Skip to main content

Goededag,

 Sinds enige maanden ondervinden we steeds problemen met de wifi verbinding met de experiabox. We moeten met grote regelmaat de experiabox resetten en na vanmorgen een online inbel te hebben gedaan voor hulp werk de vaste telefoon ook niet meer.

vermoeden is dat de experiabox storingen geeft.

vr. groet

Gert

Hallo @DoorGert welk merk en type modem/router heb je van KPN in bruikleen?

Gebruik je glasvezel of de koperlijn?

 


Het is een Experiabox V10 en alles is koperlijn. Nog geen glasvezel.
Vanmorgen al meer dan een uur meerdere KPN medewerkers aan de lijn gehad. Telefoon lijn werkt momenteel ook niet meer na een geautomatiseerde online reset te hebben gedaan bij KPN. Voor dat moment was er wel telefoon want ik heb er mee gebeld via de vaste lijn. Nu zeggen ze dat er bij ons een fout in de bekabeling moet zijn, Vreemd eigenlijk want de telefoonverbinding was altijd ok mits de experiabox geen rood brandende lampjes had. Dat kwam de laatste weken steeds vaker voor. Moest met regelmaat de box resetten en was het weer ok voor enkele uren of soms maar enkele minuten.


Kun je een foto plaatsen van het ISRA punt , ik denk dat er oxidatie inzit 


Ik heb een ISRA 1. De grote onderste kap zit geborgd met een ronde karteldop. Waarschijnlijk alleen te open door een KPN bevoegde.
De 5 bovenste aansluitingen van ons thuisnetwek zien er goed uit en heb de draden gecontroleerd. Lijkt in orde.


Hoi @DoorGert, welkom op ons forum!
Inmiddels zijn we al weer even verder. Heb je mijn collega's nog gesproken in de tussentijd? Telefonisch contact met 0800-0402 is bij dit soort dingen vaak wat sneller/handiger.

Als het minder haast heeft kan ik natuurlijk ook altijd even meekijken.
Begrijp ik het goed dat je een rood lampje op je experiabox hebt branden? Hoe heb je verder alles aangesloten zitten?
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?


Hoi @ Thomas,
Nadat er veel gebeld is met KPN op 0800-0402 is er blijkbaar wel iets gebeurd want de rode lampjes hebben niet meer gebrand en internet is niet meer uitgevallen. (afkloppen)

Bellen met de vaste telefoon lukt niet. Als ik de hoorn op pak krijg ik gelijk de “in gesprek” toon. Maar als ik vanaf elders naar huis bel krijg ik wel de normale beltoon zoals het behoort te zijn. De medewerkers van KPN hebben alles getest en kunnen nergens een fout vinden.
Het niet meer kunnen bellen met vaste telefoon is gekomen nadat ik via de automatische computer van KPN ben geholpen en er een wijziging heeft plaatsgevonden op advies om naar poort 2 ??? te schakelen. Zegt mij niets maar heb via de voice computer akkoord gegeven. Daarna was er plm 5 à 10 minuten nodig om eea te wijzigen. Daarna geen vaste telefoon mogelijkheid meer. Hierna heb ik langdurig met twee mensen van KPN aan mijn mobiele telefoon gehangen om uit te zoeken waar de fout zit.

We hebben alleen internet en bellen.

Ik hoop dat ik deze week even tijd krijg om voor de zekerheid alle huiskabels langs te lopen om te checken of er ergens iets fout is.


Hoi @DoorGert ,

Heb je na het wijzigen naar Phone 2 de experiabox gereset door een pinnetje 15 seconden in het resetgaatje te steken?En daarna het kabeltje naar poort 2 gedaan?

Zo niet, probeer dat dan nog even.

@jimny ,
Leuk je hier weer terug te zien trouwens🙂


@ Martijn, ik zie alleen bovenop de experiabox een reset knop. Is er ook een resetgaatje?
De kabel heb ik wel in poort e gedaan maar geen succes daarmee.


Poort 2 bedoel ik


Het resetten via het resetgaatje doe je zo:

 


Op de experiabox via gaatje reset gedaan. Stekker op zowel poort 1 als 2 gedaan op de experiabox. Helaas nog steeds geen succes.


Even ter test nog dit,als je het modem via deze link (klik)reset, gebeurd er dan wat of blijft het cirkeltje maar draaien zonder dat het modem reset?

Dit om te controleren of de koppeling met het KPN systeem(motive) goed is😉


Ik heb op deze wijze al een paar maal de experiabox van het stroomnet gehaald. Na plm 5 minuten branden alle 4 groene lampjes weer en werkt internet.


Ok, dat zit goed dus.

Als je inlogt via 192.168.2.254( in jouw geval gewoon op inloggen klikken zonder een wachtwoord in te vullen en dan een wachtwoord bedenken), staat het telefoonnummer dan geregistreerd?Dit zie je rechtsonderin:

 


Ja, bij telefoon 2 staat mijn nummer als geregistreerd

Bij telefoon 1 staat “niet geregistreerd”


Dit staat er in de voip poort 

 


Dat ziet er wel goed uit inderdaad, had je nog de kans gehad de bekabeling te controleren? Je zou ook het toestel/basisstation even direct op de experiabox aan kunnen sluiten om te testen of dat wel werkt.


@Thomas Ik heb wat kabels gecheckt, alles lijkt ok. Ook nog eens terug gegaan naar het moment dat de telefoon wel werkte. Wat is er gebeurd toen ik belde met de sprekende KPN computer. Die stelde voor om een instelling te wijzigen naar een andere poort. Heb ik akkoord voor gegeven niet wetende wat er precies bedoeld werd. Je probeert wat. 🙄 Of het gaat werken was me niet duidelijk. Daarna geen vaste telefoon meer. Vandaag nog weer aan die sprekende computerwijziging gedacht en diverse tips van hierboven en op KPN forum en proberen logisch te denken en de tip van @martijn197108 om even de status te bekijken. Blijkt de oplossing zoooo simpel: Achter op het modem twee groene aansluitpunten Phone 1 en Phone 2. De stekker maar eens in Phone 2 gestopt. Gevolg: probleem opgelost. De vaste telefoon werkt weer. Achteraf, een hoop gedoe om niets. En dat terwijl er bij de online hulp vd KPN medewerkers niemand heeft gedacht aan de andere poort op de experiabox. Wat heb ik ervan geleerd? Je raakt in dit leven nooit uitgeleerd !! 😀
Één ding heeft zeker geholpen: de experiabox is niet meer uitgevallen bij wifi gebruik. 🤗 nogmaals, “afkloppen”.
Dank allen voor het meedenken!! 👌 👍


Hoi @DoorGert ,

Goed om te horen!

Maar dit had ik al eerder aangegeven om te doen, maar geen probleem, fijn dat je er alsnog zelf uitgekomen bent💪

En daarna het kabeltje naar poort 2 gedaan?

 

 


Ah top @DoorGert, bedankt voor je terugkoppeling, fijn dat het weer werkt!