Sinds december hebben we glasvezel van KPN, in de hoop dat de slechte internet van Ziggo voorbij zou zijn.
Niets is echter minder waar, we ervaren nog steeds slecht internet via Wifi. Dit houdt in dat we op random tijden allemaal via Wifi geen internet hebben (zichtbaar op Samsung mobiel met de melding "vervbonden zonder internet”). Bv. een filmpje stopt na 5 seconden, als we dan Wifi uitzetten en op 5G verder gaan, gaat het filmpje weer verder. Heel storend en zeker niet wat we verwacht hadden.
Via de klantenservice kom ik niet verder, daar komt het er op neer dat ik Wifi-punten moet aanschaffen, terwijl ik al twee goede accesspoints heb. Ook lees ik hier op het forum meerdere malen dat het aanschaffen van wifi-punten het probleem niet oplost.
Situatie: glasvezel komt uit in de meterkast, vanuit daar ligt er een CAT6 LAN-kabel naar het modem in de woonkamer. Vanuit het modem een CAT6 LAN kamer naar een Switch, waaraan twee Accesspoints van TP-link zijn verbonden die op strategische plekken in het huis zijn geplaatst. Het ontkoppelen van de access-points (de LAN-kabel die deze voorziet van data uit het moden trekken) heeft ook niet het gewenste effect, de hapering van internet blijft zich voordoen, ook niet als ik lettelijk naast het modem sta. De snelheid -als het internet het doet- is over het algemeen prima, zo rond de 700 mbit up- en download.
Ik heb sterk het vermoeden dat dit ligt aan de KPN box 12 en dat hier veel meer mensen last van hebben. Is hier inmiddels een oplossing voor? Het kan toch niet zijn dat we genoegen moeten nemen met constant haperend internet voor 80 euro in de maand terwijl glasvezel van KPN het beste van het beste zou moeten zijn?