Skip to main content

Ik heb problemen met de wifi van mijn Experiabox V12. Wanneer ik bekabeld de snelheid test, haal ik nagenoeg 100 Mbps download, wat mijn abonnement ook is.

 

Echter, zodra ik via wifi test, komt de downloadsnelheid niet boven de 20 Mbps, met vaak zelfs resultaten rond de 10 Mbps (upload zelfde verhaal). Ik snap dat via wifi de snelheid altijd lager zal liggen dan via de kabel, echter lijkt mij deze snelheid niet acceptabel. Wanneer ik de speedtest doe, sta ik naast het modem, zonder objecten ertussen. Ik heb ook over meerdere dagen, met meerdere apparaten gemeten.

 

Afgelopen week is mijn abonnement gratis verhoogd naar 200 Mbps, toch blijft via wifi de downloadsnelheid rond de 20 Mbps zweven.

 

Ik heb 1 SuperWifi punt onbekabeld aangesloten (geen mogelijkheid tot bedraad), deze heb ik ook al eens verwijderd uit het netwerk in de hoop de snelheid te verhogen, tevergeefs.

 

Ook heb ik zowel de 2.4 GHz als de 5 GHz band vaste channels gegeven (1, 6 en 11 geprobeerd bij 2.4 GHz en meerdere geprobeerd bij 5 GHz) wat het wel iets stabieler maakte, maar niet veel sneller.

 

Tevens heb ik het modem al meerdere keren herstart (reset doe ik liever niet) en het glasvezelkastje meerdere minuten van de stroom gehad.

 

Iemand enig idee wat ik nog meer kan doen? Ik zou graag een Fritzbox o.i.d. als router gebruiken, aangezien ik daar veel positieve ervaringen mee heb vanuit mijn werk. Echter vind ik het niet kloppen dat ik zelf zou moeten betalen voor iets wat gewoon goed hoort te zijn.

 

Mvg

U gebruikt toch niet het gastennetwerk? 

Als u de SuperWiFi's eens helemaal niet gebruikt en alleen het WiFi van de KPN Box gebruikt? Scheelt dat nog? 

Waar staat de KPN Box? Meterkast? Zo ja, kunt u hem eens uit de meterkast halen en hem op een stoel voor de meterkast zetten? Scheelt dat?


U gebruikt toch niet het gastennetwerk? 

Als u de SuperWiFi's eens helemaal niet gebruikt en alleen het WiFi van de KPN Box gebruikt? Scheelt dat nog? 

Waar staat de KPN Box? Meterkast? Zo ja, kunt u hem eens uit de meterkast halen en hem op een stoel voor de meterkast zetten? Scheelt dat?

Nee, ik maak niet gebruik van het gastennetwerk.

Zoals aangegeven heb ik het SuperWifi punt al eens verwijderd uit het netwerk en dus alleen gebruikgemaakt van de wifi van de Experiabox, wat ook niets veranderde.

De V12 hangt in mijn appartement op ong. 1.5 meter hoogte. Het glasvezelkastje zit een verdieping lager, van waaruit er een kabel naar boven naar mijn V12 gaat.

Als ik bekabeld meet, kom ik dus wel op zo'n 100 Mbps, dus de snelheid komt wel binnen op mijn V12. Het probleem is dat mijn wifi deze snelheid niet doorgeeft.

Nogmaals, ik begrijp dat bekabeld altijd sneller zal zijn, maar als ik via wifi meet zonder tussenkomst van objecten zou ik toch zo'n 40/50 Mbps minimaal mogen verwachten?

 

Edit:

Zowel de speedtest van KPN, als verschillende andere gebruikt, ook via de Ookla app op de telefoon. Twee verschillende telefoons en twee verschillende laptops gebruikt om te testen, verdeeld over meerdere dagen.


Heeft u verschillende laptops of mobiele telefoons geprobeerd? U gebruikt de speedtest van KPN? 


Heeft u verschillende laptops of mobiele telefoons geprobeerd? U gebruikt de speedtest van KPN? 

Zowel de speedtest van KPN, als verschillende andere gebruikt, ook via de Ookla app op de telefoon. Twee verschillende telefoons en twee verschillende laptops gebruikt om te testen, verdeeld over meerdere dagen.


