Skip to main content

Bij mij is vooraf geen werkvoorbereider langs geweest om de plaats van het FTU te bepalen. De kpn-netwerkmonteur wilde hem wel in de woonkamer monteren, maar dan moest hij wel 'even' door de mooie laminaatvloer boren. En dat op een plaats in het zicht. Dat wilden we niet.

Was dit ontmoedigingsbeleid van de monteur? Hij zou dan veel verder door de kurkdroge kruipruimte heen moeten kruipen. 

Toen maar gekozen voor de meterkast waar de monteur midden in de vloer een gat boorde. De glasvezelkabel komt nu zonder enige bescherming op een kwetsbare plaats door de vloer en loopt met een lus door de mk. Volgens de monteur moesten we vooral oppassen de kabel niet te beschadigen?!

Bij de buren bleek later dat daar de kabel door een keurig pvc-pijpje door de vloer komt.

Zelf heb ik nu een nieuw gat geboord met daarin een stuk pvc-pijp. Het voordeel daarvan is dat ook de nieuw te trekken FTP-kabel van het modem in de woonkamer naar de mk kan lopen.

Er staat nu een afspraak met een kpn installatiemonteur gepland omdat kpn opmerkte dat wij het NT-kastje nog steeds niet gemonteerd hebben en de glasvezelaansluiting daarmee nog niet actief is.

De vraag is: mag de installatiemonteur het FTU opnieuw aansluiten, maar dan met de kabel door de nieuwe pvc-pijp?

PS. Ik heb er geen probleem mee om zelf even de kruipruimte in te gaan en de glasvezelkabel door die pvc-pijp te leiden. Tegelijkertijd kan ik dan de FTP-kabel van het modem naar de mk aanleggen.

PS 2. Als er vooraf een werkvoorbereider langs was gekomen om te overleggen, was dit omslachtige 'gedoe' niet nodig geweest.

 

Mooie duidelijke foto's 👍

Wat zit er links onder dat plankje? Is dat gewoon open ofzo?


Mooie duidelijke foto's 👍

Wat zit er links onder dat plankje? Is dat gewoon open ofzo?

Daaronder bevind zich een dichte bak van zo'n 80 cm diep. Ik denk dat het een opvangbak voor water is indien er zich een lekkage in de mk voordoet. Op de foto is het die grijze bak links van het midden. Ook is goed te zien dat de witte glasvezelkabel zeker niet strak staat.

 


Bijzonder zo'n bak. Heel bijzonder. 

U heeft wel een mooie kruipruimte.


Bijzonder zo'n bak. Heel bijzonder. 

U heeft wel een mooie kruipruimte.

Dank voor het compliment. Ben zelf vooral blij dat hij altijd kurkdroog is en je naar hartenlust door het zand kunt rollen😁


Dit is wel heel bizar… welke monteur zou moedwillig de FTU aan de andere zijde monteren dan waar de kabel omhoog komt? De FTU had ook gewoon op de rechterzijmuur gemogen en dan was dit wellicht een minder groot probleem.

@Ward_ Het geval wil dat de monteur als eerste het FTU plaatste en daarna pas in de kruipruimte keek om te zien waar hij door de vloer zou kunnen boren. Dit dan weer wel van bovenaf.

Ik vond het toen al een wat typische aanpak, maar ik ging er toen nog vanuit dat de monteur wel wist wat hij deed. Ik hoorde hem ook nog opmerken dat het FTU niet rechts gemonteerd kon worden omdat dit een gipsplaatwand is. Op zo'n moment kunnen ze je van alles wijsmaken?!


Ondanks een mail (27 februari) van vwtelecom met de toezegging binnen vijf werkdagen te reageren, is er nog steeds geen contact met ons opgenomen over het verplaatsen van het FTU.


Opnieuw contact opgenomen met VW die ons vervolgens weer doorverbond met KPN. Volgens de medewerker kan alleen een KPN-installatiemonteur een ticket aanmaken om het FTU te verplaatsen. Indien dat op de een of andere manier niet werkt kunnen we een verplaatsing aanvragen via Mijnaansluiting.nl.

Vooralsnog is het dus weer wachten op het bezoek van de KPN-installateur. Dat is op 3 april. Wat een stroperige manier van werkten!


Het glasvezelkastje had denk ik beter gewoon daar rechts tegen de muur kunnen zitten. Dan had de glasvezelkabel niet met zo'n lus los door de meterkast overdwars gelopen. Maar ja, protocol is links.

Kunt u een foto plaatsen waar de hele kabel plus witte doosje op staat? 

@Nick83 Door omstandigheden was ik niet eerder in de gelegenheid, maar bij deze de gevraagde foto van de meterkast. Zoals u ziet loopt de glasvezelkabel vanuit de vloer met een grote lus van rechts naar links door de meterkast. Dit lijkt mij niet bepaald logisch.

