Skip to main content

Ik heb op 6 april 2022 de aanvraag gedaan (en ook al appartuur gekregen) om de glasvezelverbinding om te zetten van gpon naar xgs-pon. Natuurlijk begrijp ik best dat de kpn meer te doen heeft dan alleen mij om te verbinding om te zetten, maar ik wacht op 6 juni 2022 dan al twee maanden. Ben ik dan te ongeduldig?

> Kpn dwingt klanten naar een nieuw abonnement te gaan om aanpassingen te willen/kunnen doen.

Die indruk krijg je wel dat de kpn klanten dwingt naar een nieuw abonnement. Maar dan spreekt de kpn zichzelf tegen: Je huidige diensten en abonnementstype blijven ongewijzigd. Dit is de laatste alinea van Vrije ont keuze.

Het klopt ook dat de huidige diensten en het abonnementstype ongewijzigd blijven als je kiest voor het gebruiken van een eigen modem en/of ONT. KPN dwingt klanten ook helemaal niet naar een nieuw abonnement.


Ik denk toch dat je als oud Telfort klant eerst naar kpn hussel moet 

Nee, dat zal niet het geval zijn. KPN is wettelijk verplicht het netwerkaansluitpunt passief te maken ...

Dat is die toch? @gensnet kan toch gewoon het huidige PON kastje er af halen en klaar? Of zie ik iets over het hoofd?

Was het maar zo simpel. Ten eerste past dat xgs-pon ntu kastje niet op de huidige ftu en ten tweede wanneer dat wèl had gepast moet de verbinding omgezet worden naar xgs-pon en moet er iets “ergens” geregistreerd worden. Wat er precies geregistreerd moet worden is nog onduidelijk. De een zegt dit het serienummer van de router is en weer een ander zegt dat het serienummer van de sfp+ xgs-pon is.

Momenteel geeft de router weliswaar aan dat de module succesvol geregistreerd is maar meer dan ook niet. Maar dat is ook wel logisch, omdat er nog géén xgs-pon is gesignaliseerd door de router nu alleen maar de gpon.


Momenteel geeft de router weliswaar aan dat de module succesvol geregistreerd is maar meer dan ook niet. Maar dat is ook wel logisch, omdat er nog géén xgs-pon is gesignaliseerd door de router nu alleen maar de gpon.

Het is niet de router die XGS.PON "signaleert", dat doet de XGS.PON SFP+ module.


Momenteel geeft de router weliswaar aan dat de module succesvol geregistreerd is maar meer dan ook niet. Maar dat is ook wel logisch, omdat er nog géén xgs-pon is gesignaliseerd door de router nu alleen maar de gpon.

Het is niet de router die XGS.PON "signaleert", dat doet de XGS.PON SFP+ module.

Jij je zin ;-)

Ik weet dat dit voor de kpn “tamelijk” nieuw is als ze een gpon omzetten naar xgs-pon. Dat wordt ook niet echt “gepromoot” door de kpn. Je moet zelf erg goed zoeken waar je zoiets kunt “regelen” cq aanvragen. Vanaf maart 2022 zijn al nieuw aangelegde glasvezelaansluitingen al standaard xgs-pon.

Omdat dit omzetten niet werkt via dat servicetool vraag ik me nu af of er al iemand dat gelukt is via dat servicetool? In theorie gaat dat zo maar in de praktijk werkt dat dus niet en heb je daar dus niets aan.


Omdat dit omzetten niet werkt via dat servicetool vraag ik me nu af of er al iemand dat gelukt is via dat servicetool? In theorie gaat dat zo maar in de praktijk werkt dat dus niet en heb je daar dus niets aan.

Ik neem aan dat @Erwin_ hier verder in zal duiken en er voor zal zorgen dat jouw aansluiting alsnog van G.PON naar XGS.PON omgezet zal worden.


Omdat dit omzetten niet werkt via dat servicetool vraag ik me nu af of er al iemand dat gelukt is via dat servicetool? In theorie gaat dat zo maar in de praktijk werkt dat dus niet en heb je daar dus niets aan.

