Skip to main content

Beste KPN,

Graag wil ik het volgende voorleggen, want na telefonisch contact met de klantenservice (1 u., 10 min.), en het proberen van verschillende ‘fixes’, is mijn probleem nog niet opgelost….

Thuis spelen wij graag Call of Duty Warzone op de gaming laptop en op de PS4. Ongeveer begin van 2023 ervaarde wij problemen dat midden in de game disconnect werd met foutcode BLZBNTBGS000003F8. Deze problemen werden steeds erger, totdat we zelfs niet meer in de game kunnen komen met de foutmelding ‘unable to connect online services’.

Sinds die tijd proberen we toch onze favoriete game te spelen middels een hotspot via mijn iPhone. Middels die weg is het mogelijk om met de laptop en PS4 tegelijk te gamen, maar het is niet om naar huis te schrijven, oftewel de optimale game ervaring en snelheid is natuurlijk om te janken in deze opstelling.

Geen idee waar de problemen dus vandaan zouden komen, en met in het achterhoofd dat tegenwoordig steeds meer apparaten op WiFi werken, en de eerste reactie van KPN (wat onze ervaring is) is, dat wij teveel apparaten op de WiFi hebben zitten, om die reden zo even aangemodderd.

Totdat voor kort een kennis van ons zei; dit kan echt niet aan jullie liggen, maar aan jullie netwerk, werd ik weer getriggerd om dit uit te zoeken.

Verschillende bugfixes getest die op internet te vinden zijn, maar helaas geen oplossing gevonden.

Zelfs niet na telefonisch contact te hebben gehad met de KPN helpdesk, die eigenlijk dezelfde fixes opnoemde, welke hij tijdens het telefoongesprek klaarblijkelijk ook opzocht….

Huidige situatie:
KPN Experia box V10
200mbps up/ 200 mbps down
3 x Super WiFi's in huis

Reeds geprobeerd;
Experia box V10 restart
Glasvezel 3 min. van de stroom
DNS server aangepast 8.8.8.8 /8.8.4.4
Portforwarding van de Blizzard server (3074)

Via WiFi:
- Laptop komt niet eens in de game en krijgt foutmelding: Unable to connect online services
- PS4 komt niet eens in de game en krijgt foutmelding; Unable to connect online services

Via aangesloten UTP:
- Laptop komt in de game en begint met een ping van 13 ms/ping als hij een party zoekt.
Meestal voor de 60 ms/ping vindt hij een party.
Ene keer klapt hij gelijk eruit als de pre-game gaat starten.
De andere keer klapt hij na een paar minuutjes gamen eruit met de foutcode BLZBNTBGS000003F8.
- PS4 een keer aangesloten via de UTP die van een super WiFi punt afkomt en normaliter de TV-ontvanger ingaat, maar ook daar geen succes mee.

Verschillende forums (zelfs hier die van KPN) doorgelezen, en dan komt men toch wel tot de conclusie dat het aan KPN ligt en niet aan iets anders. Blijkbaar blokkeert KPN iets waardoor er geen connectie gemaakt kan worden met het Blizzard/Activision netwerk.


KPN, ik word een beetje moedeloos van de continu terugkerende ellende, zoals jullie in ons dossier ongetwijfeld terug kunnen lezen. Gaat het met de TV weer goed, is internet weer ellende, en vice versa. Jaarlijks indexeren kunnen jullie prima, maar een product stabiel houden blijkt nog wel een dingetje te zijn… Ik kan vertellen dat het een hoop frustratie thuis oplevert, als je iets niet kunt doen wat je dagelijks graag doet als ontspanning na een lange werkdag, en wat dus ook gewoon hoort te functioneren.

WIE-O-WIE heeft voor ons de oplossing…..?!

Welkom op het forum @Hi-Henri! Ik help je graag weer gewoon te kunnen gamen. 

Allereerst ben ik super blij met de uitgebreide informatie. Dat scheelt een hoop vragen. Wel heb ik toch nog een paar vragen voor je. 

Wil je eens een traceroute doen? En hier de resultaten daarvan hier plaatsen? Wil je ook je profiel invullen en hier laten weten wanneer je dat gedaan hebt? Dan ga ik kijken wie ik hiervoor het best aan kan sturen. 

Daarnaast ben ik benieuwd of je ook problemen hebt met andere games van de Battle.net launcher. Bijvoorbeeld Diablo, Overwatch of Warcraft. 

Als laatste, ik wil niet te veel op de zaken vooruitlopen. Maar als we van onze kant geen problemen vinden in de routing kan het toch nodig zijn contact op te nemen met de Blizzard klantenservice. Voor we daar zijn wil ik eerst zeker weten dat ik alles van onze kant gedaan heb om het op te lossen. 


Hi @Bram_ . Dat zou heel erg fijn zijn, aangezien mij tot nu toe niemand heeft kunnen helpen. Ook niet na 1 uur en 10 min. aan de telefoon te hebben gehangen en volledig alles gereset te hebben.

Ik begrijp niet helemaal lekker hoe die ‘traceroute’ werkt, en daarbij staat de game Warzone ook niet erbij wat je aan kunt klikken. Profiel heb ik inmiddels een klein beetje bijgewerkt.

We spelen geen andere spellen dan alleen COD Warzone, dus ik zou niet weten of we de problemen met de andere spellen zou ervaren.

Ik heb zelfs inmiddels heel wat geëxperimenteerd en ik lijk het probleem enigszins gevonden te hebben, alhoewel dit in het verleden NOOIT een probleem is geweest, afijn:
- PS4 rechtstreeks met een UTP CAT6 kabel aangesloten op het KPN modem, en verhip dit lijkt stabiel te draaien. Echter ligt er dan wel een lelijke kabel door de kamer die onder 2 deuren heen moet. Geen wereldoplossing dus, anders hadden we ook geen super WiFi punten hoeven aan te schaffen….

