Skip to main content

Hallo allen,

 

Binnenkort krijgen wij glasvezel.

onze nieuwbouw woning heeft alle aansluitingen in de meterkast,

nu hebben we op een onlogische plek een aansluiting zitten waar je een internetkabel kan insteken voor verbinding van de dsl. maar onze tv staat op een andere plek waar de coax zit onze woonkamer kan je alleen zo indelen nu is mijn vraag kunnnen ze na de bestaande coax aansluting waar nog een leeg vak zit een wandcontactdoos maken voor kpn glasvezel zodat we niet overal kabels hebben lopen in de woonkamer. hierbij ook de foto van de aansluiting waar onze tv staat.

 

 

En de andere kant van de woonkamer zit deze aansluiting maar dan moet je allemaal kabels door de woonkamer trekken en dat willen we juist niet  deze is van de dsl, de glasvezel kastje komt in de meterkast inclusief de modem van kpn.

 

Graag jullie reactie.

 

Groet Patrick

Hallo @patrick1991 zit er al een glasvezelaansluiting in de meterkast of steekt de oranje spriet ergens uit bij de gevel van huis.

Kun je eens een foto plaatsen van de glasvezel-aansluiting?

Als de glasaansluiting inderdaad inderdaad in de meterkast zit en de router eventueel ook kun je van daaruit een netwerkkabel (laten) leggen naar iedere willekeurige plek in je huis.

Succes.

 


Hallo @patrick1991 zit er al een glasvezelaansluiting in de meterkast of steekt de oranje spriet ergens uit bij de gevel van huis.

Kun je eens een foto plaatsen van de glasvezel-aansluiting?

Wat maakt dat nu uit? Die glasvezelaansluiting komt in de meterkast. Wat zie je daar aan met een foto? 


Lijkt me dat achter dit blinde kapje …

... een doosje zit met een pijpje naar de meterkast. Kunt u dat kapje losmaken? Zonder te beschadigen? Want het ziet er nu mooi strak uit, dat wilt u graag zo houden kan ik me zomaar voorstellen. 


Hallo @JanD  @Nick83 Achter dit kapje zit nog niks. 

 

De glasvezel zit al aangesloten alleen kpn de monteur moet dit nog aansluiten naar de woonkamer en de glasvezel natuurlijk

 

wij willen gewoon dat daar een wandcontactdoos komt dat we daar onze netwerkkabel in kunnen steken en dat naar de tv doen


Tja,… Dat wordt losschroeven, achterhalen welk type schakelmateriaal het is, en dan zelf een utp wandcontactdoos met bijpassend afdekkapje aanschaffen. De KPN monteur heeft namelijk niet van alle merken een utp wandcontactdoos in zijn bus liggen meestal het standaard inbouw/opbouw spul.  Dan zou je kunnen vragen of de KPN monteur de utp kabel dan wil afmonteren in jou aangeschafte wandcontactdoos. Verder is dit zoals het lijkt, een blinde kap met ik denk ook een lege inbouwdoos, hierachter zal ongetwijfeld een elektrabuis naar de MK lopen.  Daar kan dan een utp kabeltje doorheen.


Hallo @JanD  @Nick83 Achter dit kapje zit nog niks. 

Nee, maar er loopt van achter dat kapje wel een leeg pijpje weg. Toch?


Tja,… Dat wordt losschroeven, achterhalen welk type schakelmateriaal het is, en dan zelf een utp wandcontactdoos met bijpassend afdekkapje aanschaffen. De KPN monteur heeft namelijk niet van alle merken een utp wandcontactdoos in zijn bus liggen meestal het standaard inbouw/opbouw spul.  Dan zou je kunnen vragen of de KPN monteur de utp kabel dan wil afmonteren in jou aangeschafte wandcontactdoos. Verder is dit zoals het lijkt, een blinde kap met ik denk ook een lege inbouwdoos, hierachter zal ongetwijfeld een elektrabuis naar de MK lopen.  Daar kan dan een utp kabeltje doorheen.