Ik neem aan dat @Erwin_ hier verder in zal duiken en er voor zal zorgen dat jouw aansluiting alsnog van G.PON naar XGS.PON omgezet zal worden.

Ik ben benieuwd of het hem wel lukt. Wanneer er weer iemand belt, zal ik die uitleggen wat er “ergens” verkeerd gaat en waarom ik zo lang gewacht heb……..


Ik denk toch dat je als oud Telfort klant eerst naar kpn hussel moet 

Nee, dat zal niet het geval zijn. KPN is wettelijk verplicht het netwerkaansluitpunt passief te maken ...

Dat is die toch? @gensnet kan toch gewoon het huidige PON kastje er af halen en klaar? Of zie ik iets over het hoofd?

Was het maar zo simpel. Ten eerste past dat xgs-pon ntu kastje niet op de huidige ftu ...

Nee, dat is logisch. U heeft een gpon verbinding. Dan moet u geen xg-pon apparatuur aansluiten. Want dat werkt dan niet...


Ik denk toch dat je als oud Telfort klant eerst naar kpn hussel moet 

Nee, dat zal niet het geval zijn. KPN is wettelijk verplicht het netwerkaansluitpunt passief te maken ...

Dat is die toch? @gensnet kan toch gewoon het huidige PON kastje er af halen en klaar? Of zie ik iets over het hoofd?

Was het maar zo simpel. Ten eerste past dat xgs-pon ntu kastje niet op de huidige ftu ...

Nee, dat is logisch. U heeft een gpon verbinding. Dan moet u geen xg-pon apparatuur aansluiten. Want dat werkt dan niet...

Goh, zijn we het weer met elkaar eens. Ik zou er haast aan gaan wennen dat er toch hier mensen lezen èn schrijven die een mening van mij begrijpen en die niet maar voetstoots neersabelen……..


Nee, dat is logisch. U heeft een gpon verbinding. Dan moet u geen xg-pon apparatuur aansluiten. Want dat werkt dan niet...

Bij KPN kan je alleen een XGS.PON ONT op haar PON netwerk aansluiten.

Als de aansluiting nog een G.PON aansluiting is dan zal deze eerst door KPN overgezet worden naar XGS.PON. En dat is dus waar @gensnet helaas al zo lang op wacht.

Het heeft bij KPN geen zin om een G.PON ONT aan te schaffen want dat zal niet gaan werken.


Momenteel geeft de router weliswaar aan dat de module succesvol geregistreerd is maar meer dan ook niet. Maar dat is ook wel logisch, omdat er nog géén xgs-pon is gesignaliseerd door de router nu alleen maar de gpon.

Het is niet de router die XGS.PON "signaleert", dat doet de XGS.PON SFP+ module.

Jij je zin ;-)

Ik weet dat dit voor de kpn “tamelijk” nieuw is als ze een gpon omzetten naar xgs-pon. Dat wordt ook niet echt “gepromoot” door de kpn. Je moet zelf erg goed zoeken waar je zoiets kunt “regelen” cq aanvragen. Vanaf maart 2022 zijn al nieuw aangelegde glasvezelaansluitingen al standaard xgs-pon.

Omdat dit omzetten niet werkt via dat servicetool vraag ik me nu af of er al iemand dat gelukt is via dat servicetool? In theorie gaat dat zo maar in de praktijk werkt dat dus niet en heb je daar dus niets aan.

Je hebt hier wel een punt, @gensnet . Dit is (nog) geen dagelijkse kost.   Ik kan normaliter alle handelingen zien als een klant een mutatie doorgeeft maar hier zie ik alleen die logistieke zending. Geen administratieve order voor een wijziging.  

Ik zie wel dat er er 21-5 een ticket is aangemaakt. Heb jij toen contact gehad? 