Geheel rechts de pvc-pijp die ik later heb aangebracht. Indien er vooraf een schouw was geweest had ik dat pvc-pijpje ook vooraf kunnen installeren en er tegelijkertijd een netwerkkabel van het modem (in de woonkamer) naar het FTU door kunnen trekken. 

Enfin, het wachten is nu op de uitvoerder die contact met ons op gaat nemen over de verplaatsing van het FTU.

Weet iemand of het FTU op een gipswand, zoals in deze mk, geplaatst mag worden?

Of dient dit volgens de norm een houten schot te zijn?

 

 


Inmiddels heb ik uitgezocht dat een zijwand van de meterkast officieel uit 18 mm spaanplaatachtig materiaal moet bestaan.


Op woensdag 29 maart ontvingen wij naar aanleiding van de aanvraag voor verplaatsing van het FTU-kastje een email van vwtelecom:

“Wij hebben hiervoor een ticket nodig voor de verplaatsing.

Dit kunt u aanvragen bij KPN Netwerk. Zodra wij het ticket ontvangen hebben dan wordt het doorgezet naar onze afdeling Service en Beheer en zij nemen dan contact met u op.”

 

Op 3 april komt er een installatiemonteur van KPN-provider. Hopelijk kan hij het benodigde ticket aanmaken.

Wordt vervolgd!


Gips houd denk ik niet goed. Dat kan maar een cm dik zijn. Als je daar zo'n kastje op zet komt dat makkelijk weer los denk ik.

En wat zit er achter dat wandje? Misschien wel gelijk de woonkamer. De monteur weet dat niet. Straks steken de punten van de schroeven in de woonkamer uit de muur. Dat is niet handig.


Gips houd denk ik niet goed. Dat kan maar een cm dik zijn. Als je daar zo'n kastje op zet komt dat makkelijk weer los denk ik.

En wat zit er achter dat wandje? Misschien wel gelijk de woonkamer. De monteur weet dat niet. Straks steken de punten van de schroeven in de woonkamer uit de muur. Dat is niet handig.

Achterwand van een meterkast heeft minimale dikte, hier kunnen gewoon goede schroeven in zonder enig probleem. Dus daar hoef je geen zorgen over te maken. 


Gips houd denk ik niet goed. Dat kan maar een cm dik zijn. Als je daar zo'n kastje op zet komt dat makkelijk weer los denk ik.

En wat zit er achter dat wandje? Misschien wel gelijk de woonkamer. De monteur weet dat niet. Straks steken de punten van de schroeven in de woonkamer uit de muur. Dat is niet handig.

Als je hollewand pluggen gebruikt kun je aan een gipsplatenwand zeker wel het nodige gewicht ophangen zonder dat het binnen de kortste keren weer naar beneden komt.

Maar ik snap ook dat het voor een monteur extra werkt oplevert en hij idd niet weet wat er zich achter dat wandje bevind.

Buiten dat schijnen de nieuwe meterkasten aan de NEN2768 norm te moeten voldoen. Dat betekent: wanden van vezelachtige platen met een minimale dikte van 18 mm. Mijn huis is van 1981 waarbij de linkerwand van de mk slechts uit 12 mm spaanplaat bestaat. Dit geldt waarschijnlijk voor alle huizen hier in de wijk.


Gips houd denk ik niet goed. Dat kan maar een cm dik zijn. Als je daar zo'n kastje op zet komt dat makkelijk weer los denk ik.

En wat zit er achter dat wandje? Misschien wel gelijk de woonkamer. De monteur weet dat niet. Straks steken de punten van de schroeven in de woonkamer uit de muur. Dat is niet handig.

Achterwand van een meterkast heeft minimale dikte, hier kunnen gewoon goede schroeven in zonder enig probleem. Dus daar hoef je geen zorgen over te maken. 

Maar ik had begrepen dat de achterwand van de mk alleen bedoelt is voor componenten voor elektriciteit, gas en water? De zijwanden voor andere zaken zoals bijv. de glasvezelaansluiting.


“Op 3 april komt er een installatiemonteur van KPN-provider. Hopelijk kan hij het benodigde ticket aanmaken.

Wordt vervolgd!”

Mooi op tijd verscheen vandaag de KPN installatiemonteur. Na plaatsing van het NT-kastje testte hij allereerst of er een signaal binnen kwam via de glasvezelkabel. Dit bleek in orde.

Na mijn verhaal over het ontbreken van een schouw en daardoor een vreemde plaatsing van het FTU heeft de monteur een ticket aangemaakt. Die gaat naar de netwerk uitvoerder VolkerWessels waarna deze contact met ons zal opnemen voor een afspraak voor het verplaatsen van het FTU.

We zijn weer een stap verder!


Op 4 april werd ik tot twee keer toe zeer kort gebeld door een nummer afkomstig uit Den Bosch!? Maar deze telefoontjes mistte ik!

Omdat ik wel een telefoontje van VolkerWessels Telecom voor een nieuwe afspraak verwachtte toch maar even teruggebeld. 

