Skip to main content

Ik heb zo iets ook aan de hand. Na 5 dagen resetten, en een nieuw Arcadia kastje, en 5 telefoontjes met de KPN service kreeg ik te horen dat de bandbreedte waarschijnlijk teruggelopen was, en dat ik dan maar op SD moest kijken. Vreemd, omdat we al jaren zonder problemen HD kijken. 

Als je aan de rand van Nederland woont, wordt gedacht dat je in het buitengebied woont, en dan moet je blijkbaar maar met minder genoegen nemen. We hebben ook een 4G ontvanger, maar die heeft geen invloed op HDTV ontvangst. Is er nog zicht op verbetering van de bandbreedte?

 

*admin: afgesplitst

Overigens ben ik meer teleurgesteld in de reactie van zogenaamd “technische medewerkers” dan de manier waarop de helpdesk werkt. De eerste monteur was niet te verstaan, en dat heb ik ook gezegd, waarna hij op hing. Prompt verscheen er een SMS en email, dat ik niet bereikbaar was. (!!!!)

Na een paar dagen een nieuw Arcadia kastje gekregen, en aangesloten. Hetzelfde probleem.

De tweede monteur heb ik verteld, dat het kastje van de buren (Arris, ook KPN bij ons aangesloten,  wel HDTV door gaf. Maar dat kon niet volgens hem. Wordt je dus gewoon voor leugenaar uitgemaakt. Steek het maar in je zak!

Ben zelf jarenlang monteur geweest. Je moet mensen niet voor dom verslijten.


Ha @RyanR, welkom! Jammer om te lezen dat je je niet bepaald serieus genomen voelt. Dat lijkt mij niet de bedoeling! Het is zeker mogelijk dat de buurman bijv. iets dichter bij de straat-/wijkkast zit waardoor hij net iets meer kan halen. Helemaal in het buitengebied zit er vaak wat meer meters tussen buren. Maar ik kijk graag even met je mee. Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer? Laat even weten dat je dat gedaan hebt, dan ga ik kijken naar wat er speelt.


Ja, dat heb ik al achter me. Onze kabel is aangesloten met een speciale aansluiting bij de buren. (Familie) De ADSL kabel is langer. Het is bij de installatie van de nieuwbouw zo door iemand van KPN aangesloten. Normaal wordt deze methode alleen voor bedrijven gebruikt.

(Zorgwoning)

Punt is dat het al 5 jaar gewerkt heeft, en nu ineens niet meer.

Ik heb mijn forumprofiel aangepast.

 

PS. We zitten nu op SD. Maar mijn vraag is nog steeds, hoe het kan dat HDTV ineens niet meer mogelijk is. Sinds een week dus.

 

 


Bedankt! Ik zie inderdaad dat je nu op SD staat. Als ik een lijnmeting doe, dan haal je nog geen 7 Mbit/s. Dat is echt te weinig om stabiel HD te kunnen halen. Waarom het eerder wel goed gewerkt heeft, kan ik niet verklaren.. Ik ben bang dat je 't hiermee moet doen!


Met 7 Mb/s kan maar 1 ontvanger gebruikt worden en bovendien in SD kwaliteit.

Hebben jullie een Ziggo aansluiting? Dan zou overstappen naar die provider nog kunnen.

Voor TV zou Canal Digitaal, met schotel, ook een optie zijn.


Ach, de vraag hoe het kan dat iets minstens 5 jaar werkt, en dan stopt, is en blijft onbeantwoord.

5 Jaar HD gekeken, en dan moet je maar terug naar SD.

En wat betreft andere providers, tja, wat als je maar één keus hebt.

Blijkbaar vind KPN het wel tof dat ze in het buitengebied een monopolie hebben.


Ach, de vraag hoe het kan dat iets minstens 5 jaar werkt, en dan stopt, is en blijft onbeantwoord.

5 Jaar HD gekeken, en dan moet je maar terug naar SD.

En wat betreft andere providers, tja, wat als je maar één keus hebt.

Blijkbaar vind KPN het wel tof dat ze in het buitengebied een monopolie hebben.

