Skip to main content

Hoi beste members,

Ook ik kreeg gisteren een brief van Delta Netwerk met als onderwerp: "Glasvezelaansluiting in jouw woning"; in een rood gekleurd rondje stond met grote letters: "WE KOMEN BINNENKORT BIJ JE LANGS"

Dan willen ze een afspraak met mij maken voor las- en graafwerk.

Ik ben hier niet van gediend; ik ben zeer tevreden over KPN en wil daar klant blijven.

Mijn vragen zijn:

1. Kan het kwaad als ze die glasvezelkabel gaan aanleggen, dus ik bedoel, levert het geen problemen op met mijn KPN-aansluiting (koper) en als KPN later glas wil aanleggen?

2. Kan ik Delta verbieden om hun glas bij mij aan te leggen en ben ik verplicht ze bij mij binnen te laten?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

P.S. ik heb een koopwoning.

 

Hallo @D-box Ik zou de gratis glasaansluiting zeker aan laten leggen door Delta, want je bent NIET verplicht tevens een abonnement bij ze af te sluiten, maar dan heb je al wel mooi de aansluiting er vast zitten.

Je bent niets verplicht tegenover Delta, als je ze niet toelaat tot je huis leggen ze glas totaan de erfgren/openbare stoep, zo werkt KPN in principe ook als mensen geen KPN glas in huis willen.

Het risico bestaat dan wèl, dat bij een latere afname van glas de aanleg van de straat naar de meterkast alsnog betaald moet worden.

Het heeft geen gevolgen voor je KPN-aansluiting, want KPN heeft niets gemeen met Delta, zijn concurrenten van elkaar.

Of KPN op jouw adres (binnenkort) van plan is om ook glasvezel aan te leggen kun je controleren via www.kpnnetwerk.nl via je postcode/huisnummer.

Succes


Met een koopwoning zou ik die aansluiting zeker laten aanbrengen. Je kunt gewoon bij kpn blijven via de vvdsl aansluiting.

Bij verkoop zal een van de eerste 10 punten van een geïnteresseerde zijn of er een glasvezel aansluiting aanwezig / mogelijk is.


Bedenk u dat KPN over 10 jaar misschien nog geen glasvezel aangelegd heeft. En dat die koper verbinding die u nu heeft en heel goed functioneert misschien over 10 jaar het toch iets minder goed doet. En niet meer toereikend is vanwege het flink gestegen dataverbruik.


Bedenk u dat KPN over 10 jaar misschien nog geen glasvezel aangelegd heeft. En dat die koper verbinding die u nu heeft en heel goed functioneert misschien over 10 jaar het toch iets minder goed doet. En niet meer toereikend is vanwege het flink gestegen dataverbruik.

Hoi @Nick83 

Maar Delta kan toch niet in de KPN-centrale? of zie ik het verkeerd?

Ik wil in ieder geval bij KPN blijven. Het aanbod van Delta wil ik niet.

En als Delta hier glas gaat aanleggen kan KPN er toch niet bij?

Misschien zie ik het verkeerd?

 


En als Delta hier glas gaat aanleggen kan KPN er toch niet bij?

Dat klopt. Er zal te zijner tijd nog een tweede glasvezel netwerk in je woonplaats komen. Maar dat kan, zeker nu, nog wel jaren duren. 

Maar. Heb je een slechte dsl? Hier was dat prima. Met 100 Mb/s vvdsl was dat uitstekend. 


@PeterG 

Mijn dsl is prima, ik wil gewoon niet naar Delta.

KPN bevalt mij geweldig goed, en daar wil ik blijven.

Ik wilde weten of ik Delta kon weigeren om hier graaf en laswerk te doen maar ik heb uit bovenstaande berichten begrepen dat ik ze hun gang maar moet laten gaan.


@PeterG

Mijn dsl is prima, ik wil gewoon niet naar Delta.

KPN bevalt mij geweldig goed...

Ja nu wel. Maar u weet nooit of dat in de toekomst zo blijft...


@PeterG

Mijn dsl is prima, ik wil gewoon niet naar Delta.

KPN bevalt mij geweldig goed...

Ja nu wel. Maar u weet nooit of dat in de toekomst zo blijft...

Tsja, en als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauwe hoed.


ik ken plekken daar je 3 verschillende glasvezel kabels 

1x tmobile 1x kpn en 1x delta, levere alle drie niet over elkaars netwerk in dit geval dan


. . . Ik zou de gratis glasaansluiting zeker aan laten leggen door Delta, want je bent NIET verplicht tevens een abonnement bij ze af te sluiten, maar dan heb je al wel mooi de aansluiting er vast zitten.

