Skip to main content

Hallo, ik heb een oplossing nodig bij onze sportvereniging.

Wij hebben momenteel zakelijk internet, televisie, vaste telefonie van KPN (geen mobiel abonnement). We hebben echter een trage internet verbinding (VDSL) en dat geeft problemen. Speedtest: 2.50 Mpbs / 2.26 Mbps

Ik heb hier al eens contact over gehad met KPN met de vraag of we in aanmerking komen voor KPN Buitengebied 4G/5G, maar het adres van onze vereniging ligt niet in het buitengebied. Daarnaast liggen we wel zo'n 300 meter van de hemelsbreed dichtstbijzijnde huizen en zijn er slechts 4 andere adressen binnen 100 meter bij ons. Glasvezel zit er voorlopig ook niet in vermoed ik.

Aangezien we wel wat apparatuur hebben die om hogere internetsnelheden vraagt ben ik op zoek naar een oplossing hiervoor en zat te denken aan een mobiel abonnement. De vraag is of een sim kaart in onze huidige Experia Box V10 past. Als ik inlog op het modem zie ik bij Internet > WAN instellingen wel een tabblad 3G/4G staan namelijk. Of dien ik een ander modem aan te schaffen?

Wat betreft abonnementen heb ik wat opties gevonden:

  • KPN sim only: 10GB voor €16,50 per maand. (of unlimited voor €25)
  • Simyo: 12GB voor €9 per maand (incl. verdubbeling i.v.m. partner van KPN). 12GB is voldoende voor ons aangezien we daarnaast nog steeds onze (trage) verbinding hebben. Is het wel mogelijk om dit abonnement te kunnen gebruiken i.v.m. KPN zakelijk? Ik heb thuis wel een Internet + TV abonnement. Dus als het mogelijk is en daar het abonnement op te zetten, dan is dat voor mij ook een oplossing.

Extra opties/pakketten zoals belminuten en TV pakketten ben ik niet in geïnteresseerd. Het gaat mij voornamelijk om de prijs per maand.

Even kort de vragen dus:

  1. Past er een SIM kaart in onze Experia Box V10 of is daar een ander modem voor nodig?
  2. Welk abonnement zou voor ons geschikt zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en tips hierover.

mvg,
Hans

10 GB heeft u niets aan. Dat blaast u er zo doorheen. Paar uurtjes youtube en het is weg. Een halve dag en u bent weer klaar.

KPN heeft geen modem waar een simkaart in kan. De 4G instelling die u ziet in de Experiabox v10 is bedoeld voor een los 4G modem van KPN, deze krijgt u alleen als u dus wel in aanmerking komt voor Internet Sneller Buitengebied. Deze word dan door middel van een utp-kabel aan de Experiabox gekoppeld. 

Zelf kunt u zoiets niet kopen. Ik heb er althans nog nooit van gehoord. 


Wij gebruiken geen Youtube o.i.d. Het gaat voornamelijk om administratie en registratie systemen.

Ik houd al ruim een jaar bij hoeveel data we verbruiken en dat is nooit hoger geweest dan 5GB per maand.

 

Duidelijk voor wat betreft het losse 4G modem, ik zal KPN eens contacten hierover.


Duidelijk voor wat betreft het losse 4G modem, ik zal KPN eens contacten hierover.

Wat wilt u dan vragen? U weet al dat u hem niet krijgt. Dus ... wat ... ?

T-Mobile heeft een 4G oplossing volgens mij.


Speedtest: 2.50 Mpbs / 2.26 Mbps

Heeft u dit gemeten op een bekabeld aangesloten pc of laptop? De verhouding klopt niet. De upload hoort ongeveer 10 % van de download te zijn.

Welke snelheid staat er in de webinterface van de Experiabox? 


Duidelijk voor wat betreft het losse 4G modem, ik zal KPN eens contacten hierover.

Wat wilt u dan vragen? U weet al dat u hem niet krijgt. Dus ... wat ... ?

T-Mobile heeft een 4G oplossing volgens mij.

Ik ken KPN al jaren als zeer klantbericht en meewerkend, dus ik kan ze het probleem voorleggen en vragen of wij toch zo'n modem kunnen krijgen. Wat kan hen die paar tientjes schelen als ze er een blije klant op nahouden.

Bedoel je dan T-Mobile naast ons huidige KPN zakelijk of in plaats van?


