Skip to main content

Beste forumleden,

Na wat onderzoek in verschillende oude topics ben ik nog niet veel wijzer geworden, dus vandaar dat ik deze post schrijf. Ik heb er niet bijster veel verstand van dus bare with me, maar heb geprobeerd zoveel mogelijk gegevens te verzamelen en zaken uit te sluiten.

Na enkele jaren een KPN Instap internetabonnement te hebben gehad ben ik recent overgestapt naar Hussel Internet 200 aangezien ik verhuisd ben naar een huis waar dit beschikbaar is. Eigenlijk sinds ik ben overgestapt naar glasvezel en mijn abonnement is opgewaardeerd is voor mij het cloud gamen nagenoeg onmogelijk. Ik gebruik zowel GeForce Now als Shadow en beide services werkten tot de upgrade vlekkeloos op het KPN Instap abonnement. 

Het uitvoeren van verschillende speed- en pingtests lijkt erop te wijzen dat ik een hoge jitter en packet loss heb, maar geen idee hoe ik dit moet verhelpen. De waardes voor download en upload zijn gewoon goed. Vooral de ping en jitter zijn heel instabiel, maar wel constant instabiel. 

Wat algemene informatie.

  • Experia Box V10
  • MacBook Pro 2019 en MacBook Pro 2014, beide zelfde issues
  • Draadloze verbinding, helaas geen mogelijkheid tot bedraad. In de oude situatie met KPN Instap zonder glasvezel geen probleem over draadloos. 
  • 5Ghz WiFi verbinding
  • Verschillende WiFi kanalen geprobeerd
  • Router al gereset
  • Kastje van de glasvezel al gereset

Enkele screenshots van tests die ik heb uitgevoerd:

Resultaten van Speedtest.nl
Speedtest om de verbinding met de Amsterdamse server van Shadow te testen​​​​​
Resultaat van PingPlotter naar de browserversie van GeForce Now
Resultaat van PingPlotter naar Google, beetje random maar ik dacht wie weet goed ter vergelijking. 

 

Dit is alle info die ik op dit moment heb. Iemand die me hierbij kan helpen? Ik hoor het graag en alvast bedankt voor de moeite!

Dag forum, niemand hier enige ervaring mee of ideeën over? KPN medewerkers ook niet?


Hoi JP, welkom op het forum! Het is lastig om bij dingen als dit met zekerheid te zeggen waar het vandaan komt, en hoe het op te lossen is. Als je verbinding echter de rest van de tijd goed is, en alleen issues geeft als je met GeForce Now of Shadow verbonden bent, dan is het wel het meest waarschijnlijk dat de oorzaak hem zit aan die kant van de lijn. Dat kan dat servercapaciteit zijn, of de route die je verbinding neemt naar de servers toe. Zorg er dan ook voor dat je met een zo lokaal mogelijke server verbinding maakt. 

Qua metingen en dergelijke. Let er op dat  Veel servers zijn ingesteld om niet of maar beperkt op pingverzoeken te reageren. Ze zetten de data dan wel door, maar geven niet aan jouw apparaat terug dat ze dit gedaan hebben. Dit ziet er dan in een pingplotter of trace uit als packet loss maar is het niet altijd. Hangt er vanaf wat er dan op de volgende hops gebeurt. Bij die pingplotter naar de GeForce server, waar stopt die? Want die loopt verder door dan die 20 die zichtbaar zijn. Kun je een screenshot plaatsen waar ook de laatste hop zichtbaar is?


Hoi Erik, dank voor je antwoord! 

Ik merk de issues met de verbinding inderdaad alleen tijdens het gebruik van cloud gaming services zoals Shadow en GeForce Now. Maar is het screenshot van PingPlotter naar Google niet een indicatie dat het een algemene oorzaak is en niet specifiek issues aan de kant van de lijn van de Shadow en GFN? 

Zoals gevraag hierbij de volledige screenshot van PingPlotter naar de GeForce server.

 Benieuwd naar je reactie!


Hoi @Erik_ , nog enig idee over verdere stappen die ik kan nemen?

 

Ik heb ondertussen ook dinsdag met de KPN klantenservice gebeld omdat ik graag iets sneller naar een oplossing toewerk. De jongen aan de lijn heeft wat testen gedaan maar niet zo snel kunnen vinden waar het aan ligt. Hij zou er verder naar kijken en bij me terugkomen maar nog niets gehoord, heb hem ook op deze post gewezen en wacht dus nog op antwoord @Kpn 

 

 


Dank voor het aanvullende screenshot, @jpgoose. Ik wilde het eindpunt graag ook even zien om te kunnen checken op packet loss, dat is er gelukkig niet. De packet loss regels in het midden zijn servers die geconfigureerd zijn om niet te reageren op de pingverzoeken. Ze zetten de datapakketjes wel door, maar geven niet aan jouw computer terug dat ze dit gedaan hebben. Waardoor de pingplotter het dan registreert als packet loss. Wel is de ping inderdaad nogal variabel, zowel naar georce als naar google. De minimale is goed, maar er zitten inderdaad ook uitschieters bij (jitter) anders zou je niet op een gemiddelde ping van 30-55 uitkomen. Dat is wel hoger dan je zou verwachten. In de basis zijn die nummers niet per sé slecht. Voor regulier internettten zijn waardes van 50-100 ms nog prima. Maar voor gamen is het wel zo dat hoe lager hoe beter. En wil je ook dat het stabiel is. 

Je geeft aan dat het is begonnen na je overgang naar glasvezel. Kijk even naar de kabel tussen het glasvezelpunt en de Experia Box. Als dat de een rode is, uit het installatiepakket, vervang hem eens door een andere UTP kabel. We zien af en toe dat dit verbetering brengt. Als dat niet zo is: is er bij de overgang naar glasvzel ergens anders in je netwerk ook iets veranderd? Andere Experia Box wellicht, of dat je bent overgegaan van het gebruiken van 2,4 Ghz wifi naar 5 Ghz?

Het is verder wel zo dat gamen via wifi niet ideaal is. Dat alleen al zal je ping verhogen. Hoeft niet onoverkomelijk te zijn, maar het is vrij waarschijnlijk dat de wifi de oorzaak is hier. 

Â