Skip to main content

Hoi allen,

 

Ik heb sinds een week of 2 een cat6 kabel naar mijn kamer getrokken. Voorheen lag er een cat5e kabel die gemiddeld 700mb haalde, de rest van het huis zit ook op cat5e. Ik had gehoopt dat de cat6 kabel het verschil enigszins zou dichtten, maar dit bleek helaas niet het geval. Het werkte blijkbaar averechts aangezien er nu maar 100mb komt uit de cat6 met een gemiddelde speedtest. De kabel werkt dus wel, alleen ontvang ik niet de snelheid die ik verwacht.

 

Ik heb de cat6 kabel vanaf mijn pc direct in de router gestoken en hieruit krijg ik ook helaas maar 100mb. Wij hebben momenteel een v10 thuis. Laatste tijd ook veel problemen met de kwaliteit van het internet maar ik vermoed dat dit een ander probleem is. Het vreemde is dat ik dezelfde kabels ook heb gebruikt bij het aanleggen van een verbinding bij mijn partner thuis, deze gaan wel over de 100mb heen met een v12. Dit betekent dat het modem waarschijnlijk het probleem is maar ik ben benieuwd of ik de enige ben met dit probleem en of hier een antwoord voor is zonder het modem te moeten wisselen.

 

Het lijkt dus op een limiet van de bekabeling maar dit lijkt me sterk. Probleem zit hem in het modem. Uiteraard alles gereset etc, ben ook redelijk behendig maar ik kom er niet uit.

 

Met vriendelijke groet,

Robin

Als je maar 100Mbps over een cat5e of cat6 kabel haalt heb je waarschijnlijk ergens een slecht contact ergens in 1 van de RJ45 connectoren.

Als je maar 700Mbps haalt is het waarschijnlijker dat ergens je apparatuur het niet kan bijbenen dan dat er iets met de kabel mis is. Een cat5e kabel van 100 meter kan gewoon 940Mbps in beide richtingen.

Maar hoe test je ?  Hoe kom je tot dat getal van 700 ?


Heeft u al eens getest met een andere kabel? 1 waar de stekkertjes vanaf de fabriek vast aan zitten?


Als je maar 100Mbps over een cat5e of cat6 kabel haalt heb je waarschijnlijk ergens een slecht contact ergens in 1 van de RJ45 connectoren.

Als je maar 700Mbps haalt is het waarschijnlijker dat ergens je apparatuur het niet kan bijbenen dan dat er iets met de kabel mis is. Een cat5e kabel van 100 meter kan gewoon 940Mbps in beide richtingen.

Maar hoe test je ?  Hoe kom je tot dat getal van 700 ?

Ik denk dat ook dat het aan de RJ45 connector ligt. Deze gaat momenteel in de router https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/elektra/multimedia/computer/netwerk/kopp-rj45-stekker-8-polig-klapmodel-2st-/5281852.

 

Bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken of ik er een andere aan kan knuppen.


Hallo @Schemerlampje 

Bekijk ook eens de volgorde van de draadjes in de connector, komen deze overeen aan beide kanten?


@Schemerlampje

Gebruik altijd na je een netwerk kabel heb gelegt en na het afmonteren een utp tester je hebt hele uitgebreide

Maar ik pak vaak een simpele met lampjes (leds) tester

Dan weet je of de volgorde goed is en dat de 8 draadjes over komen

Kosten een paar euro die dingen maar is wel een must voor de basis test van de kabel 

 


@Schemerlampje

Gebruik altijd na je een netwerk kabel heb gelegt en na het afmonteren een utp tester je hebt hele uitgebreide

Maar ik pak vaak een simpele met lampjes (leds) tester

Dan weet je of de volgorde goed is en dat de 8 draadjes over komen

Kosten een paar euro die dingen maar is wel een must voor de basis test van de kabel 

 

Mochten er 2 draadjes omgewisseld in de connector zitten dan zal deze tool nog steeds aangeven dat de kabel goed is 😉


@Schemerlampje

Gebruik altijd na je een netwerk kabel heb gelegt en na het afmonteren een utp tester je hebt hele uitgebreide

Maar ik pak vaak een simpele met lampjes (leds) tester

Dan weet je of de volgorde goed is en dat de 8 draadjes over komen

Kosten een paar euro die dingen maar is wel een must voor de basis test van de kabel 

 

Mochten er 2 draadjes omgewisseld in de connector zitten dan zal deze tool nog steeds aangeven dat de kabel goed is 😉

Nee dan springt het looplicht anders aan 


@Zeelandenaar

Om de 1 sec. 1 2 3 4 5 6 7 8 led lampjes

Heb je het verkeerd

Bijvoorbeeld 1 3 2 4 5 6 7 8 led lampjes

 


Duidelijk 🙂


@Zeelandenaar

Heel simpel tool gebruik het al jaren 

En heel doeltreffend 

 


@Zeelandenaar

Om de 1 sec. 1 2 3 4 5 6 7 8 led lampjes

Heb je het verkeerd

Bijvoorbeeld 1 3 2 4 5 6 7 8 led lampjes

 

Tenzij je aan beide zijden exact dezelfde fout gemaakt hebt.


