Skip to main content

Op 29 januari j.l heb ik mijn kpn thuis opgezegd per 1 maart. Hier ging het al vanaf het begin af aan fout ik werd niet gebeld binnen die 14 dagen enz, dus ik heb gebeld gemaild ,op facebook contact gezocht en uiteindelijk naar de kpn store gegaan waar het wel direct opgelost kon worden. Ik zou dan eind februari de eindafrekening krijgen. Maar op 23 februari had ik alle apparatuur al ingeleverd wat jullie 24 februari al hebben ontvangen, ging er dus vanuit zoals de afspraak was dat ik dan gelijk de eindafrekening zou krijgen maar had al het gevoel dat het weer niet goed zou gaan lopen. En dat blijkt ook idd zo te gaan ze willen een volledige maand gaan incasseren i.p.v. de 9 dagen die ik zou moeten betalen. Ik krijg dan ook een volledige rekening te zien en stuur daar gelijk mail op dat ik die niet gaat betalen omdat dit niet de afspraak was en de goederen al in het bezit van kpn zijn, hierop komt geen antwoord op 4 maart weer zelfde bericht ik moet me rekening voldoen ik weer mailen dat dit niet klopt maar weer geen antwoord. Nu krijg ik vandaag een mail met direct dreiging van een incasso te betalen voor 17 maart, en is er een rekening naar het oude adres verzonden wat ik kan zien in mijnpostnl app, ik ga hierop bellen met jullie en krijg dan te horen dat ik eerst een volledige maand moet gaan betalen anders wordt er geen eindafrekening opgemaakt, ik zeg de dame dat dit niet klopt omdat er een afspraak was dat ik eind februari de eindafrekening zou krijgen en niet een rekening voor een volle maand. Ik Vind dit echt te ver gaan alles op tijd gedaan netjes afspraken gemaakt en gaat al vanaf het begin fout bij kpn en dan mag ik ook nog eens daar voor bloeden, als ik dan zeg dit niet te betalen dan krijg ik te horten dat er dan geen eindafrekening komt omdat eerst deze rekening betaald moet worden en ook dat de rekeningen naar het oude adres gaan waar ik niet in kan kan niets aan veranderd worden zolang dit niet betaald wordt. Ik heb al diverse mails gezonden waarin ik u vraag wat de eindafrekening is en deze dan direct te betalen maar geen antwoord, Nu is dit me laatste bericht wat ik hier schrijf en hoop dat het nu opgelost gaat worden want kpn is al vanaf 29 januari in gebreke gebleven en anders ga ik naar de geschillencomissie want ik laat me niet bedreigen met incassokosten

 

 

Dit is een normale gang van zaken. Het factureren stopt op het moment dat dat het abonnement stopt. Dus 1 maart in jouw geval. Als bijvoorbeeld op 28 februari de factuur gemaakt is dan wordt er een volledige maand berekend omdat je abonnement dus nog niet gestopt is. De maand daarop wordt dan de slotnota gemaakt en krijg je het teveel betaalde keurig terug. Ook bij energieleveranciers wordt op deze manier gewerkt. Niets vreemds dus. Om incassokosten te voorkomen is het verstandig om de faktuur te betalen.


Ik begrijp je antwoord Joep, maar niet als er duidelijke afspraken zijn gemaakt en er al in januari opgezegd was het zoals ik al zei vanaf begin af aan fout is gelopen. En mijn energieleverancier heeft niets meer in rekening gebracht einde van de maand hoor


Het computersysteem van KPN is nu 1maal zo gebouwd. Daar kan een medewerker helemaal niet op ingrijpen. Ik weet natuurlijk niet precies wat er gezegd is. Maar hier afspraken over maken is zinloos denk ik. Je geeft door dat je opzegt. En verder is er denk ik niets over af te spreken.


Zoals ik het begrijp liep uw contract tot 1 maart?

 

Wanneer u opzegt heeft in deze geen waarde, nadat het abonnement is opgezegd wordt pas een eindnota opgemaakt. Als het goed is staat in de bevestiging die u heeft ontvangen het volgende:

 

  • In de maand waarin uw abonnement beëindigd wordt, ontvangt u nog een factuur voor de gehele kalendermaand.
  • In de hierop volgende maand ontvangt u de laatste factuur waarop te veel berekende abonnementskosten verrekend worden met eventuele verbruikskosten.

 

Dan klopt het toch dat u die factuur heeft gekregen en zou u volgende maand de eindnota krijgen.


Dit is een normale gang van zaken.

Nee Joep, dit is geen normale gang van zaken. Dit is de normale gang van zaken bij KPN

In Nederland is de normale gang van zaken via particuliere ondernemeningen dat je betaald voor wat is geleverd. KPN is al lang geen overheidsinstelling meer, zoals de belastingdienst, maar schijnt nog steeds bij geldzaken dat te hanteren wat als normaal wordt beschouwd bij dat soort organisaties.  


@CorL Als ik mijn energiecontract opzeg per 15 april dan betaald ik gewoon begin april het maandelijks afgesproken bedrag. Een maand later krijg ik dan een slotfactuur met een credit of debet bedrag.


Dit is een normale gang van zaken.

Nee Joep, dit is geen normale gang van zaken. Dit is de normale gang van zaken bij KPN

In Nederland is de normale gang van zaken via particuliere ondernemeningen dat je betaald voor wat is geleverd. KPN is al lang geen overheidsinstelling meer, zoals de belastingdienst, maar schijnt nog steeds bij geldzaken dat te hanteren wat als normaal wordt beschouwd bij dat soort organisaties.  

 

Zeker wel, u betaalt het abonnementsgeld vooraf, daarnaast staat letterlijk in de bevestigingsmail van de opzegging wat er gaat gebeuren:

 

  • In de maand waarin uw abonnement beëindigd wordt, ontvangt u nog een factuur voor de gehele kalendermaand.
  • In de hierop volgende maand ontvangt u de laatste factuur waarop te veel berekende abonnementskosten verrekend worden met eventuele verbruikskosten.

 

Hoezo moet er dan elke keer zo geklaagd worden. Ik lees het bijna wekelijks dat er een enorm gejank is over iets waar KPN de klant duidelijk over heeft geïnformeerd in de bevestigingsmail van de opzegging. Leer lezen zou ik zeggen.


@CorLAls ik mijn energiecontract opzeg per 15 april dan betaald ik gewoon begin april het maandelijks afgesproken bedrag. Een maand later krijg ik dan een slotfactuur met een credit of debet bedrag.

Ja precies, ook zo’n bedrijfstak die nog maar kort is geprivatiseerd. Geven er blijk van dat ze hun computersystemen nog steeds niet up to date hebben kunnen maken. Zolang ze er niet door een organisatie zoals ACM of de consumentenbond er op worden aangesproken zullen ze er waarschijnlijk ook niets aan doen. Het kost jou als gebruiker waarschijnlijk niets (of je moet in de schulden zitten wat ik niet aanneem) en deze bedrijven helpt het in hun solvabiliteit zonder dat ze er geld voor moeten lenen. 

De conclussie die @Nick83 schrijft is dan ook mijne.

Maar het is niet normaal bij een private onderneming zoals jij schrijft.