Skip to main content
Vraag

Audio dropouts op mijn streamer sinds enkele maanden

• April 7, 2026
  • 5 reacties
  • 21 keer bekeken

Beste community,

Ik heb last van dropouts bij het beluisteren van muziek.

Zojuist lid geworden van deze community, want de medewerker van KPN kan niets geks ontdekken aan de bekabelde verbinding, de kabel is goed, mijn streamer is een hoogwaardig apparaat (absolute top qua high end muziekbeleving) en deze is al een paar keer naar de fabriek in Veldhoven teruggeweest om te checken; aan het audioapparaat zelf kan het volgens de makers niet liggen, alles is gecheckt.
Het onregelmatig wegvallen (heel eventjes maar- kenmerk van een DROPOUT) begint pas na pakweg een half uur of zo, maar daarna steeds regelmatiger, bijv. 3 keer in een song van 4 minuten. Dan gaat er zomaar weer een nummer probleemloos naar mijn oren en soms wel twee of drie, maar dan… dan zijn ze toch weer. 
De snelheid van mijn abonnement ligt op 200 download en 200 mb ps upload. Ik heb het via de site gecheckt: download 184,6 en upload nog hoger: 240,7. Daar kan het niet aan liggen. De tv werkt gewoon goed en de vaste telefoonlijn hapert ook niet. Alleen mijn muziekbeleving heeft te lijden.

Wij kunnen niets voor u doen,, meneer, aan onze apparatuur kan het eigenlijk niet liggen. De kabel geeft door wat er binnenkomt.  Het lijkt er toch niet op dat het daar aan ligt,  (Daar hoorde ik er weer een, en vlak erna weer 1, nu al weer de derde en de vierde  en vijfde in 1 song: ‘Listen to the band’- van The Monkees.) Een kabel wisselen helpt ook niet. Ik heb er zelfs al een IFI Lan iSilencer tussengezet, vanaf het kastje aan de muur naar het modem, dat maakt dat het galvanisch niet verbonden is.  Die er weer tussenuit halen helpt ook niet. 

Ik heb al eens gekeken naar anderen. Ik word niet hoopvol van de oplossingen, maar for the record: Ik heb het nieuwste type KPN-modem, Box 12 heet die als ik het goed heb.
Ik heb mijn streamer rechtstreeks aan het modem. Ik heb ook een audiofiele switch, (Silent Angel Bonn N8, zelfs met aparte stroomvoorziening, via Silent Angel Forester) maar zelfs wanneer ik mijn streamer daaraan verbind, blijft het euvel. De fabrikant van de streamer heet Grimm Audio en die adviseert rechtstreekse verbinding met het modem. 

Ra ra, wie weet raad?

I

5 reacties

rvk01
Slimmerik
  • April 7, 2026

Ik heb er zelfs al een IFI Lan iSilencer tussengezet, vanaf het kastje aan de muur naar het modem, dat maakt dat het galvanisch niet verbonden is.

Uh… Ik had nog nooit van zo’n ding gehoord. Maar wat ik begrijp pakt die alleen ruis aan wat op de kabel “meereist” naar je streamer. En het heeft alleen effect als je streamer niet zo goed is dat ie dat ruis niet goed kan scheiden. Het doet verder niets aan de audio-data zelf (wat dat zijn gewoon bits). Dus aan haperen en stoten van het signaal doet dat ding niets. (Edit: O, ik zie net dat de Bonn N8 zelf inderdaad geen ingebouwde filter op de netwerkkabel heeft staan. Maar “ruis” wat dit ding aanpakt is dus wat anders dan dropouts van het signaal.)

Ik heb mijn streamer rechtstreeks aan het modem. Ik heb ook een audiofiele switch, (Silent Angel Bonn N8, zelfs met aparte stroomvoorziening, via Silent Angel Forester) maar zelfs wanneer ik mijn streamer daaraan verbind, blijft het euvel. De fabrikant van de streamer heet Grimm Audio en die adviseert rechtstreekse verbinding met het modem. 

De player is dus een Grimm Audio  (type?) Van welke service maak je dan gebruik? Bij welke dienst heb je dit probleem? Heb je ook al eens een andere dienst geprobeerd?  Tidal, Qobuz, Spotify? Als de streamer ook lokaal kan streamen, heb je het probleem dan ook? (Van NAS of USB)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 7, 2026