Momenteel geeft de router weliswaar aan dat de module succesvol geregistreerd is maar meer dan ook niet. Maar dat is ook wel logisch, omdat er nog géén xgs-pon is gesignaliseerd door de router nu alleen maar de gpon.

Het is niet de router die XGS.PON "signaleert", dat doet de XGS.PON SFP+ module.

Jij je zin ;-)

Ik weet dat dit voor de kpn “tamelijk” nieuw is als ze een gpon omzetten naar xgs-pon. Dat wordt ook niet echt “gepromoot” door de kpn. Je moet zelf erg goed zoeken waar je zoiets kunt “regelen” cq aanvragen. Vanaf maart 2022 zijn al nieuw aangelegde glasvezelaansluitingen al standaard xgs-pon.

Omdat dit omzetten niet werkt via dat servicetool vraag ik me nu af of er al iemand dat gelukt is via dat servicetool? In theorie gaat dat zo maar in de praktijk werkt dat dus niet en heb je daar dus niets aan.

Je hebt hier wel een punt, @gensnet . Dit is (nog) geen dagelijkse kost.   Ik kan normaliter alle handelingen zien als een klant een mutatie doorgeeft maar hier zie ik alleen die logistieke zending. Geen administratieve order voor een wijziging.  

Ik zie wel dat er er 21-5 een ticket is aangemaakt. Heb jij toen contact gehad? 

> ……….. alleen die logistieke zending.

Valt me mee dat die wel is vermeld. Ik heb inderdaad op 8 april 2022 een nieuwe xgs-pon ntu ontvangen. Dat is dan ook het “enige” waaruit blijkt dat er “iets” moet gebeuren……..

> Geen administratieve order voor een wijziging.

Dáár was ik al bang voor. Ik heb inderdaad op 21 mei 2022 weer opnieuw dit via de servictool aangevraagd en ik zou dan voor de bevestiging een e-mail bericht krijgen. In beide aanvragen (6 april en 21 mei 2022) heb ik géén e-mail bericht ter bevestiging gekregen. E-mail berichten komen niet in de spambox omdat ik die niet heb, omdat ik voor de e-mail berichten een offline programma gebruik. Ja, dat heb ik ook gecontroleerd. Bovendien werkt dat e-mail adres goed, want daar krijg ik altijd een aankondiging in als er weer geld geincasseerd wordt.

Oeps. Nog niet gezien. Er zit dus nu toch een e-mail bericht in de postbus met vreemde dingen. Zo'n standaard e-mail bij een overzetting van vdsl naar glasvezel zo ik me kan herinneren.

Ik ben nu bang dat er weer wat mis gaat ondanks dat er gesproken wordt van “upgrade”, omdat er nu vanuit wordt gegaan dat ik een geheel nieuwe glasvezel verbinding ga gebruiken en dat is dan ook al niet het geval. Ik moet van gpon naar xgs-pon “omgezet” worden.

Ik zou een nieuwe modem “nodig” hebben. Vreemd. De “gesignaleerde” FRITZ!Box 5530 fiber kan overweg met xgs-pon middels een sfp+ xgs-pon-module die hij nu nog niet “ziet". Toen ik glasvezel kreeg heb ik een Box12 gekregen, maar niet gebruikt (ligt ongebruikt in de kast) omdat ik een eigen router eerst een FRITZ!Box 7590 en nu FRITZ!Box 5530 fiber gebruik. En dat “ziet” dat servicetool dus al niet goed. Ik zou van de kpn een FRITZ!Box router gekregen hebben. Nu kan ik me bedenken dat het servicetool niet ziet dat ik die FRITZ!Box zelf gekocht heeft, want de kpn heeft die ook te huur. De Box12 zou dan niet geschikt zijn voor xgs-pon?

Al op 27 mei 2022 een afspraak! Dat is al snel en heel wat anders dan die aanvraag van 6 april 2022. Wie nu nog wil beweren dat ik ongeduldig ben geweest, weet ik het niet meer.