Na ruim een half uur in de wacht kwam er zowaar een dame aan de lijn. Mijn 'geval' maar weer eens uitgelegd. De dame in kwestie zag in het systeem dat er behalve een ticket ook nog een werktekening nodig was voor er überhaupt iets gedaan kan worden. Die tekening zou vanzelf de goede kant op komen. Een werktekening voor een simpele verplaatsing van een FTU kastje? Natuurlijk! Enfin, ik moest maar rustig afwachten tot ik weer benaderd word?!

In mijn hele leven heb ik nog nooit zo'n omslachtige en geldverslindende manier van werken meegemaakt. Soms zou ik zo de stekker uit onze glasvezelaansluiting willen trekken, zo moe word ik ervan, maar... wat dan? Het koper verdwijnt op den duur ook.

Toch maar weer wat geduld hebben dan...


@Vinc he, gatver. Ik wil je sowieso bedanken voor je geduld. 

Zo lang het bij VolkerWessels ligt heb ik geen invloed op de voortgang. Als ik vanuit KPN iets voor je kan doen hoor ik het graag. 


@Vinc he, gatver. Ik wil je sowieso bedanken voor je geduld. 

Zo lang het bij VolkerWessels ligt heb ik geen invloed op de voortgang. Als ik vanuit KPN iets voor je kan doen hoor ik het graag. 

Bram, bedankt voor het 'medeleven', maar ik denk dat we nu toch eerst op de volgende stap van VW moet wachten.

Een van de problemen waar ik bij ieder telefoontje met VW tegenaan loop is het volgende: ik roep steeds weer dat de nu ontstane situatie het gevolg is van het feit dat er geen schouw vooraf heeft plaatsgevonden. 

De VW-medewerkers kijken dan in ons 'file' en zien o.a. de bezoekdatum van de schouw inclusief een foto van de ISRA-aansluiting in onze woonkamer. Ik vraag vervolgens of ze die foto willen beschrijven en dan blijkt dat  die beschrijving helemaal niet overeen komt met onze woonkamer.

Kortom, die foto is in een andere woning gemaakt en samen met een schouwdatum per ongeluk in ons 'file' terecht gekomen. Maar deze fout wil VW maar niet erkennen en zo blijven we constant in dezelfde patstelling hangen.

Op het moment wacht ik maar 'geduldig' af tot VW van zich laat horen, maar eerlijk gezegd heb ik er weinig vertrouwen in.


@Vinc he, gatver. Ik wil je sowieso bedanken voor je geduld. 

Zo lang het bij VolkerWessels ligt heb ik geen invloed op de voortgang. Als ik vanuit KPN iets voor je kan doen hoor ik het graag. 

Vandaag voor de tweede keer deze week een mail van KPN ontvangen met een link om een afspraak te maken voor een installatiemonteur!?

Maar die goede man is afgelopen maandag al geweest om een ticket aan te maken! 

Wat wij nodig hebben is een monteur van VolkerWessels om het FTU op de goede plaats aan te sluiten, dat was ons door de KPN monteur beloofd. Hoe kunnen we dit nog duidelijker maken bij KPN?

Bram, misschien kan jij hierin wat betekenen?


@Vinc he, gatver. Ik wil je sowieso bedanken voor je geduld. 

Zo lang het bij VolkerWessels ligt heb ik geen invloed op de voortgang. Als ik vanuit KPN iets voor je kan doen hoor ik het graag. 

@Bram_ Vorige week voor de tweede keer binnen een week een mail van KPN ontvangen met een link om een afspraak te maken voor een installatiemonteur!?

Maar die goede man is afgelopen maandag al geweest om een ticket aan te maken! 

Wat wij nodig hebben is een monteur van VolkerWessels om het FTU op de goede plaats aan te sluiten, dat was ons door de KPN monteur beloofd. Hoe kunnen we dit nog duidelijker maken bij KPN?

Bram, misschien kan jij hierin wat betekenen?

 


Ik wil graag nog eens kijken wat ik kan betekenen, want ik begrijp dat Volker Wessels nog niets van zich heeft laten horen. 

Kun jij je profiel van gegevens voorzien. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan kijk ik nog eens mee. 


@Bart_Z  momenteel even in het buitenland. Heb hier niet alle gegevens bij de hand. Binnen twee dagen ben ik thuis en zal ik mijn profiel invullen. Alvast dank!


Helemaal goed. Hoor ik weer van je als je thuis bent. Geniet nog even in het buitenland. Hopelijk heb je daar beter weer dan hier. 


@Bart_Z Ik heb nog wel een vraag over het profiel invullen. Dien ik de naam van de abonneehouder (mijn vrouw) of mijn eigen naam in te vullen? Dit om verwarring te voorkomen.


Hallo @Vinc de naam waar het abonnement op staat moet ingevuld worden plus klantnummer, staat op de factuur en de laatste 3 cijfers IBAN.