Skip to main content

Onlangs verhuist naar mijn nieuwe woning, ik kon kiezen tussen KPN glasvezel of Ziggo. KPN adverteerde toen met overal supersnel WIFI in huis met Glasvezel van KPN. Supersnel zeker! maar het bereik van wifi is bar slecht bijna om te janken. Na 3 hele meter zit ik al zonder wifi.

Met KPN gebeld en die zeggen “ik raad je aan 2 WIFI punten te bestellen van c.a. €100,00 per stuk”. Dit is pure afzetterij. Naast dat mijn huis gelijkvloers is en er geen dikke wanden zijn is het bereik van 3 meter onvoldoende en kan KPN zijn belofte waarmee ze adverteren niet waar maken. 

We spreken hier dus van een wanprestatie vanuit KPN. Ik lees dan ook veel klachten op dit forum dat de WIFI punten vooral worden door gedrukt, lijkt bijna wel een aftersale. Want wat meeste mensen niet weten is dat je deze bij de monteur voor €30,00 p.s. kan kopen ipv €100,00 bij KPN. (wees geadviseerd)

Kortom het standaard modem is niet toereikend wat ze beloven (ik begrijp dat één modem geen bereik heeft van 10 bij 10) Maar 3 meter is echt heel weinig. En de enige oplossing zou dan zijn dat je bij hun WIFI punten afneemt. Goed getraind hoor die Klantenservice maar daar trap ik niet in. Ik verwacht dat KPN komt met een gepaste oplossing voor hun wanprestatie en loze belofte.





 

Tsja mijn eerste vraag is eigenlijk heeft u wel verstand van wifi? Ik lees hele vreemde dingen namelijk. 


Kan je eens de app WiFi Analyzer op een Android telefoon of tablet plaatsen en dan de veldsterkte meten van zowel jouw 2.4GHz als jouw 5GHz wifi?

En dan graag zowel op anderhalve meter van de Experia/KPN Box als oo de plek waar je wifi wilt kunnen gebruiken.

Hoeveel dBm meet je?


Tsja mijn eerste vraag is eigenlijk heeft u wel verstand van wifi? Ik lees hele vreemde dingen namelijk. 

Genoeg om te weten dat een modem meer dan 3 meter bereik moet halen.

 


Kan je eens de app WiFi Analyzer op een Android telefoon of tablet plaatsen en dan de veldsterkte meten van zowel jouw 2.4GHz als jouw 5GHz wifi?

En dan graag zowel op anderhalve meter van de Experia/KPN Box als oo de plek waar je wifi wilt kunnen gebruiken.

Hoeveel dBm meet je?

Bedankt voor je reactie
Ik heb zelf geen Android apparaten in huis, heb je echter een Apple alternatief?


Ik heb zelf geen Android apparaten in huis, heb je echter een Apple alternatief?

Apple staat het niet toe dat apps wifi netwerken meten en daarmee is het dus niet mogelijk om dergelijke nuttige apps voor iOS te ontwikkelen.

 

Voor Windows is er ook een WiFi Analyzer dus als je een Windows laptop hebt ...


wat zegt de KPN wifi manager app? die is er ook voor iPhone.

 

3m is inderdaad te weinig, maar zal niet alleen afhangen van de dikte van je muren maar ook van de hoeveelheid ijzer erin. Kijk eens of je ‘m in een grote ruimte kunt zetten en wat dan het bereik is.


Denk je nu werkelijk dat de wifi van een KPN-modem en een Ziggo-modem op een 3 meter afstand ook maar enig verschil in goed/slecht zullen zijn? Dan zullen alle merken routers met wifi achter zo'n provider-modem dat ook moeten hebben en dan heb je werkelijk een s*** huis.

Als je modem in de meterkast staat en gang-muur en gang-muur in de keuken niks, dan ligt het niet aan het modem, maar wat in die muren zit. 


Ik vind het zonde om termen als wanprestatie en loze beloften te gebruiken. Er kan altijd een defect zijn maar meestal zijn het de lokale omstandigheden die een mindere werking veroorzaakt. Daar kan KPN weinig aan doen. Ik had boven minder goed bereik en ben heel blij met een superwifi. Prima hardware voor wat ik moest betalen (45 euro).

Beter is het om energie te steken in de oorzaak achterhalen van de WiFi problemen. Er kan zo veel aan de hand zijn. Welke modem betreft het? In Box12 zit overigens ook een WiFi analyzer. Handig om te zien welke kanalen beter niet te kiezen.

Aangaande de prijs van superwifi: een monteur komt vaak alleen bij de eerste aansluiting over de vloer. Dan is het toch mooi als er een korting wordt geboden als warm welkom? Overigens is er ook een mooie korting als je de WiFi manager doorloopt. En alles kost nu eenmaal wat geld maar regelmatig zijn er voor nieuwe klanten 2 gratis superwifi’s als welkomscadeau. Die aanbieding heb je gemist? Als alles altijd gratis was…


Beter is het om energie te steken in de oorzaak achterhalen van de WiFi problemen.

Precies en meten is weten, vandaar mijn advies om die WiFi Analyzer app te gebruiken.


Kpn verkoopt ook de zwarte experia wifi. 17 euro. Werkt ook in mesh. Prima alternatief voor de superwifi. 


@LuukZandbergen Welkom op het forum. 

Wat lastig dat je wifi verbinding niet goed werkt. Ik zie dat de mede forumgebruikers je al goed op weg hebben geholpen en verschillende alternatieven aanbieden. 

Wifi is afhankelijk van heel veel verschillende factoren. Daarom is het vaak ook lastig om te bepalen waar het probleem zit. 

Ik zie dat de tip van de wifi analyzer al is gegeven. Ook zou ik willen adviseren de Wifi Manager te doorlopen.