Een hele hoop factoren hebben invloed op de maximaal haalbare snelheid, lengte zal niet zijn veranderd. Maar mogelijk is de kwaliteit van de kabel na al die jaren iets verminderd, nog in de marge om stabiel en goed te zijn maar net niet meer goed genoeg voor HD. (Puur een gok, maar een mogelijke verklaring) 
Digitenne is tegenwoordig ook in HD, mogelijk is dit interessant? 


Heb je 't al eens geprobeerd via je laptop? Die zou i.i.g. op 720p kunnen. En via de hdmi uitgang met hdmi kabel aan je tv kunnen.
Mogelijk werkt 't via de site ( tv.kpn.com dus ) zelfs wel in 1080p, want dat is 5 Mb/s. De decoder heeft 7,2 Mb/s nodig voor HD. Dat wordt tegenwoordig geleverd van af DSL 10 Mb/s.


Kijk, ik stel een simpele vraag aan KPN. Hoe kan het dat de HD kwaliteit van het officiële pakket met onder andere het programma ARTE ineens wegvalt, en ik alleen nog via SD kan kijken?

Als het een geleidelijke achteruitgang zou zijn, zou ik al eens wat storingen in het beeld gezien moeten hebben. KPN heeft gereageerd, dat er blijkbaar mechanismen zijn waarmee in kwaliteit teruggeschakeld kan worden. Tja, dat is leuk, maar het zou beter zijn die kwaliteit weer in originele staat te brengen. Ik betaal daar ook voor. KPN laat het dus gewoon af weten. Jullie adviezen zijn goed bedoeld, maar daar gaat het hier nu even niet over. 


Je kan ook zeggen, het is knap dat nog zo lang wel werkte.

Je zit op een koperlijn van pak hem beet 4km , die al tientallen jaren in de grond ligt te rotten. Het word vroeg of laat minder.

KPN zou die grens van wel of geen itv eigenlijk moeten ophogen. Niet dat het net wel kan op het randje, dan krijg je dit. Aan de andere kant ben je blii als het wel kan.

 

Maar goed, die 7mb. Is dat het maximaal haalbare? Hoeveel was het eerder?

Kijk als dat koper verslechtert is, en er zit na 3km eerst nog een kast, dan is omsteken misschien ook nog een optie. Wel eens eerder een paar mb mee gewonnen. 

 

Monteur kan het altijd ff nameten toch de hele route. Onder het mom van storing. Wie weet levert het iets op.

 

 


Tja, de aanhouder wint. Onze installatie is in een nieuw huis aangebracht, zonder dat ik er zicht op had. Ik ben toch maar eens naar de DSL aansluiting gaan kijken. In principe 2 draden. Wat schetste mijn verbazing, toen ik zag dat de rj11 plug niet goed aangeknepen bleek. Nu hebben we weer HD.

Ik heb de aansluiting vanaf het isra punt bekeken, en daar is het met een rj11 met 4 draden aangesloten. Aan de achterkant is een patchbox aangesloten met de standaard 8 draden. En dan volgt dus een kabeltje met aan de kant van de patchbox 8p plug met weer de normale 8 internet draden, terwijl uiteindelijk dus een 6p rj11 plug in de DSL ingang van de Experia ging. 2 draden. 

Een hoop ellende is voorgebakken door het stomme kabeltje van 10 cm, met stugge draden. Een kern dus. Dat heeft blijkbaar er toe geleid dat de monteur het stiekem niet goed aangeknepen heeft. 

Wie dat was, vraag je me te veel. 


Ik heb precies hetzelfde sinds vorige week. Onze snelheid ligt rond de 12 Mb/s en HD heeft altijd prima gewerkt. Ook gebeld met de helpdesk en voor gek uitgemaakt, want dit kan nooit werken en je moet er maar mee leven blablabla. Kreeg gelijk een aanbieding voor digitenne als oplossing voor dit probleem…. Ik denk dat KPN iets heeft veranderd en nu een minimale snelheid afdwingt om in HD te kunnen kijken. Prima, maar wees daar dan eerlijk over en doe niet alsof mensen die bellen gek zijn, dan wel liegen….


@influenza . Zie je eigen topic/vraag.