -niet alleen op het Roon forum- bij het zoeken naar een oplossing voor de problemen van ​@Maestro57. Inclusief instellen op IPv4 only (in ieder geval voor Qobuz. Zou een makkelijker en sneller pad moeten opleveren tussen CDN lokatie en de streamers.

Bij mij zijn bovenstaande instellingen allemaal gedaan IPV4 only is afgedwongen door mijn UXG Pro, Ziggo heeft de IPV6 mogelijkheid ingepikt. De andere DNS servers zijn net iets sneller dan KPN standaard daarom heb ik die ooit ingesteld, niet met verbeterde streaming in gedachten.

In het geval van de Grimm MU1 zijn er mogelijk vorderingen. Bij streaming wordt door de instellingen en mogelijkheden van de software (Tiny Linux) maar één thread (in Windows termen) gebruikt. Door het constante pollen van de lokale database op de via sata aangesloten 2 GB SSD is een I/O fout veroorzaakt door slechte sectoren, slecht bevestigde of kapotte sata kabel of -in mindere mate- een defect bestand gelijk funest voor de stream.

Ik ben al een paar keer tegen I/O fouten aangelopen bij gewoon gebruik en  heen en weer kopiëren van bestanden. 

Wat adviseer je mij, het is mij niet helemaal duidelijk, Kruiffie

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • June 14, 2026

Tiny core ziet het correcte aantal CPU’s, dus dat maar een thread gebruikt wordt is verbazingwekkend. Waar zie je dat? In Roon?   

Wat zeker geen problemen geeft is IPv6, Tiny core heeft geen iPv6 in de kernel.  

Disk fouten zijn niet best en kunnen zeker narigheid geven. Komt daar ook temperatuur om de hoek kijken? Ik heb een verhaal gelezen over SDD’s waar een chip in zit die zijn warmte onvoldoende kwijt kan  en bij verschillende merken problemen veroorzaakt. Een klus voor Grimm ? 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • June 14, 2026

@Ericbe Zie personal massage via jouw profiel.

@hmmsjan_2 Verwacht een reactie later vandaag (maandag 15 juni.) Alvast dank voor het mee denken en de vragen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • June 15, 2026

Ik zie geen reden om te twijfelen aan de multi-processor  capaciteit van de downloadbare Tiny-Core. Het aantal processors wordt gezien, sommige (kernel) processen zijn gekoppeld aan een of meer processors, en applicaties mogen ze allemaal gebruiken. De i3 processor  heeft minimaal twee cores. Dan zou het dus een specifieke Roon of BIOS configuratie moeten zijn ?? 

Dat IPv6 niet ondersteund wordt is  ten dele waar: je kunt het na-installeren en werkt direct. Dus dat hangt er vanaf welke software Grimm aan het minimale basissysteem heeft toegevoegd. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • June 15, 2026

Goedemorgen hmmsjan_2

Ik heb tot heden nog niet onder de motorkap gekeken, maar heb sinds gisteren toestemming van Maestro57 om dat te doen, dus ik weet nog niet wat ik ga aantreffen. Deze I3? heeft vier cores volgens Roon en het systeem werkt ook zonder al te gekke dingen vlot met het indexeren van bestanden op de snelste stand het is dan bijna een secondeteller. De hoogst behaalde temperatuur van de behuizing was 38.5 graden Celsius. Nominaal 33 a 35 bij een omgevingstemperatuur rond de 23 graden Celsius.

Die I/O fouten stonden gedeeltelijk in het tabblad bibliotheken sub overgeslagen bestanden. De rest kwam aan het licht door een kopieeractie van de MU1 naar mijn PC een kleine 30 foutmeldingen over niet bereikbare bestanden. Met dubbele mogelijkheid. Corrupt bestand (al vanaf plaatsing?) of beschadigde sectoren de 3 meldingen in Roon gaven inderdaad ook foutmeldingen bij de kopieeractie.

