Skip to main content

Ik ga binnenkort over van KPN AON naar T-Mobile GPON. We hebben een grijs/witte Genexis FTU/NTU hangen. Volgens T-mobile kan Guidion ‘het binnenwerk van de NTU eruit slopen’ om deze om te bouwen naar FTU om het GPON-kastje aan te sluiten.
Is deze NTU geen eigendom van KPN dan en moet deze niet terug naar jullie?

Hallo @Niejo dat onderdeel is en blijft eigendom van KPN, net zoals de watermeter, stroommeter en gasmeter eigendom ziojn van de betreffende nutsbedrijven.

 


@JanD Dank voor je antwoord. Weet je ook of ik deze terug moet sturen?


Hallo @Niejo , moet gewoon blijven zitten, net als de gasmeter e.d.


Dat zou raar zijn aangezien het NTU gedeelte provider-specifiek is? Alleen het FTU gedeelte blijft altijd zitten. 


Als je het antwoord al weet hoef je het ook niet te vragen.

Succes verder.

 


Als je het antwoord al weet hoef je het ook niet te vragen.

Succes verder.

 

@Niejo 

Dit antwoord is veeel te kort door de bocht, ik zou even de reactie afwachten van een moderator met meer verstand van dit soort zaken voor een correct antwoord


Hallo @Niejo , moet gewoon blijven zitten, net als de gasmeter e.d.

Volgens mij klopt dat niet, dat is alleen het geval wanneer je verhuist - mede om te voorkomen dat troep de vezel vervuilt of één of andere malloot de boel sloopt.

Als je overstapt naar een andere provider dan wordt de NTU soms vervangen. Zo krijg je bijvoorbeeld als je van KPN AON naar T-Mobile AON overstapt een mediaconverter. De ene monteur neemt de oude NTU mee de ander zegt je dat je die gewoon kunt weggooien.

Als je later besluit terug te stappen op KPN, wordt er vaak toch weer een nieuwe geplaatst.

 

Mijn ervaring:

2019 overgestapt van KPN (AON) naar T-Mobile (AON), Genexis NTU werd vervangen met T-Mobile Mediaconverter. Nou ja, vervangen… de NTU werd eruit gesloopt en de behuizing er omheen werd een kleine inkeping in gemaakt zodat de pigtail naar buiten kon om op die manier te worden verbonden met de T-Mobile Mediaconverter.

eind 2022, terug naar KPN wilde de T-Mobile mediaconverter vervangen hebben maar ging onverrichtter zake. De behuizing van de oude NTU kon n.l. niet worden verwijderd omdat inmiddels een nieuwe stoppenkast geplaatst is. Hierom dus nog de T-Mobile Mediaconverter in gebruik.

KPN Netwerk NL alsmede KPN gaven aan dat het in principe niet de bedoeling is de mediaconverter van T-Mobile te gebruiken in combinatie met diensten van KPN, maar men wilde ook geen monteur sturen om de vezel te repareren als de monteur de NTU wel zou vervangen met die van KPN (iets met kosten, en als het toch werkt …..).

Kortom; Het gebeurt wel vaker in geval van een overstap van provider.