Uw verbinding op XXXXX in XXXXXXXXX wordt aangepast.

 

Uw abonnementskosten blijven hetzelfde
De upgrade van uw aansluiting heeft geen gevolgen voor uw abonnementskosten. Deze blijven hetzelfde.

 

 

Vervangende apparatuur
Door de aanpassing van uw verbinding hebt u nieuwe apparatuur nodig. Dit ontvangt u op:

 

 

XXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXX

 

 

U ontvangt de volgende apparatuur:

 

Modem

 

Stuur deze apparatuur alstublieft terug

 

Modem

 

U krijgt nog een brief waarin we uitleggen hoe u de apparatuur terugstuurt.

 

 

Aanpassen van de verbinding
Voor deze wijziging passen wij uw verbinding aan. Het aanpassen van uw verbinding zorgt helaas soms voor een onderbreking van de dienst. Daarom kan uw verbinding op 27 mei 2022 uitvallen. Dit duurt maximaal 15 minuten. De verbinding herstelt zichzelf weer. U hoeft hier niets voor te doen.

 

 

Uw afspraak met onze KPN monteur
Onze monteur moet het aansluitpunt op uw adres aanpassen. Deze aanpassing is gratis, omdat u dat niet zelf kunt doen. We hebben voor u al onderstaande afspraak met onze monteur gemaakt.

Datum: 27 mei 2022
Begintijd: tussen 13:00 en 15:00 uur
Eindtijd: kan later zijn dan 15:00 uur.

Onze monteur is ongeveer 1 uur bezig, maar voor de zekerheid plannen we 2 uur in. Zorg alstublieft dat u aanwezig bent. Hebt u eerder een andere leverdatum afgesproken? Dan komt deze te vervallen. De afspraakdatum met de monteur is uw nieuwe leverdatum.

Wilt u uw afspraak verzetten?
Doe dit dan makkelijk online via kpn.com/afspraakverzetten. En kies zelf een dag en tijd die u het beste uitkomt.


Nou het “avontuur” met de omzetting van gpon naar xgs-pon is in gang gezet. De eerste aanvraag is duidelijk de mist in gegaan. De tweede afgelopen zaterdag 21 mei 2022 is wel succesvol.

'k Zal mij benieuwen wat ik morgen nu weer krijg van de kpn. Kpn is goed- in dit geval- verrassingen. Ik vermoed een nieuw modem/router één die ik al heb een Box12. Of heeft de kpn alweer een nieuw modem/router voor xgs-pon glasvezel?

Mijn FRITZ!Box 5530 fiber mèt xgs-pon module is in ieder geval geschikt voor glasvezel xgs-pon en ik heb ook passende groene sc/apc-stekkers (aan beide kanten) voor de glasvezel tussen de ftu en de xgs-pon module. Maar het huidige glasvezeldraad die nu gebruikt wordt, moet ook te gebruiken zijn met xgs-pon, omdat die óók aan beide kanten dezelfde groene sc/apc-stekkers heeft.


Wat ik wel apart vind is dat SFP poort van de 5530 geschikt is voor de XGS.PON SFP+ module. De snelheid zal daardoor wel beperkt zijn to 1Gbps maar of dat erg is? Nee, ik denk het niet want ik verwacht niet dat KPN snel zal komen met snellere abonnementen.


Wat ik wel apart vind is dat SFP poort van de 5530 geschikt is voor de XGS.PON SFP+ module. De snelheid zal daardoor wel beperkt zijn to 1Gbps maar of dat er is? Nee, ik denk het niet want ik verwacht niet dat KPN snel zal komen met snellere abonnementen.

> Wat ik wel apart vind is dat SFP poort van de 5530 geschikt is voor de XGS.PON SFP+ module.

Dàt hoef je niet apart te vinden, want dat heb ik goed “onderzocht”.

> De snelheid zal daardoor wel beperkt zijn to 1Gbps maar of dat er is?

Dàt maakt mij niet uit of die snelheid wordt gehaald met een FRIT!Box 5530 fiber en xgs-pon module.

