Skip to main content

Hallo,

 

Ik las ergens dat ik de ExperiaBox v8 kan uitlezen en zo kijken welke firmware-versie aanwezig is.

Dat moest door in de browser naar http://192.168.2.254 te gaan. Dit werkt niet as-is: ik heb een eigen router en mijn thuisnetwerk is in de adresreeks 192.168.1.1.

Ik heb daarom het volgend geprobeerd: modem uitgeschakeld, router uitgeschakeld en uitgezet, kabel naar modem uitgenomen.

Van een solitaire computer een ethernetkabel van computer naar een van de gele poorten van de ExperiaBox gelegd.

De browser van die computer vindt nog steeds 192.168.2.254 niet, dit adres kan ook niet gepingd worden, maar pingen naar b.v. www.google.com gaat wel en ik kan ook internetten in deze situatie.

Vraag: heb ik de verbinding modem <> computer verkeerd gemaakt (verkeerde aansluiting)?

Of is er iets anders aan de hand.

 

Dank voor uitleg.

dusttodust

Hallo @dusttodust , die pc heeft dan waarschijnlijk een vast IP-adres in de 192.168.1.x-serie.

Als het een W10-pc is kun je ‘netwerk opnieuw instellen’ toepassen en staat de pc weer in de default stand. Als je de pc dan verbindt met de modem moet je verbinding kunnen maken via 192.168.2.254.

Je hoeft dan niet eens in te loggen in de modem, ergens onderaan zie je dan de laatste firmware-versie staan.

 


@JanD ,

Ik vind het raar dat de pc waarmee ik deze poging deed een vast IP adres in de 192.168.1.x reeks zou hebben en dit zelf ook weet…

De betreffende computer krijgt normaliter in mijn home-net - indien aangesloten- via DHCP van mijn eigen router zijn adres.

Volgens wat ik begreep krijgt ie dat adres elke keer opnieuw. Dat het adres elke keer hetzelfde is ligt aan de instelling van mijn router (die adres en mac aan elkaar koppelt)., maar dat weet die computer niet…

Ik werk met Linux Mint (19.3) dus wat in Windows kan heb ik nog niet vertaald naar een Linux mogelijkheid.

Het kan zijn dat er naast zit . Dat hoor ik dan wel terug.

 


Hallo @dusttodust de computer die je rechtstreeks op het KPN-modem aansluit dient via DHCP een 192.168.2.xxx adres te krijgen, maar dan moet deze dus geen vast adres uit jouw 192.168.1.xxx adres hebben.


@JanD

Hier klopt toch iets niet….

In mijn eerste bericht schreef ik dat ik via een eigen router werk.

Dat de EB v8 in bridge modus staat schreef ik niet, maar omdat die modus een voorwaarde is om met de eigen router te werken, heb ik het dus eigenlijk wel geschreven..

Als ik de computer die ik voor de contactpoging gebruik rechtstreeks op het KPN-modem moet aansluiten, waar komt dan de DHCP functionaliteit vandaan, die die computer een ip in der reeks 192.168.2.xxx moet toekennen???

Mijn router is er op dat moment tussenuit en de EB v8 doet geen DHCP omdat ie in ‘bridge’ staat.

 

Overigens heb ik nu via een vervangende router, die zo staat ingesteld dat ie een ip in de reeks 192.168.2.xxx toekent (aan die betreffende ‘test’ computer) en die nu als enige tussen de EB v8

en de computer zit (computer heeft nu een ip in die reeks, kan het internet op (getest)), maar de EB v8 is nog steeds niet bereikbaar onder ip 192.168.2.254 in mijn browser, dus niks uitlezen..

 

Groet

dusttodust


Ik heb ook een eigen router achter de router van KPN. En ik kan de router van KPN gewoon bereiken hoor. Daar hoef ik niets speciaals voor overhoop te halen.


@dusttodust als je de pc achter de Experiabox hebt en in de console "ip a" doet, wat krijg je dan?


Dat de EB v8 in bridge modus staat schreef ik niet, maar omdat die modus een voorwaarde is om met de eigen router te werken, heb ik het dus eigenlijk wel geschreven..

Bridge mode bestaat niet bij KPN. Dus dat is niet van toepassing. Heb je ook niet nodig om een 2de router te gebruiken.

Als ik de computer die ik voor de contactpoging gebruik rechtstreeks op het KPN-modem moet aansluiten, waar komt dan de DHCP functionaliteit vandaan, die die computer een ip in der reeks 192.168.2.xxx moet toekennen???

Gewoon van de DHCP van de Experiabox. 

Mijn router is er op dat moment tussenuit en de EB v8 doet geen DHCP omdat ie in ‘bridge’ staat.

Nee, dat staat die niet, want dat kan niet.


Continued….

 

Apparaat: ExperiaBox v8 modemrouter, ex. Telfort:

firmware is volgens inlogscherm:
02.00.142W4
dus blijkbaar NA een nachtelijke update..

