Skip to main content

In mijn woning zit glasvezel. Ik zie de aansluiting zitten. Het glasvezelnetwerk is indertijd aangelegd door een coöperatie en een aantal jaren geleden door kpn overgenomen. 

 

Echter bij de postcodecheck laat kpn niet zien dat er glasvezel beschikbaar is.

 

Hoe zit dat?

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

In mijn woning zit glasvezel. Ik zie de aansluiting zitten. Het glasvezelnetwerk is indertijd aangelegd door een coöperatie en een aantal jaren geleden door kpn overgenomen. 

 

Echter bij de postcodecheck laat kpn niet zien dat er glasvezel beschikbaar is.

 

Hoe zit dat?

Welke plaats is dit?


Drijber. Postcode 9419TJ 


Het netwerk is overgenomen door Digitale Stad lees ik. Kijk eens op hun site, vul daar uw postcode eens in. Ik lees ook nog iets over een eigen bijdrage…

https://www.sterkmiddendrenthe.nl/

"Nu het netwerk is verkocht aan KPN gaan er voor u een aantal zaken veranderen.

De maandelijkse coöperatie bijdrage van €11,00 wordt nu verzorgt door Digitale Stad. Zij innen deze bijdrage / vastrechtvergoeding."

Dus misschien moet u eerst die eigen bijdrage gaan betalen? 🤔


Het netwerk is overgenomen door KPN. Zij hebben een deal gemaakt met Digitale Stad voor de maandelijkse inning van het vastrecht. Dit omdat het grote KPN facturatie systeem dit niet zo specifiek kan. Maar het netwerk is van KPN nu.

 

@Wim Schutten Wat Nick zegt klopt in dit geval. Ik heb even op die postcode gekeken. een aantal adressen is vrijgegeven omdat de eigen bijdrage is geregeld. Daar zie je op de site van kpn.com de melding dat er glasvezel beschikbaar is. Bij adressen die niet zijn vrijgegeven (die hebben intern een andere code) krijg je de melding dat er geen netwerk kan worden aangelegd en of de postcode wel klopt. Dat is trouwens een vreemde en verkeerde melding lijkt me, maar dit terzijde.

 

Ik vermoed dat het gaat om huisnummer 7 of 9?. Vooral 9 kent een heleboel huisnummertoevoegingen en een deel daarvan is nog geblokkeerd.

Mijn advies is om eerst contact op te nemen met Digitale Stad voor het regelen van de maandelijkse eigen bijdrage die in dit netwerk geldt.

Dat kan via de mail: administratie@digitale-stad.nl of telefoonnummer: 085 0711944. Geef hierbij aan dat het gaat om het netwerk van Sterk Midden Drenthe.

Als dat geregeld is geven zij dat door aan KPN Netwerk, die deblokkeren het adres en dan is deze bestelbaar via kpn.com


Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb begrepen dat ik de aansluiting eerst moet activeren via digitale stad en dan een tarief van 11 euro per maand betaal. Dit komt dan bovenop het tarief van KPN of andere providers.

Wel een beetje vreemd dat ik apart moet betalen voor het netwerk. Dat hoeft ook niet als ik een glasvezel gebied van KPN zit. En dit netwerk is overgedragen aan KPN en is dus van KPN ….


Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb begrepen dat ik de aansluiting eerst moet activeren via digitale stad en dan een tarief van 11 euro per maand betaal. Dit komt dan bovenop het tarief van KPN of andere providers.

Wel een beetje vreemd dat ik apart moet betalen voor het netwerk. Dat hoeft ook niet als ik een glasvezel gebied van KPN zit. En dit netwerk is overgedragen aan KPN en is dus van KPN ….

 

Ja het is van KPN. Maar wel overgenomen met dezelfde voorwaarden als voor de overname. Dat zou ook niet eerlijk zijn tegenover de bewoners die een abonnement namen voor de overname en nu ook betalen. Daarnaast heeft KPN het wel overgenomen maar de oorspronkelijke aanlegprijs is niet veranderd. Die is flink hoger dan wat KPN kwijt is voor een gebied waarin ze zelf aanleggen. KPN zou hier zelf nooit hebben aangelegd want de prijs per aansluiting zou te hoog zijn geweest.

