Skip to main content

De dab+ radio valt telkens een paar seconden weg en komt daarna weer terug. Behoorlijk irritant. Dit is sinds we zijn overgestapt naar glasvezel (bij KPN met het Box 12 modem). Wie weet wat hiervan de reden zou kunnen zijn en wat eraan gedaan kan worden?

Alvast dank voor het meedenken!

DAB+ radio heeft niets met internet te maken. Die werkt ook zonder internet.

Praat je mogelijk over een radio die ook internetradio ondersteund?


Hallo @Horstink zoals @Hsd eerder schreef heeft DAB niets met KPN te maken.

Je zou de radio op een andere plek kunnen zetten minimaal 50cm van andere elektronica af en zo dicht mogelijk bij een raam.

 

 


Via DAB+ luister je gewoon via de ether op de (spriet) antenne. Dat staat volkomen los van internet of wat dan ook.

Plaats de radio i.i.g. niet te dicht bij het modem of een wifi accesspoint.

Heb je dit met de eventueel aanwezige “internetradio” functie dan is er natuurlijk wel “iets”.


Snap dat dit logischerwijs niets met elkaar te maken zou moeten hebben. Alleen zo gek dat het juist na de verandering naar glasvezel toe de ontvangst zo wisselend is..


Heeft te maken met de bekabeling van de glasvezel. Er lopen nu andere kabels en die zijn wellicht her- en der wat aan het storen.

Je hebt daarnaast ook een nieuw modem in gebruik genomen. Ook dat apparaat verstoort radiosignalen. Bij mij thuis kan ik bv geen AM meer luisteren als het modem V12 aanstaat. 

 

Je kunt de DAB+-radio het beste een andere plek geven, misschien is de radio wat draaien al genoeg voor een storingsvrije ontvangst? Want de richting van de radio geeft bij mij thuis ook al verschillen in de ontvangststerkte van de zenders. Gebruik eventueel de signaalmeter in jouw DAB+-radio voor de beste afstelling.  


Radio al op een ( heel) andere plek gehad?

Staat ie nu in de buurt van het modem bijvoorbeeld. 


Dank voor jullie meedenken. Klinkt logisch wat geschreven wordt. Ik ga het proberen met verplaatsen van de radio.
(De radio staat 6 meter van het modem af.)
 


Succes @Horstink ,

Ik vermoed dat alleen het draaien van de radio al voldoende is.