Onder het adres 192.168.2.254 krijg ik het Login Screen.
Login ID: Admin (vast ingevuld, niet te veranderen)
Password: <leeg veld>
In rood: 'Please enter correct password for Administrator Access. Thank you.'

Ik lees overal dat bij de eerste inlog dit veld open gelaten moet worden (waarna een pw gekozen dient te worden).
Dat werkt dus al vast niet:
ik krijg de rode mededeling: 'Incorrect Username or Password!! Please confirm your username/password and try again'
Een melding die na *elke* actie van mijn kant terugkomt.

Een 'hardware-reset' van het modem maakt geen verschil.

Uit een antwoord aan iemand anders:
"Hier https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems.htm kan je vinden hoe je inlogt op de verschillende type modem/routers van KPN."

Maar: het oudste beschreven modem in dit overzicht is de EB V9, dus daar schiet ik met 'mijn' V8 ook weinig mee op.

Ik wil graag mijn home-netwerk gegevens in het router-deel van het modem invoeren en hier en daar wat instellen, iets wat mogelijk moet zijn (volgens wat ik her en der lees).

Het internetcontact/verkeer is overigens wel mogelijk.

Is er forumhulp mogelijk bij dit probleem??

dusttodust

 

 

*admin: topics samengevoegd en onderstaande reacties meeverplaatst


En die resets zijn goed verlopen? Dus pinnetje achterop ingedrukt houden tot de lampje in allerlij kleurtjes oplichten en uitgaan?

Dan mag je het wachtwoord veld eerst leeglaten inderdaad. 

Er zijn vaak ook hele simpele wachtwoord op ingesteld (000, 1234, kpn, ptt)

Maar na een reset moet je met een leeg veld gewoon doorkunnen.


Dat er allerlei kleurtjes moeten oplichten lees ik hier nu voor het eerst.

Dat de lampjes ook eerst moeten uitgaan (ik neem aan voordat ik het vezonken knopje loslaat?) lees ik ook voor het eerst.

Speciaal voor jou heb ik dit 5 minuten geleden zo gedaan, met als resultaat: geen verandering in het gedrag van het Login Screen.

‘Veld moeten/mogen leeg laten’ en ‘ingestelde simpele wachtwoorden’ (door wie dan? niet door mij, ik heb deze modemrouter al jaaaaren in gebruik en nieuw gekregen) zijn nou niet echt compatibel met elkaar.

 

In antwoord op je laatste zin: niet dus…….

Helaas gewoon weer het gedrag wat ik al in mijn vraag beschreef.

(zou het modem aanvoelen dat ik op het punt sta hem/haar/het uit het raam te fl#kkeren???)

 

dusttodust

nb: eerder liet ik het knopje los als het hele lichtorgel brandde…..


Hallo @dusttodust 

 

Volgens deze beschrijving waar de v8 nog wel bijstaat https://forum.kpn.com/internet-9/hoe-reset-ik-de-kpn-experia-box-modem-97446 zou je het knopje gelijk los moeten laten zodra het powerlampje rood wordt.

Tevens kan je daar een link vinden hoe je hem via de servicetool weer terugzet naar de fabrieksinstellingen: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/servicetool-reset-fabrieksinstellingen-experiabox-modem.htm

Paswoord veld zou je bij de eerste keer inloggen leeg moeten laten.

Hopelijk werkt het via 1 van die methodes wel.


@GeSp

Dank voor je inzet me te helpen.

Ik heb allebei je methoden geprobeerd:

naar aanleiding van je eerste alinea:

de EB v8 modemrouter, ingeschakeld:

er branden 4 of 5 groene lampjes, een daarvan is 'power'
druk met een paperclip staafje op de verzonken toets en
houd ingedrukt.
eerst gebeurt er een aantal seconden 3 of 5 niks,
dan gaan alle lampjes tegelijk uit,
dan gaan alle lampjes tegelijk aan in verschillende
kleuren,
knopje ingedrukt blijven houden,
dan gaan alle lampjes gelijktijdig weer uit,
dan gaat het lampje bij 'power' branden, nu rood.
laat het knopje los.
het powerlampje blijft rood.
zet het modem uit met de witte toets,
zet het modem weer aan met de witte toets,
dan gaan een aantal lampjes na elkaar groen branden,
een ervan is 'power' nu ook weer in groen.

Voor het Login scherm heeft dit niks opgeleverd (doet nog steeds niks).