- Gaming laptop staat verder weg van het modem dan de PS4, dus geen mogelijkheid om zodoende bedraad te kunnen spelen. Middels UTP kabel van KPN modem - netwerk switch - gaming laptop komt hij zoals gezegd wel in game, maar klapt hem óf in het opwarmrondje eruit, óf na enkele minuten gamen.
Rechtstreeks bedraad vanuit het KPN modem zal hij het dus wél doen, net zoals in de PS4, vermoed ik.

In het verleden is deze opstelling NOOIT een probleem geweest, en hebben wij altijd (tegelijk) kunnen gamen. Er is dus iets externs geweest wat deze problemen heeft veroorzaakt.

Het probleem om bedraad te gamen lijkt in deze dus aan de netwerk switch te liggen.
Het probleem om draadloos te gamen is mij totaal onduidelijk!

Behoorlijk balen, want we hebben wat centjes geïnvesteerd in die super WiFi punten die het werk zouden moeten doen. En op aanraden ipv. 2 stuks, 3 stuks genomen!

Voor € 75,- p/m, in deze tijd en deze technologie, verwacht ik toch wel draadloos te kunnen gamen met een behoorlijke snelheid, zonder dat ik daarvoor draden moet gaan trekken door de woonkamer heen, naar de meterkast, en nadien weer op moet ruimen omdat er anders kleine kinderen over kunnen struikelen….🙄

@Bram_ ik zou het erg fijn vinden als je ons dossier er eens op na zou willen slaan, en tot een gedegen oplossing komt. Zou je hiervoor in een privébericht/e-mail/telefoongesprek naar een oplossing met me willen zoeken?

De frustratie staat me nader dan het profijt dat we van KPN hebben.


@Hi-Henri gezien bedraad wel werkt, zou je eens bedraad via de SuperWifi willen proberen? Achterin het SuperWifi punt zit een poort voor een kabel. Als je via daar de kabel naar de PS4 legt, werkt dat dan wel?

Verder hoor ik je iets zeggen over een netwerk switch. Dat is sowieso niet handig tijdens het gamen. Wil je ook eens kijken of het wel lukt die er tussenuit te halen?

Als laatste, het gaat ook om de laptop begrijp ik? Als je die direct aan het modem legt met een kabel, lukt het dan wel te gamen? Ik snap dat het op lange termijn geen goede oplossing is. Maar ik wil het wel graag getest hebben. 

Het kan kloppen wat je zegt over een externe situatie. Dat ga ik voor je navragen. Wel is daarbij de traceroute belangrijk. Die geeft namelijk aan welke servers de verbinding kiest. En waar de verbinding stopt. Door te Googlen op “Call of Duty Warzone traceroute” krijg je meerdere resultaten met instructies hoe je dit moet doen. Dan kan onze expert kijken of de server waar het verkeerd gaat onder ons valt of dat het aan de servers van Warzone ligt. 


Hi @Bram_ Bekabeld aan de SuperWifi heb ik ook al eens geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Daar haalt het TV kastje namelijk zijn signaal vandaan, en volgens de monteur toentertijd, mocht ik hier absoluut niet een 2e kabel bij prikken voor bekabeld internet te hebben…

Waarom zou een netwerk switch niet handig zijn? Dit is toch slechts een ‘doorgeefpunt’ van internet signaal? Zoals eerder vermeld heeft het in het verleden altijd prima gefunctioneerd. Dus ik zou het erg vreemd vinden als het hier aan ligt, aangezien mijn andere apparatuur die op de netwerk switch is aangesloten feilloos werkt…

En daarbij, zoals je kunt lezen, is het in sommige gevallen niet mogelijk om zonder switch te werken, zeker als bekabeling achter plafonds ed. weggewerkt zijn.

Het gaat in dit verhaal inderdaad over een PS4 én een gaming laptop. Bedraad is er niets aan de hand, zonder tussenkomst van switch oid.

Ik vind het verder super dat er via dit forum gereageerd wordt, alleen duurt het op deze wijze wel ontzettend lang, als er per dag een reactie wordt gestuurd. Kunnen we dit op een andere manier, makkelijker - directer, bespreken?


@Hi-Henri voor iedere verbinding geldt hetzelfde. Hoe minder stappen hoe beter. Daarnaast kan een switch voor verwarring in het netwerk zorgen. Dit is niet altijd het geval. Maar om die reden is het wel beter te testen zonder switch. Ook geef je aan dat zonder tussenkomt van de switch er geen problemen zijn.

Wel heb ik nog even gezocht voor je. Het kan ook zijn dat dit met port forwarding te maken heeft. Je geeft in je startbericht het volgende aan: 

Portforwarding van de Blizzard server (3074)

Zou je eens het volgende willen proberen: 

  • geef beide apparaten een vast IP adres
  • kies voor 1 van de 2 apparaten poort 3478
  • kies voor het andere apparaat poort 3074. Of laat deze automatisch een poort kiezen

Wil je eens kijken of dat helpt?

Verder is het niet mogelijk te bellen. Het forum is voornamelijk een plek waar klanten elkaar helpen. En moderators helpen bij te staan en alles op orde te houden. Voor telefonisch contact moet ik je vragen 0800-0402 te bellen. Maar gezien dit buiten de ondersteuning valt is de kans dat een medewerker hierbij kan helpen erg klein. 

 


@Hi-Henri heb je mijn laatste reactie nog gezien? Lukt het ondertussen weer normaal te gamen?