Skip to main content

hallo ik woon in het buitengebied. hier hebben wij slecht internet dus ik zat er aan te denken om een 4g modum te nemen. nu is het zo dat wij over ongeveer een half jaar glasvezel krijgen. dus mijn vraag is als ik nu een 4g modum aanschaf is het mogelijk dat ik die over een half jaar kan aansuiten op het glasvezel.

Hallo @thijs vosslamber , je hebt nu een standaard modem en als je in aanmerking komt voor ‘internet buitengebied’ krijg je een aanvullend 4G-modem om op het standaard modem aan te sluiten.

Als je te zijner tijd over gaat op glasvezel krijg je een glasvezelmodem en wordt je standaard modem een router en dien je de 4G-modem weer in te leveren, daar je die dan niet meer nodig hebt.

Alles op modem- en tv-decoder-gebied krijg je in bruikleen benodigd bij je abo, geen abo af ander abo spullen wanneer nodig retour.

 


Overigens is de kans niet groot (vrijwel nihil) dat KPN meedoet met (lokale) initiatieven voor glasvezel buitengebied, tenzij de glasvezel wordt aangelegd door KPN NetwerkNL (maar die doen dat eigenlijk nooit). Dus een KPN abo voortzetten op dat nieuwe glasvezelnetwerk zal vermoedelijk niet gaan lukken.


Hoi @thijs vosslamber, welkom op het forum! Je hebt op dit moment diensten van KPN? Als je dan inderdaad woont in wat wij als Buitengebied zien (kun je hier checken) dan kun je Sneller Internet Buitengebied toevoegen aan je abonnement (mits dat er een is uit 2017 of nieuwer). Zo ja, dan kun je dit via je MijnKPN of de klantenservice toevoegen. Je krijgt dan een 4G modem (en eventueel nieuwe Experia Box indien nodig) thuisgestuurd. Dat 4G modem sluit je aan op de Experia Box.

Als wij dan glasvezel bij je aanleggen dan kun je, nadat dit klaar is, over op een glasvezel verbinding. Op dat moment wordt Sneller Internet Buitengebied weer stopgezet en willen we het 4G modem terug. 

 

Als de glasvezel niet door KPN NetwerkNL wordt aangelegd is de kans, zoals Henk al benoemd, klein dat je via die lijn een KPN abonnement kunt hebben. Als dit het geval is zul je op dat moment dan de keus moeten maken of je wilt overstappen of niet.


oke door gelezen, simpele vraag, kan ik huidig abbo gewoon omzetten, naar glasvezel.

word aangelegd door glas en draad, was 250 nu heeft woningbouw dealtje en ik dus gratis.

tuurlijk met glasvezel zijn er meer spelers op de markt, maar vind snelheid 60mb zo wel goed. jammer geen hdtv maar sd  bij kpn men gaat uit van de standaard 13 mb dus ook geen dolby ,netflix wel(gehe ken mensen die zich verbazen zelf 4k enz via ziggo ook tv doet er toe...)

zelf jaartje ziggo gehad, konden niet normaal incassso doen en elke maand chatten nouja heel verhaal..

betaalde daar  69 euro ofzo wiseldde per maand of chat ging van 132 naar 30 en di edingen ,nu met film 1,  betaal nu 48 euro bij kpn, was aanbieding.

wil simpel stabiel internet en de uitgaven ook gaat prima. ze zijn nu wezen schouwen, van voorjaar/zomer aangelegd.

dus kan ik abbo dan omzetten of moet ik een ander afsluiten, wil niet duurder uit zijn of minder hebben dan nu. zij leggen aan en ik moet dan een abbo nemen bij wie ook, dus simpel overzetten zou een optie zijn ben niet voor niets terug bij kpn .