En de KPN Box hangt op een plek waar verder geen andere elektronica in de buurt is? Staat er misschien een draadloos DECT telefoon naast?


En de KPN Box hangt op een plek waar verder geen andere elektronica in de buurt is? Staat er misschien een draadloos DECT telefoon naast?

De V12 hangt in het washok, waar dus een wasmachine staat, een vriezer en mijn Raspberry Pi waar Home Assistant op draait.

Wanneer ik het modem twee meter naar voren haal (buiten het washok), kom ik nog steeds op dezelfde snelheid uit. Ook heb ik Home Assistant helemaal afgesloten en de Raspberry van de stroom gehaald, hetgeen ook niets opleverde. Ook heb ik geen vaste telefoon.


Iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen?


Het enige wat ik me nog kan bedenken: zet alles in de omgeving eens uit. Stekkers van wasmachine/droger uit het stopcontact. Misschien is er nog een ventilator? Uitzetten. En probeer het dan nog eens.

In een ander topic vanmorgen was iemand met een zonnescherm waarbij WiFi volledig wegvalt als dit zonnescherm bedient word. Bij u is er denk ik ook iets van een stoorzender in de buurt. Het moet haast wel.

Of neem de KPN Box eens mee naar beneden en sluit hem even aan bij het glasvezelkastje. Dan bent u ook in een andere ruimte. Misschien geeft dat ook een ander resultaat. 


Het enige wat ik me nog kan bedenken: zet alles in de omgeving eens uit. Stekkers van wasmachine/droger uit het stopcontact. Misschien is er nog een ventilator? Uitzetten. En probeer het dan nog eens.

In een ander topic vanmorgen was iemand met een zonnescherm waarbij WiFi volledig wegvalt als dit zonnescherm bedient word. Bij u is er denk ik ook iets van een stoorzender in de buurt. Het moet haast wel.

Of neem de KPN Box eens mee naar beneden en sluit hem even aan bij het glasvezelkastje. Dan bent u ook in een andere ruimte. Misschien geeft dat ook een ander resultaat. 

Goedemorgen.

Nogmaals verschillende tests gedaan, waarbij ik ook de stekker van de wasmachine en de vriezer eruit heb gehaald, nog steeds met hetzelfde resultaat.

Ook heb ik zojuist de V12 beneden getest (met verschillende kabels), waar het glasvezelkastje hangt en waar verder geen elektronische apparaten staan. Nog steeds komt de snelheid niet hoger dan rond de 20 Mbps.

Wanneer ik bekabeld meet kom ik nog steeds rond de 94 Mbps, waaruit ik de conclusie trek dat de juiste snelheid wel op het modem binnenkomt.


Hoi @Kapee-en, welkom hier. 

Al heel veel geprobeerd begrijp ik, maar de snelheid gaat maar niet omhoog. Dat is wel heel erg balen. Maakt dus niet uit waar het modem staat, de snelheid veranderd niet. En dat op meerdere apparaten. 

Heb je ook de wifi tips al eens doorgelopen? Wordt het daar wel beter van? 


Soms helpt het om het wifi kanaal te veranderen ikzelf heb de 5Ghz Wifi band kanaal op 100 vastgezet omdat kanaal 100 en hoger op de 5Ghz band met iets meer vermogen uitzend aangezien de 5Ghz Wifi band bij mij de voorkeur heeft omdatie sneller en stabieler is dan de 2.4Ghz wifi band,  en ik heb de 2.4Ghz wifi band op auto gelaten, wellicht helpen deze instellingen voor jou ook. 

 


Soms helpt het om het wifi kanaal te veranderen ikzelf heb de 5Ghz Wifi band kanaal op 100 vastgezet omdat kanaal 100 en hoger op de 5Ghz band met iets meer vermogen uitzend aangezien de 5Ghz Wifi band bij mij de voorkeur heeft omdatie sneller en stabieler is dan de 2.4Ghz wifi band,  en ik heb de 2.4Ghz wifi band op auto gelaten, wellicht helpen deze instellingen voor jou ook. 