Je bent niets verplicht tegenover Delta, als je ze niet toelaat tot je huis leggen ze glas totaan de erfgren/openbare stoep, zo werkt KPN in principe ook als mensen geen KPN glas in huis willen.

Het risico bestaat dan wèl, dat bij een latere afname van glas de aanleg van de straat naar de meterkast alsnog betaald moet worden.

Het zal misschien per geval (gebied) verschillen hoe ze daar mee omgaan.

Zo is er dit geval :
http://www.prachtigpekela.nl/nieuws/40846/Glasvezel-Pekela:-informatieavonden-%C3%A9n-uitleg-over-andere-aanbieder.html

http://www.prachtigpekela.nl/nieuws/41040/G%C3%A9%C3%A9n-twee-glasvezelnetwerken-in-Pekela;-Delta-haakt-af.html

Waar toch iets anders beweerd wordt.

 


Ik begrijp dat wantrouwen en negatiefiteit nooit bij mensen als er een nieuwe provider een dienst wil aanbieden in jou regio,... Persoonlijk zou ik dat altijd doen,... Alleen mensen lezen nooit duidelijk de informatievoorzieningen van de nieuwe aanbieder.

 

Delta plaatst altijd kostenloos een aansluiting in je meterkast indien je daar toestemming voor hebt gegeven. Dan zitje nergens aan vast.

Delta bied eventueel een abonnement aan dan zijn ook de aansluitkosten kostenloos.

Wil je ooit alsnog op een later moment diensten afnemen via Delta. Ja dan kun je bij afsluiten abonnement tegen aansluitkosten van €300,- aanlopen. Want er zal een monteur moeten komen en er zal apparatuur in de wijkcentrale moeten worden bijgeplaatst en je verbinding moet actief gemaakt worden. 

 

Dit laatste kun je dus voorkomen door een abonnement af te sluiten. Wat is nu een jaar? Bevalt het totaal niet, kun je altijd terug naar KPN ofzo. Internet is internet. Tv diensten zul je even moeten gaan vergelijken. 

Vergeet ook  niet dat Delta uit Zeeland oorspronkelijk komt, tevens ook een kabel provider. De meeste negativiteit wat je leest gaat over het kabel gedeelte. En bij glasvezelaansluitingen en die geen problemen hebben hoor je de mensen niet. In Nederland wordt ook te snel geklaagd. Meeste verstoringen zitten vaak ook binnen het klantdomein. 

 

 


Waarschijnlijk waren we gelijktijdig aan het typen en had je mijn bericht nog niet gezien.
In een vd 2 aangehaalde berichten staat te lezen :

- Bij Delta moet u direct een abonnement voor diensten afsluiten (u gaat een verplichting aan) en Delta sluit alleen de adressen aan die zich aanmelden (mits er 20% inschrijving gehaald wordt). De “buitengebieden” (verder weg gelegen adressen) worden niet aangesloten.

En dat is inderdaad wat ik een D. medewerker heb horen zeggen.
Maar zoals ik al aangaf :

Het zal misschien per geval (gebied) verschillen hoe ze daar mee omgaan.

Dat weet ik dus niet.

 


Nou, hier kwam Delta ook aan de deur, en rond de herfst heb ik een actieve glasvezel lopen via Caiway 😋


Hier in Duiven inderdaad eerst ook de vraagbundeling door Delta. Hierbij ga je dus de verplichting aan om contract aan te gaan, indien er voldoende aanmeldingen zijn (meer dan 20% in ons geval), Haalt men dit aantal niet, dan gaat het niet door en dus ook geen verplichting/contract.

Inmiddels is de kogel dor de kerk en is ook al begonnen met het graafwerk in deel van Duiven.

 

Nu komen ze de de deur langs voor de aanleg en kun je er voor kiezen om de glasvezel wel/niet aan te laten leggen tot in de meterkast. Je hebt dan GEEN verplichting om contract aan te gaan.

Ikzelf heb bij de vraagbundeling me wel aangemeld en krijg dus na de aanleg wel een glasvezelmodem.

 

Donald


@groen_duiven

Hoi Donald

Als ik het goed begrijp zit je nu dus bij Delta, maar was dit wel jouw bedoeling?


komen ze de de deur langs voor de aanleg en kun je er voor kiezen om de glasvezel wel/niet aan te laten leggen tot in de meterkast. Je hebt dan GEEN verplichting om contract aan te gaan.

Ikzelf heb bij de vraagbundeling me wel aangemeld en krijg dus na de aanleg wel een glasvezelmodem. 

Wij zaten bij de eerste 25 aanmelders, en kregen zelfs een bosje bloemen haha! Maar inderdaad, wanneer de vraagbundeling is gelukt met die 20%, dan geven ze elk adres een aansluitpunt zonder verplichtingen. Geeft Delta zekerheid om de gemaakte kosten weer een beetje terug te verdienen. En ze zijn weer een regio rijker.