 

naar aanleiding van je tweede alinea (de link):

ik ben ingelogd in het forum.
ik open de aangegeven link in een nieuw venster,
tekst: 'reset je modem naar de fabrieksinstellingen'
eronder 'inloggen met KPN ID'
'om u verder te helpen vragen we u om in te loggen met KPN ID'
blauwe knop: 'ga verder met KPN ID'

let wel: rechtsboven staat op dat moment MijnKPN en daaronder mijn naam..

druk op de blauwe knop

nieuw scherm met 'wij gaan het modem resetten'
en
'tijdens het resetten van de Experia Box heb je ongeveer 5 minuten geen
Internet, Bellen en/of Interactieve TV'
blauwe knop: 'modem resetten'

druk op de blauwe knop

nieuw scherm met in rood 'u bent uitgelogd. Log a.u.b. opnieuw in om verder te gaan'
n.b. bij MijnKPN staat nog steeds mijn naam, volgens mij ben ik ingelogd.

hoe moet ik opnieuw inloggen?? er is geen knop o.i.d. te bekennen...
MijnKPN geeft een dropdown menu, daarin kan ik uitloggen, niet inloggen.

hier kom ik dus niet meer weg.

Wie het weet mag het zeggen. Misschien moet ik een beloning uitloven.

 

“Fun met KPN”

dusttodust


@dusttodust 

Misschien dat een KPN moderator hem van afstand kan resetten, klantenservice via 0800-0402 zou het ook moeten kunnen doen, laatste is waarschijnlijk het snelst om te doen.

Werkt het dan nog niet dan lijkt het mij toch dat je modem aan vervanging toe is.


@GeSp 

Dan hoop ik dat een KPN moderator in de pen klimt.

Vervanging door iets wat wel werkt lijkt me het beste, hoewel de betreffende modemrouter vooraf aan dit probleem niks verkeerds deed.

Geen klacht over het modem ‘an sich’ dus; misschien hangt het samen met de nachtelijke update?

 

Misschien moet de ‘reset’ toch nog net even anders...

dusttodust


Ook al wordt de V8 door een moderator gereset. De inlog met wachtwoord erna blijft hetzelfde.
Vroeger bij Telfort was het wachtwoord van een V8   1234
(Bij een V10 “leeg laten”  -  en bij een V10A wat er achter op de modem staat).
Ik denk dat het bij KPN hetzelfde is.  Dus voor die V8 zou ik eerst maar eens proberen  1234.

Reset = omgevouwen paperclip achter in resetgaatje, circa 10 seconden vasthouden totdat je een klik hoort en de led-lampjes van status ziet verspringen. Dan laat je de resetknop los.  Succes.


@Babylonia 

Je blijkt de beste te zijn!!

Na het lezen van je bericht jouw resetmethode net zo geprobeerd, en 1234 bij de inlog, en nu lukt het. (wel).

Raar allemaal, want die resetmethode had ik ook al eerder (na andere tips) geprobeerd, en 1234 bij de inlog ook, maar toen werkte het niet…

Noot: de kpn-service pagina geeft voor dit modem aan: ‘reset door de verzonken knop 2 seconden in te drukken’ (werkte nu dus ook bij mij (eerst nog even geprobeerd) voor geen meter), en het inlogadres ‘mijnmodem.kpn’ werkt ook niet..

Nog superveel dank voor je hulp..

dusttodust


Noot: de kpn-service pagina geeft voor dit modem aan: ‘reset door de verzonken knop 2 seconden in te drukken’ (werkte nu dus ook bij mij (eerst nog even geprobeerd) voor geen meter),

2 seconden is ook veel te kort.  Moet afgerond echt iets van 10 seconden zijn.
(Letterlijk eerder ooit met een stopwatch vergeleken).   Mooi dat het is opgelost.


Is het update-spook met zijn dreigdatum 20/08 (vandaag dus) voor het geheel wegvallen van de internetverbinding nu verjaagd??

Waarom werden wel voortdurend berichten rondgepompt in de trant van ‘uw update is niet gelukt...’ en waarom krijgen mensen niet een berichtje wanneer het wel gelukt is?

Nu moet je hopen dat het gelukt is of zelf uitzoeken hoe de stand van de firmware is.

Aan de kosten voor de postzegels zal het toch niet liggen KPN?!

 

dusttodust

admin: bericht aan eigen topic toegevoegd


kan ik op de experiabox v8 de dhcp uitzetten?

hoe moet dat?

wanneer ik in de dhcp vakjes niks of nullen invul geeft het screen een foutmelding en keert even later terug met de oorspronkelijke instellingen.

als het niet kan: waarom suggereert de software dan dat het wel kan (‘je kunt …. instellen..’) en wat is dan de fun van een hele lijst lege vakjes om ‘static’ adressen te kunnen invullen?

nevenvraag: waarom is er eigenlijk geen usermanual van die dingen als pdf? (andere vormen heb ik ook nog niet ontdekt).

 

dusttodust

*samengevoegd met eigen topic


Hoi @dusttodust, Is de update nog gelukt inmiddels?
Volgens mij kun je DHCP niet uitzetten op een V8.
Alle handleidingen kun je hier vinden op onze site: Handleidingen & software die van de V8 staat daar ook als PDF.

Je kunt je V8 sowieso omruilen voor een Box12 via de online wifimanager, je kunt er ook voor kiezen een eigen modem of Fritzbox te nemen. Misschien dat de community hier ook nog wel tips voor heeft.