En leuk 1 gig up en down, geen site geeft je dat, ja de speedtest van provider,zelfs torrent niet of andere p2p programma's. simpel meeste pc's kunnen niet eens verwerken  netwerkkaart vaak wel, maar de rest zelfs sdd schijven… niet..

oo volges glasdraad is kpn  en andere abbo mogelijk .https://glasdraad.nl  ja maar welke

groetjes


Sterker nog je hoeft helemaal niets te doen als je nu al klant bent van kpn. He abonnement wordt automatisch overgezet als glasvezel is aangelegd. 


dat zou fijn zijn joep1965,als door kpn werd aan gelegd, j dan wel maar nu...


Kijk hier eens naar:

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/lokale-glasvezelaanbieder/glasdraad.htm

Als je maar lang genoeg wacht komt KPN vanzelf wel een keer langs, want wat je nu hebt is niet echt een gunstige oplossing, van uit KPN gezien dan. Het is een oud telefoonnetwerk wat steeds duurder wordt in onderhoud en je gebruikt ook nog eens mobile capaciteit, voor vast gebruik.

Van jouw uit gezien is dat SIB wat je nu hebt zo te lezen geen probleem, maar er zijn een aantal gebruikstoepassingen waarbij het extra 4G niet wordt bijgeschakeld.

KPN en anderen zullen wel proberen om een hogere marge te halen, meestal doet men dat door je extra zaken te verkopen en je wijs te maken dat je sneller internet nodig hebt.

Zo te zien kan je er van uitgaan dat Glasdraad (de investeerder erachter) de glasvezel verhuurt aan KPN groothandel, die er dan eigen infrastructuur op aansluit wat dan vervolgens weer door KPN (de provider) en andere onderverhuur providers gebruikt wordt om jouw internet te leveren. Ik zie geen grote partijen als DeltaFiber, Ziggo of T-Mobile in het spel, vandaar. Misschien is het anders, maar zal je zelf uit moeten zoeken als je er zin in hebt.


Heb je de glasvezelaansluiting al in huis, @erikje2014, of moet dat nog gebeuren? Want wij leveren inderdaad over dit netwerk. Alleen is op dit moment in onze systemen voor het adres in jouw forumprofiel nog geen glas bekend. Dus, als dat adres klopt, dan is het een kwestie van afwachten tot wij vanuit Glasdraad door hebben gekregen dat het klaar is (of in ieder geval leverbaar). Op dat moment kunnen we je abonnement omzetten naar glasvezel. Over het algemeen kan dit zonder aanpassingen qua inhoud en prijs (tenzij je zelf wilt, natuurlijk). Het enige wat er dan uit zou gaan is Sneller Internet Buitengebied, als je dit hebt. 

Als dat adres niet (meer) klopt, wil je het dan aanpassen in je forumprofiel? Laat even weten als je dat gedaan hebt, dan controleer ik de status nog een keer.  


Erik_ klopt, ligt er nog niet.

zijn net wezen schouwen waar ik aansluiting wil.

van het voorjaar/ zomer  zou het moeten aangesloten zijn:grin: .dus ik wacht nog even met border zetten:rofl: .staan nu wat eenjarige plantjes, dus dat zou geen ramp zijn

kabels kpn en ziggo liggen ook op dat gedeelte, weet ik vanwege 2 jaar terug waterleiding en riool vervangen, En ziggo kabel door.. vorig jaar voetpad, tja logica en planning, moet je niet bij deze gemeente zijn:laughing:

dat internet buitengebied er dan uit gaat lijkt me vanzelfsprekend, is dan niet meer nodig en ook in bruikleen gekregen.Wat een hele verbetering is,jammer dat tv kwaliteit, staan blijft op wat je vaste aan mb heeft.Trouwens had allernieuwste modem v 12, die werkte , niet lekker, nu v 10 , via de monteur.

soms naar update effe  herstarten zodat ze weer met elkaar praten de modem en 4g:wink:


Ow, dan heb je nog even :smile: En lijkt me inderdaad een goed plan om dan geen uitgebreide tuindingen te gaan doen :grin:

Bij ons is nog niet bekend dat er glas komt, maar dan hebben we ook nog even. Misschien dat Glasdraad het pas aan ons doorgeeft zodra ze hun aanlegplanning hebben of iets dergelijks. Kom hier anders even weer aankloppen als er een definitieve afspraak is voor de aanleg bij jou, @erikje2014. Dan kijk ik opnieuw. En kunnen we ook kijken wat een overstap naar glas voor je abonnement zou doen.