@Zeelandenaar

Om de 1 sec. 1 2 3 4 5 6 7 8 led lampjes

Heb je het verkeerd

Bijvoorbeeld 1 3 2 4 5 6 7 8 led lampjes

 

Tenzij je aan beide zijden exact dezelfde fout gemaakt hebt.

ja als je de A norm gebruik is ook prima toch :sweat_smile:


De eerste keer dat ik een utp kabel maakte deed ik de kleuren gewoon in m'n eigen verzonnen volgorde. Als je dat verder gewoon netjes aan beide kanten doet, dan haalt zo'n tester die fout er niet uit.


 

 

Ik hou mij altijd aan de B norm 

En als je dat aanhoud bij elke rj45 stekkers en outlets is dat prima voor een goed netwerk

 

Wat @Nick83 aan wil geven als je aan beide kanten eenzelfde doet gaat het ook

Alleen is dat niet zo je moet twisted pair gebruiken 

Ga altijd volgens de norm B 

 


Wat @Nick83 aan wil geven als je aan beide kanten eenzelfde doet gaat het ook

Nee, dat wil ik niet aangeven. Ik zeg alleen dat zo'n tester zoiets er niet uit haalt.


De eerste keer dat ik een utp kabel maakte deed ik de kleuren gewoon in m'n eigen verzonnen volgorde. Als je dat verder gewoon netjes aan beide kanten doet, dan haalt zo'n tester die fout er niet uit.

Dan is mijn boven staand plaatje de oplossing misschien 


Wat @Nick83 aan wil geven als je aan beide kanten eenzelfde doet gaat het ook

Nee, dat wil ik niet aangeven. Ik zeg alleen dat zo'n tester zoiets er niet uit haalt.

zo,n ding doet gewoon punt naar punt meting heel prima

daar gaat het om

als je zelf gaat klooien met de draden waarom zou je

googel netwerk utp kabel aansluiten heb je de basis

hier een filmpje

 

 


@Schemerlampje we hebben al even niks meer van je gehoord. Heeft een van bovenstaande berichten voor jou de oplossing geboden? :relaxed:


Ben van de B norm uit gegaan. Ik zal de wand contact doos een keer los moeten halen om te kijken waar het mis gaat. Ik heb niet direct een oplossing gekregen maar bedankt voor de tips. 


@Schemerlampje

Gebruik altijd na je een netwerk kabel heb gelegt en na het afmonteren een utp tester je hebt hele uitgebreide

Maar ik pak vaak een simpele met lampjes (leds) tester

Dan weet je of de volgorde goed is en dat de 8 draadjes over komen

Kosten een paar euro die dingen maar is wel een must voor de basis test van de kabel 

 

Ik gebruik dus ook altijd zo'n kabeltester. Erg handig, maar zo'n tester werkt niet ALTIJD voor 100% en daar moet je in je achterhoofd rekening mee houden. Ik heb het meegemaakt dat één draad niet goed zat maar dat je wel internet had met wel een juiste snelheid. Hoe dat mogelijk is mogen de experts mij gaan uitleggen…….


De eerste keer dat ik een utp kabel maakte deed ik de kleuren gewoon in m'n eigen verzonnen volgorde. Als je dat verder gewoon netjes aan beide kanten doet, dan haalt zo'n tester die fout er niet uit.

Dat maakt dan niets uit. Als je maar dezelfde kleur in beide stekkers op hetzelfde punt in de beide stekkers aansluit. De kabel werkt namelijk één op één en dan maakt het niet uit welke kleur je daarvoor gebruikt.


@gensnet

Het maakt wel iets uit de twisted pair is belangrijk 

Als je bijvoorbeeld geen (tp) kabel gebruikt 

De tester geeft dan wel het 8 leds looplicht

Voor mij gebruik ik die tester als basis of ik B goed heb met utp / ftp kabel 

Simpele tester voor basis dat de 8 draadjes over komen en je zelf aan B houdt is het een goed en simpel apparaatje 

 


De eerste keer dat ik een utp kabel maakte deed ik de kleuren gewoon in m'n eigen verzonnen volgorde. Als je dat verder gewoon netjes aan beide kanten doet, dan haalt zo'n tester die fout er niet uit.

Dat maakt dan niets uit. Als je maar dezelfde kleur in beide stekkers op hetzelfde punt in de beide stekkers aansluit. De kabel werkt namelijk één op één en dan maakt het niet uit welke kleur je daarvoor gebruikt.

Dat maakt dus wel uit. Dat is nu juist mijn hele punt. 

Er zitten in een utp kabel 4 x 2 draadjes. 4 pairs dus. 1 pair moet in de utp stekker op contactpunt 1 en 2, 1 pair op 3 en 6, 1 pair op 4 en 5 en 1 pair op 7 en 8. Doe je dat niet, verzin je wat anders, dan werkt de kabel niet of belabberd slecht. Maar zo'n tester haalt zo'n fout er niet uit. Want er is gewoon verbinding. Pas als er daadwerkelijk ip verkeer over gaat levert het problemen op.


@Nick83

Als je een utp/ftp kabel maakt en je houdt de B norm aan zit er een foutje in is zo,n simple tester prima

Eerlijk gezegd gebruik die tester al 25 jaar

 

 


Misschien moet ik het beter uitleggen 

Bij een bijvoorbeeld isdn kabel waar de 8 draadjes naast elkaar liggen

Geen twisted pair

Zal zo,n tester de lampjes goed laten lopen

Maar zal er geen ethernet over kunnen werken

Als je gewoon kabels gebruikt die voor het doel zijn bestemd en je aan een norm houdt

Is zo,n lampjes ding prima ter indicatie