Skip to main content

Beste allen,

Helaas heb ik hier ook last van. Eigenlijk in toenemende mate sinds 01-02-2023 hier glasvezel aangesloten is. De monteur die het installeerde (was expert zei hij) zei dat de V12 erg gevoelig is en soms kan herstarten. Hij wilde toen al een V10 achterlaten (dat was omdat er eerst niet op de V12 ingelogd kon worden). Uiteindelijk is de V12 geïnstalleerd met 2 superwifi 2 punten voor 3 AP’s om het zo maar te zeggen. 

Had ik die V10 maar wel hier laten installeren…. Ik heb nu per dag minimaal 6-10x dat de V12 opnieuw opstart en dat we 5-6 minuten geen service hebben. Nogal vervelend als je in een videocall zit!

Beste @KPN, kan er weer een monteur langskomen om de V12 in te ruilen voor een stabiele V10 met een extra superwifi 2 punt?

 

Dank!

 

Admin: afgesplitst

Hi @JJR88! Het is niet mogelijk een specifiek type modem toe te sturen. 

Het is alleen absoluut niet de bedoeling dat je modem zo vaak herstart. 

Ik heb via de gegevens in je profiel de verbinding nagekeken. Die is volgens het systeem de afgelopen 20 dagen actief geweest. Zonder verdere onderbrekingen. Wil je bevestigen dat het wegvallen na het modem voorkomt?


Beste Bram, 

 

ik kan dan niet verklaren waarom ik met de v12 en 2 super WiFi punten 6x per dag 5 minuten geen internet heb. Wat bedoel je met bevestigen dat het na het modem wegvalt? Bedraad en draadloos is er geen internet. Lijkt me dus vooral met het modem danwel met de inkomende verbinding te maken te hebben?


Hoi @JJR88 ,

Blijft de bekabelde verbinding wel actief?

En wat zit er allemaal op het modem?Denk aan switches, DVS en Zonnepanelen omvormers en smarthome apparatuur.

De V10 is inderdaad stabieler, maar de box 12 werkt over het algemeen bij de meeste ook gewoon stabiel.Na een grondige analyse word er soms wel een V10 of V10a toegestuurd hier op het forum.Maar niet zomaar, want als het niet de oplossing is, is het zonde die toe te sturen natuurlijk.


Goedemorgen Martijn,

 

nee de bekabelde verbinding valt weg (zowel direct als via de switch). Er zit 1 switch, 1 klik aan klik uit hub, 1 tv, een Sonos Arc, een Tado hub en 2 superwifi punten op aangesloten. Hier zijn geen wijzigingen in aangebracht tov vorige provider. 
 

de superwifi punten lijken ook elke keer volledig te resetten omdat de custom naam elke keer weer terug verandert naar de originele naam.

 


Goedemorgen @JJR88 ,

Welk type switch is aanwezig?

Zou je misschien één dag kunnen testen met alleen PC's, mobiele telefoons en de TV aangesloten?Wat gebeurt er dan?

 


Een TL-SG108 managed switch van TP-Link. Daarin zijn oa de dhcp server uitgeschakeld. 
 

ik zal het vandaag eens testen. 


 


Die switch heeft volgens mij geen IGMP snooping.Zou je die vandaag ook willen afkoppelen?

 

 


Getest en helaas behoudt ik hetzelfde probleem. Toen het netwerk wegviel zag ik alle lampjes op het glasvezelkastje en op de v12 groen branden. Echter was er geen internet verbinding. Direct bedraad op de v12 had mijn tv geen ethernet verbinding en mijn Sonos ook niet. Daar zat de switch dus niet tussen. 

 


Op een op andere manier lukt het niet om een foto toe te voegen als bewijs. Ik zie, als ik inlog op het modem, Dat deze vannacht om 5u opnieuw is opgestart (firmware update). Verder zie ik in de debug info geen resets staan nee. Wel zie ik vaak dit staan: TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has failed. Vaak ook ten tijde van een storing….

Ik kom niet echt verder zo...


Een TL-SG108 managed switch van TP-Link. Daarin zijn oa de dhcp server uitgeschakeld. 

Die switch heeft helemaal geen dhcp server. Dus hoe komt u op die opmerking? 

En kunt u het type nog eens controleren? Op dit type kan volgens mij niet eens ingelogd worden. 


Martijn vroeg of u een draadloze verbindingset heeft. Zoiets:

Heeft u die?


Een TL-SG108 managed switch van TP-Link. Daarin zijn oa de dhcp server uitgeschakeld. 

Die switch heeft helemaal geen dhcp server. Dus hoe komt u op die opmerking? 