 

Hoe kreeg je die Box 12 dan? Want die werkt inderdaad niet samen met het 4G modem. Die werkt alleen samen met een V10 en V10A. Dus dan is het goed dat die ook weer vervangen is.


Erik_ kreeg die 12 gewoon na  aanmelding, werkte ook wel maar moest steed ressetten,

zoals monteur zei die kunnen niet goed met elkaar "praten" die 10 schijnt programmaatje hebben die terugkoppelt en die  v 12 heeft die goede software nog niet, zeg maar na 2 dagen zijn ze uitgepraat :sweat_smile: en dan moet relatie herstelt worden resetten dus:wink:


Als je hem steeds moest resetten dan werkt het eigenlijk niet, toch? De rest klopt inderdaad. De V10 (en ook de V10A) hebben een stukje software erin zitten waardoor ze goed samenwerken met het 4G modem.

 

Verder heb ik ook al wat eerste info binnen over Glasdraad en KPN. Ik heb daar nog een aanvullende vraag over uitstaan. Met een beetje geluk heb ik na het weekend een antwoord voor je.


Ik heb nog wat meer info voor je @erikje2014, en een wedervraag.

 

In het algemeen zit het namelijk zo: 

In gebieden waar glasvezel komt door een derde partij gaat dit vaak als vraagbundeling. Dat wil zeggen dat men eerst alle mensen bij langs gaat om te kijken wie er een glasvezelabonnement wil. Mensen moeten zich dan vastleggen op het nemen van een abonnement bij een van de initiële providers. Als een bepaald percentage van de mensen (meestal 30-35%) zo een abonnement neemt, dan wordt glasvezel daadwerkelijk aangelegd.  KPN is in jouw gebied niet een van de initiële providers. Dit betekent dat mensen pas via KPN een abonnement kunnen nemen nadat ze hun eerste jaar bij een van de andere providers hebben gehad. 

 

De wedervraag die ik dan ook heb is deze: heb jij ook ingeschreven op een abonnement bij een andere provider voor een jaar?

Zo ja, dan zul je die eerst moeten volmaken. Daarna kan je een KPN abonnement krijgen op glasvezel. 

Zo nee, dan wordt het een ander verhaal. In dat geval ben ik benieuwd hoe jij de glasvezel krijgt. En dan bedoel ik: komen ze dat gewoon zo aansluiten omdat er verder genoeg mensen zijn die wel een abonnement hebben genomen? Of betaal je een eenmalig bedrag voor de aansluiting? Want dan ga ik nog even opnieuw navragen hoe dit dan voor jou zit.


Erik_

ja in eerste instantie moest 30 % zich in schrijven en zou eenmalig 250 aansluitkosten zijn, met verplichting een provider te nemen, om het even welke, kpn stond ook in de lijst.

later sprong gemeente bij(veel mensen hier hebben ziggo, kan ook haast niet anders)

Later, kwam acantus, de sociale woningbouw erbij, die alle huurhuizen ging/gaat aansluiten.

daardoor verviel die 250 aansluitkosten voor mij:grinning: neemt woningbouw voor hun rekening nu


 Erik_

kijk hier maar https://glasdraadgroningen.nl/aanbod.php

of deze https://glasdraad.nl/initiatieven/#Westerwolde_en_Stadskanaal_kleine_kernen


Dat is mooi van de woningbouwverenigng, @erikje2014! 

 

Het is echter nog wel zo, vanuit die originele vraagbundeling, dat het adres voor KPN nog niet openstaat. En ook moet in dit gebied nog aanpassingen gedaan worden in de wijkcentrales voordat wij daar gebruik van kunnen maken. Waardoor het helaas nog wel even gaat duren voor je jouw abonnement bij ons op glasvezel kunt krijgen. Denk aan derde kwartaal dit jaar op z'n vroegst.Â