Skip to main content
Vraag

Bestaat er een site met de locaties van de PoP centrales van KPN?

• September 10, 2025
  • 10 reacties
  • 165 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik vroeg me af, Is er een website waarin je met behulp van een postcode kunt zien waar de PoP (wijk centrale) zich bevind waar jou internet glasvezelverbinding vandaan komt? Ik vind dat wel eens leuk om te weten. Ik dacht dat er zo’n website bestond ooit eens. 

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 10, 2025

Beste ​@freak969 zo'n website bestond ooit wel voor de lokatie van de straatkasten voor xDSL, dus vóór het glasvezeltijdperk:

https://vvdsl.robinflikkema.nl/straatkasten.php

Voor de glasvezelkasten is mij niet bekend of dat ergens gepubliceerd wordt, misschien dat een monteur binnen dit forum dat weet, ​@Ik_Combineer bijvoorbeeld.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Ja ik ben benieuwd! Die website die jij noemt was het inderdaad.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 10, 2025

Het is een aanname maar ik gok dat in verband met vandalisme deze info niet bekend wordt gemaakt. Je zou dan van bedrijf X het alarmsysteem onklaar kunnen maken als ze geen backup hebben door de pop omver te rijden en dan "veilig" in te breken. 

Wij als monteur hebben wel kaarten met alle locaties. Maar die zijn dus niet openbaar.

Dit is de demo mode, dus laat niks zien. Maar wij hebben gewoon een kaart van Nederland en kunnen selecteren wat we willen zien. Verder kunnen we uiteraard alle verbindingen opzoeken en precies zien naar welke POP ze gaan.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Oh jammer.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

Veel van die dingen zijn ondergronds. Een enkele bovengronds, ik weet die ene bij mij in de buurt wel. Ik zou niet eens willen dat dat openbaar bekend is. In verband met sabotage enzo.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Dus die punten liggen ergens onder stoeptegel of iets. Waar kun je aan zien dat het een PoP is? 

Ik weet wel dat een aantal gebouwtjes waar de PoP was zijn gesloten en dat het nu wijkkasten zijn? Weet wel van het oude UPC hoe de kabelkasten er uit zien maar niet hoe ze er tegenwoordig uit zien voor glasvezel.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 10, 2025

Is ook totaal niet interessant voor een consument, want je kunt er toch niets mee.

• September 10, 2025

Voor Gpon liggen er zover ik weet inderdaad verdeel punten onder de grond de passieve optische splitters echter een Point of Présence (pop) is bovengronds zeker voor AON lijnen. 

Onze AON lijn loopt regelrecht hierheen en zo staan er nog een  paar.

De optical line terminal zal zich  ook bovengronds bevinden.

Met de pon technologie deel je een lijn met je buren dat lijkt veel meer op een coax netwerk.

Ps ​@freak969 waarop baseer je het dat deze nu zijn gesloten of wijkkasten zijn? Dat is dan enkel in gebieden waar de boel is omgebouwd naar pon, ook dan zullen deze gebouwen in gebruik blijven naar ik verwacht.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 10, 2025

Klopt als een bus hoor Rowi. DP's zijn vaak onder de grond maar een pop zit zelden onder de grond. Ze moeten namelijk gewoon goed toegankelijk zijn.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • September 15, 2025

Hi ​@freak969, ik ben blij om te zien dat Ik_Combineer je de nodige uitleg heeft gegeven. Interessant om te weten. 

Het is inderdaad niet de informatie die je openbaar wilt hebben, en zoals gezegd als klant zijnde kun je er toch niets mee bij een storing oid.