Skip to main content

Sinds een paar dagen valt met enige regelmaat (maar niet voorspelbaar) het bekabeld internet weg. Ook Wifi wordt dan geblokkeerd. Zodra ik de ethernet adapter uitschakel (of de kabel er uit trek) komt Wifi terug.

Op het modem staan dan de poorten 3 en 4 dan als down gemarkeerd.

Alles al geprobeerd. Nieuwe kabels, rechtstreeks aansluiten op de router. Werkt allemaal niet. En dan opeens is ie er weer. Dat werkt dan een dag of twee (soms korter) en dan weer zelfde liedje.

Het is een KPN Box V12. De laptop en de PC zitten er rechtstreeks aan en er zitten geen andere routers of iets dergelijks aan, met uitzondering van de switch die door KPN is geleverd tbv de TV's.

Omdat het zo onvoorspelbaar is krijg ik er geen vinger achter. Als de verbinding wel werkt is de snelheid ook prima.

Wat zit er aangesloten op poort 3 en 4 van het modem?


Een pc en een laptop. Rechtstreeks (heb ook al direct in de meterkast gestaan). 
inmiddels ook poort 2 geprobeerd. Blijkt dat geen enkele het doet. Ook de andere pc heeft dan geen internet meer. Dus het ligt ook niet aan m’n laptop. Modem gereset. Werkt weer een tijdje. Daarna weer down. Tv doet het wel. Nog een keer gereset en nu werkt het. Maar voor hoelang. 


Zijn dat allemaal standaard kabels? Zien ze er nog netjes uit, niet beschadigd? Niet toevallig een kabel in die switch die met beide kanten in de switch zitten?


Ja hoor. Alle kabels zijn netjes en in zeer goede staat (niet zelf gemaakt). En nee, er zitten geen verkeerde verbindingen tussen.

Ik snap niet hoe het kan dat poorten dan gewoon op down komen te staan.

 


Ja hoor. Alle kabels zijn netjes en in zeer goede staat (niet zelf gemaakt). En nee, er zitten geen verkeerde verbindingen tussen.

Ik snap niet hoe het kan dat poorten dan gewoon op down komen te staan.

 

🤔

En de bekabeling ook al eens omgewisseld? Wat in 3 en 4 zit, in 1 en 2 doen. Vallen 1 en 2 dan uit of alsnog 3 en 4?


Ja kabels verwisseld, andere poorten gedaan (2 en 3 omgeruild en dan zijn 2, 3 en 4 down). Nieuwe kabels gebruikt. Maakt allemaal geen verschil. Alleen poort 1 heb ik nog ongemoeid gelaten omdat daar die switch voor de tv in zit. Het ligt niet aan de kabels, daar ben ik vrij zeker van. Ook niet aan de  laptop, want ook de PC heeft dan geen verbinding meer.

 


Wat ik nog wel gek vind is dat , zodra de verbinding wegvalt op de laptop of de PC, dan werkt wifi op die apparaten ook niet meer. Pas als ik dan de ethernetadapter uitschakel of de kabel er uit trek, dan komt wifi op dat apparaat weer terug. Wifi blijft overigens wel werken op alle andere apparaten (telefoons d.e.).


Hallo @JohanWiltvank, bedankt voor je bericht. Balen dat je problemen met een wegvallende verbinding ervaart. Je hebt al één en ander geprobeerd, lees ik, maar zonder succes. Ik kijk daarom ook graag even naar jouw verbinding. Zou je je forumprofiel willen aanvullen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer? De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je hier een seintje als je jouw profiel hebt ingevuld?


Ik kijk even naar dat formulier.  Overigens wordt de verbinding direct gecontroleerd als je de probleemoplosser van kpn volgt. Dan krijg ik als melding dat de verbinding geen probleem oplevert. En dat lijkt me correct want WiFi blijft het gewoon doen. Ik begin te kijken naar de kpn box. 


Ik zie dat je gebruik maakt van glasvezel. Ik zou je willen vragen de onderstaande stappen te volgen:

  1. Maak de KPN Box 12 en het glasvezelkastje stroomloos.
  2. Wacht 30 seconden en sluit dan eerst het glasvezelkastje aan.
  3. Wacht totdat deze volledig is opgestart en sluit dan de KPN Box 12 aan.
  4. Wacht totdat deze volledig is opgestart. Dit kan 10 minuten duren.

Hopelijk zorgt dit voor verbetering!


Gedaan. Geen verschil. Het is ook niet zo dat de KPN box geen verbinding heeft. Er gaan gewoon poorten down in de KPN box. Zoals gezegd, wifi blijft het doen dus de Box heeft wel een verbinding met het internet. Alleen de bekabelde verbinding valt er uit. De PC geeft dan aan dat ie wel verbinding heeft maar geen internet (ik kan bv ook niet de user interface van de Box benaderen). En ondertussen zijn dan alle bekabelde verbindingen weg gevallen (poorten down). Zodra ik dan de bekabelde verbinding verbreek door de adapter uit te schakelen, komt wifi terug. Als ik dan de Box reset (soms moet ik dat 2 keer doen) dan zijn de poorten weer terug.


De verbinding ziet er goed uit en ik kan zo geen verklaring vinden voor dit probleem. Het enige wat ik momenteel kan aanraden is om een servicemonteur te bestellen. De servicemonteur kan de verbinden ter plaatse controleren. De servicemonteur kost € 60,00 voor 45 minuten. Mocht nou blijken dat het probleem toch bij ons ligt, dan kan de monteur de kosten kwijtschelden. Maar ik kan dit niet garanderen, daar ik niet weet waar het probleem precies zit. Het is aan de servicemonteur om dit uit te zoeken.