Skip to main content

In ons appartement is weinig belangstelling voor glasvezelaanleg van ODF/T-Mobile, met als belangrijkste reden dat veel bewoners als provider KPN of Ziggo heeft en geen zin hebben een andere provider te nemen. We wachten dus de aanleg van glasvezel van, vooral KPN, af. 

Maar.., is het zeker dat glasvezelaanleg van KPN ook over 2 jaar nog gratis is? En is het zeker dat als wij nu wel zouden kiezen voor ODF/T-Mobile glasvezel, dat KPN van hun kabels geen gebruik gaat maken en er dus weer nieuwe kabels komen? ODF zelf zegt dat het onwaarschijnlijk is dat KPN van hun kabels gebruik zal gaan maken. 

En is het zo, dat in een appartement behalve toestemming van de ALV, ook toestemming van medebewoners nodig is, ofwel als een tussenliggend appartement geen glasvezelkabel door het appartement wil hebben, kunnen de bovenliggende appartementen geen glasvezel krijgen?

Dank vast voor jullie reacties.

Hallo @Poelewoet,

Niks is zeker, maar voor nu is de aanleg van glasvezel door KPN gratis. Echter nu T-Mobile daar kabels trekt, waar kpn niet over gaat leveren, kan het wel even duren voordat KPN hun eigen kabels gaat trekken.  Of KPN in de toekomst wel gaat leveren over deze kabels is evenmin zeker. Denk wel dat de kans groter is dat KPN hun eigen kabel gaat leggen. 

Er is altijd toestemming van de bewoner nodig om glasvezel aan te leggen door zijn/haar koop/huur woning. Als KPN geen toestemming krijgt van een bewoner kan het zijn dat er inderdaad in de bovenliggende appartementen ook geen aanleg plaats kan vinden. 


Niks is zeker. De wereld veranderd snel. Arbeid word steeds duurder. Personeel wat het werk kan/wil doen steeds minder. Grondstoffen worden ook steeds duurder en schaarser. Het zou helemaal niets vreemd zijn als het in de toekomst betaald moet worden. Dat is iets wat je eigenlijk gewoon zo aan ziet komen.

Delta heeft ook een poosje gratis alles aangesloten. Maar volgens mij doen ze dat nu in veel gebieden ook niet meer. KPN legt nu in sommige gebieden ook niet meer bij alle adressen de glasvezel bij iedereen tot in de meterkast aan. Bij adressen waar men geen KPN abonnement heeft laat men de kabel buiten onder de grond liggen. Een kostenbesparing. En een ... "teken aan de wand"... om het zomaar eens te zeggen.


Tenzij je op een bedrijventerrein woont of daar een pand hebt zou glasvezel kosteloos moeten zijn. Waar @Nick83 het over heeft is deels waar over de kosten, maar het is vooral zodat er zo min mogelijk ongemakken voor de bewoners zijn en om de efficiency te verhogen.

Ik heb er alle vertrouwen in dat het glasvezel gratis blijft, KPN is gebaat bij meer huisaansluitingen op glasvezel om op de lange termijn te sparen op het kopernetwerk. De onderhoud daarvan kost namelijk ontzettend veel geld. Daarnaast zie je dat de NPS op glasvezel gewoon een stuk hoger is wat voor een commercieel bedrijf natuurlijk aantrekkelijk is. 


Vandaag zei iemand tegen mij, dat als ODF/T-mobile nu glasvezel aanlegt, KPN nooit toestemming krijgt ook glasvezel aan te leggen. Ofwel, de straat gaat niet nog een keer open. Klopt dat?


Vandaag zei iemand tegen mij, dat als ODF/T-mobile nu glasvezel aanlegt, KPN nooit toestemming krijgt ook glasvezel aan te leggen. Ofwel, de straat gaat niet nog een keer open. Klopt dat?

Nee. Dat is onzin. 


Vandaag zei iemand tegen mij, dat als ODF/T-mobile nu glasvezel aanlegt, KPN nooit toestemming krijgt ook glasvezel aan te leggen. Ofwel, de straat gaat niet nog een keer open. Klopt dat?

De gemeente mag maximaal 1 jaar graafrust opleggen, maar dit wordt zelden gedaan. Er zijn zelfs gemeente’s waar je drie glasvezel boeren naast elkaar liggen. Dus nee dat is klink klare onzin en de telecomwet zorgt ervoor dat alle providers een eerlijke kans hebben.


Glasvezel is helemaal niet gratis!!!!!

 

Alleen het aanleggen. Laat je niets wijsmaken.  Uiteindelijk zullen er geleidelijke prijsverhogingen komen om alles te bekostigen. Ze gaan dat zeker niet zelf betalen.  De winst vloeit naar de aandeelhouders. 


@bertdd Ik zou er nog vijf uitroeptekens achter zetten, misschien is het dan wat duidelijker. 

Maar dit zijn dus ideeën die je hebt en hier als feit neer zet zonder enige basis. Het is pertinent onjuist wat je zegt, glasvezel is goedkoper voor KPN in onderhoud en uiteindelijk op de langste termijn gewoon een stuk goedkoper. Dat koper ligt alweer bijna 100 jaar in de grond, er is geen reden dat het glasvezel niet even lang of langer kan worden gebruikt. Dus als je de kosten over 100 jaar uitsmeert kost het echt geen drol heel die aanleg. 

Hier een feit inclusief bron; KPN heeft de prijs zelfs verlaagd op glasvezel.