Dank voor de correctie, je hebt helemaal gelijk. Het is de TL-SG108E, die heeft alleen een DHCP setting. Die staat op op enable (automatisch info krijgen vanuit de server). Ik bedoelde met mijn opmerking te zeggen dat de switch geen DHCP server functionaliteit levert (slecht verwoord).
De switch heeft wel IGMP snooping, deze staat ook aan. 


Martijn vroeg of u een draadloze verbindingset heeft. Zoiets:

Heeft u die?

Nee. setup is:

Glasvezelkastje->V12→  direct bedraad beide super wifi 2 punten + tv + switch→ vanaf switch bedraad naar kantoor en zolder enz. Verder geen andere AP’s of vertakkingen of versterkers of repeaters. Thats it. 


Ok 👍

Gebruikt u de 2de poort op de SuperWiFi's ook? Of is die leeg bij beide SuperWiFi's? 


Er zit op 1 van de 2 superwifi punten een Tado internetbridge. Deze heb ik al los gehad maar het probleem bleef bestaan, dus deze heb ik weer terug gezet :)


Ik heb ondertussen echt elke configuratie geprobeerd. Zelfs alleen de v12 met de 2 super WiFi 2 punten zonder ethernet voor de rest aangesloten. Hij blijft wegvallen! Het ligt denk ik extern? Of de v12/super WiFi punten functioneren niet goed. 
 

Wat denken jullie @Nick83 en de rest? 


Zou je nog super wifi kunnen afkoppelen ter test? Gewoon enkel de box 12 wellicht veroorzaakt de SuperWifi op een of andere manier toch een netwerkloop.

Anders lijkt mij een modemruil wel een goed idee, maar daar moet @Bram_ maar de keuze over maken.

 


@JJR88 ik heb even voor je gekeken. Ik zie van onze kant de verbinding maar 1 keer wegvallen. En dit is op 3 maart. Dus al even geleden. 

Zou je zodra het uitkomt je FTU 2 minuten of langer stroomloos willen maken? Laat hier weten wanneer je dat gedaan hebt. Ik wil daarmee nakijken of deze uitval ook in ons systeem terug te zien is. 


Da ga ik nu doen. 


En?


Hallo @JJR88 het forum is géén chatdienst, waar je 1 op 1 antwoord krijgt. Antwoorden worden door het moderatie-team op volgorde van binnenkomt afgehandeld volgens het FiFo-principe. Dus het kan even duren voordat je antwoord krijgt.

 


@JJR88 ik zie het wegvallen van de verbinding. Dus dat ik het wegvallen 5 keer per dag niet zie ligt na het modem. Dit zit dus in het netwerk. 

Wat dit wel lastig maakt is dat je dus al gecontroleerd hebt of het bijvoorbeeld de switch is. 

Ik wil je vragen het volgende te doen:

Doe nog 1 keer een volledige schone installatie van de SuperWifi punten. Volg daarbij de stappen precies. Zelfs als je een van die stappen eerder hebt gedaan.

Zodra de verbinding wegvalt, bel dan 0800-0402 voordat je alles herstart. Dan kan een medewerker op dat moment een meting doen om te zien of er iets opvallends is. 

Als de medewerker niks ziet en de schone installatie niet geholpen heeft, maak hier dan een schema van hoe je netwerk eruit ziet. Geef daarbij aan welke apparaten in het netwerk zitten en hoe deze verbonden zijn. Je hoeft niet van ieder mobieltje merk en type weer te geven. Maar denk vooral aan de switch, het modem en de versterkers. En eventuele andere opvallende zaken die daar op aangesloten zijn. 


Ga ik doen!


Vandaag gelijk bij storing gebeld, deze storing duurde 5-6 minuten, toch fijn dat je snel iemand te pakken krijgt. De aardige dame die mij hielp zag inderdaad een error op de lijn en uitlezen/rapporten downloaden lukte niet/niet goed. Er komt nu morgen een v10a mijn kant op, hopelijk lost dit het op. 
nu nog een vraag, de v10a is een WiFi 5 punt, de super WiFi 2 punten WiFi 6. Ik had de v12 specifiek gekozen vanwege het goed samengaan met de superwifi 2 punten en de WiFi 6 mogelijkheden. 
 

stel de storing is met de v10a opgelost, hoe richt ik dan mijn netwerk verder in? Een extra Superwifi 2 punt in de meterkast naast de v10?


Hoi @JJR88 ,

Als er Superwifi 2 op een V10a word aangesloten vervalt wifi 6, alles gaat dan op wifi 5 draaien.Dit is helaas niet de beste combi.

stel de storing is met de v10a opgelost, hoe richt ik dan mijn netwerk verder in? Een extra Superwifi 2 punt in de meterkast naast de v10?

Hoe bedoel je dit precies?

Als je een V10a krijgt, is een opstelling hoe die met de V10 momenteel moet zijn toch niet van belang?