Skip to main content

Enige tijd gelden heb ik mijn internet abonnement aangepast naar 200/200 Mbit.

In het beging na de omzetting had ik ook snelheden die het maximum benaderde.

Nu heb ik een veel lagere verbinding die bekabeld gemeten is met KPN speedtest 93.5/68.4 gemeten op 8/9 12:59 uur. Conclusie ik krijg niet de snelheid waarvoor ik betaal.

Er zijn geen wijzigingen in huis geweest die eventueel de oorzaak zijn van deze te lage snelheid.

Wat kunnen jullie hier aan doen?

Met vriendelijke groet,

Koos Rodenberg

Op wat voor apparaat meet je deze snelheid? Heeft deze wel een driver voor meer dan 100mb? Ik weet dat veel oude Dell laptops maar tot 100mb gaan. 

 

En zou je kunnen inloggen op het modem? Hier kan je zien welke snelheid deze binnen krijgt. 


Ik ben ingelogd op mijn kpn modem, maar waar kan ik de snelheid vinden ben geen techneut,


100 Mbit Laptop Koos


Meet je met de laptop van Koos? Want of dit apparaat is niet geschikt of de kabel die je gebruikt is niet jofel. Daardoor zie je in bovenstaande grafiek dat het oranje je is en er staat ook bij 100mbit. Dit is niet de snelheid die je haalt maar de maximale snelheid die op dat moment geleverd kan worden. Ook al zou je 200mb binnen krijgen op het modem.

 

De huidige snelheid staat uit me hoofd onder status, maar ben even niet in de buurt van een modem om het na te kijken.

 

Zou je het modelnummer van de laptop kunnen delen? Kunnen we kijken wat voor hardware daar in zit en of die meer dan 100mbit aan kan.


Ja ik meet vanaf laptop Koos, dit is een Acer Aspire VN7-571G

De ftp kabel is nieuw Cat. 5e


De enige manier om goed te meten is met een bekabelde pc of laptop en dan met de app van Ookla.  De rest is minder betrouwbaar. 


Maak niet veel verschil

Ookla 94.2 /89.8

Speedtest 94.6 / 94.5


De enige manier om goed te meten is met een bekabelde pc of laptop en dan met de app van Ookla.  De rest is minder betrouwbaar. 

Het oranje stukje op de screenshot laat zien dat het probleem hardwarematig is. Ik kan niet de specifieke specificaties van uw model laptop vinden maar wel van andere in dezelfde serie en die netwerkkaarten gaan tot 1000. Dus dat zou niet het probleem moeten zijn. Zou je eens willen kijken wat de snelheid is als de kabel uit je superwifi punt haalt en deze gebruikt op je laptop? Wat het modem geeft aan dat deze wel goed is.


Een vraagje: ik weet niet hoe het bij de diverse KPN boxen zit, maar bij een Fritz!Box kun je de afzonderlijke ethernetpoorten in de ECO stand zetten, waarmee de doorvoersnelheid wordt beperkt tot 100 Mbit/s. 't Is maar een suggestie.


Een vraagje: ik weet niet hoe het bij de diverse KPN boxen zit, maar bij een Fritz!Box kun je de afzonderlijke ethernetpoorten in de ECO stand zetten, waarmee de doorvoersnelheid wordt beperkt tot 100 Mbit/s. 't Is maar een suggestie.

Hallo @Berrie_Kaas Dat kan niet bij een KPN Box 12, trouwens, bij geen enkel modem van KPN.

 


Dan blijft hij 100Mbit aangeven, is dat dan mogelijk toch een laptop probleem

 

 


 


Hallo @Koos R , dat is iets wat wel zeker is, wat je binnen het modem ziet is met welke snelheid hij met een apparaat kan communiceren, bij jou dus met 100Mbit/s, dus even bij de netwerkinstellingen van de laptop kijken of deze hardwarematig niet sneller kan dan 100 of dat er een instelling niet goed staat.

Het laatste in eenvoudig te verhelpen, het 1e is een ingewikkelde klus bij een laptop en als de laptop al wat ouder is, zeg ouder dan 3 jaar de investering niet (meer) waard.

 


Heb je al gekeken in netwerkbeheer of het stuurprogramma van je netwerkadapter een update nodig heeft of wellicht nieuwe drivers ?


Een vraagje: ik weet niet hoe het bij de diverse KPN boxen zit, maar bij een Fritz!Box kun je de afzonderlijke ethernetpoorten in de ECO stand zetten, waarmee de doorvoersnelheid wordt beperkt tot 100 Mbit/s. 't Is maar een suggestie.

Hallo @Berrie_Kaas Dat kan niet bij een KPN Box 12, trouwens, bij geen enkel modem van KPN.

 

Ook op het netwerk van KPN kan de Fritz!box toegepast worden en is deze ook bij KPN als huurmodem verkrijgbaar. In de Fritz!Box kun je LAN-poorten in de Green Mode zetten waardoor de max. doorgeef snelheid wordt beperkt, zie afbeelding: 

Daar waar ik ECO zei bedoelde ik Green Mode …...… pas 😊


Heb je al gekeken in netwerkbeheer of het stuurprogramma van je netwerkadapter een update nodig heeft of wellicht nieuwe drivers ?

Als de netwerkinterface hardwarematig 100mb is, is deze niet softwarematig te updaten, alleen te vervangen.

 


Het is of je netwerkadapter of je kabel !


Hoi @Koos R, welkom op ons forum! Ik zie dat de community je al een heel eind op weggeholpen heeft! Heb je in de tussentijd nog een oplossing kunnen vinden?