Skip to main content

Box V12

2 Superwifi punten; helaas geen internet op onze 2 laptops, die dat elders via Ziggo wel probleemloos doen; met mobiele telefonie en tablet wel prima internetverbinding.

Foutmelding via Windows netwerkcontrole: de standaardgateway is niet beschikbaar.

Wie weet hoe dit te verhelpen is? (svp in Jip en Janneke taal, we hebben geen enkele ICT kennis….)

Ik heb een vermoeden maar dat moet wel bevestigd worden door uit te zoeken welke netwerkkaart (de fysieke adapter van de draadloze netwerkverbinding) er aanwezig is. Er zijn recentelijk wat probleempjes met de Box12 in combinatie met de Intel AX-serie netwerkadapters.

Je kunt dit uitzoeken door op de Windows toets te drukken en ‘Apparaatbeheer’ of ‘Device manager’ in te toetsen, afhankelijk van de taal waarop Windows is ingesteld:

 

Klik hierop en er opent een nieuw scherm. Ga op zoek naar de ‘netwerk adapters’ en klap deze open door op het pijltje te klikken. Kun je eens een schermafdruk maken (Windows toets > Knipprogramma) en deze hier plaatsen? Dit kan gewoon met kopiëren en plakken.

 


Goedenavond @Boja! We hebben geen reactie meer gezien. Kunnen wij er vanuit gaan dat het in de tussentijd opgelost is of heb je nog geen tijd gehad om aan de slag te gaan met de reactie van NHendriks?


Goedemorgen,

Ik heb recent de KPN Box 12 ontvangen. Sindsdien heb ik met mijn laptop van het werk hetzelfde probleem als Boja. Alle andere telefoons, laptops en Chromebooks hebben geen problemen met draadloos WiFi/internet.

Via probleemoplosser krijg ik op mijn werklaptop de melding ‘Gateway niet beschikbaar’.

wanneer ik de laptop via kabel met KPN WIFIpunt verbind, is het probleem opgelost. Dit is thuis echter niet altijd mogelijk.

Nu blijkt 1 van de netwerkadapters een Intel(R) Wi-Fi 6 AX201 160MHz te zijn. 
Wat is hierin de oplossing?

Gr. Peter

 


@NHendriks @Shyrin_ zie mijn eerdere reactie van vorige week. Kunnen jullie mij verder helpen? Gr. Peter


Log in op het modem via mijnmodem.kpn en controleer bij de wifi-instellingen of de 5Ghz-frequentie op 80Mhz staat.

Eerste keer inloggen kan je het beste doen op je mobiele telefoon en dan de QR-code op de achterkant scannen. Scheelt een hoop gedoe met het overtypen, die wachtwoorden zijn namelijk vaak echt onmogelijk.

Voor meer informatie over het aanpassen heeft @GeSp ooit een mooie uitleg geschreven:

Hier 2 mogelijke oplossingen voor je probleem met de laptop:

1)

Het probleem met je laptop verbinding kan liggen aan de bandbreedte instelling van de Box 12 voor 5GHz, bepaalde netwerkkaarten werken na de update van de Box 12 alleen goed als je die op ‘80MHz’ zet (zie afbeelding onderaan, paars omcirkelde instelling).

Om dit aan te passen, ga naar de WiFi-instellingen in de Box 12, daar kan je bij de 5Ghz de Bandwidth aanpassen naar 80MHz.

De 2.4Ghz kan op 20Mhz blijven staan.

 

2)

 

Als optie 1 niet werkt kan je proberen of het helpt om in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz) te zetten, daarmee staat de Box 12 op WiFi 5 i.p.v. WiFi 6.

 

 


@NHendriks dankjewel voor je snelle reactie. Ik ga er deze week mee aan de slag.


@NHendriks ik heb het probleem met de eerste oplossing al kunnen oplossen. Probleem is hiermee verholpen. Nogmaals dankjewel daarvoor!

Gr, Peter