Skip to main content

Ik heb dit al vaker bij de helpdesk (telefonisch) geopperd, maar volgens hen is hier helemaal niks aan te doen; de router en access points van KPN zijn echt verschrikkelijk. De interface is onbruikbaar traag, wifi werkt niet goed - concreet: De devices beneden, pogen zich te verbinden aan de access-points boven, terwijl de router zelf beneden staat. Dit zorgt voor een slechte wifi verbinding en is soms alleen te verhelpen door mijn device te pakken en letterlijk naast mijn router te gaan staan. Maar zelfs dat werkt niet altijd. Verder is de verbinding via wifi soms snel, dan weer ongelooflijk traag en 9 van de 10 keren crasht de modem compleet als je in probeert te loggen.

 

Samengevat:

  1. Router crasht vaak als je in probeert te loggen (in de online interface0
  2. MAC filtering werkt niet met access point (van KPN)
  3. Router interface is onbruikbaar traag (klik een link, ga koffie zetten en als je geluk hebt is de pagina geladen als je terug bent)
  4. Devices op de begane grond maken verbinding met de access point op de tweede verdieping, terwijl de router op de begane grond staat.

Dit is werkelijk frustrerend, vooral omdat de verbinding zelf fantastisch is. Ik heb per definitie ~950Mbps up and down op mijn bekabelde devices maar omdat KPN schandalig slechte hardware levert, overweeg ik toch weer de overstap naar Ziggo te maken.

Herkent iemand deze problemen, of heb ik gewoon pech met een slechte KPN box?

Ik wil niet opdringerig zijn, maar als je meer uit je netwerk wilt halen dan de gemiddelde gebruiker die enkel ethernet of wi-fi gebruikt, dan is een FritzBox stabieler.


Ik wil niet opdringerig zijn, maar als je meer uit je netwerk wilt halen dan de gemiddelde gebruiker die enkel ethernet of wi-fi gebruikt, dan is een FritzBox stabieler.

Wat betekent: “meer uit je netwerk halen”? Ik wil gewoon op alle verdiepingen wifi verbinding hebben; iets wat KPN belooft, met name als je hun wifi versterkers aanschaft.

Bovendien is het argument van de “stabielere” fritzbox complete onzin; wat KPN levert, zou per definitie stabiel moeten zijn. De toegevoegde waarde van de fritzbox zou in vrijheid van configuratie moeten zitten en niet in de stabiliteit. Als KPN geen stabiele verbinding kan garanderen met de KPN box 12, moeten zij standaard de fritzbox leveren.

 


Voor de gemiddelde gebruiker is de box die KPN levert vaak wel prima, maar als je portforwarding wilt gebruiken of andere specifieke netwerkinstellingen wil doorvoeren ben je vaak beperkt. En het aantal klachten over de KPN-box is op meer dan één hand te tellen. Vaak helpt het om KPN een nieuwe te vragen die wel goed werkt. Maar het valt wel op dat er regelmatig rotte tussen zitten.

De FritzBox vind ik persoonlijk veel beter in gebruik.


Voor de gemiddelde gebruiker is de box die KPN levert vaak wel prima, maar als je portforwarding wilt gebruiken of andere specifieke netwerkinstellingen wil doorvoeren ben je vaak beperkt. En het aantal klachten over de KPN-box is op meer dan één hand te tellen. Vaak helpt het om KPN een nieuwe te vragen die wel goed werkt. Maar het valt wel op dat er regelmatig rotte tussen zitten.

De FritzBox vind ik persoonlijk veel beter in gebruik.

Dat zal best zo zijn, hoewel ik port forwarding en ip reserveren onder basisfunctionaliteiten schaar en deze dus ook per definitie moeten werken. Maar zoals je las is dit mijn probleem niet; het probleem is dat 1. de router traag is. 2. de router 9 van de 10 keer crasht als je in probeert te loggen. 3. devices proberen te verbinden met de access point ipv de router zelf, die veel dichterbij staat.

