Skip to main content

Bij mij is vooraf geen werkvoorbereider langs geweest om de plaats van het FTU te bepalen. De kpn-netwerkmonteur wilde hem wel in de woonkamer monteren, maar dan moest hij wel 'even' door de mooie laminaatvloer boren. En dat op een plaats in het zicht. Dat wilden we niet.

Was dit ontmoedigingsbeleid van de monteur? Hij zou dan veel verder door de kurkdroge kruipruimte heen moeten kruipen. 

Toen maar gekozen voor de meterkast waar de monteur midden in de vloer een gat boorde. De glasvezelkabel komt nu zonder enige bescherming op een kwetsbare plaats door de vloer en loopt met een lus door de mk. Volgens de monteur moesten we vooral oppassen de kabel niet te beschadigen?!

Bij de buren bleek later dat daar de kabel door een keurig pvc-pijpje door de vloer komt.

Zelf heb ik nu een nieuw gat geboord met daarin een stuk pvc-pijp. Het voordeel daarvan is dat ook de nieuw te trekken FTP-kabel van het modem in de woonkamer naar de mk kan lopen.

Er staat nu een afspraak met een kpn installatiemonteur gepland omdat kpn opmerkte dat wij het NT-kastje nog steeds niet gemonteerd hebben en de glasvezelaansluiting daarmee nog niet actief is.

De vraag is: mag de installatiemonteur het FTU opnieuw aansluiten, maar dan met de kabel door de nieuwe pvc-pijp?

PS. Ik heb er geen probleem mee om zelf even de kruipruimte in te gaan en de glasvezelkabel door die pvc-pijp te leiden. Tegelijkertijd kan ik dan de FTP-kabel van het modem naar de mk aanleggen.

PS 2. Als er vooraf een werkvoorbereider langs was gekomen om te overleggen, was dit omslachtige 'gedoe' niet nodig geweest.

 

Nee. De monteur die nu bij u zal komen kan niets met glasvezel. Daarvoor zal er een andere monteur moeten komen. En dat zal u € 299 kosten. En u bent weer maanden verder. 

Vanaf de meterkast maar woonkamer komt normaal een utp-kabel via de kruipruimte. Ook wel ethernetkabel genoemd. Het glasvezelkastje blijft gewoon on de meterkast hangen. Dus die heeft u in de woonkamer niet in het zicht. De Experiabox/KPN Box kan ook in de meterkast, maar kan ook in de woonkamer komen. 


Het glasvezelkastje had denk ik beter gewoon daar rechts tegen de muur kunnen zitten. Dan had de glasvezelkabel niet met zo'n lus los door de meterkast overdwars gelopen. Maar ja, protocol is links.

Kunt u een foto plaatsen waar de hele kabel plus witte doosje op staat? 


Het lijkt mij vreemd dat ik zou moeten betalen voor een fout van kpn. In dit geval dus de werkvoorbereider met wie we niet hebben kunnen overleggen omdat hij niet langs is geweest.

Het sturen van een foto is nu even niet mogelijk, maar het ftu is idd links in de mk gemonteerd.


Nee. De monteur die nu bij u zal komen kan niets met glasvezel. Daarvoor zal er een andere monteur moeten komen. En dat zal u € 299 kosten. En u bent weer maanden verder. 

Vanaf de meterkast maar woonkamer komt normaal een utp-kabel via de kruipruimte. Ook wel ethernetkabel genoemd. Het glasvezelkastje blijft gewoon on de meterkast hangen. Dus die heeft u in de woonkamer niet in het zicht. De Experiabox/KPN Box kan ook in de meterkast, maar kan ook in de woonkamer komen. 

De bedoeling is idd dat het FTU rechts in de mk geplaatst wordt.

De KPN Box blijft in de woonkamer omdat van daaruit ethernetkabels naar de tv en de zolder lopen. Deze zijn onzichtbaar aangelegd. Daar gaan we niets aan veranderen.

De reden dat we het verleggen van de glasvezelkabel én het trekken van een nieuwe FTP-kabel door de kruipruimte in één keer klaar willen hebben is simpel. Bij ons staat de koelvriescombinatie boven op het kruipluik in de trapkast. Het is een hele operatie om die koelkast uit de trapkast te halen en weer terug te plaatsen. Dat willen we bij voorkeur maar één keer doen.


Nee. De monteur die nu bij u zal komen kan niets met glasvezel. Daarvoor zal er een andere monteur moeten komen. En dat zal u € 299 kosten. En u bent weer maanden verder. 

Vanaf de meterkast maar woonkamer komt normaal een utp-kabel via de kruipruimte. Ook wel ethernetkabel genoemd. Het glasvezelkastje blijft gewoon on de meterkast hangen. Dus die heeft u in de woonkamer niet in het zicht. De Experiabox/KPN Box kan ook in de meterkast, maar kan ook in de woonkamer komen. 

De bedoeling is idd dat het FTU rechts in de mk geplaatst wordt.

