Skip to main content
Vraag

Cloud Gateway Max direct aansluiten op het glasvezelkastje (XGSPON)

• March 29, 2026
  • 23 reacties
  • 124 keer bekeken

Ik probeer mijn Cloud Gateway Max werkend te krijgen direct op de glasvezel aansluiting.

De XGSPON is van KPN (nokia geloof ik)

Mijn setup:

Cloud Gateway Max

Flex 8 2.5GB PoE

3 X U7-IW

Wat heb ik inmiddels geprobeerd.

Uitvoering 1:

• De ONT ,of is het nu FTU of XGSPON?!?, heb ik van het stroom afgehaald,
  • de UCG MAX heb ik een en reset gegeven zodat ik hem opnieuw kon installeren en vervolgens ook van het stroom afgehaald,
  • UTP van ONT in UCG MAX gedaan
  • ONT weer aangezet
  • UCG MAX aangezet
  • In de app zie ik een “nieuwe” UCG” 
  • Vervolgens geen informatie van de ONT welke provider etc Foutmelding kan geen verbinding maken

Uitvoering 2:

• ONT van het stroom afgehaald.
  • De UCG MAX de volgende parameters meegeveven
  1. VLAN 6
  2. IPv4 Connection PPoE
  3. Username en Password  internet/internet
  • UCG MAX op het ONT aangesloten
  • ONT weer aangezet …… Na ruim 15 minute nog steeds geen internet

In beide uitvoeringen geeft de ONT een oranje lampje op Data. Zodra ik hem aan de BOX 12 aansluit word deze weer groen.

Kan iemand mij hier in verder helpen wat ik verkeerd doe of over het hoofd zie

23 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 29, 2026

Beste ​@jopo78 een oranje lampje betekent in de regel een langzamere snelheid doordat of een kabel niet goed is of een instelling.

Zie hieronder een link over het aansluiten van eigen apparatuur:

https://community.kpn.com/kennisbank-vrije-modemkeuze-en-fritz-box-133

Succes

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

@jopo78 

Kun je niet inloggen bij het modem/router en de instellingen daar controleren ? De technici van de KPN kunnen je hier niet helpen omdat het geen KPN modem/router is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 30, 2026

@jopo78 

Kun je niet inloggen bij het modem/router en de instellingen daar controleren ? De technici van de KPN kunnen je hier niet helpen omdat het geen KPN modem/router is.

Dat is de volgende stap die ik ga uitproberen. En dat de technici van KPN hier niet bij helpen…. Daarom is toch juist deze community om elkaar hier bij te helpen als iemand er niet uitkomt 😀

Beste ​@jopo78 een oranje lampje betekent in de regel een langzamere snelheid doordat of een kabel niet goed is of een instelling.

Zie hieronder een link over het aansluiten van eigen apparatuur:

https://community.kpn.com/kennisbank-vrije-modemkeuze-en-fritz-box-133

Succes

In de datasheet van de Nokia ONT die KPN levert staat de uitleg hiervan als 

DATA Yellow solid 2.5 Gbps linkup mode.
DATA Yellow flashing Data activity on 2.5 Gbps

Dus dat zou het probleem niet moeten zijn. 

Het aansluiten van de apparatuur heb ik reeds meerdere malen doorgenomen maar kom hier op dit punt dus niet verder mee gezien dat ik van a tot z zoals beschreven heb uitgevoerd.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 30, 2026

@jopo78 

Dat is de volgende stap die ik ga uitproberen. En dat de technici van KPN hier niet bij helpen…. Daarom is toch juist deze community om elkaar hier bij te helpen als iemand er niet uitkomt 😀

Helemaal waar. Je zult even moeten wachten totdat er forumbezoekers reageren die hier meer verstand van hebben.

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • March 30, 2026

EDIT: variant 2 niet gelezen dus wat hieronderstaat is alleen ter referentie ;). Ik neem aan dat je https://github.com/fabianishere/udm-iptv?tab=readme-ov-file al gevonden had en de juiste WAN poort van je UCG geselecteerd had in dat traject

===============
Pre edit post:

Heb je de gegevens voor de USG wel goed staan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 31, 2026

EDIT: variant 2 niet gelezen dus wat hieronderstaat is alleen ter referentie ;). Ik neem aan dat je https://github.com/fabianishere/udm-iptv?tab=readme-ov-file al gevonden had en de juiste WAN poort van je UCG geselecteerd had in dat traject

===============
Pre edit post:

Heb je de gegevens voor de USG wel goed staan?

Moet ik de poort 4 of 5 pakken? Dat is mij nog niet geheel duidelijk nl.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@jopo78 welkom op de KPN Community! Ik ben niet direct een expert wanneer het op dit type apparaat aankomt maar zoals je merkt denkt de community graag even mee. Is het met de tips van ​@Vulpen nog gelukt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 31, 2026

Hoi ​@jopo78 welkom op de KPN Community! Ik ben niet direct een expert wanneer het op dit type apparaat aankomt maar zoals je merkt denkt de community graag even mee. Is het met de tips van ​@Vulpen nog gelukt?

