Skip to main content

Beste allen,

Van de week is in mijn huis een glasvezelaansluiting gemaakt in de meterkast. Nu wil ik best overstappen naar glasvezel (nu nog 200/20 VDSL, denk na over 1GBit), Momenteel komt mijn VDSL aansluiting binnen via een centraal punt in de woonkamer / huis. Bij glasvezel wil ik dat de Experiabox op dezelfde plek blijft staan.

 

Hiervoor zal dus vanuit de meterkast een CAT7 UTP kabel (dus de zogenaamde equivalent van de rode kabel) van het glasvezelmodem naar de woonkamer moeten (via kruipruimte, een meter of 3 “hemelsbreed”). Ik wil geen groot gat boren in de woonkamervloer voor een standaard kabel met RJ45 connectoren er al op (14+ mm), maar een klein gat (8 mm) en zelf aan beide kanten een CAT7 RJ45 connector erop zetten. Boren en trekken van de kabel van meterkast naar woonkamer kan ik zelf.

 

Nu de vraag: kan een KPN monteur bij mij op de getrokken kabel van glasvezelmodem naar woonkamer er CAT7 RJ45 connectoren op plaatsen voor een goede aansluiting?  Alvast bedankt.

Dag @deadsilence als je maar betaald kan er veel. Mijn voorkeur zou echt uit gaan naar een groter gat en een kabel met aangegoten stekkertjes.  Het "zelf" aanzetten van stekkertjes geeft op den duur toch vaak problemen. 


Dag @deadsilence als je maar betaald kan er veel. Mijn voorkeur zou echt uit gaan naar een groter gat en een kabel met aangegoten stekkertjes.  Het "zelf" aanzetten van stekkertjes geeft op den duur toch vaak problemen. 

Dank voor reactie. Een pre-assembled cable is natuurlijk makkelijk en beter. Echter een stukje service van KPN zou ook mogen 😉.


Maar dan nog heb je een stekkertje wat er is aangezet. En ook al heeft de monteur het wellicht vaker gedaan het is en blijft kwetsbaar. 


@deadsilence waarom heb je het glasvezelmodem in de meterkast laten plaatsen ipv bij de huidige dsl aansluiting?


@deadsilencewaarom heb je het glasvezelmodem in de meterkast laten plaatsen ipv bij de huidige dsl aansluiting?

De meterkast is toch de beste plek voor de glasvezelaansluiting!?


Oh ja? Dat zal per woning verschillen. In mijn apartement is het alles behalve de beste plek.


@deadsilencewaarom heb je het glasvezelmodem in de meterkast laten plaatsen ipv bij de huidige dsl aansluiting?

De meterkast is toch de beste plek voor de glasvezelaansluiting!?

De beste plek voor de aansluiting, niet de beste plek voor hoogfrequente WiFi signalen.


@deadsilencewaarom heb je het glasvezelmodem in de meterkast laten plaatsen ipv bij de huidige dsl aansluiting?

Omdat ik dan vol in zich zo'n lelijk aansluitpunt en glasvezelmodem heb.


Ok, maar je hebt daar nu toch ook je DSL modem?


Ok, maar je hebt daar nu toch ook je DSL modem?

Dat is dan dus alleen de Experiabox of KPN Box. Dat kan er nog heel netjes uitzien. Bij glasvezel komt daar een extra kastje met snoeren en adapter bij. Waarmee vervolgens misschien ook een extra strekkerblok nodig is vanwege te weinig stopcontacten. En dan word het een rommeltje.


Maar dan nog heb je een stekkertje wat er is aangezet. En ook al heeft de monteur het wellicht vaker gedaan het is en blijft kwetsbaar. 

Dat is onzin. Een stekkertje wat goed aangezet blijft gewoon goed. In de zakelijke markt, in kantoorgebouwen en andere bedrijfspanden doet men niet anders dan losse utp kabels trekken en stekkertjes aan zetten. Er worden daar bijna nooit fabriekskabels gebruikt.

Ik zou wel CAT 6 gebruiken. De KPN Box heeft soms moeite met CAT 7.


Ik zou er eerder voor kiezen om een utp kabel met stugge kern af te monteren aan beide kanten  in een utp inbouw of opbouwdoos. En dan lekker een normale netwerkkabel vanaf die punten gebruiken. Niet gaan rommelen met losse kabel/stekkertjes vanuit de muur,... 


@Nick83 doe niet zo lelijk tegen me 🤣. Meestal wordt er in kantoorpanden etc toch gewerkt met wandcontactdozen of iets dergelijks?