Wat jeroen zegt, wij kunnen prima een utp kabel naar deze plaatst trekken alleen hebben niet van elk merk een rj45 doosje. Dus mijn advies zou zijn om bij de bouwmarkt een rj45 aansluiting aan te schaffen die op dit model past, en anders een nieuwe dubbele om ze beide te vervangen. Komt dan helemaal goed.


@Ik_Hussel @Nick83 @JanD @JeroenB22 

 

Bedankt voor u reactie dan moet ik een j45 aansluiting aanschaffen en zo beschermkapje van dezelfde merk wat aan de muur is bevestigd? de merk is peha hierbij een foto van de binnenkant

 

waar kan ik deze aanschaffen?

Kpn monteur kan daar een utpkabel doortrekken voor me tv aansluiting oa? dat zit bij de instalatiegarantie in? moet ik dan 2 insteek dingen doen of gewoon 1? aansluiting


@Ik_Hussel @Nick83 @JanD @JeroenB22 

 

Bedankt voor u reactie dan moet ik een j45 aansluiting aanschaffen en zo beschermkapje van dezelfde merk wat aan de muur is bevestigd? de merk is peha hierbij een foto van de binnenkant

 

waar kan ik deze aanschaffen?

U zult moeten achterhalen van welk merk, type en kleur dat aansluitmateriaal is. Er zijn 10-tallen combinaties mogelijk. 

Kpn monteur kan daar een utpkabel doortrekken voor me tv aansluiting oa? dat zit bij de instalatiegarantie in?

Nee. Geen garantie van KPN dat dit lukt.

moet ik dan 2 insteek dingen doen of gewoon 1? aansluiting

Bij 2 moeten er ook 2 kabels getrokken worden. Meestal gaat dat niet zo makkelijk. 


Als ik jou was zou ik gewoon even het hele afdekplaatje demonteren,  Er zit geen stroom, dus onder spanning kom je toch niet te staan. Haal ook even het montageplaatje van de blinde kap los, even het gruis verwijderen, en ga ook even opzoek of er inderdaad wél een elektrabuisje loopt.

Als utp aansluitpunt zou je Deze kunnen gebruiken. Wel een universele, Peha heeft zo te zien geen eigen merk utp aansluitingen, maar dat moet in theorie gewoon passen. 

En een Centraalplaatje

 

Zou het lekker bij enkelvoudig houden, of je moet 2 utp kabels er doorheen willen laten trekken, dan zou je kunnen kiezen voor een dubbele aansluiting. 

 

Mocht je een handig iemand in je omgeving hebben, probeer dan samen een kabel te trekken met een trekveer, scheelt weer extra kosten van de KPN monteur. 


@JeroenB22 @Nick83 @Ik_Hussel @JanD 

 

Ik heb nu dit kastje gedemonteerd van de andere kant van de woonkamer en deze erop gedaaan 

 

waar dat zat zit nu nog een kabel deze kan ik ook gebruiken om de kabel naar de andere kant te krijgen? in de meterkast gaan die coaskabels ook naar die aansluiting waar die loze ruimte zit ik neem aan dat die kabel daardoorheen moet worden getrokken om daaruit te komen?

als ik geen trekveer heb kan ik dan ook zonder trekveer te gebruiken of moet dat perse wel?

 

Groet Patrick


Als ik jou was zou ik gewoon even het hele afdekplaatje demonteren,  Er zit geen stroom, dus onder spanning kom je toch niet te staan. Haal ook even het montageplaatje van de blinde kap los, even het gruis verwijderen, en ga ook even opzoek of er inderdaad wél een elektrabuisje loopt.

Als utp aansluitpunt zou je Deze kunnen gebruiken. Wel een universele, Peha heeft zo te zien geen eigen merk utp aansluitingen, maar dat moet in theorie gewoon passen. 

En een Centraalplaatje

 

Zou het lekker bij enkelvoudig houden, of je moet 2 utp kabels er doorheen willen laten trekken, dan zou je kunnen kiezen voor een dubbele aansluiting. 

 

Mocht je een handig iemand in je omgeving hebben, probeer dan samen een kabel te trekken met een trekveer, scheelt weer extra kosten van de KPN monteur. 

