Skip to main content

Recent de internetsnelheid laten verhogen van 200Mbit naar 1GBit. Hiervoor een nieuwe Experiabox V12 ontvangen.

Ik had al eerder een V12 ontvangen, maar daar viel niet mee te werken:

Vandaar dat ik nog steeds mijn V9 in gebruik heb. Met deze nieuwe V12 is het beter, maar nog steeds niet echt werkbaar:

Zowel mijn zoon als ikzelf spelen graag (verschillende) online spellen. Als we gebruik maken van de V12 worden we meerdere keren per avond uit het spel gegooid omdat de verbinding verloren is gegaan; dit wordt vooraf gegaan door een tiental seconden waar de game probeert de verbinding te herstellen, maar het uiteindelijk opgeeft.

NB. Dit ligt waarschijnlijk niet aan de game-servers want met de V9 gebeurt dat zelden tot nooit.

Als ik direct nadat ik uit de game wordt gegooid een speed test draai (Speedtest by Ookla, uit de Microsoft store) dan wordt meestal gezegd dat ik geen internetverbinding heb. Dit lost zichzelf na enkele seconden op. Dit merk ik door herhaaldelijk op de “Ga” knop te drukken van deze test. Dit is de verbetering die ik merk met mijn vorige V12; daar bleef de internetverbinding vaak meerdere minuten weg.

Ik heb alle probleemoplosserstappen al meermaals uitgeprobeerd. Dus stroom van het glasvezelmodem afhalen, en van de V12 en de V12 resetten, maar deze problemen blijven. En zodra ik de V12 vervang door de V9 zijn alle problemen weg en daarvoor hoef ik het glasvezelmodem niet eens voor te herstarten.

Ik heb in de logbestanden van de V12 gekeken en daar staan geen warnings of errors in, alleen info en debug regels.

Hoe kan ik deze V12 of het netwerk monitoren en achterhalen waar het probleem zit?

Hoi @Mark67 ,

Hoe ziet je netwerk eruit?Kan je een overzicht plaatsen van de aangesloten apparaten?


Nadat ik dit topic gestart had, heb ik de V9 weer gewisseld met de V12 (glasvezelmodem opnieuw opgestart, daarna V12 aangezet, gewacht tot alle lampjes groen branden).

Terwijl ik om 13:16 uur via Chrome inlog op het modem merk ik dat de webpagina super traag zijn. Meerdere keren wordt gevraagd of ik op de webpagina wil wachten. omdat die niet reageert Als ik tegelijkertijd een speedtest doe met Ookla krijg ik maar een download snelheid van 200Mbps. Bij meerdere testen duurt het soms seconden lang voordat de test begint (of gek genoeg eindigt; dan staat de meter stil terwijl er normaal gesproken een eindresultaat wordt getoond, terwijl de GA knop weer in beeld is). Meerdere testen daarna werken niet omdat ik volgens Ookla geen internetverbinding heb.

Enkele minuten is de traagheid uit de website weg en ook Ookla test weer 930+ Mbps up en down.

Ik zie in de logs nu echter wel meerdere warnings van de afgelopen dagen:
 

 

De meldingen van vrijdag 30 juni hebben waarschijnlijk te maken met het feit dat ik de V12 meerdere malen opnieuw gestart heb terwijl ik aan de lijn was met een support medewerker van KPN omdat de V12 de telefoonfunctie niet aan wilde zetten (ik heb een nog een vaste lijn). Op een gegeven moment is dat mbv collega's of beheerstools vanuit KPN wel gelukt.

 

Wat is dit voor een melding? Is dit normaal of is dit een aanknopingspunt voor wat hier mis is?


Die meldingen zijn niet normaal en verklaren de uitval.

Ik vermoed dat dit door het thuisnetwerk komt, de box 12 is erg gevoelig voor sommige apparatuur.De V9 is zeer stabiel en heeft daar niet zo veel last van.