Het gaat er nu bij mij alleen maar om glasvezel rechtstreeks uit de ftu in de xgs-pon module aan te kunnen sluiten. Dus helemaal niet om 1 Gb/s snelheid te halen. In de toekomst zal de snelheid wel omhoog gaan (de provider Delta uit Zeeland) heeft al glasvezel snelheid van 8 Gb/s met xgs-pon en dan de prijs voor een 1 Gb/s wat gaat zakken, ben ik “klaar” voor de “toekomst. Als de kpn dan al niet weer dingen veranderd heeft.”……..


In de toekomst zal de snelheid wel omhoog gaan (de provider Delta uit Zeeland) heeft al glasvezel snelheid van 8 Gb/s met xgs-pon en dan de prijs voor een 1 Gb/s wat gaat zakken, ben ik “klaar” voor de “toekomst.

Alleen zal de snelheid op jouw aansluiting dus nooit boven 1Gbps uit kunnen komen want dat is het maximum voor een SFP slot. Voor hogere snelheden zal je een SFP+ slot en dus een 5590 moeten hebben.


In de toekomst zal de snelheid wel omhoog gaan (de provider Delta uit Zeeland) heeft al glasvezel snelheid van 8 Gb/s met xgs-pon en dan de prijs voor een 1 Gb/s wat gaat zakken, ben ik “klaar” voor de “toekomst.

Alleen zal de snelheid op jouw aansluiting dus nooit boven 1Gbps uit kunnen komen want dat is het maximum voor een SFP slot. Voor hogere snelheden zal je een SFP+ slot en dus een 5590 moeten hebben.

> Alleen zal de snelheid op jouw aansluiting dus nooit boven 1Gbps uit kunnen komen
> want dat is het maximum voor een SFP slot.

Hier heb je gelijk in, wanneer dit een “gewone” sfp+ module zou zijn. Maar dit is geen “gewone” sfp+ module, maar één die speciaal voor xgs-pon ontwikkeld is. Maar ook dan zijn er sfp+ modules met 10 Gb/s snelheid, maar echt niet geschikt om te gebruiken voor xgs-pon. In mijn nas zit er namelijk één met 10 Gb/s.

Maar waarom is het dan een xgs-pon module? Alleen zo'n module “kan” wel snelheden aan van méér dan 10 Gb/s maar of de router dat kan bijbenen beantwoord je vraag. Die zit met 1 Gb/s aan zijn grens wat snelheid betreft. Een router die méér dan 1 Gb/s snelheid kan leveren is inderdaad de FRIT!Box 5590 fiber.


Hier heb je gelijk in, wanneer dit een “gewone” sfp+ module zou zijn. Maar dit is geen “gewone” sfp+ module, maar één die speciaal voor xgs-pon ontwikkeld is. 

Het gaat niet om de SFP+ module maar om het feit dat de 5530 geen SFP+ slot heeft maar een SFP (zonder +) slot en een SFP slot (zonder +) kan de hogere snelheden van het XGS.PON netwerk niet aan.


Wat ik wel apart vind is dat SFP poort van de 5530 geschikt is voor de XGS.PON SFP+ module. De snelheid zal daardoor wel beperkt zijn to 1Gbps maar of dat erg is? Nee, ik denk het niet want ik verwacht niet dat KPN snel zal komen met snellere abonnementen.

Op Tweakers test een gebruiker die een AVM dealership o.i.d. heeft, de 5530 met deze SFP op het Caiway 8Gb. XGS-PON netwerk. De 5530 meldt netjes dat er een 10Gbps verbinding is. En het werkt stabiel. Hoopvol.


@wjb Hoe kom jij er bij dat de SFP geen SFP+, volgend de specs is die gewoon SFP+ max 10Gb, zou ook vreemd zijn, wel een 2.5Gb lan/wan poort en maar een 1 Gb SFP poort.