 

Ik heb al veel geëxperimenteerd met andere kanalen, voor de volledigheid heb ik toch nog eens kanaal 100 geprobeerd. Die geeft mij een download van ongeveer 11 Mbps, dus die werkt niet voor mij. 

Hoi @Kapee-en, welkom hier. 

Al heel veel geprobeerd begrijp ik, maar de snelheid gaat maar niet omhoog. Dat is wel heel erg balen. Maakt dus niet uit waar het modem staat, de snelheid veranderd niet. En dat op meerdere apparaten. 

Heb je ook de wifi tips al eens doorgelopen? Wordt het daar wel beter van? 

Inderdaad, al heel veel geprobeerd. De moed begint me langzamerhand wel een beetje in de schoenen te zakken.

Ik heb de wifi manager al een aantal keer doorlopen, echter loopt deze vast na een aantal stappen. Het resetten van het modem lukt nog, na de vraag over het aantal apparaten dat op wifi zit, werkt de knop van de speedtest niet meer. Maar tot dusver heeft de wifi manager mij ook nog niks opgeleverd. 


Gebruikt u draadloze verbindingssets zoals dit?

 


Gebruikt u draadloze verbindingssets zoals dit?

 

Nee, die gebruik ik niet. Momenteel gebruik ik een SuperWifi als aansluitpunt voor mijn decoder (ik weet dat dit verre van ideaal is, hier ga ik nog een oplossing voor creëren).


Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem; sinds ongeveer 1 week superlangzame WiFi terwijl bekabeld het wel doet.

Snelheid is op veel momenten net aan 30 maar vaker lager.

Op dit forum krijg ik allerlei tips over andere netwerknamen proberen, WiFi versterkers aan/uitzetten of verplaatsen.

Het probleem ligt volgens mij bij KpN zelf; er is recent iets veranderd waardoor dit zo is. Bij mij is dit ontstaan na de melding dat de snelheid gratis verhoogd zou zijn; het tegendeel is waar.

helaas komt er dus niet een oplossing van KPN zelf.


Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem; sinds ongeveer 1 week superlangzame WiFi terwijl bekabeld het wel doet.

Snelheid is op veel momenten net aan 30 maar vaker lager.

Op dit forum krijg ik allerlei tips over andere netwerknamen proberen, WiFi versterkers aan/uitzetten of verplaatsen.

Het probleem ligt volgens mij bij KpN zelf; er is recent iets veranderd waardoor dit zo is. Bij mij is dit ontstaan na de melding dat de snelheid gratis verhoogd zou zijn; het tegendeel is waar.

helaas komt er dus niet een oplossing van KPN zelf.

Vervelend om te horen dat u met hetzelfde probleem zit.

Bij mij speelt dit probleem echter al langer. Ook bij mij is de snelheid vorige week gratis "verhoogd" naar 200 Mbps, echter meet ik bekabeld nog steeds rond de 94, dus die verhoging is bij mij denk ik nooit ingegaan (wel een mail gehad dat hij ingegaan is).


De superwifi1 ondersteund geen wifi6, Zet deze uit op de box 12.

Maak je gebruik van een vpn? Zo ja, zet deze dan bij het testen uit.

Al de snelheid getest via WiFi met de itv ontvanger (vooral de TV+ ontvanger) helemaal uit (stekker eruit)? Zo nee, test dan hiermee. Mogelijk word namelijk de tv stream via de SuperWifi1  aan alle aangesloten wifi apparaten verstuurd.

Je kan een extra wifi netwerk aanmaken voor de 2.4 GHz en de 5 GHz met ieder zijn eigen naam.
Maak dan verbinding met de 2.4 GHz voor op langere afstand met lage snelheid of met de 5 GHz voor op kortere afstand met een hogere snelheid.


Dank voor de reactie;

Ik heb superwifi schitels die vlgs KPN WiFi6 zouden moeten ondersteunen.

wat betreft de netwerken; deze had ik al op die manier opgezet vanwege alle huishoudapparatuur die op langzame netwerk zitten.


De superwifi1 ondersteund geen wifi6, Zet deze uit op de box 12.

Maak je gebruik van een vpn? Zo ja, zet deze dan bij het testen uit.