Grappig dat je port forwarding benoemt, want dat werkt prima.


Dus KPN bellen en een nieuwe modem vragen, is jouw probleem niet?
Als jij graag met een ondeugdelijk product wil blijven zitten, dan moet je dat toch gewoon doen?


Hallo @Spiderguard zijn de KPN wifipunten (rechtstreeks) bekabeld verbonden met de modem/router?

Zitten er nog andere devices tussen zoals switches e.d.?

 


Dus KPN bellen en een nieuwe modem vragen, is jouw probleem niet?
Als jij graag met een ondeugdelijk product wil blijven zitten, dan moet je dat toch gewoon doen?

Ehm, ik snap dat lezen lastig kan zijn, maar doe voor je eigen bestwil even een poging; eerste zin, in de aller eerste post.

sjonge, jongen.


Hallo @Spiderguard zijn de KPN wifipunten (rechtstreeks) bekabeld verbonden met de modem/router?

Zitten er nog andere devices tussen zoals switches e.d.?

 

De volgende situaties heb ik geprobeerd en geen van de variaties heeft ervoor gezorgd dat mijn router ‘slimmer’ omgaat met het verbinden;

  1. Access point direct aan router verbinden met een utp kabel
  2. Access point direct verbinden en na de verbinding gemaakt te hebben loskoppelen volgens de voorschriften
  3. Acces point via een unmanaged switch verbinden aan de router

In alle gevallen werkt verbinding via de access point voortreffelijk mits je op de 1e of tweede verdieping bent. In alle gevallen pogen apparaten nog steeds verbinding te maken met de access point ipv de router als we op de begane grond zijn.

Verder is het frustrerend om in de router te experimenteren met settings, omdat het;

  1. 5 minuten duurt om in te loggen en in veel gevallen alles crasht bij de eerste poging
  2. navigeren van pagina naar pagina in de router duurt minimaal 2 minuten per pagina

M.a.w. je moet een dagdeel reserveren om een instelling aan te passen.

Bellen met KPN heb ik ook opgegeven aangezien het niet gratis is maar je wel een uur aan de lijn hangt en je altijd een vriendelijke maar helaas niet kundige medewerker aan de lijn krijgt. Dat is ook niet hun schuld; ze worden immers niet opgeleid om technische problemen op te lossen.

Alles bij elkaar zorgt er wel voor dat ik op het punt sta te stoppen.


Dus KPN bellen en een nieuwe modem vragen, is jouw probleem niet?
Als jij graag met een ondeugdelijk product wil blijven zitten, dan moet je dat toch gewoon doen?

Ehm, ik snap dat lezen lastig kan zijn, maar doe voor je eigen bestwil even een poging; eerste zin, in de aller eerste post.

sjonge, jongen.

Rustig aan, kerel! Rustig aan!


Dus KPN bellen en een nieuwe modem vragen, is jouw probleem niet?
Als jij graag met een ondeugdelijk product wil blijven zitten, dan moet je dat toch gewoon doen?

Ehm, ik snap dat lezen lastig kan zijn, maar doe voor je eigen bestwil even een poging; eerste zin, in de aller eerste post.

sjonge, jongen.

Rustig aan, kerel! Rustig aan!

Dank je voor je waardevolle input Arien. Erg nuttig.


Hallo @Spiderguard KPN is bezig de modem/routers vanaf versie 10 en later en de KPN-wifi-punten vanaf de Experia wifi en later, van nieuwe firmware te voorzien zodat deze goed samen kunnen werken overeenkomstig de protollen van KPN i.c.m. de mesh-standaard.

Die uitrol is nog lang niet rond en tot die tijd kan het ‘behelpen’ zijn.

Het advies blijft wel voor een optimale wifi op alle etages, de KPN-wifi-punten bekabeld aan te sluiten aan de modem/router en als de modem router een V10 is, de wifi uit te schakelen, voorschrift, bij de andere typen modem/routers kan de wifi aan blijven staan.