Skip to main content

Goedemorgen,

 

Wij moeten over 2 weken aangeven waar we loze leidingen willen hebben evt met cat6 aansluitingen. 
cat 6 krijgen we gewoon in de woonkamer en keuken. 


verder willen we in de ouderslaapkamer wellicht later tv en op zolder wordt een kantoortje gemaakt. Zolder moet dus goed internet hebben.  
 

Echter lees ik nu dat kpn al de optie heeft om op je 2e tv smart tv te kijken met een app rechtstreeks op de tv (met de nieuwste tv’s van Samsung). Zolder kan met een super WiFi punt. 
 

is mijn conclusie dan juist dan ik boven helemaal geen loze leidingen of Cat 6 leidingen hoef aan te leggen? Gewoon tv kijke via de tv app en zorgen voor goeie WiFi met superwifi punten op 1e en 2e etage? Of is dit te kort door de bocht? 
 

ik hoor graag Jullie mening en eventuele ervaring!

 

Met goede WiFi kan veel, maar als je de keuze hebt, laat kabels aanleggen, liever een paar teveel dan 1 te weinig nu het kan, WiFi is nooit zo stabiel als een kabel, ook een TV is beter om hem bekabelt aan te sluiten.

Ik heb het ook verzaakt toen het kon en ben dagen bezig geweest om alsnog kabeld te trekken, spijt van gehad.


Ik weet niet of je de kabels zelf trekt of laat doen? Wij hadden bij onze nieuwbouw ook loze leidingen laten doen, maar daar bleek er 1 van zo goed als dicht te zitten. Dus zit uiteindelijk maar 1 kabel in. Als je het laat doen, word er volgens mij de buis bedraad in de (bij ons betonnen) wand gedaan. Dus was ook verkeerde zuinigheid van mij….

In de woonkamer wel 2 kabels kunnen trekken, maar de ruimte in de doos was zo krap dat bij 1 van de 2 een ader gebroken is, dus op 1 uitgang 1 Gb en de andere maar 100mb. Allemaal best een gedoe.

Ik zou inderdaad ook zoveel mogelijk bekabeld doen, al lopen bij onze de leidingen soms heel raar waardoor je hele lange trekveer nodig hebt.

 


is mijn conclusie dan juist dan ik boven helemaal geen loze leidingen of Cat 6 leidingen hoef aan te leggen?

Nee, die is niet juist. Je hebt nu de kans om het goed te doen. Doe het dan ook goed. Anders ga je er later spijt van krijgen. Zorg dat je op iedere verdieping minimaal 1 aansluitpunt hebt zodat je daar een WiFi toegangspunt bekabeld aan kunt sluiten.

En zorg er bij voorkeur voor dat je de tv ook bekabeld aan kan sluiten. WiFi op een tv is soms een nachtmerrie. Een tv word meestal tegen de muur geplaatst of gemonteerd. De antennes zitten aan de achterkant. Waardoor de ontvangst soms slecht is.


@Bogason bezuinig niet en laat de kabel leggen. Bekabeld heb je eigenlijk nooit verbindingsproblemen. Veel problemen die je op dit forum leest zijn te herleiden naar slechte wifi of Devolo's (wifi via stopcontact). Bereik van wifi is bijvoorbeeld sterk afhankelijk van drukte op de band, bouwaard van de woning etc. etc. Dus ik (maar eigenlijk iedereen) geef je het advies: Kabels!


Ik denk dat je je antwoord al in meervoud hebt.

Kabels zijn altijd optie 1, zeker in nieuwbouw van beton.

Draadloze oplossingen kunnen ook goed werken, maar zijn gewoon minder betrouwbaar. In geval van betonnen woningen zeker niet de beste oplossing. 


cat6 hoeft niet, glasvezel kan ook of cat5e. In ieder geval zorgen dat er voldoende (loze) leidingen zijn waar je iets door kan duwen, trekken, blazen of zuigen.

 


cat6 hoeft niet, glasvezel kan ook of cat5e. In ieder geval zorgen dat er voldoende (loze) leidingen zijn waar je iets door kan duwen, trekken, blazen of zuigen.

 

Glasvezel? In huis? Het kan hoor. Maar dat is alleen leuk voor hobbyisten met te veel geld. Niet voor iemand die zich afvraagt of kabels überhaupt nodig zijn 😄


cat6 hoeft niet, glasvezel kan ook of cat5e. In ieder geval zorgen dat er voldoende (loze) leidingen zijn waar je iets door kan duwen, trekken, blazen of zuigen.

 

Glasvezel? In huis? Het kan hoor. Maar dat is alleen leuk voor hobbyisten met te veel geld. Niet voor iemand die zich afvraagt of kabels überhaupt nodig zijn 😄

Het is ook maar een beetje een grapje, hoewel, de koperprijs is vrij hoog en koper kun je beter inzetten voor elektrisch energie transport.

Het zou helemaal geen gek idee zijn om in een drie-laags pand niet vanuit de meterkast/begane grond te denken en dan maar hopen dat de wifi ook tot in de nok van huis komt, maar vanuit middenlaag (1ste etage).

I.g.v. glasvezel internet abo dan de ONT/NTU + bruikleenrouter op 1ste etage plaatsen en een leiding/buis van FTU op begane grond naar 1ste etage waardoor je dan een glasvezel patchkabel van 1 euro per meter door doet.

Om deze redenen heb ik bij ons bij aanleg van glasvezel die in de kelder binnen komt bedongen dat ze de overtollige 10 meter lengte niet afknipten, maar oprolden. Als ik nu wil, kan ik zonder materiaalkosten te maken dit principe verwezelijken en houd ik ook nog een flink aantal meters overtollige ethernetkabel over.


@Bogason 

ik zou ook op elke verdieping in het plafond een loze of voorbedrade buis aan laten leggen

om hier access points neer te kunnen hangen

daar heb ik hier spijt van dat ik dat niet heb gedaan nieuwbouw 2004

de wifi was toen nog niet zo belangrijk maar nu wel

je kunt het in je overweging mee nemen

voor wat betreft randapparatuur altijd via een utp (netwerk) kabel aansluiten (indien mogelijk)

maar dat is hier al gemeld

 


Allemaal super bedankt voor jullie reacties!

Duidelijk! We gaan ook voor een loze leiding naar de 1e etage en naar de zolder. 
 

ik heb nu ook liefst alles zoveel mogelijk vooraf goed om later niet alsnog te moeten. 
 

ik ben echter ook geen fan van overbodig overal wat aanleggen terwijl de toekomst hierin mogelijk anders voorziet. Daarom mijn vraag 🙂
 

Nogmaals dank allen!


Ik heb 7 jaar geleden in ons nieuwbouwhuis ook loze leidingen laten leggen (en bedraden met cat6). Dus ook naar de slaapkamers (op één na, waar ik nu spijt van heb) en naar de tweede verdieping (aka zolder); daar heb ik nu m'n desktop staan, een server en een printer. Ook had ik graag in de achterkamer een leiding gehad (in de voorkamer zit er wel eentje). Dus: liever teveel dan te weinig.

Ik sluit zoveel mogelijk alles via UTP aan. Alleen als een apparaat geen UTP-aansluiting heeft (slimfoons, Surface Laptop e.d.) gebruik ik Wi-Fi (ik heb twee Experia Wi-Fi's, eentje naast de V10 - waarvan de Wi-Fi wordt uitgeschakeld door de EW's - in de meterkast en eentje op de 2de verdieping). Bevalt me prima.