Ik ben niet op de hoogte van de terminologie binnen de Linux wereld, dus mogelijk is de Windows term thread hier niet op zijn plaats. Wat ik na een berg lezen, o.a. vragen stellen aan een AI, en de antwoorden controleren… heb begrepen is dat er zeer weinig processen via TinyCore op het computerdeel draaien, en dat alle activiteit van Roon als één proces werkt. Daarnaast blijft Roon elke zoveel seconden controleren op nieuwe data in de muziekfolder. Is dan om een of andere reden een sector of de hele schijf niet beschikbaar stopt het hele Roon proces even. Hence de hick-ups bij lokaal weergeven en streamen. Wat wel gek is dat op het moment dat ik automatische volumecorrectie binnen Roon aanzet headroom beheer ook aangaat volgens het weergavepad overzicht op het Roon remote dashboard. In de Roon instellingen zelf staat dat uit. De FPGA zelf lijkt dat toe te voegen, en het volume is daadwerkelijk 3dB lager.

Het IPv6 verhaal lijkt te maken te hebben met de slechtere bereikbaarheid van de Qobuz servers via dat protocol. Mijn UXG Pro doet niets met IPv6 van KPN, maar ik kan via een routeringsregel instellen dat de MU1 van Ziggo gebruik gaat mjaken, en dan IPv4 uitzetten. Eens zien wat er dan gebeurd.

Tot zover weer even wordt vervolgd.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • June 15, 2026

Dat is een dure kast op de werktafel… 

Linux en Windows werken volgens mij analoog, een thread is een stukje programma dat een eigen leven gaat leiden met de data gedeeld met het origineel. In Linux is het een "light-weight” proces. GUI applicaties kunnen niet zonder, en Firefox draait probleemloos op Tiny.

Bedenk wel dat de disk waarschijnlijk ext4 geformatteerd is, dan kan Windows er niets mee. Hooguit misschien de smart data in lezen om te zien of de disk intern problemen gelogd heeft. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 15, 2026

Linux en Windows werken volgens mij analoog, een thread is een stukje programma dat een eigen leven gaat leiden met de data gedeeld met het origineel.

Nee, er zijn verschillende technieken. Multi-cores of multi-threads werken op beide systemen standaard. Intel CPU kent ook nog hyper-threading, deze techniek wordt standaard in Windows geactiveerd maar in Linux (afhankelijk van distro) niet.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • June 15, 2026

Sorry, ik kwam in de war door de relatie threads vs Tiny core Linux. In ieder geval: Tiny core lijkt net als andere distributies de beschikbare processor capaciteiten gewoon te gebruiken.

Je kunt prima meerdere threads op een 1-CPU systeem draaien,  maar heb je meer echte of virtuele (hyper-threading) CPU’s dan kan het werk over meerdere CPU’s verdeeld worden.

Ik neem dus aan dat het aantal  threads een Roon parameter is om de performance te optimaliseren. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • June 16, 2026

Er is weer nieuws, of het een echte doorbraak is moet nog blijken, maar here goes.

Onder de motorkap zit een CS551 moederbord met vermoedelijk een 4 core I3 gen 9 of 10 en 8 GB single channel DDR4 sodimm geheugen. Een stevig platform. Alle Roon audioanalyse en bibliotheekbeheer op ongepland en snel zetten. Een intern probleem was een vrij korte platte SATA kabel die zat niet goed meer vast aan de kant van de SSD. Dat verklaard volgens de helpdesk van Grimm Audio de geconstateerde problemen. Na aanduwen gisteravond zag ik vanmiddag dat de stekker weer duidelijk scheef zat. De gedwongen kwartslag draai veroorzaakte dat. Nu zit er een iets langere ronde kabel in met rechte stekkers.

Maar: Ik gebruik de 75 Ohm asymmetrische SPDIF uitgang Maestro57 gebruikt de 110 Ohm Symmetrische AES/EBU uitgang. Volgens de helpdesk kunnen de bij Maestro57 geconstateerde problemen ook optreden als er daar sprake is van impedantie mismatch.. Ik heb in ieder geval geen fouten gehoord die overeenkomen met hetgeen Maestro57 thuis ervaart. Niet met het spelen van 44/16 materiaal vanaf de interne SSD (voor het aandrukken / vervangen van het SATA kabeltje) En daarna tot heden niet meer met alles wat ik ertegenaan kan gooien.

Problemen met het netwerk worden grotendeels uitgesloten, anders dan de van tijd tot tijd aan de Qobuz kant optredende moeilijkheden met samenwerking met de Roon cloud server verbindingen.