De KPN Box blijft in de woonkamer omdat van daaruit ethernetkabels naar de tv en de zolder lopen. Deze zijn onzichtbaar aangelegd. Daar gaan we niets aan veranderen.

De reden dat we het verleggen van de glasvezelkabel én het trekken van een nieuwe FTP-kabel door de kruipruimte in één keer klaar willen hebben is simpel. Bij ons staat de koelvriescombinatie boven op het kruipluik in de trapkast. Het is een hele operatie om die koelkast uit de trapkast te halen en weer terug te plaatsen. Dat willen we bij voorkeur maar één keer doen.

Sorry Nick, ik snap niet helemaal waarom je 'antwoord' met een 'leuk'.

Ik vind het nogal kort door de bocht om te stellen dat wij zelf de verplaatsing van het FTU zouden moeten betalen. Ik had een verplaatsing aangevraagd omdat er vooraf geen schouw is geweest. Daar komt volgens een mail van kpn nu een installatiemonteur voor om de boel in orde te maken. Jij stelt dat een installatiemonteur niet aan het glasvezel mag sleutelen. Ik vraag me dan af wat die monteur dan wel komt doen? Het aansluiten van het modem kan ik zelf ook. 

Enfin, ik ga een poging wagen op een of andere wijze contact op te nemen met de kpn klantenservice. Hopelijk kunnen zij me vertellen wat de bedoeling is van die installatiemonteur.


Hallo @Vinc ,

Je kunt de klantenservice het makkelijkste bereiken via 0800-0402. 
 

Lees alles over de aanleg in dit topic: 

 


Noordzee, dank voor de info!

In fase 2, bij 'Schouwen en Voorbereiden' is het blijkbaar mis gegaan. Geen schouwing, maar ook geen briefje om een afspraak te maken in de brievenbus!

Volgende week idd maar eens de klantenservice bellen.


Kijk even in dit topic:

https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezelaansluiting-geplaatst-maar-hoe-586357?postid=1707593#post1707593

Ook hier iemand die niet tevreden is met hoe de glasvezelkabel loopt. Misschien kunt u in dit topic vragen of Ward ook even naar uw situatie kijkt. Plaats dan ook een goede overzichtsfoto in uw eigen topic.


 Nick83: dank voor je tip! Dit is idd een vergelijkbaar geval.

Wel heb ik nog een vraag:  Wie is Ward en hoe bereik ik deze man/vrouw?


@Ward_ zou jij met ons mee kunnen kijken ? 


Als je een monteur van KPN krijgt om te installeren kan je het ook aan hem vragen. Wij kunnen de FTU van de baseplate halen, kabeltje een stuk terug de kruipruimte in duwen en dan de baseplate aan de rechterkant vast schroeven. Sinds kort hebben we ook verzegel stickers om de FTU opnieuw te verzegelen. 


Hallo @Vinc Ward is een zeer gewaardeerd medeforumlid die bij KPNNetwerk werkt en hier op persoonlijke titel reageert met een grote kennis van zaken.

 


Als je een monteur van KPN krijgt om te installeren kan je het ook aan hem vragen. Wij kunnen de FTU van de baseplate halen, kabeltje een stuk terug de kruipruimte in duwen en dan de baseplate aan de rechterkant vast schroeven. Sinds kort hebben we ook verzegel stickers om de FTU opnieuw te verzegelen. 

@Ik_Combineer dank voor je reactie. Mag de monteur de glasvezelkabel ook loskoppelen van de FTU, de kabel door de pvc-pijp (rechts op de foto) leiden i.p.v. koud door de vloer en hem dan vervolgens weer aansluiten op de verplaatste FTU?


Als je een monteur van KPN krijgt om te installeren kan je het ook aan hem vragen. Wij kunnen de FTU van de baseplate halen, kabeltje een stuk terug de kruipruimte in duwen en dan de baseplate aan de rechterkant vast schroeven. Sinds kort hebben we ook verzegel stickers om de FTU opnieuw te verzegelen. 

@Ik_Combineer dank voor je reactie. Mag de monteur de glasvezelkabel ook loskoppelen van de FTU, de kabel door de pvc-pijp (rechts op de foto) leiden i.p.v. koud door de vloer en hem dan vervolgens weer aansluiten op de verplaatste FTU?

Absoluut niet. Hebben we niet het gereedschap voor en zijn we ook niet bevoegd voor. Als dat jou wens is zal je een verplaatsing bij KPNNetwerk aan moeten vragen.

Er is een erg minimaal kleine kans dat Ward daar iets in kan betekenen maar je weet maar nooit.


Die verplaatsing was al aangevraagd, waarna ik een mail kreeg van kpn waarin staat dat er een installatiemonteur langs komt om de boel te installeren. De vraag is wat hij dan komt doen als hij niet aan de glaskabel mag komen? Als het alleen gaat om het aansluiten van het modem, dit kan ik zelf ook.


