Skip to main content

Afgelopen week is er een KPN-monteur (betaald) langsgekomen om mijn bekabeld netwerk na te kijken, deze deed het namelijk niet. De kabel van modem beneden naar zolder gaf geen signaal. De monteur heeft uiteindelijk een andere reeds aanwezige kabel aangesloten tussen mijn modem/laptop en een connector vervangen. En voila, er was bekabeld internet. Echter, de snelheid is max 90 mb/s terwijl ik een abbo heb van 200 mb/s. In 1e instantie vond ik dat oke, immers, ik hád tenslotte internet nu. In 2e instantie heb ik er toch moeite mee. Als alle signaallampjes bij een meting branden en er komt met max 94 mb/s data doorheen, dan vraag ik mij af waarom dat niet 180 a  200 mb/s?  is. Ik heb immers glasvezel. En de metingen worden verricht als niemand anders op mijn (draadloze) netwerk zit. Als ik direct uit het modem de snelheid meet is dat wel 200 mb/s. Kan de KPN mij toch helpen de maximale speed te behalen?

Dat zou dus betekenen dat er na het modem iets mis gaat. Heb je het al met een andere laptop of pc geprobeerd? Heb je ergens een switch in gebruik?


Log eens in op je modem via http://192.168.2.254 en dan de status pagina openen daar staat n.l. de binnenkomende en de attainable snelheden kun je die 2 in je volgende reactie hier plaatsen

 

http://192.168.2.254/



Met meerdere laptops geprobeerd, zelfde resultaat. Geen switch ertussen.


Helaas, ik zie geen binnenkomende en de attainable snelheden staat bij status, ook niet bij geavanceerde view.


Oeps ik had even vergeten dat je een glasvezel aansluiting hebt en de lijnsnelheid kun je dan niet terugzien in de V10 omdat deze bij glasvezel niet als modem werkt.

Deze werkt dan feitelijk alleen als router waar een UTP kabel ingaat.

 

Ik vraag me af of je wel een 200/200 verbinding hebt dat kan een moderator van KPN voor je nazien


Jazeker, 200 mb. Gemeten op dezelfde ethernetpoort waar de kabel naar boven op zolder in zit. Het zal toch niet zo zijn dat de gebruikte kabel naar boven en of connector doe zijn gebruikt max 100 mb door laat?


Ik vermoed eerder een aderbreuk in de kabel.


Maar dat kunnen ze toch zien met een meting? Alle lampjes brandden groen. 


Heb je al gemeten met een andere kabel direct op het modem zonder andere aangesloten apperatuur?


Zie mijn eerdere antwoorden. Gedaan en ja dan 200 mb snelheid


Je geeft aan dat de monteur een andere reeds aanwezige kabel heeft gebruikt. Is dat toevallig een 4 aderige kabel? Maak anders is een foto van die kabel.

Met 4 aders kun je namelijk een kabel maken waarbij je dan max 94mbit behaald. Als het wel een normale netwerkkabel met 8 aders is dan zit er iig 1adertje verkeerd waardoor je ook naar 94mbit terugzakt.

 

Je hebt garantie op de werkzaamheden van de monteur, dus via de klantenservice zou je dan kosteloos een monteur kunnen aanvragen die het alsnog in orde maakt. Moet je wel zeker weten dat het niet toch aan je apparatuur ligt, je zegt wel met meerdere apparaten gemeten, maar als dat 2 laptops zijn en beide laptops zijn enkele jaren oud dan ondersteunen ze misschien maar alleen Fast Ethernet, dan is het niet gek dat je maar 94Mbit meet.

 


Laptops nieuw en netwerkkaart tot 1gb

 

dus als er 1 adertje niet goed is aangesloten val je terug tot 94 mb. Dat moet het dan wel zijn. De kabel is cat5e. Dus een ader of de connectie verstopt ofzo. Maaaaar, waarom brandden er dan wel 8 lampjes bij t doormeten?


Hoi @Fons321, welkom op het forum! Het is wel gek dat je met een 200/200 glasvezel abonnement en een laptop met een gigabit netwerkkaart niet meer haalt dan 94 Mbit. Heb je de mogelijkheid gehad om te testen met een andere kabel? Verder ben ik ook nog even benieuwd naar de kabel tussen je glasvezelkastje (NT) en de Experia Box. Is dat nog de rode uit het installatiepakket, of heeft de monteur die ook vervangen? Zo niet, wil je dat nog eens doen?

Als er nog geen verbetering is met andere kabel(s), wil je dan je forumprofiel invullen? Dan kan ik hier een kijkje nemen.


Hoi Erik, dank. Echter, een 2e monteur van de kpn heeft mij inmiddels geholpen. Wat bleek:

  1. Er kwam te weinig snelheid binnen in mijn modem. Glasvezel is nu aangesloten op andere poort ergens. 
  2. De kabel naar m’n modem was een cat5e kabel maar helaas afgemonteerd met 4 aders. Dat is nu gefixed naar 8 aders.

Gevolg: een uiteindelijk tevreden klant met 200 mb snelheid op zolder. 😊


De kabel naar m’n modem was een cat5e kabel maar helaas afgemonteerd met 4 aders. Dat is nu gefixed naar 8 aders.

😳😳😳

Kunt u hier wat meer over vertellen? Want dit is ronduit schandalig. Waar kwam die kabel vandaan? Wie had die kabel geplaatst? 


Fijn dat het door de tweede monteur is verholpen, Fons!