Wat ik wel apart vind is dat SFP poort van de 5530 geschikt is voor de XGS.PON SFP+ module. De snelheid zal daardoor wel beperkt zijn to 1Gbps maar of dat erg is? Nee, ik denk het niet want ik verwacht niet dat KPN snel zal komen met snellere abonnementen.

Op Tweakers test een gebruiker die een AVM dealership o.i.d. heeft, de 5530 met deze SFP op het Caiway 8Gb. XGS-PON netwerk. De 5530 meldt netjes dat er een 10Gbps verbinding is. En het werkt stabiel. Hoopvol.

> Op Tweakers test een gebruiker

Ik weet dat er zo'n test daar loopt, maar dat is wat moeilijk te volgen als je daar zelf niet aan mee kunt doen.

Maar het gaat er mij helemaal niet om een hogere snelheid dan 1 Gb/s te kunnen halen. De kpn is nu niet echt een koploper wat nieuwe ontwikkelingen van glasvezelsnelheid betreft. Een paar providers zijn al veel verder met de ontwikkeling van snelheid èn gunstige prijs van glasvezel…...


@wjbHoe kom jij er bij dat de SFP geen SFP+, volgend de specs is die gewoon SFP+ max 10Gb, zou ook vreemd zijn, wel een 2.5Gb lan/wan poort en maar een 1 Gb SFP poort.

Omdat AVM zelf over een SFP poort spreekt en niet over een SFP+ poort.

Maar goed, dat lijken ze bij de 5590 ook te doen dus wellicht is het toch een SFP+ poort alleen vernoemen ze het niet.


@wjbHoe kom jij er bij dat de SFP geen SFP+, volgend de specs is die gewoon SFP+ max 10Gb, zou ook vreemd zijn, wel een 2.5Gb lan/wan poort en maar een 1 Gb SFP poort.

Omdat AVM zelf over een SFP poort spreekt en niet over een SFP+ poort.

Maar goed, dat lijken ze bij de 5590 ook te doen dus wellicht is het toch een SFP+ poort alleen vernoemen ze het niet.

> Maar goed, dat lijken ze bij de 5590 ook te doen dus wellicht is het toch een SFP+
> poort alleen vernoemen ze het niet.

Geen sfp+ poort of wel sfp+ poort is niet zo belangrijk in onderhavig geval. De sfp+ xgs-pon module wordt in ieder geval door een FRITZ!Box 5530 fiber en zal ook door een FRITZ!Box 5590 fiber geaccepteerd worden:


Wat ik er van begrijp is dat er 2 Xgspon modules zijn 

En de 5530 geen sfp+ ondersteund 

En de bus maximaal 1gbit aan kan 

De 5590 kan wel de sfp+ aan en ook zonder de + 

De 5590 kan wel de 10gbit trekken uit die bus 

https://www.blackbox.nl/en-nl/page/45241/Resources/Technical-Resources/Black-Box-Explains/lan/SFP-vs-QSFP-What-s-the-difference


Wat ik er van begrijp is dat er 2 Xgspon modules zijn 

En de 5530 geen sfp+ ondersteund 

En de bus maximaal 1gbit aan kan 

De 5590 kan wel de sfp+ aan en ook zonder de + 

De 5590 kan wel de 10gbit trekken uit die bus 

 

Lijkt me onwaarschijnlijk dat er twee verschillende xgs-pon modules zouden zijn. Eén voor de FRITZ!Box 5530 fiber en één voor de FRITZ!Box 5590 fiber. De meegeleverde sfp aon en gpon-modules van de FRITZ!Box 5530 fiber hebben niet de "+” achter sfp staan. Maar die modules hebben dan ook een andere groene lc/apc stekker dan de xgs-pon die heeft een groene sc/apc stekker meer conform de kpn.

 


Ook ik denk niet dat er verschillende XGS.PON modules zijn.

De vraag is ook niet of de module SFP danwel SFP+ is maar of de FRITZ!Box een SFP poort of een SFP+ poort heeft.