Hij kan het vierkante witte doosje van de muur halen en tegen de rechter muur plaatsen. Maar het demonteren van de FTU en opnieuw naar binnen brengen via een loze leiding kan niet, dan zal er zeer waarschijnlijk ook opnieuw gelast moeten worden en dan kan de monteur van provider KPN niet.

Hoe heb je de verplaatsing aangevraagd? De enige juiste manier is via KPNNetwerk en/of mijnaansluitingen.nl - de provider KPN speelt in principe geen rol in de infra van het glasvezel.


Verplaatsing is in de eerste week van februari aangevraagd bij kpnnetwerk. De aanvraag is doorgestuurd naar de aanmemer stond in de reply van support@kpnnetwerk.nl

Ik ging er vanuit dat de installatiemonteur waar we nu een afspraak mee hebben het FTU kon verplaatsen cq. afkoppelen, door de pvc- buis leiden en weer aansluiten. Maar deze goede man blijkt alleen het NT en het modem aan te gaan sluiten, maar dit kan ik zelf ook.

Het lijkt me dat er het een en ander mis gaat in de communicatie. Misschien moet ik verplaatsing nogmaals aanvragen?

 


Je hebt een monteur van kpnnetwerk nodig, niet van kpn. KPN monteur gaat je niet verder kunnen helpen met je wens.


Je hebt een monteur van kpnnetwerk nodig, niet van kpn. KPN monteur gaat je niet verder kunnen helpen met je wens.

KPNnetwerkmonteur aangevraagd en ik krijg een KPN installatiemonteur?! Wat doe ik verkeerd? Ik vraag opnieuw een verplaatsing aan!


Je hebt een monteur van kpnnetwerk nodig, niet van kpn. KPN monteur gaat je niet verder kunnen helpen met je wens.

KPNnetwerkmonteur aangevraagd en ik krijg een KPN installatiemonteur?! Wat doe ik verkeerd? Ik vraag opnieuw een verplaatsing aan!

Je verzoek van verplaatsing kan nog in behandeling zijn, ik zou daar even over na informeren. De KPN monteur komt puur voor de installatie en of activatie van het glasvezel, dit zijn 2 aparte zaken. 


@Vinc Even een paar vragen:

  1. Hoe heb je een verplaatsing aangevraagd? via www.mijnaansluiting.nl? Of met een mail naar de klantenservice van KPN Netwerk?
  2. Hoe lang geleden is dit aangelegd? Aan je verhaal te lezen nog niet zo lang. In dat geval zou je nog kunnen proberen om het te spelen op garantie van de bouwende aannemer. De FTU mag namelijk absoluut niet op deze manier in de meterkast. In ieder geval niet met zo'n gat, midden in de vloer en dan een losse kabel ergens doorheen slingerend.

@Ward_ bedankt voor je reactie.

De verplaatsing is aangevraagd via kpnnetwerk.

Op 3 februari is het FTU aangelegd. Een maand geleden dus. Geen idee of dat kort of lang geleden is. Wat is een gebruikelijke termijn?

Het is wel goed om te lezen dat deze wijze van aansluiten absoluut niet de bedoeling is. Dat geeft wat meer hoop op een goede afloop.

Klopt het dat de bouwende aannemer ook verantwoordelijk is voor de schouw vooraf?

In dat geval is hij in gebreke gebleven (er is niemand aan deur geweest en we hebben ook geen briefje om een afspraak te maken in de brievenbus gevonden) en kan ik hem daar op aanspreken.


Vandaag bericht van KPNnetwerk ontvangen dat de uitvoerende aannemer contact met ons gaat opnemen, naar ik hoop om het FTU te verplaatsen. Wordt vervolgd.


Het glasvezelkastje had denk ik beter gewoon daar rechts tegen de muur kunnen zitten. Dan had de glasvezelkabel niet met zo'n lus los door de meterkast overdwars gelopen. Maar ja, protocol is links.

Kunt u een foto plaatsen waar de hele kabel plus witte doosje op staat? 

@Nick83 Door omstandigheden was ik niet eerder in de gelegenheid, maar bij deze de gevraagde foto van de meterkast. Zoals u ziet loopt de glasvezelkabel vanuit de vloer met een grote lus van rechts naar links door de meterkast. Dit lijkt mij niet bepaald logisch.

Geheel rechts de pvc-pijp die ik later heb aangebracht. Indien er vooraf een schouw was geweest had ik dat pvc-pijpje ook vooraf kunnen installeren en er tegelijkertijd een netwerkkabel van het modem (in de woonkamer) naar het FTU door kunnen trekken. 

Enfin, het wachten is nu op de uitvoerder die contact met ons op gaat nemen over de verplaatsing van het FTU.

 


Dit is wel heel bizar… welke monteur zou moedwillig de FTU aan de andere zijde monteren dan waar de kabel omhoog komt? De FTU had ook gewoon op de rechterzijmuur gemogen en dan was dit wellicht een minder groot probleem.