Dank voor je vlotte reactie, rvk,

In antwoord op je vragen: type is MU1

Ik gebruikte tot twee jaar geleden Tidal, toen had ik ook een periode last. Overgestapt op Qobuz. Dat ging een tijdje goed, totdat het daar ook optrad. Mijn provider was toen YouFone, die maakt gebruik van het glasvezelnetwerk van KPN, maar ik ben overgestapt naar KPN, ging ook een tijdje goed, maar onverhoopt weer naar Veldhoven (standplaats van Grimm, nadat mijn audiowinkel mij niet kon helpen). Het blijft zeuren. Of ik moet het anders zeggen: het is ook weer een tijdje goed gegaan, zonder hickups, bij Grimm hadden ze een update in het signaalpad geplaatst, iets met een intern kabeltje en iets met quartz, ze gaven niet precies weer wat het was, maar inderdaad, het probleem was een paar maanden weg. 
De Grimm streamer werkt altijd met gebruik van roon. Daarin kun je kiezen voor Tidal en Qobuz. Beiden gebruikt dus.
Spotify gebruik ik nooit. 
Mijn versterker kan sinds een pakweg half jaar ook gebruik maken van Qobuz Connect, dan gaat het buiten roon om, dus. Vanwege het gemak van roon (playlist zelf samenstellen en op shuffle, gaan met die banaan) heb ik daar eigenlijk nooit gebruik van gemaakt.
Ik zou dat wel kunnen proberen. Stel dat dat zonder dropouts gaat, dan kan ik concluderen dat het aan de  implementatie van roon in de MU1 ligt. Bij Grimm Audio geven ze de schuld aan mijn netwerk. Het kan niet aan het apparaat liggen, ze hebben 'm grondig gemeten en ze zeggen dat-ie de test doorstond.
Dat laatste, rechtstreeks luisteren naar Qobuz Connect moet ik eerst maar eens proberen, denk ik. Kom ik daarna weer in de lucht met mijn bevinding. 
In ieder geval nogmaals dank.
Maestro57

rvk01
Slimmerik
  • April 7, 2026

De MU1 heeft achterop ook een USB aansluiting. Daarmee zou je een gewone mp3 uit kunnen proberen. Dat zou in ieder geval iets interns uitsluiten (wat ik overigens ook niet geloof hoor)..

De reden waarom ik vroeg e.v. een andere service (Spotify of Qobuz) uit te proberen is dat die streams weer van een andere server komen. Het kan natuurlijk zijn dat een bepaalde service een ongunstig path heeft binnen het KPN netwerk. Nu zou ik wel verwachten dat de buffering wel behoorlijk hoge latency pieken op zou kunnen vangen. Maar misschien is de latency/ping standaard al hoog dat dit bij bepaalde kwaliteit niet lukt.

Kun je overigens kwaliteit kiezen of pakt ie altijd de hoogste kwaliteit stream? Max (Flac), High (Lossless) en Low (Compressed). Als je die kunt kiezen zou je eens kunnen kijken of een lagere kwaliteit helpt. Als dat inderdaad helpt dan lijkt het een latency probleem te zijn.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 7, 2026

Hallo RVK,

Alweer snel gereageerd, ik heb nog geen kans gehad een tijdje via Qobuz Connect muziek te luisteren.

In principe kan ik kiezen of ik 44/16 bits af wil spelen, of hogere kwaliteit. De MU1 zet wat je afspeelt het signaal standaard om naar een hogere bitrate. Alles is sowieso in FLAC.  In de MU1 heb ik ook een 2 TB harde schijf met daarop geripte cd's. Dan ben ik dus niet afhankelijk van wat er uit Frankrijk (waar de servers van Qobuz staan) wordt aangevoerd. Ik moet er nog eens voor gaan zitten dat ik een paar uur alleen naar muziek van die harde schijf ga luisteren, nu gaat alles altijd via shuffle en dan zit er incidenteel wel eens iets van de harde schijf.
Ik heb nog nooit een usb-stick achterin gestoken, dat werd mij door de verkoper ook afgeraden. Ik heb een losse harde schijf met veel geripte cd's erop, (dat heet geloof ik ook een NAS), die ik zou moeten kunnen afspelen, maar ook dat heb ik nooit uitgeprobeerd. Werd me ook afgeraden bij de koop.
Lossless afspelen doe ik ook nooit. (Je bent audiofiel of je bent het niet.)

De MU1 wordt als de zon er een beetje op komt te schijnen ook wel warm. Soms krijg ik het idee dat dat de dropouts een extra duwtje geeft, na een paar uur muziek afspelen. 
Enfin, tot hier. In ieder geval dank voor het meedenken. Latency, dus… Traagheid van het netwerk… zou niet moeten kunnen met 200 mB up- en 200 mB downloadsnelheid, toch?

Vriendelijke groet,

Maestro57

rvk01
Slimmerik
  • April 7, 2026

Latency, dus… Traagheid van het netwerk… zou niet moeten kunnen met 200 mB up- en 200 mB downloadsnelheid, toch?

Op zich zit je met de hoogste kwaliteit (Flac 192 kHz/24-bit) nog net onder de 10Mbps. Maar je kunt ook te maken hebben met drukte bij de server. Maar op zich zou dit inderdaad geen hickups mogen geven tenzij er echt bepaalde netwerkproblemen zijn. 

Maar vandaar dat het even vogelen is om precies te achterhalen wat de daadwerkelijke oorzaak is (en lokaal afspelen, tijdelijk lagere kwaliteit kiezen of andere service proberen zijn daar goede middelen voor).

We horen wel wat de bevindingen zijn.