Wij gebruiken op kantoor niet meer vaste netwerkaansluiting vanuit een wcd,... Tot 2 jaar geleden nog wel, maar alle wifi access points werden vervangen voor het allernieuwste,... En met weet ik veel hoeveel collega's loop ik door heel het complex met minimaal 75mbit snelheid super stabiel via WiFi. Op een werkplek dichterbij access points vaak 2x zoveel. 


Ik zou er eerder voor kiezen om de kabel af te monteren in een utp inbouw of opbouwdoos. (ook kpn kan dat) en dan lekker een normale netwerkkabel vanaf daar gebruiken. Niet gaan rommelen met losse kabel/stekkertjes vanuit de muur,... 

Ik heb geen opbouwdoos nodig. Maar dank voor meedenken


@Nick83 doe niet zo lelijk tegen me 🤣. Meestal wordt er in kantoorpanden etc toch gewerkt met wandcontactdozen of iets dergelijks?

Dat zou @deadsilence ook kunnen doen. Zowel in meterkast als in de woonkamer een patchdoosje gebruiken. Zoiets bijvoorbeeld:

https://www.kabeldirect.nl/goobay-utp-cat6-opbouwdoos-1x-rj45-wit.html

En dan een stugge 100 % koper CAT 6 kabel gebruiken.


Wij gebruiken op kantoor niet meer vaste netwerkaansluiting vanuit een wcd,... Tot 2 jaar geleden nog wel, maar alle wifi access points werden vervangen voor het allernieuwste,... En met weet ik veel hoeveel collega's loop ik door heel het complex met minimaal 75mbit snelheid super stabiel via WiFi. Op een werkplek dichterbij access points vaak 2x zoveel. 

Maar die accesspoints zijn wel bekabeld aangesloten. Met utp kabels waarbij de stekkertjes allemaal aangezet zijn. 


Laten we het een KPN monteur vragen: @NHendriks ? 


Op CAT7 kunnen wij geen stekkers maken, daar hebben we de spullen niet voor. Sowieso zou ik CAT7 vermijden, het is geen officiële standaard en het kan hele vreemde problemen geven. Ik draai al jaren stabiel op een CAT7 kabel uit de tijd dat ik nog niet wist dat dat geen standaard was, hier draait het stabiel en zolang het stabiel blijft ga ik niets vervangen omdat de route door heel de woning loopt. Ik heb echter wel vaker vage problemen gezien, vooral in combinatie met een Box12. 

CAT6 volstaat ruim en kan op korte afstanden ook tot de 10Gbit aan als je kijkt naar de toekomst. Hier kan de monteur wel stekkers op zetten en hier hebben wij ook de materialen voor. CAT6a kan ook nog maar daar hebben wij dan weer geen spullen voor. Ik voorspel dat we boven de 10Gbit niet gaan komen met koper en als we zover zijn met technieken als 25GPON, 50GPON of hoger we toch al meer richting glasvezel tot aan het modem gaan kijken. Dergelijke technieken zullen echter nog jaren gaan duren voor zoiets toegepast gaat worden bij KPN. 


Op CAT7 kunnen wij geen stekkers maken, daar hebben we de spullen niet voor. Sowieso zou ik CAT7 vermijden, het is geen officiële standaard en het kan hele vreemde problemen geven. Ik draai al jaren stabiel op een CAT7 kabel uit de tijd dat ik nog niet wist dat dat geen standaard was, hier draait het stabiel en zolang het stabiel blijft ga ik niets vervangen omdat de route door heel de woning loopt. Ik heb echter wel vaker vage problemen gezien, vooral in combinatie met een Box12. 

CAT6 volstaat ruim en kan op korte afstanden ook tot de 10Gbit aan als je kijkt naar de toekomst. Hier kan de monteur wel stekkers op zetten en hier hebben wij ook de materialen voor. CAT6a kan ook nog maar daar hebben wij dan weer geen spullen voor. Ik voorspel dat we boven de 10Gbit niet gaan komen met koper en als we zover zijn met technieken als 25GPON, 50GPON of hoger we toch al meer richting glasvezel tot aan het modem gaan kijken. Dergelijke technieken zullen echter nog jaren gaan duren voor zoiets toegepast gaat worden bij KPN.

Dank voor feedback. Het plan is nu een koper shielded cat6 te nemen. Ik moet een meter of 10m overbruggen. Dus dat zal wel goedkomen. Het gat is geboord. Nu de kabel nog maken.


De kabel is inmiddels gelegd en gemaakt. Een 8mm cat6 sFTP met dikke massief koperen aders en toolloze RJ45 connectors, want in een gewone RJ45 connector passen de aders niet. Kabel is 10m, dus ook voorbereid voor 10 GBits/s als het goed is. Alles getest, ook de grounding.