Skip to main content

Goededag,

Ik heb in mijn meterkast de ExperiaBox (V10 volgens mij) waarop een switch en een Orbi van Netgear is aangesloten.

Vanaf de switch gaan er talloze kabels mijn huis:

  • Begane grond: Interactieve tv en gameconsoles werken prima
  • Eerste verdieping: Interactieve tv, werkt niet en aantal ongebruikte aansluiten ook niet
  • Tweede verdieping: Interactieve tv, werkte tot vorige week prima, laptop had bekabelde verbinding, maar zit nu ineens alleen op de wifi van de Orbi.

Wanneer ik in de Network and sharing Center kijk in Windows (11) zie ik dat de Ethernet 3 verbinding steeds verdwijnt en weer terugkomt. Als ik daar een Diagnose op doe zie ik onderstaande melding.
Ook de settopbox van iTV geeft aan dat ie geen IP op kan halen.
Ik heb al mijn router herstart, maar dat helpt niets.

Ook de stappen in onderstaand artikel hebben niet geholpen.
https://geeksadvice.com/fix-ethernet-doesnt-have-a-valid-ip-configuration-error/

Via de draadloze verbinding kan ik niet bij https://mijnmodem.kpn/ komen.

 

Heeft er iemand nog een tip?

 

Hallo @Bunnynut 

 

Heb je de Orbi en de Switch ook al eens even van de spanning gehaald?

Welk merk/type is die switch?

Waarop zijn de wel en niet werkende aansluitingen/apparaten aangesloten?

Branden de ledjes van de UTP aansluitingen die in gebruik zijn op de Experiabox, Orbi en switch wel?


Ik heb ze nog niet van de spanning afgehaald.
De switch is ook van Netgear.
Zowel de werkende als de niet werkende zitten op de switch aangesloten.
Op de switch branden er een aantal niet en een aantal wel.
 

De Orbi begane grond zit direct op de router aangesloten, die werkt goed.
Eentje op de eerste verdieping via wifi van zijn broertje beneden en de laatste op zolder via een kabel die het niet doet.
Op die kabel op zolder (kleine netgear switch ertussen) zit ook mijn laptop die geen verbinding heeft.
De settopbox van kpn via kabel op zolder kan ook geen ip krijgen.

Inmiddels de router een reset gegeven. Nu kan ik wel weer in mijn router komen, maar het probleem is nog niet opgelost.


Ik heb ze nog niet van de spanning afgehaald.

 

Eerst die switch(es?) dan eens even van de spanning halen en kijken of dat uitmaakt.

Welk type is/zijn de switch(es), ze moeten wel IGMP snooping ondersteunen.

Laptop werkt wel bedraad als je hem beneden op de kabel van b.v. de gameconsole aansluit, anders heeft bedraad testen met de laptop ook geen zin?

Als switches herstarten niet helpt laptop eerst bekabeld op de UTP aansluiting van de Experiabox aansluiten waar nu de kabel naar de 1ste verdieping/zolder zit.

Werkt dat niet dan ligt het waarschijnlijk aan de Experiabox, werkt het wel dan de kabel naar 1ste/zolder er weer instoppen en vervolgens de laptop aansluiten op de kabel die  de switch ingaat op de 1ste verdieping/zolder.

Als het dan niet werkt ligt het aan de kabel en als het wel werkt dan ligt het waarschijnlijk aan de switch.


Ik heb het probleem gevonden zo lijkt het.
Op zolder gebruik ik een hubje van NEtgear waar mijn laptop, interactieve tv en een Orbi is aangesloten.
Nadat ik de kabel van de orbi uit die hub getrokken had (om mijn laptop direct op de switch aan te sluiten) en deze weer op de kabel aansloot boven, had ik ineens weer internet via de kabel en werkt interactieve tv ook ineens weer op zolder.
Aangezien de switch beneden een managed switch is vermoed ik dat de aangesloten apparaten niet wisten waar ze een ip moesten halen, want volgens mij doet Orbij dat ook.

Probleem is dus op gelost, @GeSp bedankt voor je tijd en hulp in ieder geval


Die Orbi deelt dan waarschijnlijk ip-adressen uit in een andere range, waarschijnlijk 192.168.1.0/24 en de Experiabox deelt ze uit in 192.168.2.0/24 en dat gaat i.d.d. niet werken.

Beneden is die Orbi dan aangesloten via zijn WAN (Internet) poort neem ik aan?