Al de snelheid getest via WiFi met de itv ontvanger (vooral de TV+ ontvanger) helemaal uit (stekker eruit)? Zo nee, test dan hiermee. Mogelijk word namelijk de tv stream via de SuperWifi1  aan alle aangesloten wifi apparaten verstuurd.

Je kan een extra wifi netwerk aanmaken voor de 2.4 GHz en de 5 GHz met ieder zijn eigen naam.
Maak dan verbinding met de 2.4 GHz voor op langere afstand met lage snelheid of met de 5 GHz voor op kortere afstand met een hogere snelheid.

Wifi 6 heb ik reeds uitgezet in de V12. Ik gebruik geen vpn. Zojuist de snelheid getest met de stekker van de tv ontvanger eruit, en de UTP kabel uit het SuperWifi punt. Geen verschil.

Ik denk ook dat het probleem echt in de wifi module van de V12 zit, aangezien ik ook al meerdere malen getest heb zonder het SuperWifi punt in het netwerk, dus rechtstreeks op de V12.

Het lijkt mij niet de bedoeling dat ik twee aparte netwerken aan moet maken om een beetje fatsoenlijke snelheid te genereren over wifi. Het heeft ook naar mijn idee niks met afstand / signaal te maken, aangezien ik de tests vaak op een halve meter afstand van het modem uitvoer. 


Wat je ook doet, het blijft dus slecht. Wifi 6 uitzetten, maakt niet uit. Tv ontvanger eruit etc. 

Ik wil je eens vragen om eens helemaal opnieuw met het starten maken van jouw wifi netwerk. Graag alles resetten en de SuperWifi schoon installeren. Kost even tijd. Ik begrijp ook dat het niet de meest ideale manier. Hoe gaat het dan? Blijft het dan slecht, dan moeten we verder kijken. 

Ook wil ik graag eens meekijken naar de snelheidsverhoging naar 200 Mbit/s. Zou je daarvoor jouw profiel van gegevens willen voorzien. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt. 


Wat je ook doet, het blijft dus slecht. Wifi 6 uitzetten, maakt niet uit. Tv ontvanger eruit etc. 

Ik wil je eens vragen om eens helemaal opnieuw met het starten maken van jouw wifi netwerk. Graag alles resetten en de SuperWifi schoon installeren. Kost even tijd. Ik begrijp ook dat het niet de meest ideale manier. Hoe gaat het dan? Blijft het dan slecht, dan moeten we verder kijken. 

Ook wil ik graag eens meekijken naar de snelheidsverhoging naar 200 Mbit/s. Zou je daarvoor jouw profiel van gegevens willen voorzien. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt. 

Met frisse tegenzin heb ik het hele modem gereset, en ben ik helemaal opnieuw begonnen… Moet heel eerlijk zeggen dat ik er geen vertrouwen in had, maar het is gelukt! Ik haal nu via wifi dik boven de 100 Mbps up/down, soms zelfs tegen de 200 aan (dus die gratis verhoging is nu denk ik ook doorgevoerd, waarvoor dank).

Uiteraard van tevoren screenshots gemaakt van alle instellingen, een aantal dingen is nu veranderd. Ik had heel veel vaste IP-adressen toegekend aan bijna alle apparaten in huis. Nu heb ik dat slechts beperkt tot mijn Raspberry PI (Home Assistant). Ook stond WWM - Wi-Fi Multimedia op “off”. Dit heb ik eens gedaan toen het beeld van mijn decoder haperde, ik las ergens op internet dat deze instelling dan uit moest.

Toen ik klaar was met de reset en ik stap voor stap weer mijn oude instellingen terugzette - met iedere keer tussendoor een speedtest - werd de snelheid na het terugzetten van WWM op “off” weer langzaam. Echter, toen ik deze weer op “on” zette, ging de snelheid niet terug omhoog. Wederom een reset gedaan en toen niet meer aan deze instelling gekomen. Tot nu toe gaat het goed!

Blij dat de snelheid weer fatsoenlijk is. Allen bedankt! :)


Ik begrijp de tegenzin volledig. Maar soms heeft apparatuur het nodig om alles door te geven. Fijn dat het nu werkt. 

Mocht je nog verdere vragen krijgen, laat het dan weten.