@Remco van KPN 

nee nog niet ik had aan ​@Vulpen de vraag neergelegd f dat ik poort 4 of 5 op de ucg max moest gebruiken. Die info kon ik nl nog niet vinden hier of elders

rvk01
Slimmerik
  • March 31, 2026

nee nog niet ik had aan ​@Vulpen de vraag neergelegd f dat ik poort 4 of 5 op de ucg max moest gebruiken. Die info kon ik nl nog niet vinden hier of elders

Een post quoten (totaal en niet eens stuk tekst weghalen) en dan je eigen tekst IN diezelfde quote zetten maakt de boel er ook niet duidelijker op 🤓 😉

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 31, 2026

nee nog niet ik had aan ​@Vulpen de vraag n

Een post quoten (totaal en niet eens stuk tekst weghalen) en dan je eigen tekst IN diezelfde quote zetten maakt de boel er ook niet duidelijker op 🤓 😉

Iets met antwoorden op de gsm gaat wat lastiger dan achter de laptop 😂😇

rvk01
Slimmerik
  • March 31, 2026

Dat ben ik met je eens. Overigens wordt ik daar wel steeds meer bedreven in 😉

Je kunt b.v. in de quote ook tekst gewoon verwijderen (backspace). En met een extra backspace extra quote-blokken voor je cursor ook verwijderen. Een plaatje kun je aanklikken en ook backspace drukken. Maar het klopt… het is met een mobiel wat lastiger 😁

Welke poorten had je als keuze. Bij Vulpen was poort 2 gekozen. Maar in welke poort heb je de kabel naar de ONT zitten (want dat is de WAN poort).

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Poort 5 is default wan (eth4)

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 31, 2026

Dank gok ik dat ik daarmee in de war ben geraakt. 

Ik heb de laptop (op advies) bekabeld aangesloten op de gateway. Als ik de gateway op het (door mij ingestelde) IP-adress kan ik hier alleen maar op inloggen als ik toegang heb tot internet… 

Is hier ook op in te loggen zonder actief internet?

Anders is dus de enige optie om met een actieve internet verbinding de, in te kloppen gegevens, op te slaan te herstarten en dan kijken of het werk schat ik zo in? Of zie ik iets over het hoofd. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 31, 2026

Welke poorten had je als keuze. Bij Vulpen was poort 2 gekozen. Maar in welke poort heb je de kabel naar de ONT zitten (want dat is de WAN poort).

Hij zit op dit moment in de daadwerkelijke WAN-poort (poort 5) maar dan dus nog via de BOX 12 :-/ Vanwege ETH4 waar ook vaak over gesproken word dacht ik dat dit poort 4 moest zijn. Bijkomend dat je de andere poorten op de MAX ook als een WAN in kunt stellen als ik dat zo snel in de UI zie.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Inloggen op het gateway ip is alleen nodig voor pppoe. Maar als je een ucg hebt ipv een uxg dan heb je ook nog een controller nodig. Die heb je nodig voor verdere configuratie 

rvk01
Slimmerik
  • March 31, 2026

Inloggen op het gateway ip is alleen nodig voor pppoe. Maar als je een ucg hebt ipv een uxg dan heb je ook nog een controller nodig. Die heb je nodig voor verdere configuratie 

De UCG-Max (waar het om gaat) heeft geen controller nodig. Die zit ingebakken.

https://www.telecomshop.nl/unifi-cloud-gateway-max.html

Dankzij de ingebouwde UniFi Controller heeft u geen extra hardware nodig om uw netwerk, inclusief camera's en access points, centraal te beheren. Let wel op: dit apparaat fungeert als de primaire controller en kan niet worden geadopteerd door een externe (remote) controller.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Ik lees het idd 🤣 was even in de war met de fiber

maar al je de unifi app installeert dan moet het bijna vanzelf gaan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 31, 2026

Dus even houtje touwtje simpel gezegd

gegevens inkloppen (met op dat moment internet nog via de box 12) opslaan en eventueel een power off , utp in de ont,  ont power of en daarna power on voor beiden 🤞

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • March 31, 2026

Dus even houtje touwtje simpel gezegd

gegevens inkloppen (met op dat moment internet nog via de box 12) opslaan en eventueel een power off , utp in de ont,  ont power of en daarna power on voor beiden 🤞

Laptop bekabeld aansluiten op de UCG Max, daarna inloggen via het ip adres van je UCG Max: *** *** ***

Inloggen op je UCG Max, settings → internet→ daar de gegevens invoeren en je UCG Max moet dan online komen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 1, 2026

Eindelijk is het gelukt :-) 

Vreemde is dus wel dat het data lampje op de ONT oranje blijft knipperen Zou dit komen door dat de UCG MAX 2,5 GB poorten heeft HMMMM

Nu stoeien met het werkend gaan krijgen van de KPN TV die op dit moment via WiFi verbonden  

rvk01
Slimmerik
  • April 1, 2026

Vreemde is dus wel dat het data lampje op de ONT oranje blijft knipperen Zou dit komen door dat de UCG MAX 2,5 GB poorten heeft HMMMM

Dat hangt een beetje van de ONT af. Kun je in de handleiding terugvinden.
Maar geel kan wel een 2,5Gbps zijn.

(Even aannemend dat “oranje” geel is 😁

Als je bedraad de maximale snelheid van je abonnement haalt is het in ieder geval allemaal goed.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 1, 2026

Het is oranje, en die staat inderdaad voor 2.5 Gbps. Knipperen betekend dat er een actief dataverkeer is.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Eindelijk is het gelukt :-) 

Nu stoeien met het werkend gaan krijgen van de KPN TV die op dit moment via WiFi verbonden  

Dat is fijn om te lezen ​@jopo78! Dank iedereen voor het meedenken en post gerust nog eens een bericht als we iets voor je kunnen doen!