Skip to main content
Antwoord

Bepaalde websites niet bereikbaar via Wifi, wel via mobiel netwerk

• April 1, 2025
  • 10 reacties
  • 736 keer bekeken

Ik heb sinds vorige week het probleem dat er via wifi enkele websites niet meer laden in een browser. Bijvoorbeeld: belegger.nl perplexity.ai en finviz.com. 

Het bijzondere is dat mijn buurman mij vandaag benaderde (hij wist dat ik ook KPN had) met precies dezelfde klacht. Maar dan via zijn wifi netwerk en ook bij hem is het probleem vorige week voor het eerst opgevallen. Het probleem treedt op bij alle type devices (laptop, mobiel, ipad, etc) zolang je via wifi een verbinding hebt. Via mobiel netwerk laden de websites wel. Hij gebruikte regelmatig de belegger.nl website en deze opende ik voor het eerst op mijn mobiel (had de website nooit eerder geopend) en kon deze toen gewoon benaderen. Maar een 2de keer lukt het opeens niet meer. Als je vervolgens wifi uitzet en je de website via mobiel netwerk opent dan lukt het wel. Als je wifi dan weer aanzet dan blijft de website ook werken (lijkt het tot op heden). 

Heel vreemd. Met name ook dat de buren exact hetzelfde probleem ervaren, maar dan natuurlijk met andere websites (websites die zij gebruiken). 

vanochtend dacht ik even dat het probleem was opgelost, maar vrij snel erna kwam het weer terug. Het gaat dus steeds over bepaalde websites, vele (veruit de meeste) andere websites blijven wel werken.

Wat kan de oorzaak zijn en wat kunnen we hier aan doen? 

Beste antwoord door Paul.K

Zet je ipv6 uit in de modem, kijk of dat werkt.

10 reacties

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • April 1, 2025

Zet je ipv6 uit in de modem, kijk of dat werkt.

• Auteur
  • April 2, 2025

Ik heb IPv6 uitgezet en in kan alle websites weer laden. :-)

Is dit een probleem wat door de oude Experiabox v10 wordt veroorzaakt?

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • April 2, 2025

Ik denk dat je Experiabox V10 een update heeft gehad en hierbij is de IPv6 automatisch is aangezet.
Dit zal dan ook bij je buren zo zijn.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 3, 2025

Hoi ​@leenrem1 en bedankt voor jouw bericht :)

Goed om te lezen dat het probleem is verholpen nadat je IPv6 hebt uitgeschakeld, top! Zoals ​@Paul.K al aangeeft, zal dit te maken hebben gehad met een update van de firmware. Heb je deze tip inmiddels ook doorgegeven aan je buurman?

• Auteur
  • April 4, 2025

Mijn buurman is ca 70 jaar oud en heeft geen affiniteit met techniek. Ik heb gisteren in zijn router ook IPv6 uitgezet en ook hij had direct geen problemen meer (dat verschillende websites niet meer laden). Vanmiddag kwam ik hem weer tegen en hij en zijn echtgenote waren erg blij dat alles weer (en nog steeds) perfect werkt. Het heeft wel een week stress gekost voor deze mensen, ook bijv. internetbankieren lukte niet. Ze hadden ook diverse keren de helpdesk gebeld maar kwamen niet tot een oplossing. Maar zojuist vertelde de buurman dat hij een kennis heeft die exact hetzelfde probleem ervaarde, ook pas sinds vorige week. Ook hij kwam met de helpdesk niet tot een oplossing. Hij zou vanavond ook IPv6 uitzetten, ik moet nog horen of dit wel het probleem oploste.
Lijkt me handig als de helpdesk ook weet dat dit bij klanten nu speelt…..

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 7, 2025

Hoi ​@leenrem1 , enorm fijn dat je je buurman hierbij ondersteunt! Mooi dat het uitschakelen van IPv6 er ook voor heeft gezorgd dat zijn probleem is verholpen. In principe zou de Helpdesk ook op de hoogte moeten zijn van dit soort zaken maar het lijkt erop alsof dit nog niet bij iedereen is geland. We nemen je feedback uiteraard mee!

• Deelnemer
  • June 1, 2025

Ik heb hetzelfde probleem met een app en sommige websites: ze laden wel met mobiele data op mijn telefoon, maar via mijn thuiswifi op telefoon en laptop lukt het niet. Wie weet een oplossing?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 3, 2025

Hoi ​@Bert Arends en dank voor jouw bericht :)

Als je een app en bepaalde websites wel via mobiele data kunt bereiken maar niet via de wifi dan ligt de oorzaak hiervan vaak in je thuisnetwerk. Sinds wanneer ervaar je dit probleem en wat heb je zelf al geprobeerd om het te verhelpen? Het zou kunnen zijn dat je router een verkeerde DNS server gebruikt en dat kan zorgen voor foutmeldingen en/of websites die niet laden. Ik zou eens kijken hoe dit nu staat ingesteld en dit (indien nodig) aanpassen naar bijvoorbeeld 8.8.8.8. Ben in ieder geval benieuwd naar je bevindingen!

• Deelnemer
  • June 3, 2025

Bedankt voor je reactie Jan.

Het probleem speelt ongeveer anderhalve week. Hoe ik de router moet instellen en hoe ik daar überhaupt inkom, zou ik echt niet weten. Heb je daar wellicht een tip voor?

Vriendelijke groet,  Bert 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 7, 2025

Goedemorgen ​@Bert Arends, daarvoor zou ik je willen verwijzen naar dit artikel op onze Kennisbank! Hier wordt precies uitgelegd hoe je dit soort zaken aan kunt passen en ik ben benieuwd of dit ook gaat helpen!