Skip to main content

Hallo allemaal .ik heb pas de nieuwe router box 12 .maar nu steeds bij het opstarten van de pc gaat

  DHCP aan het zoeken en dat duurt toch wel best lang????

Hoi Marcel, 

Als je bedoelt dat je PC naar de DHCP zoekt voordat je uberhaupt een windows omgeving ziet (oftewel je hebt nog een Zwart scherm met witte letters) vermoed ik dat je pc nog je PXE probeert te activeren. PXE word onder andere gebruikt om je machine van een nieuw OS te kunnen voorzien via het netwerk. Dit is een client ding en niet zozeer een router ding maar mogelijk dat de 12 de detectie niet meteen negatief teruggeeft aan de client waardoor de client blijft zoeken tot de timeout verstreken is.

PXE boot is in een niet zakelijke (of it-nerd ;)) omgeving overbodig en zou je in het bios van je machine moeten kunnen uitzetten. Aangezien dat bij verschillende merken net ergens anders staat kan ik je niet exact aangeven waar. (geef eventueel even het merk en model van je machine dan kunnen we meezoeken). Het staat ergens bij de boot opties of je netwerkkaart opties in je bios 

Eventueel kun je ook in je bootvolgorde van je PC de netwerkkaart achter je Harde schijf plaatsen.


hallo vulpen ik heb gezocht in de bios . maar kan het niet vinden? MSI intelR core tm2  Duo cpu T6600 2,20GHZ


MSI is een merk en de rest is een processor, dat is te weinig informatie om een handleiding/screenshot te vinden voor de BIOS handleiding. Met een Laptop model komen we misschien wat verder.

Ik vermoed dat het een iets oudere laptop is (10 jaar+?). De beste kans is dat je in je BIOS een “BOOT”  optie vind en daar de prioriteit van kan aanpassen. Hierbij zal de eerste bootoptie iets van “Network Boot”  zijn en de 2e (of misschien zelfs 3e) pas een “HDD boot”  zijn. dit zul je moeten wisselen.


DHCP aan het zoeken en dat duurt toch wel best lang????

Wanneer merkt u de vertraging? In het begin van het opstarten? Net nadat u het knopje ingedrukt heeft? Of start Windows in beginsel wel op, maar dus het lang voordat Windows klaar is met opstarten?