Skip to main content

We hebben onlangs onze KPN Box 12 geïnstalleerd en deze draait de laatste update (SGEJ10000448). Sinds de installatie moet ik de Box 12 elke dag opnieuw opstarten voordat ik mijn 1GB up/down krijg. Is er iets wat ik aan mijn kant kan controleren/doen of moet KPN naar het toestel kijken?

 

*admin: afgesplitst

Wat is er zoal aangesloten op het modem qua appartuur? Meet je met een bekabelde pc of laptop? 


mijn hele thuisnetwerk.  ja, ik test vanaf apparaten die via een kabel zijn aangesloten.  voor een herstart zou mijn download tussen 200-300 mbps zijn en mijn upload tussen 18 en 30 mbps.  na het herstarten van de router is zowel de download als de upload tussen 800-950 mbps


mijn hele thuisnetwerk.  ja, ik test vanaf apparaten die via een kabel zijn aangesloten.  voor een herstart zou mijn download tussen 200-300 mbps zijn en mijn upload tussen 18 en 30 mbps.  na het herstarten van de router is zowel de download als de upload tussen 800-950 mbps

Op het moment van dat het maar ruim de helft minder dan je abosnelheid is (je meting) geen reset doen, maar alles van de Box12 ontkoppelen, (ook WiFi uitzetten) en dan 1 testPC aansluiten met kabel en dan testen.

Op het moment dat het ‘zo langzaam is’, zou het best kunnen zijn dat er een apparaat zonder jouw medeweten heel veel bandbreedte opslokt. Bij een herstart wordt een eventueel lopende onbekende zware transfer onderbroken maar die gaat later allicht weer opnieuw verbinden. Denk aan torrent of erger 1 van je apparaten is gehackt en is onderdeel van een crimineel botnet (gigabit is vooral ook fijn voor anderen). Kan natuurlijk ook een zelflerend of zelfregulerend proces aan KPN infra kant zijn wat na verloop van tijd besluit dat de overtollige bandbreedte wel even aan andere links/accounts kan worden toebedeeld. Of de Box12 firmware heeft weer een nieuw geheugenlek gekregen waardoor de boel langzaamaan in het 100 loopt. Dan eigen router inzetten voor 1 dag of langer.


I’ll type in English just so my ‘baby-Dutch’ is not misunderstood. I’m a former network engineer and a DFIR professional by profession. I have done all the necessary troubleshooting and have isolated the problem to the router. Regardless of how many devices and irrespective of which devices are connected on my homework network, the problem remains. The same happens when it’s only one of my laptops connected to the router. 


is het mogelijk dat ik de firmware opnieuw kan laden of moet dit door een operatuur worden gedaan?


I’ll type in English just so my ‘baby-Dutch’ is not misunderstood. I’m a former network engineer and a DFIR professional by profession. I have done all the necessary troubleshooting and have isolated the problem to the router. Regardless of how many devices and irrespective of which devices are connected on my homework network, the problem remains. The same happens when it’s only one of my laptops connected to the router. 

OK when I read this, it’s time to kick-out the Box12 and use your own router.

https://www-kpn-com.translate.goog/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm?_x_tr_sl=nl&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=nui


Uitstekend! Baie dankie (in echt Afrikaans) 


Hi @Eben, welcome to our forum! We've got multiple helpful users here, I'm glad to see you got some good advise already. I hope you find a good solution in that direction, for example by using a router of your own. If you've got any questions or got updates about your next steps, don't hesitate to share them here.


@Alexandra thank you for checking in. I have done a hard reset on Box-12 and left it to reload it’s configs. For now it seems to have improved the overall performance but if the problem continues I will look at getting a personal router. I do have an EdgeRouter 12 lying around which I could use. 


@Alexandra thank you for checking in. I have done a hard reset on Box-12 and left it to reload it’s configs. For now it seems to have improved the overall performance but if the problem continues I will look at getting a personal router. I do have an EdgeRouter 12 lying around which I could use. 

No problem! Well, I’ll cautiously say that this sounds positive 🙂 Otherwise a personal router is a good option indeed. In that case you can follow the advise and link shared by @tmoesel