Persoonlijk zou ik er niet heel erg zelf aan gaan kutten met een kabel trekken. Monteur rekent drie tientjes en dan is het gedaan en heb je garantie, dat is inclusief binnenwerk. Alleen al het binnenwerk is 13 euro, dan nog utp connectoren 12 stuks zijn 3,50 bij de karwei en een krimptang is daar 17 euro. Dan heb je nog geen kabel en ben je al duurder uit... 

Klant heeft dan enkel zo'n centraalplaatje nodig want die van ons past niet op een binnenwerk, daar is die te klein voor. Uiteraard wel handig als meneer kijkt of er een loze leidingen is maar zo niet vervangen we de coax. 


@Ik_Hussel 

 

Ik heb de centraal plaat inclusief binnenwerk die aan de andere kant van de muur zit gedemonteerd en deze heb ik naast de Coax kabel gedaan in die lege kant. Dan hoeft kpn alleen kabel trekken daarheen en dan is het klaar neem ik aan?  Zodat ik alleen een netwerkkabel naar me tv kan doen. In die andere ruimte waar die op gemonteerd zat heb ik dat afdekplaatje gedaan, daar zat wel al een kabel maar die laat ik daar maar zitten kpn kan beter nieuwe kabel aanleggen.

 

Groetjes

Patrick 


@Ik_Hussel 

Heeft kpn monteur ook een trekveer pomp om de kabels door de loze ruimte heen te brengen? 

Kpn legt alles gratis aan bij mij oa 1 tv enzo  moet ik daarvoor betalen om een kabel te leggen naast de coax aansluiting?

 

Je had er ook over dat ze dan de coax aansluiting eruit gaan halen en daar de kabel doorheen trekken dat doen jullie ook?

 

Groetjes

Patrick 


@Ik_Hussel

Heeft kpn monteur ook een trekveer pomp om de kabels door de loze ruimte heen te brengen? 

Er is geen loze ruimte. Die muur is gewoon massief. Er moet een pijpje door de muur lopen. Dat pijpje moet je kunnen zien in de doos in de muur. Het andere eind van dat pijpje moet in de meterkast uit komen. Dat is hier in het topic al meerdere malen aangedragen, maar u heeft daar niet echt op gereageerd. Het pijpje zal er vast wezen, want waarom zit die doos er anders? Maar controleer dat even.


@Nick83 

Ik bedoelde ook dat die dan uit de meterkast moet komen, 

 

Er zit ook een pijpje in en die komt aan de andere kant van de meterkast uit. Als je daar de stofzuiger op zet dan voel je de lucht uitkomen bij de woonkamer. 

Maar ik zou graag dat kpn de kabels daar doorheen trekt maar hebben ze daar materiaal voor?

 

 


Er zit ook een pijpje in en die komt aan de andere kant van de meterkast uit. Als je daar de stofzuiger op zet dan voel je de lucht uitkomen bij de woonkamer. 

Dat is creatief. Zo weet je tenminste wat 👍👍👍

Maar ik zou graag dat kpn de kabels daar doorheen trekt maar hebben ze daar materiaal voor?

Ja. Een KPN monteur heeft een trekveer bij zich.


@Nick83 

 

Top bedankt, dan wachten we geduldig af op 1 juni komt de monteur langs voor de aansluiting van glasvezel en instaleren voor tv en internet,  

 

Hopelijk lukt de monteur om de kabels er doorheen te trekken. 

 

Anders halen ze de ziggo aansluiting er vanaf in de woonkamer?

 


Ik heb mijn coaxkabel er gewoon uitgetrokken en een cat6 kabel er doorheen gehaald.

Moet wel zeggen dat mijn coax in de meterkast binnen kwam.

Coax dat is geen toekomst meer.


@bert213 

De hoofdaansluiting van de coax zit ook in meterkast en hebben ze extra coax kabel doorgetrokken naar de woonkamer deze kan er eventueel helemaal uit worden gehaald van de woonkamer zit gewoon splitter tussen. Want die zeggen wij toch op. 

Coax is zeker geen toekomst meer ziggo snelheid haalt die niet eens.