Skip to main content
Antwoord

Beste plaatsing van SuperWifi 1-punten met Box 12 in huis met 4 verdiepingen

• March 3, 2025
  • 4 reacties
  • 121 keer bekeken

Inge Janse
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Ik heb een nieuwbouwhuis van 4 verdiepingen (vraag me niet waarom), dus met veel afstand en veel beton. De huidige opstelling is als volgt:

• Op de begane grond heb ik de Box 12, en ik heb daarnaast 2 superwifi-1-punten.
  • De eerste superwifi staat direct op dat modem. Ik dacht dat bij zo’n netwerk dit moet.
  • De tweede superwifi staat op verdieping 2 (dus 2 verdiepingen boven de begane grond), direct aangesloten op een utp-kabel die daar uitkomt.

Dit werkte altijd wel aardig, maar sinds de laatste modemupdate niet meer, want het bereik per punt lijkt veel minder.

Ik wil dus weten of er geen betere opstelling mogelijk is. Het liefst zou ik op elke verdieping (minus de 4e) een wifipunt hebben, dus het modem voor de begane grond (waar ook de verbinding binnenkomt), de eerste superwifi op verdieping 1 (waar ik geen utp heb), en de tweede superwifi op verdieping 2 (waar wél utp is). 

Ik hoor graag van experts wat de beste opstelling is. Ik vermoed (op basis van onderstaand kennisbankartikel) dat ik alles reset, beide superwifi’s aansluit op de V12 tot ze werken, en ze dan onbekabeld aansluit op het lichtnet op verdieping 1 en 2. Ik vraag me dan alleen af in welke volgorde ik dat doe, zodat het modem zijn netwerk verbindt met verdieping 1, en verdieping 1 vervolgens zijn netwerk verbindt met verdieping 2. Of kan ik beter die op verdieping 2 blijven aansluiten op de utp, en die op verdieping 1 als laatste aansluiten op de wifi die deze daar oppikt?

Beste antwoord door Inge Janse

Je loopt een eind voor de muziek uit. Dat is niet handig.

Heb je al geprobeerd of WiFi op de begane grond gewoon blijft werken als je stekker van de SuperWiFi uit het stopcontact trekt?

Ja, done! En inmiddels ben ik er, denk ik, wel redelijk uit (alhoewel er nog één klein mysterie in zit).

• Begane grond = wifi via modem
  • Eerste verdieping = wifi via superwifi 1 (via dat magische interne backhaul-netwerk soms op modem, soms op superwifi 1 verdieping hoger)
  • Tweede verdieping = wifi via superwifi 1 (via utp op modem)

Het enige echt gekke is dat ik op de eerste verdieping even superwifi op utp heb gehad, maar dan waren de verbindingen met apparaten altijd op 2,4 ghz. Nu deze via backhaul verbonden is, zijn de verbindingen wel gewoon 5 ghz. Het lijkt me een mysterie dat ik voor nu vrolijk onopgelost houd.

Dus, eind goed, al goed: modem- en superwifi-software geüpdatet, en eindelijk een logische verdeling van alle repeaters door het huis. 

Dank voor het meedenken!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

• March 3, 2025

De eerste SuperWiFi direct naast het modem is niet nodig. Dus kun je daarvan eens de stekker uit het stopcontact halen? Kijk dan eens een poosje aan of je er iets van merkt. Als blijkt dat de verbinding beneden goed blijft, wat ik verwacht, dan kun je hem later op de eerste verdieping zetten.

Inge Janse
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 3, 2025

De eerste SuperWiFi direct naast het modem is niet nodig. Dus kun je daarvan eens de stekker uit het stopcontact halen? Kijk dan eens een poosje aan of je er iets van merkt. Als blijkt dat de verbinding beneden goed blijft, wat ik verwacht, dan kun je hem later op de eerste verdieping zetten.

Begrijp ik het goed dat als ik dan dat wifi-punt op de eerste verdieping zet, deze zich automatisch draadloos verbindt met het modemsignaal (of dat van het wifipunt op de 2e verdieping, afhankelijk van welke het sterkst is) en vrolijk zijn werk gaat doen binnen dat magische mesh-netwerk dat er dan ontstaat?

• March 3, 2025

Heb je al geprobeerd of WiFi op de begane grond gewoon blijft werken als je stekker van de SuperWiFi uit het stopcontact trekt?

Inge Janse
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • March 4, 2025

Ja, done! En inmiddels ben ik er, denk ik, wel redelijk uit (alhoewel er nog één klein mysterie in zit).

• Begane grond = wifi via modem
  • Eerste verdieping = wifi via superwifi 1 (via dat magische interne backhaul-netwerk soms op modem, soms op superwifi 1 verdieping hoger)
  • Tweede verdieping = wifi via superwifi 1 (via utp op modem)

Het enige echt gekke is dat ik op de eerste verdieping even superwifi op utp heb gehad, maar dan waren de verbindingen met apparaten altijd op 2,4 ghz. Nu deze via backhaul verbonden is, zijn de verbindingen wel gewoon 5 ghz. Het lijkt me een mysterie dat ik voor nu vrolijk onopgelost houd.

Dus, eind goed, al goed: modem- en superwifi-software geüpdatet, en eindelijk een logische verdeling van alle repeaters door het huis. 

Dank voor het meedenken!