6 weken geleden hebben ze hier in de straat zitten graven (15 woningen totaal) was echt lopendeband werk. Een tweetal haalden de straatstenen eruit. Iemand anders groef een geul aan beide kanten van de straat met een minikraan. Weer 2 anderen groeven aan de straatzijde bij elke woning een gat. Een ander tweetal kwam langs met een compressor met grondboor. En groef een gat bij de gevel. Glasvezel werd geschoten. Gat bij gevel dicht, klein sprietje. En een ander team gooide de straat weer dicht en de bestrating er weer in. Vervolgens gingen ze er met een trilstamper overheen en klaar. Bij mij voor huis ong half uurtje werk. Geen overlast ervaren. In één dag was het klaar. Momenteel zijn ze op plekken bezig om de vezels aan te koppelen in de grond in van die mega grote lasdozen. En dan is het nog wachten op bericht voor een afspraak dat ze de huisaansluiting willen komen aansluiten.

 


@D-box , Het klopt dat ik overga naar Delta, maar voordat alles is aangesloten zijn we nog wel een jaartje verder (volgens de huidige planning Q2 of Q3 2024). Tot die tijd blijf ik nog bij KPN (en KPN heeft in het geheel nog geen plannen om Duiven te voorzien van glas).

Ik heb nu nog op leenbasis de KPN+ box heb (als resultaat van de pilot), rond de zomer moet deze terug, dan wel nieuw contract afsluiten/verlengen. Ik denk dat ik dat nog wel doe, zodat ik met die contractverlenging er nog een mooi aanbod kan uitslepen voor het laatste jaar :-)

 

 


@groen_duiven , @JB22_ 

Hoi,

Bedankt voor jullie uitleg over hoe het allemaal in zn werk gaat; maar zullen jullie KPN dan niet missen?

B.v. al die voordelen zoals gratis Plus pakket als je ook een abonnementje op je mobieltje hebt? en gratis telefoneren met je mobieltje?

(Voor mijn vaste telefoon heb ik ook gratis bellen van KPN, maar dat is een optie waarvoor ik wel maandelijks moet betalen, maar dat vind ik wel logisch).

KPN zal vast meer voordelen hebben dan andere aanbieders; en kunnen jullie je oude e-mail adres kunnen behouden?

 


@groen_duiven , @JB22_ 

Hoi,

Bedankt voor jullie uitleg over hoe het allemaal in zn werk gaat; maar zullen jullie KPN dan niet missen?

U bent eigenlijk met KPN getrouwd? 😉

B.v. al die voordelen zoals gratis Plus pakket als je ook een abonnementje op je mobieltje hebt?

Andere providers hebben ook zulk soort dingen.

en gratis telefoneren met je mobieltje?

Gratis? Kost het abonnement u niets dan? Lijkt me wel. Daar betaalt u gewoon voor elke maand.

(Voor mijn vaste telefoon heb ik ook gratis bellen van KPN, maar dat is een optie waarvoor ik wel maandelijks moet betalen, maar dat vind ik wel logisch).

KPN zal vast meer voordelen hebben dan andere aanbieders;

Je moet kijken wat je wilt en wat het je kost. En je daarbij niet blindstaren op allerlei "voordelen".

en kunnen jullie je oude e-mail adres kunnen behouden?

Ja, voor € 7,50 per maand. Maar dat is niet realistisch. Veel te duur. Zorg daarom dat je geen email van de provider gebruikt. Maar bijvoorbeeld van Google of Microsoft. Of andere gratis aanbieder. Een andere optie is email af te nemen bij een hostingbedrijf voor 3 of 4 euro per maand ofzo. Dat geeft je vrijheid om van provider te wisselen. 


@Nick83 geeft grotendeels dezelfde antwoorden als ik zou geven aan @D-box 

Ik zou waarschijnlijk wel bij KPN willen blijven indien ze hier ook glasvezel aanleggen.

Nu kom ik met bonded VDSL niet verder dan 150 Mbit, wil graag meer.

Ik ben een behoorlijke downloader, dus meer snelheid is dan wel gewenst. Dat kan KPN dus niet bieden (op dit moment), dus is alternatief Ziggo (vind ik drama) of Delta (die nu glasvezel gaat aanleggen)

 


Hoi @D-box, ik zie dat de community je al een aardig eind op weggeholpen heeft, kom je er uit zo?
De aanleg van Delta heeft geen invloed op je KPN aansluiting dus het kan zeker nooit kwaad het aan te laten leggen


@Thomas 

Ja, ik heb het begrepen, ik laat Delta hun werk maar doen, maar ik blijf lekker bij KPN.

Groetjes,

D-box