 

Dit is een netwerk in kleine kernen en buitengebieden. Dat is vrijwel nooit aan te leggen zonder een extra bedrag te vragen van de bewoners. KPN is te groot om dat zelf te kunnen doen dus zij werken samen met partijen als Glasdraad, Digitale Stad, etc.. 


Zit even te denken, maar als dit over gedragen is moet iemand de kosten betalen, zou maar zo kunnen zijn dat dit in de overname is bekokstooft, degene die het heeft aangelegd geen risico meer heeft maar wel zijn centjes terug krijgt, zomaar een hersen spinsel.

Feit blijft, zonder te betalen gebeurd er niks, je komt er dus niet onderuit als je hem wilt gaan gebruiken, misschien is wachten de goede keuze, als KPN koper er uit gooit moeten ze wel overzetten naar die glasvezel, maar dat ik koffiedik kijken, heb geen glazen bol.

 


... misschien is wachten de goede keuze, als KPN koper er uit gooit moeten ze wel overzetten naar die glasvezel...

Dat weet ik jiet. KPN moet tegenwoordig niet zoveel meer.

Ik heb hier gister of eergisteren in een ander topic al naar gevraagd:

https://forum.kpn.com/internet-9/gaat-kpn-glasvezel-aanleggen-in-wieringerwerf-559325?postid=1468719#post1468719

Maar Ward verteld in zijn reactie niet wat er gebeurt bij klanten die nog op koper zitten, geen eigen bijdrage betaald hebben en dat ook niet willen betalen. 


Zit even te denken, maar als dit over gedragen is moet iemand de kosten betalen, zou maar zo kunnen zijn dat dit in de overname is bekokstooft, degene die het heeft aangelegd geen risico meer heeft maar wel zijn centjes terug krijgt, zomaar een hersen spinsel.

Feit blijft, zonder te betalen gebeurd er niks, je komt er dus niet onderuit als je hem wilt gaan gebruiken, misschien is wachten de goede keuze, als KPN koper er uit gooit moeten ze wel overzetten naar die glasvezel, maar dat ik koffiedik kijken, heb geen glazen bol.

 

KPN zet geen koper uit op adressen die niet bestelbaar zijn voor glasvezel. Dit adres is nu nog niet bestelbaar voor glasvezel dus koper gaat niet uit.

Klein detail… de woningen op deze postcode hebben bijna allemaal geen koper aansluiting. Het overgrote deel staat op een park met recreatiewoningen die eigen BAG adressen hebben, maar geen koperaansluiting. De paar woningen met een koperaansluiting kunnen max 7 Mbit krijgen. Niet echt werkbaar meer tegenwoordig.


... misschien is wachten de goede keuze, als KPN koper er uit gooit moeten ze wel overzetten naar die glasvezel...

Dat weet ik jiet. KPN moet tegenwoordig niet zoveel meer.

Ik heb hier gister of eergisteren in een ander topic al naar gevraagd:

https://forum.kpn.com/internet-9/gaat-kpn-glasvezel-aanleggen-in-wieringerwerf-559325?postid=1468719#post1468719

Maar Ward verteld in zijn reactie niet wat er gebeurt bij klanten die nog op koper zitten, geen eigen bijdrage betaald hebben en dat ook niet willen betalen. 

In dat andere topic over Wieringerwerf vertel ik dat volgens mij wel. Als de eigen bijdrage is betaald of niet van toepassing is, is glasvezel dus zonder obstakel leverbaar. Dan kan het koper dus op termijn uit. Is glasvezel niet bestelbaar doordat je eerst een eigen bijdrage moet voldoen dan kan het koper dus nog niet uit.

 

Neemt niet weg dat koper op adressen waar een eigen bijdrage voor glas geldt, meestal vrij traag is... Dus ik zou altijd proberen die eigen bijdrage te betalen. Liever per maand dan in keer voor mij persoonlijk maar dat is voor iedereen anders.