Skip to main content

Goedemiddag,

Ik ben klant bij KPN en daarnaast eigenaar van een stuk grond waarin KPN haar kabels heeft liggen. Op dit perceel rust daarom een recht van opstal wat onder meer inhoudt dat ik in beginsel niet mag bouwen op dit perceel. KPN moet namelijk altijd bij de kabels kunnen.

Nu heeft KPN eerder telefonisch laten weten dat ze geen gebruik meer wensen te maken van deze kabels in mijn grond, zodra ze de buurt het glasvezelnetwerk aan gaan sluiten. Dit netwerk zal immers in de publieke ruimte/grond worden aangelegd en niet meer op mijn perceel. De kabels in mijn perceel worden  daarom niet meer gebruikt. 

Ik zou daarom graag in contact komen met de juridische afdeling van KPN om het huidige recht van opstal te bespreken, nu ik van KPN heb begrepen dat ze deze zomer glasvezel gaan aansluiten bij mij in de buurt.

Weet iemand hoe ik met KPN hierover in contact kan komen? En dan bedoel ik niet de klantenservice maar direct een afdeling die kennis heeft over dit soort onderwerpen?

Mvg, Niels

De bewuste kabels zijn van KPN Netwerk, die gaat over de infrastructuur. Dit forum is van KPN als internetprovider.

KPN Netwerk


Hallo @NielsvP91 

Het proces van het buiten gebruik stellen van de oude kabels gaat nog wel even duren. Houd rekening met een periode van drie jaar na aanleg van glasvezel in de wijk. Zie dit topic waar een medewerker van KPN Netwerk dit uitlegt. Daarbij wordt verwezen naar dit openbare bericht van KPN Wholesale.


Hallo @NielsvP91 

Het proces van het buiten gebruik stellen van de oude kabels gaat nog wel even duren. Houd rekening met een periode van drie jaar na aanleg van glasvezel in de wijk. Zie dit topic waar een medewerker van KPN Netwerk dit uitlegt. Daarbij wordt verwezen naar dit openbare bericht van KPN Wholesale.

Ha @RBxx,

Dank, dan weet ik alweer iets meer. Blijft dat de kabels die er nu liggen op den duur nutteloos worden voor KPN en daarmee het recht van opstal ook. Ben nog steeds zoekende met wie ik binnen KPN daarover contact kan hebben. 


Hoi @NielsvP91, ik kan mij voorstellen dat je de grond graag zou gebruiken als de kabels niet meer van nut zijn. 

Je kan het bij KPN Netwerk proberen of anders bij 0800-0150. Daar zitten collega's achter die over de centrales enz. gaan. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of ze je kunnen helpen, maar dan mogelijk wel in de goede richting sturen.Â