Duidelijk voor wat betreft het losse 4G modem, ik zal KPN eens contacten hierover.

Wat wilt u dan vragen? U weet al dat u hem niet krijgt. Dus ... wat ... ?

T-Mobile heeft een 4G oplossing volgens mij.

Ik ken KPN al jaren als zeer klantbericht en meewerkend, dus ik kan ze het probleem voorleggen en vragen of wij toch zo'n modem kunnen krijgen. Wat kan hen die paar tientjes schelen als ze er een blije klant op nahouden.

U heeft veel fantasie.

 

Bedoel je dan T-Mobile naast ons huidige KPN zakelijk of in plaats van?

In plaats van.


Speedtest: 2.50 Mpbs / 2.26 Mbps

Heeft u dit gemeten op een bekabeld aangesloten pc of laptop? De verhouding klopt niet. De upload hoort ongeveer 10 % van de download te zijn.

Welke snelheid staat er in de webinterface van de Experiabox? 

Ja, inderdaad bekabeld gemeten. Laptop direct aan de V10. Net nogmaals gemeten, nu: 2.57 / 2.44. Linksom of rechtsom, het is natuurlijk erg traag.

 

Ik weet niet precies welk getal je wilt weten, dus ik heb hier de hele tabel even gekopiëerd:

Modulation type VDSL 
Actual rate (Up/Down) 2972/21249 kbps 
Attainable rate (Up/Down) 3010/21927 kbps 
Noise margin (Up/Down) 5/5.4 dB
Line attenuation (Up/Down) 9.9/24.5 dB
Output power (Up/Down) 4.8/9.9 dBm 
Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved 
Interleave depth (Up/Down) 2/4 
Interleave delay (Up/Down) 0/0 ms 
INP (Up/Down) 52/73 Symbolen 
Profile 17a 
CRC errors (Up/Down) 0/0 
FEC errors (Up/Down) 232/5041

 


U heeft veel fantasie.

 

 

Dan heb je Ziggo zeker nooit gehad 😉 Maargoed, ieder zijn eigen ervaringen.


Er staat:

Actual rate (Up/Down)

2972/21249 kbps

 

Er komt dus 21 mbit binnen. Download. Is die kabel wel goed? Al eens een andere kabel geprobeerd? U gebruikt toch geen draadloze verbindingset ofzo? Andere pc of laptop? 

@NHendriks wat denkt u er van?


Er staat:

Actual rate (Up/Down)

2972/21249 kbps

 

Er komt dus 21 mbit binnen. Download. Is die kabel wel goed? Al eens een andere kabel geprobeerd? U gebruikt toch geen draadloze verbindingset ofzo? Andere pc of laptop? 

Ik merk dat ik vergeten ben de VPN uit te zetten 😣 Blijkbaar wordt er dus een hairpin gedaan en zijn de download en upload ongeveer even hoog

Overigens lost dat mijn probleem niet op aangezien de upload ook belangrijk is. Zo nu en dan dienen streams bekeken te worden of bewakingsvideos binnengehaald te worden welke een paar GB groot zijn. Dan is het niet toereikend om daar een paar uur op te moeten wachten.


Dus toch soort van "youtube" ... die 5 GB per maand geloof ik niet zoveel van hoor. Sorry 😄


En de upload van 4G is ook niet altijd zo denderend...

 


Dus toch soort van "youtube" ... die 5 GB per maand geloof ik niet zoveel van hoor. Sorry 😄

Dan geloof je het niet 😉

In ieder geval bedankt voor je hulp en tijd! 


Typisch een vraag voor @Noordzee Ik weet niet of hij nog actief is.

Misschien antwoord hij wel. 


Ik weet vrijwel niets van modems.

Maar @Stuif zit hier mogelijk ook verkeerd.

Want: Je klinkt als een zakelijke klant. 

Bij KPN houden ze van helderheid en gemak. De zakelijke klanten hebben andere behoeftes en interesses dan de privé gebruikers. Daarom hebben ze voor ondernemend Nederland een eigen forum: Zakelijk KPN Forum. Hier kunnen ZZP-ers en MKB-ers hun ei kwijt. 

Bellen naar 0800-0403 is ook mogelijk. 

 


Want: Je klinkt als een zakelijke klant. 

Klopt, het gaat inderdaad om een zakelijk abonnement. Ik ga het daar eens proberen, dank je!