Zou je daarom een overzicht van de aangesloten apparatuur kunnen plaatsen?Denk aan switches, DVSen, smarthome apparatuur etc.

Kan veel werk zijn, ik weet het, maar dan kunnen er dingen uitgesloten worden🙂

 


Mijn netwerk ziet er zo uit:

 

KPN Experiabox V12

+---> Panasonic Dect telefoon via Phone1 aansluiting

+---> TPLink 8-poorts gigabit switch via Lan1 (meterkast)

           +---> Synology DS214play NAS (meterkast)

           +---> TPLink DECO M9plus Wifi Mesh (meterkast)

           +---> TPLink DECO M9plus Wifi Mesh (hobbyruimte, bedraad vanuit meterkast)
           +---> TPLink 5-poorts gigabit switch (studeerkamer, bedraad vanuit meterkast)
                      +---> AMD PC

                      +---> Dell Dockingstation (met Dell laptop)

           +---> DLink PowerLine adapter (meterkast/huiskamer)

                      +---> TPLink 5-poorts gigabit switch (huiskamer)

                                 +---> Samsung Soundbar

                                 +---> Samsung smart tv

                                 +---> NVidia Shield Android tv

 

En verder meerdere Wifi clients, zoals

  • Brother Laserprinter
  • Apple IPhones en Android telefoons
  • Hp en Dell laptops
  • Google Home Mini's, Nest Hubs en Nest Hub Max’
  • Chromecast, Firestick en andere casting clients
  • Android tablets en Apple IPads
  • Siemens vaatwasser
  • Slimme lampen en stopcontacten
  • TPLink DECO M9Plus Wifi Mesh (slaapkamer; niet bedraad aangesloten)
  • Smartwares outdoor IP Camera, Foscam indoor IP camera

Kan je de powerline ter test een dagje afkoppelen?

 

Staan de Deco's in AP- of router- mode?

 

Bevalt het netwerk bij gebruik van de V9?Zo ja, zou ik eigenlijk die gewoon laten staan...


De deco's zijn in AP mode.

Op zich bevalt de V9 omdat die nooit problemen geeft. De downloadsnelheid is net als de V12 boven de 900Mbps. Alleen de upload is “maar” rond de 500Mbps.

En ik ben bang dat er een moment komt dat de V9 stuk gaat of niet meer door KPN wordt ondersteund...


Klopt, de V9 kan niet de volle snelheid van je abonnement aan.Maar 500 up is nagenoeg voor elke klant meer dan voldoende😉

 

En ik ben bang dat er een moment komt dat de V9 stuk gaat of niet meer door KPN wordt ondersteund...

Eens.

Deco's in AP mode zou geen problemen moeten opleveren.

De powerline echter wel, ik ben benieuwd hoe het gaat als die is afgekoppeld.


Ik heb hem er op dit moment uitgehaald en zal kijken of dat vanavond verschil maakt


Deco's in AP mode zou geen problemen moeten opleveren.

De powerline echter wel, ik ben benieuwd hoe het gaat als die is afgekoppeld.

 

Al twee dagen geen problemen gehad. Ongelofelijk, zou het toch aan die powerline adapter liggen? Ik vond dat eerst een sterk verhaal omdat ik die niet rechtstreeks aan de V12 had zitten, maar aan een tussenliggende switch. Maar vooralsnog is het netwerk nu stabiel. Ik kijk het nog een aantal dagen aan voordat ik de V9 terugstuur...


Martijn, bedankt voor je hulp!


Fijn om te horen @Mark67 , het komt inderdaad wel vaker voor dat deze storingen veroorzaken.

Ik adviseer om de V9 nog wel een tijdje achter de hand te houden.

 

Mochten er toch weer problemen ontstaan, laat het weten.


Hi @Mark67, wat mooi om te lezen dat je met de hulp van @martijn197108 de boosdoener hebt weten te achterhalen! 💪🏽